Šta je novo?

Aerodrom Ponikve

Kopaoniku treba mali aerodrom mnogo bliže vrhu nego "Morava".
Pa zato i rade možda dokumentaciju za produžetak piste da može i ATR da sleti na Rosuljama
1691667232362.png
 
Kopaoniku treba mali aerodrom mnogo bliže vrhu nego "Morava".

Da li Srbiji treba još aerodroma? Da.
Da li su Ponikve jedan od njih? Vetovatno ne.
Unutrašnji avio saobraćaj u Srbiji i nema mnogo smisla zbog geografije. Glavni gosti Zlatibora su BG i NS. Kad bude put do Užica, apsolutno niko ne bi išao avionom.

Zlatiborski kraj nema mnogo gastajbajtera. A koliko bi bilo stranih turista niko ne zna.

Tako da sumiram. Bolje da te pare koje ulažu u Ponikve prebace na autoput.
Niko ne slusa sta se govori, aerodrom Ponikve kao i Sjenica su napravljeni iskljucivo po sporazumu koji je FNRJ, pa SFRJ imala sa NATO savezom i sve osim toga nema veze ni sa cim. Neka Zlatibor, Uzice i ko hoce pride finansiraju svu potrebnu infrastruktu i sluzbe, pa nema nikakvog problema, moze i Bihac 2.0 da se napravi sa sve podzemnom „Gold gondolom” nemam problem sa tim, ovako pustite vlazne snove koji neko drugi treba da plati. Aerodrom Rosulje je tek promasaj veka, osim ministra i par sportskih aviona to niko drugi ne koristi, pa imao je aerodrom u Trsteniku koji mu ispunjava te potrebe, ali ne, mora od kuce. Za Ladjevce se zna, to je strogo vojni aerodrom izgradjen za njihove potrebe i bitan im je, tu je putnicki terminal cist populizam. Vojska ako ima potrebu moze da izgradi i nosac aviona na Dunavu to je njena stvar i potreba.
Evo u Boru kukaju za aerodromom, a put kao da nemaju, zivotna sredina unistena, ljudi zive na par kilometara od mesta na koje je sleteo Apolo 11, kada sam to video, kopovi u Obrenovcu su oaze. Sada treba neko da izadje i kaze kod nas se eksploatise toliko tona zlata godisnje, toliko tona srebra, ne izdavanje apartmana, prodaja prsute i proizvodnja suncokreta, psenice i bla, bla, nego zlata , trazimo aerodrom kao sto traze, slusao sam i nisam verovao sta cujem, a video sam gde zive i drzava kaze evo mora aerodrom traze ljudi, a puta i pruge kao da nema.

Nama su novi aerodromi potrebni, ali tu mora ozbiljna studija da se uradi i da se uzmu u obzir svi aspekti problema sa KiM i Republikom Srpskom. Ko hoce moze licno da finansira aerodrom to nije problem, ali budimo ozbiljan narod, a ne kao neka horda ludaka koja ne vidi dalje od svog nosa.
Slazem se po svim tackama!
 
Niko ne slusa sta se govori, aerodrom Ponikve kao i Sjenica su napravljeni iskljucivo po sporazumu koji je FNRJ, pa SFRJ imala sa NATO savezom i sve osim toga nema veze ni sa cim.

Imas ti neki dokaz ^^^^ ili pises onako reda radi
@BSD
 
Ja sam postavljao emisiju, ali nije mi tesko ponovo i nikada ne pricam napamet, ko je zapamtio Miku zna koliko je bio bitan covek, ne znam, za sto mu ne bih verovao.
 
Moje mišljenje je da se svi aerodromi u Srbiji, izuzev Surčina i eventualno Niša moraju gledati kroz neku predviđenu potencijalnu vojnu ulogu da bi bilo jasno šta se tu dešava. Ne ulazim u opravdanost ali mislim da je tako. Uostalom tako su i pravljeni, uključujući i najmanje sportske.

