Зашто се заобилази Туркменистан, Узбекистан, Киргистан и скреће на север преко Казахстана? Летос сам ишао Пегазусом за Шимкент и рута из Истанбула је била преко Јерменије, Азербејџана, Туркменистана и Узбекистана. Видим и да рецимо тренутно Азербејџан Карго из Бакуа за Хонг Конг иде правом рутом преко Туркменистана, Узбекистана, Казахстана (јужни ћошак) и Киргистана.
Може да буде због више разлога:
1. уштеда због закривљености Земље - рута која иде северније не мора да буде нужно и дужа због чињенице да Земља није савршена кугла, већ спљоштена на половима;
2. уштеда због доминантних ветрова - дуголинијски летови нарочито воде рачуна о правцу и јачини доминантних ветрова на висини и често ће изабрати дужу руту, ако им то доноси уштеду у времену (јер мотор троши гориво по минуту рада, а не по пређеном километру);
3. стратешко раздвајање токова саобраћаја - Шангај и Пекинг су више од хиљаду километара северније од Хонг Конга, и могуће је да Кинези раздвајају северне токове од јужних токова још на самом улазу у њихов ваздушни простор. Исти принципи су некада важили и у Европи, па се гледало да се авион Лондон-Истамбул никад не укрсти са авионом Франкфурт-Атина, иако би им се, ако би компаније биле пуштене да планирају како хоће, руте укрштале можда и више од једном.
4. цена прелета - ту се играју и државе и авио-компаније. Државе гледају да вуку руте дужином своје територије, јер се таксе наплаћују по пређеном км (и маси авиона), и праве пречице кроз своју територију само ако имају интереса (да макну неки ток саобраћаја у страну), или ако им неко заврне руку. Авио-компаније такође гледају сваки динар, па ће некада изабрати и дужу руту ако ће трошак горива да пребију нижим трошком за контролу летења.