Moje mišljenje je da se svi aerodromi u Srbiji, izuzev Surčina i eventualno Niša moraju gledati kroz neku predviđenu potencijalnu vojnu ulogu da bi bilo jasno šta se tu dešava. Ne ulazim u opravdanost ali mislim da je tako. Uostalom tako su i pravljeni, uključujući i najmanje sportske.
Konkretno kada je počela izgradnja aerodroma u Kruševcu i sam sam bio besan. Pa tu su 20 - 40 km udaljeni Niš, Trstenik, Paraćin, neznatno dalje Morava gde još jedan? Pri tome još jedna kratka pista od 800 - 1000m.
Onda uzmem u razmatranje sledeće što možda nešto znači, a možda i ne:
-
Bespilotne letelice koje se nabavljaju Pegaz, CH-92, CH-95 zahtevaju tvrdu
pistu 800 m dužine.
- Transportni avion
Airbus C-295 zahteva istu pistu.
- Na
1000 m od aerodroma u Kruševcu se istovremeno gradila i otvorila nova Trajalova
fabrika livenih eksploziva i raketnih goriva (1 km od piste ka istoku u Šumi, Jasikovac).
28.06.2021.
Novu Trajalovu fabriku za proizvodnju livenih eksploziva „Obilićevo“, na lokaciji Jasikovac u Parunovcu, svečano su danas otvorili ministarka privrede Anđelka Atanasković i direktor Trajal korporacije Miloš Nenezić. Proizvodnja je pokrenuta, a direktor Korporacije je od ministra finansija...
trayal.rs
Novu Trajalovu fabriku za proizvodnju livenih eksploziva „Obilićevo“, na lokaciji Jasikovac u Parunovcu, svečano su danas otvorili ministarka privrede Anđelka Atanasković i direktor Trajal korporacije Miloš Nenezić. Proizvodnja je pokrenuta, a direktor Korporacije je od ministra finansija zatražio obećani novac kako bi taj projekat bio zaokružen.
U fabrici, koja je jedinstvena u ovom delu Evrope i koja je opremljena najmodernijom tehnologijom, radiće 40 radnika. Novootvorena fabrika jedna je od pet takvih u svetu.
Fabrika kompozitnih i raketnih goriva biti u njihovom fokusu. U ovoj fabrici nastavljamo da radimo amonijum – perhlorat, sirovinu koja je izuzetno bitna za Srbiju, i litijum -perhlorat, i time je Trajal definitivno ušao u sam vrh odbrambene industrije Srbije ..... Ova fabrika je prva u celom regionu i ima velikih izgleda da uz našu podršku radi najbolje moguće.
- Blizu je i
druga Trajalova fabrika koja pravi vojnu ,,hemiju"
- U Kruševcu je
Centar za obuku ABHO (atomsko - biološko - hemijske odbrane). Predviđena mu je uloga
međunarodnog vojnog trening centra
jul 2022.- god.
Posle odluke o prekidu svih uvežbavanja Vojske Srbije sa stranim partnerima nakon početka rata u Ukrajini, najveći broj međunarodnih aktivnosti odvija se u Centru atomsko-biološko-hemijske odbrane (ABHO) VS u Kruševcu, a među poslednjima su se tu obučavali vojnici iz Mađarske.
www.danas.rs
Kako navodi portal Balkanska bezbednosna mreža, tokom juna je 28 pripadnika mađarske vojske pohađalo obuku sa realnim toksičnim materijama. To je druga aktivnost internacionalnog karaktera u ovom Centru posle odluke Saveta za nacionalnu bezbednost Srbije od 25. februara da se prekinu sve vežbovne i planske aktivnosti Ministarstva odbrane i Vojske Srbije i MUP-a sa stranim zemljama, zbog početka rata u Ukrajini.
„Odlukom, očigledno, nisu obuhvaćene programi obuke koji nemaju direktno borbeni karakter, jer je vest da se obuka održava objavljena 13. juna na sajtu VS. Obuku u trajanju od pet dana pohađali su oficiri, podoficiri i vojnici iz 93. bataljona ABHO Mađarske, koji su na poligonu Ravnjak kod Kruševca uvežbavali bezbedno korišćenje opreme za detekciju toksičnih supstanici i bezbedan rad sa tim veoma opasnim materijama“, navodi se.
U poslednje tri godine u Centru ABHO u Kruševcu obuku je pohađalo više od 150 ljudi iz 16 stranih armija, uz više desetina učesnika i predavača iz Vojske Srbije i brojnih srpskih civilnih institucija.
Najbrojniji su bili pripadnici vojske Mađarske, Italije i Španije, a obuke i kurseve pohađali su i vojnici, podoficiri i oficiri iz Austrije, Alžira, BiH, Egipta, Severne Makedonije, Tunisa, Ujedinjenih Arapskih Emirata, Belorusije, Grčke, Slovenije, Crne Gore, SAD i sa Kipra. Obuku su držali oficiri i podoficiri Centra ABHO Vojske Srbije, koji je deo Komande za obuku.
Na aerodrom
Sombor mnogo ne računajte. Osim što je trenutno razlupana pista kraterima Nato projektila, treba imati na umu da je reč o ratnom i u ratu napravljenom nemačkom vojnom aerodromu za lake vojne avione. Nosivost je sigurno nikakva, ne vredi popravljati.
Aerodrom
Kovin, o kojem se ne govori mnogo ista priča kao Sombor. Vojna uloga mu je bila ,,rezervi aerodrom" aerodroma Batajnica. Nakon bombardovanja 1999. kada su bile razlupane praktično sve vojne piste u zemlji pa i obe batajničke, cela avijacija Vojske SRJ je koristila Kovin. Teško da će ga se vojska odreći. Ali zar ne bi on mogao da dobije i civilnu ,,sportsku" namenu? Zar ne bi onda mogli da se aerodromi Kostolac i Smederevo ugase a da ovaj ozbiljniji aerodrom preuzme sportsku i generalnu avijaciju?
Sjenica će se sasvim sigurno srediti i osposobiti. Govorim o osposobljavanju piste, a ne o otvaranju međunarodnog aerodroma. On ustvari ni u SFRJ/SRJ nije stalno radio i nije imao stalnu postavu. Osnovna namena mu je bila ,,rezervni aerodrom" aerodroma Lađevci. Pista je potpuno razminirana u prethodnim godinama, krateri na pisti i okolnom zemljištu su zatrpani, potrebno je presvlašenje oštećenih segmenata piste, dužine par stotina metara. Poseduje podzemne instalacije i rezervoare za gorivo, čaki su i neki kaponiri čitavi. Ako na Lađevce dođe nova eskadrila kao što se očekuje, vredna više od milijardu evra, za očekivati je da će se pojaviti neko ko smatra da 2 - 3 milona koja fale za krpljenje rupa na pisti nisu vredna ulaganja. Takođe, ne treba zaboraviti da je na Pešteru vojni poligon koji se poslednjih godina koristi za uvežbavanje avijacije i bojeva gađanja.
Ako se prethodno ostvari što Sjenica ne bi postala dodatno i ,,sportski aerodrom", a isplativost ulaganja u aerodrom ne možemo gledati samo kroz aspekt tog sportskog.