Konkretno kada je počela izgradnja aerodroma u Kruševcu i sam sam bio besan. Pa tu su 20 - 40 km udaljeni Niš, Trstenik, Paraćin, neznatno dalje Morava gde još jedan? Pri tome još jedna kratka pista od 800 - 1000m.

Onda uzmem u razmatranje sledeće što možda nešto znači, a možda i ne:
- Bespilotne letelice koje se nabavljaju Pegaz, CH-92, CH-95 zahtevaju tvrdu pistu 800 m dužine.
- Transportni avion Airbus C-295 zahteva istu pistu.
- Na 1000 m od aerodroma u Kruševcu se istovremeno gradila i otvorila nova Trajalova fabrika livenih eksploziva i raketnih goriva (1 km od piste ka istoku u Šumi, Jasikovac).

28.06.2021.
Novu Trajalovu fabriku za proizvodnju livenih eksploziva „Obilićevo“, na lokaciji Jasikovac u Parunovcu, svečano su danas otvorili ministarka privrede Anđelka Atanasković i direktor Trajal korporacije Miloš Nenezić. Proizvodnja je pokrenuta, a direktor Korporacije je od ministra finansija zatražio obećani novac kako bi taj projekat bio zaokružen.
U fabrici, koja je jedinstvena u ovom delu Evrope i koja je opremljena najmodernijom tehnologijom, radiće 40 radnika. Novootvorena fabrika jedna je od pet takvih u svetu.
Fabrika kompozitnih i raketnih goriva biti u njihovom fokusu. U ovoj fabrici nastavljamo da radimo amonijum – perhlorat, sirovinu koja je izuzetno bitna za Srbiju, i litijum -perhlorat, i time je Trajal definitivno ušao u sam vrh odbrambene industrije Srbije ..... Ova fabrika je prva u celom regionu i ima velikih izgleda da uz našu podršku radi najbolje moguće.


- Blizu je i druga Trajalova fabrika koja pravi vojnu ,,hemiju"
- U Kruševcu je Centar za obuku ABHO (atomsko - biološko - hemijske odbrane). Predviđena mu je uloga međunarodnog vojnog trening centra

jul 2022.- god.

Kako navodi portal Balkanska bezbednosna mreža, tokom juna je 28 pripadnika mađarske vojske pohađalo obuku sa realnim toksičnim materijama. To je druga aktivnost internacionalnog karaktera u ovom Centru posle odluke Saveta za nacionalnu bezbednost Srbije od 25. februara da se prekinu sve vežbovne i planske aktivnosti Ministarstva odbrane i Vojske Srbije i MUP-a sa stranim zemljama, zbog početka rata u Ukrajini.
„Odlukom, očigledno, nisu obuhvaćene programi obuke koji nemaju direktno borbeni karakter, jer je vest da se obuka održava objavljena 13. juna na sajtu VS. Obuku u trajanju od pet dana pohađali su oficiri, podoficiri i vojnici iz 93. bataljona ABHO Mađarske, koji su na poligonu Ravnjak kod Kruševca uvežbavali bezbedno korišćenje opreme za detekciju toksičnih supstanici i bezbedan rad sa tim veoma opasnim materijama“, navodi se.
U poslednje tri godine u Centru ABHO u Kruševcu obuku je pohađalo više od 150 ljudi iz 16 stranih armija, uz više desetina učesnika i predavača iz Vojske Srbije i brojnih srpskih civilnih institucija.
Najbrojniji su bili pripadnici vojske Mađarske, Italije i Španije, a obuke i kurseve pohađali su i vojnici, podoficiri i oficiri iz Austrije, Alžira, BiH, Egipta, Severne Makedonije, Tunisa, Ujedinjenih Arapskih Emirata, Belorusije, Grčke, Slovenije, Crne Gore, SAD i sa Kipra. Obuku su držali oficiri i podoficiri Centra ABHO Vojske Srbije, koji je deo Komande za obuku.




Na aerodrom Sombor mnogo ne računajte. Osim što je trenutno razlupana pista kraterima Nato projektila, treba imati na umu da je reč o ratnom i u ratu napravljenom nemačkom vojnom aerodromu za lake vojne avione. Nosivost je sigurno nikakva, ne vredi popravljati.

