Šta je novo?

Aerodrom Nikola Tesla - (Avijacija)

Ništa ja divlje nisam gradio niti sam se od nekud doselio, živim od rođenja u starom naselju koje je sagradila država 1961. I šta sad građanine civilizovani? Živim blizu aerodroma i normalno je da ima i aviona.
 
U razvijenim sredinama koje se bave planiranjem se buka smatra za ozbiljan problem u ulaže se nama nezamisliva količina novca da ista ograniči ili redukuje. Što je zemlja siromašnija to stvari više fukncionišu po principu ako ti se ne sviđa ko te j... a mi smo nažalost u svakom smislu tipičan primer ovoga pristupa.
 
Buku pravi iljušin 76,kojem je zabranjen prelet preko grada. Ovi avioni novije generacije su dosta tiši spram onih od ranije, slušam ih preko 50 godina. Po redu letenja od ponoći do nešto pre 5h nema poletanja i sletanja. Ima samo vanrednih čarter letova u to doba dok traje letnja turistička sezona. Ne teram nikog da se seli, ali nećemo, valjda, premeštati aerodrom zbog takvih stvari.
 
Ja nisam za premeštanje aerodroma, valjda postoji i drugo praktičnije rešenje zaboga. Zabrana leta noću ili promena pravca sletanja. Leti je i problem jer je sve otvoreno.
 
Pista stoji u pravcu severozapad-jugoistok i tu nema ni levo ni desno. Od vetra zavisi da li će preko grada ili sremskih njiva. Izdejstvovali ste zabranu preleta za Iljušin, može valjda i za ostale avione od 00-05h.
 

Према Закону о заштити од буке у животној средини ("Сл. гласник РС", бр. 96/2021) стратешка карта буке је карта која је израђена за општу процену изложености буци одређеног подручја од различитих извора буке или за укупна предвиђања изложености буци на том подручју.

Израда карата буке подразумева представљање података о постојећем или предвиђеном стању буке израженом кроз индикаторе буке којима се указује на прекорачења прописаних граничних вредности, затим на број људи изложених буци на неком подручју или број домаћинстава изложених одређеним вредностима индикатора буке на одређеном подручју.



BELGRADE AIRPORT d.o.o посвећен је сарадњи са локалном заједницом и разуме да становање у близини аеродрома или путања летова може утицати да звучни и визуелни ефекти лета авиона, односно споредни ефекти и догађаји у вези са летом буду уочљивији. Намера нам је да свака заинтересована страна, кроз транспарентну комуникацију и сарадњу, постане наш партнер у решавању евентуалних питања у вези са управљањем буком.

Онлајн апликација за праћење летова WebTrak омогућава аутоматско подношење сугестија/захтева/жалби у случају да наши суграђани, корисници или партнери сматрају да је ниво буке авиона већи од уобичајених вредности, до чега може доћи уколико авион одступи са путања лета приликом доласка или одласка са аеродрома.
 
I to novi ne treba graditi u Dobanovcima, jer će borci Aktuelne Stvari naći da i tu remeti nečiji mir, nego najbolje u Banatu, u pustinji, gde nema nikoga. Brza pruga kroz ravnicu, da stiže za pola sata od Vuka, i milina. Taman može Vinci sve to da izgradi; E. Macron likes this.

U Minhenu su npr. pre 30 godina pomerili flughafen dalje od grada, dali mu ime po svom Vučiću, ali su ipak morali da uvedu neka ograničenja.
 
Poslednja izmena:
Pista stoji u pravcu severozapad-jugoistok i tu nema ni levo ni desno. Od vetra zavisi da li će preko grada ili sremskih njiva. Izdejstvovali ste zabranu preleta za Iljušin, može valjda i za ostale avione od 00-05h.
Pre neku noć je bilo jaaako glasno zujanje, izleteo sam na terasu da vidim je l bombardovanje, apokalipsa, šta se zbiva..... vidim avion neki. Kad ono Antonov, i to na niskoj visini
:LOL: Nažalost zaspao sam, nisam mogao da ispratim dokle je leteo.
 
Pre neku noć je bilo jaaako glasno zujanje, izleteo sam na terasu da vidim je l bombardovanje, apokalipsa, šta se zbiva..... vidim avion neki. Kad ono Antonov, i to na niskoj visini
:LOL: Nažalost zaspao sam, nisam mogao da ispratim dokle je leteo.

Ako je tolika buka, kako si zaspao pre nego što je odleteo? :D
 
Kao neko ko je proveo najveci deo zivota u bloku 44, moram priznati da smo naviknuti na buku aviona...ali... od pre nekoliko godina poceli su, tj odobreno im je, sto ranije nikad nije bilo, levi zaokret odmah po poletanju sa pss 12. Znaci zaokret ide preko B.Kose i blokova, na sever. Ranije se do desavalo samo u vanrednim situacijama (najcesce ako je nevreme na drugoj strani).
Da su svi iznenadjeni a, vidi se po tome sto svi izadju na terase da vide "sta se desava", jer je prostiranje buke bitno drugacije od onog sto smo navikli. I sto sam uspeo da primetim, taj smer je daleko zastupljeniji rano ujutro,kad je i prostiranje buke vece.
Davno sam negde nasao da je to `levo skretanje` sa pravca 12 bilo odobravano kao privremena mera, pa se eto vremenom ustalilo i sad je manje vise tako (ne znam da li postoji kao SID, ili im samo vizuelno dozvoljavaju,pre ce biti ovo drugo.
A pamtim da se oduvek za letove sa PSS 12 na sever radio desni zaokret preko njiva.
 
