Šta je novo?

Aerodrom Nikola Tesla - (Avijacija)

Zanimljiv video posvecen 50 godina Aeredroma Beograd

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SiLR0qBGEpA[/youtube]

Narator Zoran Modli koji doduse malo trokira
 
Ovima blesanima u vladi je palo napamet da aerodrom izdaju u zakup jedino sto donosi pare u suplji budzet i usput se sredjuje aerodrom
 
Iskreno, možda i nije tako loša ideja. To je nešto što se radi u svetu, a naročito korisno kada nekoj državi zatrebaju pare. Daš određeni broj godina nekome da upravlja aerodromom, i onda ga taj vrati državi.

Iako ne volim "rasprodaju" porodičnog srebra, mislim da postoji više razloga zašto je dobro dati koncesiju za Aerodrom, a po meni primarni (ako zanemarimo novac) je taj da će profesionalci doći da upravljaju aerodromom, a to dugoročno znači prenos znanja. Ljudi koji oni budu zaposlili će kroz godine iskustva steći znanja koja inača nikada ne bi dobili u Srbiji, a tiču se povećanja efikasnosti i efektivnosti, planiranja, organizacije, meritokratije, upravljanja ljudima, transparentnog poslovanja, marketinga, isl.

Sve je to nešto što trenutno ne postoji na aerodromu. Nije sve tako crno, ali daleko (baš daleko) od idealnog. Kada imate direktore koji su zaposlili svoje rođake, sigurno nema meritokratije. Kada vidite da se donose loše poslovne odluke koje dovode do smanjenja prihoda aerodroma, vidite da nema vizije (možda su donošene iz najbolje namere, ali bez znanja). Kada se u sred sezone zatvaraju gejtovi (da, trenutno su zatvoreni tek obnovljeni gejtovi, jer gle čuda, usred sezone vrše pripremne radnje za nove aviomostove, iako je to u nekom normalnom svetu moglo da bude odrađeno paralelno sa renoviranjem gejtova). Kada vidite da ne umeju da se izbore da dovedu nove aviokompanije (gde su tu incentivi, da li ste negde videli da aerodrom učestvuje u takvim programima, evo vam jedan banalan primer: http://www.viennaairport.com/jart/prj3/ ... 537&rel=en ), i mnogo toga još.

Naveo sam i primer transparentnosti: Aerodrom je na početku svakog meseca objavljivao statističke podatke o broju putnika, i bio je vrlo ažuran... do podataka za mesec april, kada je došlo do naglog pada broja putnika. Odjednom, odlučili da podatke ne objave, već čekali rezultate za maj (gde je došlo do rasta) pa ih zajedno objavili. To se zove netransparentnost, a u nekim zemljama je i novčano kažnjivo kao prikrivanje informacija koje su bitne za sagledavanje jedne kompanije. Uostalom, Aerodrom se kotira na berzi, pa kako neko da donese odluku da li bi kupio akcije ako nema sve detalje i informacije, odnosno pojedine mu se prikrivaju.

Kako bi koncesija bila uspešna po nas (poreske obveznike, državu), neophodno je naravno da i ljudi u administraciji/državnoj upravi budu dovoljno mudri (što najverovatnije nisu) pa da iskoriste svo iskustvo ovog sveta u vidu svih koncesija koje su ugovorene kako bi postavili najbolje uslove za nas. Dovoljno je da malo surfuju po netu i informišu se o svemu. Net valjda znaju da koriste (no, ni to me ne bi iznenadilo)
 
442doBGD":20dymd1y je napisao(la):
Kada vidite da ne umeju da se izbore da dovedu nove aviokompanije (gde su tu incentivi, da li ste negde videli da aerodrom učestvuje u takvim programima, evo vam jedan banalan primer: http://www.viennaairport.com/jart/prj3/ ... 537&rel=en ), i mnogo toga još.

Имаш право, мада, бечки аеродром је такође у држвном власништву. Само, боља је држава...
 
da (nije u pitanju carina, vec pasoska kontrola). Sada postoji samo jedna kontrola - pre ulaska na sam gejt.
 