Aerodrom Kovin, o kojem se ne govori mnogo ista priča kao Sombor. Vojna uloga mu je bila ,,rezervi aerodrom" aerodroma Batajnica. Nakon bombardovanja 1999. kada su bile razlupane praktično sve vojne piste u zemlji pa i obe batajničke, cela avijacija Vojske SRJ je koristila Kovin. Teško da će ga se vojska odreći. Ali zar ne bi on mogao da dobije i civilnu ,,sportsku" namenu? Zar ne bi onda mogli da se aerodromi Kostolac i Smederevo ugase a da ovaj ozbiljniji aerodrom preuzme sportsku i generalnu avijaciju?

Sjenica će se sasvim sigurno srediti i osposobiti. Govorim o osposobljavanju piste, a ne o otvaranju međunarodnog aerodroma. On ustvari ni u SFRJ/SRJ nije stalno radio i nije imao stalnu postavu. Osnovna namena mu je bila ,,rezervni aerodrom" aerodroma Lađevci. Pista je potpuno razminirana u prethodnim godinama, krateri na pisti i okolnom zemljištu su zatrpani, potrebno je presvlašenje oštećenih segmenata piste, dužine par stotina metara. Poseduje podzemne instalacije i rezervoare za gorivo, čaki su i neki kaponiri čitavi. Ako na Lađevce dođe nova eskadrila kao što se očekuje, vredna više od milijardu evra, za očekivati je da će se pojaviti neko ko smatra da 2 - 3 milona koja fale za krpljenje rupa na pisti nisu vredna ulaganja. Takođe, ne treba zaboraviti da je na Pešteru vojni poligon koji se poslednjih godina koristi za uvežbavanje avijacije i bojeva gađanja.
Ako se prethodno ostvari što Sjenica ne bi postala dodatno i ,,sportski aerodrom", a isplativost ulaganja u aerodrom ne možemo gledati samo kroz aspekt tog sportskog.
 
Poslednja izmena:
Neka Zlatibor, Uzice i ko hoce pride finansiraju svu potrebnu infrastruktu i sluzbe, pa nema nikakvog problema, . .
Država je procenila da to nije samo neki lokalni aerodrom, već da je od republičkog značaja ( ne samo zbog turizma), pa je on ušao u sistem "Aerodromi Srbije". Uradjen je i urbanistički projekat za aerodrom, ali i za celu lokaciju oko aerodroma od oko 550h koja mu pripada. A, gornji snimak je od pre 4 godine.
aerodrom_ponikve_1_011217_tw1024.jpg
 
Poslednja izmena:
Vidim da dosta ljudi ne zna da je jedan naš kapetan koji radi u Ryanair-u i koji je zaslužan što je ta kompanija uopšte došla u Srbiju, upravo radi na tome da i Ponikve uvrste u destinaciju. Problem je kratka pista, tako da čim se produži na 3100m koliko je bilo pre zločinačkog NATO bombardovanja, takoreći brzo se stiču uslovi za komercijalni aviosaobraćaj sa nekim od njihovih hubova u evropi. Tek onda kreće bum tog kraja. Novi put do Zlatibora je pri kraju i njime će se stizati za 15-20 minuta do aerodroma.

Slažem se da je veoma teško ostvariti vazdušnu vezu sa Beogradom zbog neisplativosti, ali završetkom autoputa do Mačkata (Zlatibor) to neće ni biti potrebno, jer će se stizati za 1.5 sat. Naravno uvek se može naći kao neki air shuttle za vreme EXPO 2027 ili sličnih događaja, s obzirom da let traje samo 15 minuta avionom Airbus
 
Неко од политичара пустио причу од 15 минута вожње са Златибора до аеродрома. Негде чак прочитах и термин брзи пут. Занимљив назив за проширени и нетом асфалтирани сеоски пут.
А свему што кроз медије прође, одмах се некритички верује.
Ових дана ћу проћи тим путем, па ће бити извештај.
 