Jeste. U pravu si potpuno. Bilo je odobravano kao privremeno ili usled izuzetnih okolnosti.
Ova mera je, kako sam saznao, doneta upravo zbog buke na koju su se žalili najnoviji (bukvalno stigli godinu i po pre donošenja mere) stanovnici Bežanijske kose.
ovaj manevar današnjim avionima nije tehnički zahtevan, jer se dosta složeniji izvode na prilično nepristupačnim terenima. Sa komercijalne strane je nepotreban, jer LYBE nema ni približan obim saobraćaja koji bi opravdao manevar radi brzog oslobađanja pravca iako je u jutarnjem talasu malo veća gužva, pa je broj uzletanja sličan mnogo većim aerodromima. Osim toga ta "akcija" ipak rezultira malo većom potrošnjom goriva, što na kraćim letovima ne bude malo.
Kao neko ko je proveo najveci deo zivota u bloku 44, moram priznati da smo naviknuti na buku aviona...ali... od pre nekoliko godina poceli su, tj odobreno im je, sto ranije nikad nije bilo, levi zaokret odmah po poletanju sa pss 12. Znaci zaokret ide preko B.Kose i blokova, na sever. Ranije se do desavalo samo u vanrednim situacijama (najcesce ako je nevreme na drugoj strani).
Da su svi iznenadjeni a, vidi se po tome sto svi izadju na terase da vide "sta se desava", jer je prostiranje buke bitno drugacije od onog sto smo navikli. I sto sam uspeo da primetim, taj smer je daleko zastupljeniji rano ujutro,kad je i prostiranje buke vece.
Davno sam negde nasao da je to `levo skretanje` sa pravca 12 bilo odobravano kao privremena mera, pa se eto vremenom ustalilo i sad je manje vise tako (ne znam da li postoji kao SID, ili im samo vizuelno dozvoljavaju,pre ce biti ovo drugo.
A pamtim da se oduvek za letove sa PSS 12 na sever radio desni zaokret preko njiva.
 
Мени не смета бука аеродрома, али имам симпатија за оне којима смета. У тој дискусији треба бити конструктиван, јер се увек ради о сукобу легитимних интереса - легитимног интереса оних којима смета бука да могу да спавају на миру, и легитимног интереса оних који путују или зарађују од аеродрома, којима одговара да аеродром ради као драгстор.

У Зборнику ваздухопловних публикација већ постоје посебни поступци за смањење буке (додао сам доле као слику). На прву руку могу да видим да недостаје следеће (а што би било разумно за заштиту околног становништва од буке):
  1. забрана летења ван објављених рута (практично, забрана визуелног одласка и визуелног прилаза) у периоду осетљивом на буку (нпр. од поноћи до 6 ујутру), осим у случају да није угрожена безбедност ваздухоплова;
  2. коришћењe повратног потиска (reverse thrust) само у режиму "празног хода" (idle), опет, осим у случају када би то угрозило безбедност ваздухоплова (нпр. у случају смањеног ефекта кочења због падавина, јаког репног ветра...), и опет, у периоду осетљивом на буку (нпр. од поноћи до 6 ујутру).

Прва мера би помогла онима који се не налазе директно испод публикованих рута (исто сам додао слику доле, инструментални одласци за правац 12), али би представљала концентрацију буке за оне који се налазе директно испод тих рута. Због тога би та мера могла да се допуни:
  • ограничењем укупног броја операција током периода осетљивог на буку (нпр. не више од два на сат, или нпр. не уопште у одређеном редукованом периоду, а изван тог периода, не више од хх, током остатка осетљивог периода);
  • захтевом да контрола летења у ноћним сатима "активно" дистрибуира буку, тако што ће привилеговати правац 12 за слетање, и правац 30 за полетање, без обзира на дестинацију, и сваки пут када доминантни ветар не диктира правац кретања (а тих ситуација има довољно да направе разлику).

Друга мера је много значајнија за оне који живе у непосредној близини аеродрома, јер бука од повратног потиска настаје при слетању.

Ето, начина да се бори против буке има и ван екстремних опција (спалити аеродром, преселити га, преселити себе на Стару Планину...), треба се организовати и ући у конструктиван дијалог са аеродромом. Желим да верујем да је такав дијалог са аеродромом могућ (уз мало политичког притиска).