Da. Nema vise kontrole pre pasoske kontrole. Dok se ne dogradi terminal ostace tako, a potom ce biti vracena prva kontrola a ukinute druge na gejtovima.
 
Услед повољног исхода договарања са "Етихадом" (тј "Итихадом") о преузимању "Ер Србије" (чије име ће се на свим дестинацијама осим у Лондону неправилно читати "Ер Сербиа"), треба оповући неколико потеза у вези с Аеродромом НТ, с обзиром да ће његова транзитна улога бити повећана, по мени, овим редоследом:

1) Одустати од давања у закуп АНТ страној компанији: нема гаранција да ће закупац/концесионар инвестирати у контиуитету колико је потребно у развој аеродрома - то се по правилу никада не деси;
2) Што пре реконструисати постојећа терминале, ако треба и кредитом, а не као до сада, споро;
3) Започети изградњу аеродромског хотела и бизнис-центра, кроз јавно приватно партнерство;
4) Пројектовати другу писту и Терминал 3 и затим почети њихову градњу;
5) Размотрити градњу карго центра, можда такође кроз партнерство с Емираћанима;
6) Повезати аеродром на железничку мрежу.
 
1) слажем се
2) нешто сам читао да ће можда нови ЈАТ да преузме Т1 за све своје летове, и сходно томе га реконструисати. међутим, то су само приче.
3) лично, два хотела у једном. у наставку хола са Ц капијама се направи пасарела ка згради која би се направила на месту "паркинга" где се паркирају таксисти. један део хотела би припадао транзитној зони, други не, сваки са по 100 кревета
4) одговор под 2 и додатак да је још увек рано за Т3. пројекат за другу писту постоји, само никада није кренула реализација
5) о томе се већ писало, и даље стоји, тако да је могуће у догледној будућности тако нешто
6) под обавезно, чак и прво то урадити па онда хотел, бизнис центар и остало
 
Питање је да ли би Т1 могао да буде довољан за ЈАТ (екс ЈАТ). Његов капацитет је (не знам тачно, али нагађам) два, три милиона путника годишње? (Т2 је пет милиона) Чини ми се да постоји план да се те бројке надмаше у блиској будућности, ако посао са Арапима заиста јесте амбициозан као што изгледа.

Оригинално ти звучи ово са делом хотела у транзитној зони - не знам да ли тако нешто негде већ постоји? Ја сам мислио на обичан хотел, на територији Србије, али ово би заправо аеродром учинило атрактивнијим за путнике којима треба виза :kk: Не знам, додуше, да ли је изводљиво, тј. да ли би неки хотелски ланац отворио такав објекат?

Када је о железници реч, наравно да сам за, али градња пруге тражи време, а ја бих ово остало почео да градим чим се озваничи посао са Емираћанима.

У сваком случају, аеродром сада искрсава као можда и најзначајнији развојни пројекат у Србији - у случају успеха и настанка правог регионалног хаба, ту би могло да се запосли и неколико десетина хиљада људи.
 
Samo mala napomena. Kompanija će se zvati Air Serbia, a ne Air Srbija, prema tome to ime treba transkribovati kada se koristi u srpskom jeziku, a prema pravilima transkripcije to na srpskom glasi Er Serbija ili Ер Сербија. Nije pravilno Air Srbija ili Er Srbija.
 
Samo sto ta pravila transkripcije, kao pola pravila za transkripciju, veze s mozgom (tj. pravilnom izgovorom) nemaju. "Serbia" se cita "Srbia" a ne "Serbija". "Er Srbija" je daleko blize izgovoru nego "Er Serbija". "Air Srbija" naravno je totalno pogresno.
 
Nije tačno da se čita Srbia. Evo kako se izgovara: /ˈsɜrbiə/. Srbia bi bilo /ˈsrbiə/što mislim da ne postoji primer u engleskom jeziku za takav izgovor. Konsultovao sam se sa nekoliko profesionalnih jezičara i niko nije imao sumnju da je Er Srbija nepravilno. Jedina pravilna transkripcija je Er Serbija. E, sad tu se pojavljuje problem lošeg imena kompanije. Problem je taj što se nama servira ime naše države u engleskom originalu, koji mi da se radi o nazivu države (a ne kompanije) ne bi nikada transkribovali pošto u našem jeziku postoji uobičajeni naziv - Srbija. Ali pošto je Serbia u nazivu kompanije deo imena kompanije, a ne ime države, onda ga moramo transkribovati i to postaje groteskno!