Ma ako vama to treba i sigurni ste da ce te da zaradite na tome, samo napred, neka vam drzava ustupi aerodrom, cak ako hocete preorite pistu i napravite kosmodrom Ponikve, neka prvi Srbin u kosmosu bude iz Uzica, Zlatibora ili Nove Varosi nemam nista protiv, svaka cast, a te fore drzava je donela odluku i aerodrom je od galaktickog znacaja nemaju veze iz razloga sto se mora nekako opravdati bukvalno bacen novac za to tamo kao i za Rosulje. To drzavi trenutno ne treba.
Vidim ja da ce i Lufthansa da slece tu za koji dan, svaka cast, bice to jedan ogroman i lep aerodrom, samo neka ga plati onaj kome to treba i svu lovu neka uzme za sebe.
@branik
Ta prica za 15 minuta od Ponikava do aerodroma je isto kao i aerodrom treba drzavi, jedina logika koja moze da opravda da to tamo postoji je da su to Ameri trazili kao neku rezervnu varijantu i sad lokalni politicari oberucke koriste situaciju da aerodrom uopste postoji i stiskaju narodu gas.
@beli labud
Vojska nema nikakav interes da pomera svu logistiku sa aerodroma Ladjevci 60 kilometara niz Z. Moravu da bi sa Rosulja poletao npr. dron CH-95 koji ima autonomiju leta preko 20h. Tamo nema mehanicara (oruzara, inzenjera koji ce da izvrse proveru...)tamo nema pomocnih radara..., tamo mnogo toga nema sto postoji na Batajnici u Ladjevcima i jednim delom u Nisu. Na kraju svi operatori sede u kamionu (mobilni su), za svaki tip drona osim za ove operativne koji se bacaju iz ruke, da kazemo da CH-95 iziskuje najozbiljniju logistiku.
 
I narod zapadne Srbije čini državu, nije država samo Beograd!!
Svi krajevi treba da se bore za razvoj, a ne samo da se brine šta Beogradu treba!!
I manji turistički centri u svetu imaju aerodrom, a ne naš najveći. Ima i puno ljudi iz tih krajeva koji rade u dijaspori, a o turističkom potencijalu neću ni da pričam. Slažem se da treba pustiti ekonomiju da vodi, ali infrastruktura je ipak velika stvar i država treba da je ravnomerno razvija, naročito tamo gde postoje kapaciteti i potencijal
 
Kada prestanemo da se finansiramo iz skupih kredita nema problema i kada makar pristojan put dovedemo u svaki deo Srbije od severa do juga, a taj turisticki potencijal da je takav i toliki kao sto se prica do sada bi sebi sto sam, sto uz pomoc drzave obezbedio Ponikve sa sedam pista. Nije Honolulu, nisu Karibi, pa cak ni Dubrovnik nego Zlatibor na kojem su 90% turista u krugu 250-350Km. Ne kazem da nam nisu potrebni novi civilni aerodromi u Srbiji samo je pitanje koji su to? Na to pitanje ne mozemo imati odgovor dok ne saznamo sta je sa KiM i Republikom Srpskom, svaka projekcija sada ovako je promasaj, a da neko lupa sada desetine miliona na neciji hir ne bi bilo fer, neka daju to za nesto realno i smisleno sto je hitnije, a sigurno postoji takvo nesto. Meni licno treba auto-put do Zlatibora dajem primer samo, mozda neka brza pruga makar 160Km/h, opet pitanje je isplativost svega toga, ali je nekako logicnije imate stanicu na 10 Km od centra, kada bi neko imao interes za nesto tipa 200 km/h to bi bio bum. Ostaje da je aerodrom Ponikve kao i Dubinje napravljen za americki „192nd Airlift Squadron” i to je to. Gde se to prave pomocni aerodromi sa vecom nosivoscu, duzinom i sirinom od maticnog?
 
Aerodrom je izgradjen na toj lokaciji i u tim dimenzijama za vojsku, pa se tada nije razmišljalo o civilnoj upotrebi. Sada je odlučeno da ne bude zapušten kao taj u Dubinju kod Sjenice, već da se ogradi i uloži nekoliko mil.€ kako bi se osposobio i za putničke letove.