1725354659493.png

Поступци за инструментално полетање, правац 12:
1725355939238.png
 
Koliko god ja pamtim, poletalo se kao na ovoj slici, do Avale, pa 'levo', kao sto rade i sad u IFR uslovima. Kao sto rekoh, od pre , da kazaem desetak godina unazad, sve vise im se dozvoljava da odma seku levo preko B. Kose i blokova.
Ja spadam u one sto im avio buka ne smeta (odrastao s tim), posao mi je bliko povezan sa avijacijom, na platofrmi sam i oko aviona svako malo :) .
Ali da, izaziva paznju kad idu tako, jednostavno jos uvek ljudi tamo nisu navikli na taj da kazem, pravac izvora buke, i vidim da izaziva interesovanje,da ne kazem nelagodnost, jer valjda ljudi misle da nesto nije u redu.
I koliko se secam, ta `mera` i jeste bila uvedena zbog stednje goriva ,jer se sve u industriji vrti oko $$$ i kad sam , dok sam radio na ANT, slusao balans dok diktira gorivo, saznas za `taxi fuel` ode 200-800 kg goriva (zavisi naravno od kojecega), verujem da se lepo ustedi. E sad, ciji je interes veci, jaci, glasniji...
 
Kao neko ko je proveo najveci deo zivota u bloku 44, moram priznati da smo naviknuti na buku aviona...ali... od pre nekoliko godina poceli su, tj odobreno im je, sto ranije nikad nije bilo, levi zaokret odmah po poletanju sa pss 12. Znaci zaokret ide preko B.Kose i blokova, na sever. Ranije se do desavalo samo u vanrednim situacijama (najcesce ako je nevreme na drugoj strani).
Da su svi iznenadjeni a, vidi se po tome sto svi izadju na terase da vide "sta se desava", jer je prostiranje buke bitno drugacije od onog sto smo navikli. I sto sam uspeo da primetim, taj smer je daleko zastupljeniji rano ujutro,kad je i prostiranje buke vece.
Davno sam negde nasao da je to `levo skretanje` sa pravca 12 bilo odobravano kao privremena mera, pa se eto vremenom ustalilo i sad je manje vise tako (ne znam da li postoji kao SID, ili im samo vizuelno dozvoljavaju,pre ce biti ovo drugo.
A pamtim da se oduvek za letove sa PSS 12 na sever radio desni zaokret preko njiva.
Poletanje iz pravca 12 u levo je SID procedura (TISAK3Z) i ona je isprojektovana za instrumentalni odlet sa specifičnim gradijentom penjanja od 6 do 7 %. Ukoliko performanse aviona ispunjavaju ovaj kriterijum posade prihvataju skraćenu proceduru TISAK3Z. Početni zaokret na levo je na 1000ft, a da bi se što pre postigla ta visina izdat je NOTAM da je u jutarnjim satima zabrnjeno poletanje sa intersekcija D2, D3, D4. Ova procedura se suspenduje kada je aktivna vojna zona rada iznad Batajnice i tada se koriste drugi SID-ovi TADAM3L i TISAK3H. Tačno je da je napravljena iz ekonomskih razloga zbog uštede goriva. Razlika između SID-ova TISAK3Z i TISAK3H je 5 minuta leta. To predstavlja uštedu od 300-600kg goriva po jednom poletanju A320. Na 10 AS A319/20 koji odrade TISAK3Z uštedi se prosečno 5 tona goriva.
 

Prilozi

  • 5899027_LY_Sup_A_2023_001_en.pdf
    359,4 KB · Pregleda: 95
Poletanje iz pravca 12 u levo je SID procedura (TISAK3Z) i ona je isprojektovana za instrumentalni odlet sa specifičnim gradijentom penjanja od 6 do 7 %. Ukoliko performanse aviona ispunjavaju ovaj kriterijum posade prihvataju skraćenu proceduru TISAK3Z. Početni zaokret na levo je na 1000ft, a da bi se što pre postigla ta visina izdat je NOTAM da je u jutarnjim satima zabrnjeno poletanje sa intersekcija D2, D3, D4. Ova procedura se suspenduje kada je aktivna vojna zona rada iznad Batajnice i tada se koriste drugi SID-ovi TADAM3L i TISAK3H. Tačno je da je napravljena iz ekonomskih razloga zbog uštede goriva. Razlika između SID-ova TISAK3Z i TISAK3H je 5 minuta leta. To predstavlja uštedu od 300-600kg goriva po jednom poletanju A320. Na 10 AS A319/20 koji odrade TISAK3Z uštedi se prosečno 5 tona goriva.
Dobrodošao na forum. 👍🏻👍🏻👍🏻
 
Каква је ситуација са оним планираним продужетком Ц ходника? То више нико не помиње.
 
Negde se pominjalo ranije da su taj produžetak planirali da bude gotov do EXPA, mada ne bi me čudilo da odlože, više ga ne pominju. Isto kao i sa zamenom starih avio mostova na poslednjih nekoliko gejtova na A strani. Ili ovde ili na EX-YU Aviation se pisalo da su avio mostovi bili naručeni i da su trebali da stignu u novembru prošle godine. Od tada je to zaboravljeno i više ih niko i ne pominje.
 
Vrh