Er Srbija je isto pogrešno kao kada bismo Croatia Airlines transkribovali kao Hrvatska Erlajnz ili Montenegro Airlines kao Crna Gora Erlajnz. Er Serbija je pak isto kao kada napišemo Kroacija Erlajnz.
 
@belgrey
E, sad tu se pojavljuje problem lošeg imena kompanije.

Управо то. Мада, слажем се с Хазардом да су наша правила транскрипције углавном идиотска. Слово "е" у речи "Serbia" се у енглеском једноставно не чује - чује се неки полуглас, који ми онда мењамо са "е" и стварамо, ничим изазвани, некакав новокомпоновани српско-креолски језик. А све због глупог имена...

Hence, ја ипак нећу писати "Ер Сербија", па макар се гро наших лингвиста обесили међу шунке.
 
Ne sumnjam da je transkripcija pravilna uopste, samo kazem da su pravila u tom slucaju besmislena. Kao sto su besmislena mnoga druga pravila transkripcije (npr. to da englesko "w" postaje u srpskom "v"). I da, cita se onako kako sam napisao (na srpskom), jer je /ˈsɜrbiə/ najblize srpskom "Srbia" a ne "Serbija". "E" je tu necujno pri izgovoru za srpsko uvo. Zvuk ɜ prakticno ne postoji na srpskom, nema svoje slovo, i daleko je blizi ne postojanju tj. ne pisanju nego slovu "e" na srpskom. Uostalom na engleskom je "Serbia" bas da bi na engleskom zvucalo sto blize izgovoru na srpskom (Srbija)! Btw "Kroacija Erlajnz" je takodje nepravilno ako transkribujemo sa engleskog (a ne znam sa cega bi s obzirom na rec "airlines") to mora da budu "Kroejša Erlajnz").

Ono sto je ovde najlogicniji kompromis je da se uvek pise samo Air Serbia, u originalu, a da se izgovoru govori "Er Srbija" kako je i najblize engleskom izgovoru.
 
Još da se neki od ovih genijalaca iz dnevnog lista "Politika" koji insistira na imenu grada "Tuluza" doseti da su Englezi Srbiju do stvaranja KSHS zvali "SERVIA", gde bi nam bio kraj...
 
Ime kompanije kao da niko nije seo i promislio kako bi zvučalo na raznim jezicima.
Ugvlanom,

hazard":186ygd00 je napisao(la):
...
Ono sto je ovde najlogicniji kompromis je da se uvek pise samo Air Serbia, u originalu, a da se izgovoru govori "Er Srbija" kako je i najblize engleskom izgovoru.

ovo mi zvuči kao ok kompromis.
 
Kakva god da su pravila mislim da je ime smislio neko ko nema veze sa životom. Odvratno zvuči, a tek će kada ljudi počnu da ga čitaju te kao Srbija, te kao Serbija, a stranci kada počnu Siberia, Sirija i ostale gluposti. Mislim da Air Serbia samo može da šteti imidžu Srbije.
 
I ja mislim da je glupo, pisao sam na temi o Jatu vec o tome. Kreativnost nula, a i iz razloga iz kojih ti navodis svakao.
 
Uzmite u razmatranje to da su tu došli ljudi koji imaju ogromno iskustvo i koji imaju interes da na ovome zarade što više para. Ako ti stručnjaci kažu da je ovo dobro onda to prosto mora da bude dobro. Slično nešto se radilo i sa mnogim drugim avio kompanijama.

a kreativnost... ni nike znak nije kreativan, pa eto, jedan od najpoznatijih! Air france onda isto nije kreativan? :)
 
Nije mi najjasnija situacija oko Kargo terminala planiranog u okviru aerodroma.Zemljiste je kupljeno a po najavama od prethodnih par nedelja Kargo terminal se prebacuje u Kraljevo i tamo se odvlace investitori.Ima li neko informaciju o cemu se radi?
 
Vrh