A nije u pitanju samo Zlatibor, već i Tara, Zlatar, B.Bašta, . . pa i Pribojska banja kada se priduži gondola sa Zlatibora. Turističke agencije posle moraju da promovišu čitav kraj i to je sasvim drugo pitanje. Verujem da će biti i linija do Beograda nekim optimalnim avionom.
 
@BSD nisam baš siguran da razumeš pitanje oko aerodroma, ovo drugo se sve slažemo. @dragan je to dosta puta objašnjavao, aerodrom je već u f-ji i već ima terminalnu zgradu, stajanku i pistu. Samo treba "opraviti" jedno manje parče piste od oko 1000m, betonirati ili asfaltirati, postaviti svetlosnu signalizaciju i ograditi ga. To su za državu smešne pare, možda 1,5-2 miliona...meni se ipak čini da postoji neki strah, kao kod Niškog na početku, da ne odvuče previše putnika (čitaj: para) sa Beogradskog aerodroma.
E onda je to POHLEPA i BEZOBRAZLUK, a to ne bi smeli da branimo...dosta je Beogradu i 50% od ovoga što sad dobija! Naduo se od para, i nije čudo što već tinejdžeri iz unutrašnjosti razmišljaju kako će u njega!!
 
Samo treba "opraviti" jedno manje parče piste od oko 1000m, betonirati ili asfaltirati, postaviti svetlosnu signalizaciju i ograditi ga. To su za državu smešne pare, možda 1,5-2 miliona...
Sve po ovom tenderu je već završeno za 2,5mil.€, a i ograda od oko 8,5km.

 
IMG-b86f7f4da384549f005ff3a830bead8d-V.jpg

Meribel Francuska. Pista za male avione na 100m od žice.
(hvala za fotku mom drugu Ski mabijaku)

To treba Kopaoniku. Za zapad Srbije je najveći prioritet autoput(motoput) do Užica. Tek se to ostvari, ako bude para, može se razmišljati o aerodromu.

Na kraju moram da odgovorim u vezi "davanja". Zapad "dobija" više nego većina krajeva Srbije, a to što Beograd "dobija" većim delom ide na Beograd na vodi i na pokrivanje grešaka nesposobne gradske vlasti.

Ja sam prvi za decentralizaciju. Otkud vlast zna šta treba nekom u npr. Užicu.
 
Sve po ovom tenderu je već završeno za 2,5mil.€, a i ograda od oko 8,5km.


Pa šta je onda ostalo da se dovrši...koliko sam upoznat poslednji deo piste i svetlosna signalizacija tog dela, jel tako?
 
Čitavom kraju je potrebna pruga i autoput, ne samo Zlatiboru. I to je trenutno mnogo viši prioritet od aerodroma.
Neće aerodrom popunjavati svakog vikenda one hiljade apartmana, već put i pruga. A to što će avionom doći poneki visokoplatežni gost, neće mnogo doneti prosperiteta regiji u kojoj živi 300k ljudi.
Pruga je jadnom stanju, od Valjeva do granice 3/4 pragova su iz vremena gradnje od pre 50 godina.
Barska luka zamire, zbog svojih unutrašnjih problema, ali i zbog nepostojanja brzih i pouzdanih veza sa zaleđem.
Kontejner će pr stići u Bgd ili negde u Srednju Evropu iz Kopra nego iz Bara.
Niko ne vidi potencijal putničkog saobraćaja sa Primorja gde bi se turisti vozili radi atraktivnosti same pruge. (U nekoliko elemenata nosi prefiks naj-).
 
Branik, neuporedivi su troškovi izgradnje aerodroma i izgradnje autoputa ili pruge... Zato se, u najsiromašnijim zemljama, npr. u Africi, prvo razvija vazdušni saobraćaj, pa onda svi ostali. I pijace se prave oko aerodroma. Uostalom, iz Beograda se u Podgoricu avionom moglo 1930, a vozom... zamalo pa pola veka kasnije.

