Šta je novo?

Aerodrom Nikola Tesla - (Avijacija)

Da, što se vertikalnih komunikacija tiče, deluje da su čak siromašnije na odlascima nego sad, a na dolascima, kao i sad, samo jedne stepenice. Ne razumem što je tako, kad ima dovoljno mesta za duplo više.
 
Vox 91, mene isto brine da će taj deo T2 biti gotov tek 2024. Ovaj jedan render tog prostora deluje prilično skromno. U dubini se vidi umetnička instalacija sa mehurima. Prostor gde su barovi mi deluje jeftino. Ovo bi moralo da pršti od kvaliteta, da bude atrakcija kako bi ljudi trošili pare ali ne deluje tako. Nadam se da će biti mnogo bolje nego na slici:

BEG2021_09.jpg
 
Po meni nas aerodrom je suvise mali, da bi se pravili neki eksterni terminali. Sa francuskim resenjem je sve povezano, što čini aerodrom mnogo brzim i funkcionalnijim.
 
.. i onda će ovi što se čekiraju na T1 da prolaze ceo aerodrom da bi došli do drugog kraja i tih stepenica i da idu gore na pasošku i skener.
…и онда опет назад до А10, за гледаоце са јефтинијим улазницама… ја интимно делим јеткост коју показује @peper.mint због тога што концесионар ради само минимум неопходног. С друге стране, прија ми да гледам Вансијеву показну вежбу из рационалног и одговорног пројектовања (заиста понекад и шкртог), као контрапункт широкогрудом (мегаломанском) државном игрању туђим парама.
 
Aerodrom se posle ovog što sada radi Vinci neće ozbiljno širiti decenijama a ko zna šta će biti posle.
A ne bih se ja s decenijama igrao; plan Er Srbije je, zvanično, da do 2027. leti na 100 destinacija. To bi značilo 10-ak miliona putnika na aerodromu koliko za 5 godina.

Civilna avijacija ti je istorija lošeg predviđanja, vrlo često na temu 'mirni smo decenijama'. Srbija je zemlja višeg srednjeg prihoda, kad uđemo u višu grupu, tek onda će brojke da rastu.
 
31 miliona ima ciriski, zahvat gradjana slican beogradskom. Kada Srbija udje u visu grupu prihoda znaci da ce biti oko 15 miliona putnika u roku od 7-10 godina. Da kazemo 2030.
 
Mislim da je aerodrom u stanju da izgura 12-15 miliona posle ovih proširenja. Verovatno će jednog dana produžiti C hodnik sa 14 na recimo 17 gejtova što smatram pod manje radove.

Ozbiljno proširenje bi bila nova pista i novi terminal. Najveći optimista u meni ne vidi to kao realno pre 2045 godine, ali što reče moja baba, iz vaših usta u Božije uši!
 
Питам се само како планирамо да остваримо те приходе? Ево, спремају се и енергетику да разбуцају. Тј Србија више ништа нема своје, има само инвеститоре који могу да се покупе са својим ноу-хау
 
Prihode će do 2043 godine kad ističe koncesija ubirati Vinci, od tih para mali deo ide državi.
 
…и онда опет назад до А10, за гледаоце са јефтинијим улазницама… ја интимно делим јеткост коју показује @peper.mint због тога што концесионар ради само минимум неопходног. С друге стране, прија ми да гледам Вансијеву показну вежбу из рационалног и одговорног пројектовања (заиста понекад и шкртог), као контрапункт широкогрудом (мегаломанском) државном игрању туђим парама.
po mom mišljenju previše škrto. Pohvalano je projektovanje C hodnika tako da moze obostrano da opsluži avione, to je najracionalnije rešenje, bolje od svih do sada preloženih, kao ovde na slici od Vox91. Sve drugo je njaa

Pogledajte prilog 149933
 
Mislim da je aerodrom u stanju da izgura 12-15 miliona posle ovih proširenja. Verovatno će jednog dana produžiti C hodnik sa 14 na recimo 17 gejtova što smatram pod manje radove.

Ozbiljno proširenje bi bila nova pista i novi terminal. Najveći optimista u meni ne vidi to kao realno pre 2045 godine, ali što reče moja baba, iz vaših usta u Božije uši!
Realan rast je negde oko 8% godisnje, pa odatle dobijamo da bi tim tempom broj putnika od 10 miliona trebalo da se prestigne tek 2029. godine. 15 miliona bi se prestiglo 2034. godine. Koncesija istice 2043. godine i tada bi sa ovim tempom rasta broj putnika dostigao 30 miliona.

Tek tad bi trebalo razmisljati o gradnji druge piste, regularne, jer brdo aerodroma sada sa preko 30 miliona putnika nema drugu pistu. Primeri su: SAW - 2019. godine 35 miliona, LGW - 2019. godine 46,5 miliona.

Sto se tice dodatnih prosirenja terminala ili gradjenja novog, cenim da ce to biti potrebno kada broj putnika predje 15 miliona, koliki bi trebalo da bude kapacitet nakon ovih sadasnjih prosirenja. Podrazumevam da ce pre toga vec biti izgradjen najavljeni deo do C17.

Kad smo kod broja linija Air Serbie, vrlo je moguce da ce oni preci stotku i pre 2027. godine. Sada su na 71 linija, iz sva tri aerodroma, a nakon sto objave sve nove linije za 2023. godinu bice na 80+.
 
