Iskreno, možda i nije tako loša ideja. To je nešto što se radi u svetu, a naročito korisno kada nekoj državi zatrebaju pare. Daš određeni broj godina nekome da upravlja aerodromom, i onda ga taj vrati državi.
Iako ne volim "rasprodaju" porodičnog srebra, mislim da postoji više razloga zašto je dobro dati koncesiju za Aerodrom, a po meni primarni (ako zanemarimo novac) je taj da će profesionalci doći da upravljaju aerodromom, a to dugoročno znači prenos znanja. Ljudi koji oni budu zaposlili će kroz godine iskustva steći znanja koja inača nikada ne bi dobili u Srbiji, a tiču se povećanja efikasnosti i efektivnosti, planiranja, organizacije, meritokratije, upravljanja ljudima, transparentnog poslovanja, marketinga, isl.
Sve je to nešto što trenutno ne postoji na aerodromu. Nije sve tako crno, ali daleko (baš daleko) od idealnog. Kada imate direktore koji su zaposlili svoje rođake, sigurno nema meritokratije. Kada vidite da se donose loše poslovne odluke koje dovode do smanjenja prihoda aerodroma, vidite da nema vizije (možda su donošene iz najbolje namere, ali bez znanja). Kada se u sred sezone zatvaraju gejtovi (da, trenutno su zatvoreni tek obnovljeni gejtovi, jer gle čuda, usred sezone vrše pripremne radnje za nove aviomostove, iako je to u nekom normalnom svetu moglo da bude odrađeno paralelno sa renoviranjem gejtova). Kada vidite da ne umeju da se izbore da dovedu nove aviokompanije (gde su tu incentivi, da li ste negde videli da aerodrom učestvuje u takvim programima, evo vam jedan banalan primer:
http://www.viennaairport.com/jart/prj3/ ... 537&rel=en ), i mnogo toga još.
Naveo sam i primer transparentnosti: Aerodrom je na početku svakog meseca objavljivao statističke podatke o broju putnika, i bio je vrlo ažuran... do podataka za mesec april, kada je došlo do naglog pada broja putnika. Odjednom, odlučili da podatke ne objave, već čekali rezultate za maj (gde je došlo do rasta) pa ih zajedno objavili. To se zove netransparentnost, a u nekim zemljama je i novčano kažnjivo kao prikrivanje informacija koje su bitne za sagledavanje jedne kompanije. Uostalom, Aerodrom se kotira na berzi, pa kako neko da donese odluku da li bi kupio akcije ako nema sve detalje i informacije, odnosno pojedine mu se prikrivaju.
Kako bi koncesija bila uspešna po nas (poreske obveznike, državu), neophodno je naravno da i ljudi u administraciji/državnoj upravi budu dovoljno mudri (što najverovatnije nisu) pa da iskoriste svo iskustvo ovog sveta u vidu svih koncesija koje su ugovorene kako bi postavili najbolje uslove za nas. Dovoljno je da malo surfuju po netu i informišu se o svemu. Net valjda znaju da koriste (no, ni to me ne bi iznenadilo)