Uključivanje svih regiona u sistem redovnog vazdušnog saobraćaja je jedan od imperativa u svakoj razumnoj zemlji danas. Nijedna ozbiljna, tehnološka investicija neće doći u Niš, dok do tamo nema dva leta dnevno iz nekog haba, makar to bio i Beograd (a valjalo bi da je Frankfurt). To je bukvalno prvo što je trebalo da uradimo i tu danas mnogo više zaostajemo nego li sa putevima, a neuporedivo je jeftinije i na gradnju puteva ne može da utiče (tj. može, u pozitivnom smislu). Uostalom, treba pogledati primere uspešnih zemalja, Poljske ili Rumunije, i koliko one zapravo kasne - sa autoputevima, a koliko su već uveliko razvile vazdušni saobraćaj.

Užice nije u beogradakom okrugu, treba da ima avion, kakav takav. To je zanemarljiv trošak za državu, a uslov je bez kojeg nema razvoja. Sa druge strane, kao što smo svi u prilici da vidimo, izgradnja autoputeva u Srbiji ni 1% nije uticala na smanjenje regionalnih razlika; naprotiv, one eskaliraju.
 
Poslednja izmena:
Ok, razumem to, ali i takav kakav je sad, aerodrom nudi mogućnost sletanja malih aviona. Negde oko 1800-2000m je u funkciji i okolina je razminirana. Ostaje još nešto više od 1000m izlupanog da se vrati u normalno stanje, ali tu nisam siguran da li je do kraja razminirano.
Kažem da bi, prosperiteta čitavog kraja radi, trebalo raditi i pritiskati vlasti da se poteraju gradnja i kvalitetnog puta i pruge. Za prugu bi bilo dovoljno da se vrati na projektovane brzine iz sedamdesetih, ili bar na operativne iz osamdesetih kada sam putovao Ue-Bg tek malo iznad 2 sata i to klasičnom kompozicijom, ne elektromotornom garniturom.
Ne sporim da je potreban aerodrom na Ponikvama, već kažem da mi u ovom delu Srbije imamo mnogo više i većih problema od njegove nefunkcionalnosti.
 
Porediti Afriku i Ponikve je malo bezveze, tako mozemo i ruske aerodrome na dalekom istoku, ne treba bacati novac u pocetku je to malo, a kasnije je to bogatstvo cak i za drzavu. Zamislite koliko je taj aerodrom kostao drzavu do sada. Vojska je izmislila potrebu sada se zna i zbog cega, napustila ga je, uvek se vodio kao pomocni aerodrom (vrlo kratko je bila prebazirana eskadrila keceva nakon raspada i tamo se zadrzala mislim dve nepune godine, zatim se neko setio da ga prebaci na drzavu i kaze treba mu za male avione popravljaj placaj na nesto sto nema funkciju ili je ona zanemarljivo mala. Tamo vec neko prima platu, uziva, a neko to placa, pogledajte istok Srbije, nemaju put, a neko je vec slupao milione na neki aerodrom Ponikve. E sad naravno da bi pruga bila mnogo skuplja, ali za taj kraj preporod. Koliko bi ljudi dnevno samo prevezla iz Novog Sada i Beograda do Zlatibora samo naravno makar 160 Km/h.
Kao vojnik 37. BSD-a iz Uzica sam sasvim slucajno jednom prilikom bio na tom aerodromu i tada tamo nije bilo nicega osim straze i razvaljene infrastrukture. Pista podseca na nosac aviona admiral Kuznjecov, krajevi su izdignuti, a sam prilaz je tada bio jedan smesan put pun rupa. Mislim da smo isli sa „stopedesetkom” ili stodesetkom ne secam se vise, malo nas je bilo, pokocili smo se gore posto smo bili u bluzama. a bio je neki prelazni period. Zbog cega smo bili nemam pojma, niti nam je neko nesto rekao, pre nas je vec bio neko (jedinica) iz kasarne „IV puk". Da li smo trebali da dajemo obezbedjenje, a vec je bila vojna policija ili da im pomognemo, ne znam zaboravio sam. Bacen novac ni za sta.
 
Vrh