Elem spominjao sam kako je veliki minus sto nisu predvidjeni eskalatori izmedju najnizeg nivoa i nivoa odlaska, vec ljudi se penju obicnim stepenicama sve sa rucnim prtljagom. Evo primera iz Ciriha, kako su to elegantno rešili. Dupla staklena fasada, sa pokretnom trakom izmedju, tako da time im ne trabaju liftovi, obicne stepenice, prilagodjeno sve i osobama sa invaliditetom, decijim kolicima, ručnim prtljagom...

1670190782089.png
 
Eh, daleko smo mi od Ciriha..

Inače, deluje mi da će se ipak tamo negde 2040. pre započeti sa gradnjom potpuno novog aerodroma u Dobanovcima, nego što će se na Tesli graditi nova pista i terminal.. ta zemlja tu će tada vredeti mnogo više, grad će se širiti itd.
 
Питам се само како планирамо да остваримо те приходе? Ево, спремају се и енергетику да разбуцају. Тј Србија више ништа нема своје, има само инвеститоре који могу да се покупе са својим ноу-хау
Da. Srbija ima manje od 10.000 dolara GDP, a ceo svet je preko 13. 000.
Bolji smo samo od Afrike i Bosne.
Ljudi mnogo čitaju Informer.
 
Али се мења слика на листи БДП-а према паритету куповне моћи, који му једини дође битан. Ту је Србија на 24.000$, а светски просек на 20,181$.
То је и даље слабо за европску земљу, али је ипак испред Мексика, Кине и сл. и није много иза нпр. Бугарске.

Вероватно највеће одступање између ова два критеријума има Турска (слаба лира), која је по номиналном БДП-у на нивоу Србије, а по куповној моћи испред Русије, Хрватске, Румуније, па чак и Словачке (развијена земља). А видиш колико Турци лете.
 
Јуче сам путовао са аеродрома „Хумберто Делгадо” у Лисабону, који је такође вођен од стране Вансија, па желим да поделим неколико утисака о томе. Наиме, Аеродром је неколико пута већи од Тесле, у 2019. години је опслужио 31.173.000 путника. Велики број путника лети за Јужну Америку или Африку, те бивше португалске колоније, тако да ТАП има истински хаб на аеродрому. Повезан је директном "црвеном" метро линијом и доста је простран у оном делу пре "границе". Има два терминала, где су ми се допале зоне за чекирање и комуникација између та два дела. Међутим улазак на "КД" контролу и тоалети су у јако лошем стању. КД контрола је брза и ефикасна (у Београду је све новије) и Duty Free (На Терминалу 1) је доста већи од садашњег на Тесли, али ме је зачудило да су локални португалски производи тек на крају испред касе. Након изласка из тог шопинг-атриума се рачвају ходници који су јако скучени и нефункционални. Дизајн ми се уопште не допада а имајући у виду изградњу/реконструкцију Тесле морам да истакнем да ће она бити доста лепша у оном делу "иза границе".

20221205_113030.jpg

Има доста мањих продавница и добрих кафића/барова. Надам се да ће Ванси то на Тесли моћи да изведе на сличан начин. Авиомостови су такође стаклени као у Београду али сами гејтови (делимично open space) су ужас. На Тесли је то 100 пута боље решено! Толико су мали и скучени, са степеницама, ћошковима, стубовима да путници стоје на ходницима пре укрцавања. Београд у оном новом делу Ц-ходника је много комфорнији. Летео сам Луфтханзиним А321-200 који је био крцат са 200 путника, који су због кашњења стајали пола сата по тим ходницима, где нема тоалета у близини.
20221205_112632.jpg
20221205_120541.jpg


Дакле у поређењу са Аеродромом Никола Тесла стекао сам утисак да ми често "кукамо на високој нози" када помислим на Букурешт, Лисабон итд. Искрено се надам да ће Београд више личити на Фиумићино у Риму који је по мени можда један од најлепших и најфункционалнијих аеродрома у Европи. Имам утисак да ће Ванси лепше изградити Теслу од Лисабона, поготово ако се на Андрићевом Венцу неко сети да продужи макар Беовоз до аеродрома...
 
na tom aerodromu je pasoška nakon duty free što je recept da ljudi često bezveze zakasne na let jer se zadržavaju i kasno dođu na pasošku na kojoj se onda zaglave
 
Дакле у поређењу са Аеродромом Никола Тесла стекао сам утисак да ми често "кукамо на високој нози" када помислим на Букурешт, Лисабон итд. Искрено се надам да ће Београд више личити на Фиумићино у Риму који је по мени можда један од најлепших и најфункционалнијих аеродрома у Европи. Имам утисак да ће Ванси лепше изградити Теслу од Лисабона, поготово ако се на Андрићевом Венцу неко сети да продужи макар Беовоз до аеродрома...

Taj aerodrom u Lisabonu je jedan od najgorih većih aerodroma u Evropi. A tek Terminal 3 koji se koristi za niskobudžetne letove je pravi pandemonijum.

Mislim da je najprijatniji i najfunkcionalniji aerodrom u Evropi na kojem sam bio ipak Kastrup u Kopenhagenu. Od većih u Evropi je Minhen bez premca.
 
Vrh