Šta je novo?

Aerodrom Nikola Tesla - (Avijacija)

Zanimljiv podatak je izneo Ministar Vesić, po kome je 50% putnika na ANT sa srpskim pasošem, a ostali su stranci. Nekada smo presedali preko aerodroma u Pragu sa ČSA i čudili se kako su oni napravili neko tranzitno čvorište... Evo, sada je to i kod nas, pa je gužva. Puno putujem i dočekao sam da uđem u Air Serbia avion i stjuardese mi se po defaultu obraćaju na engleskom. Puno je stranaca na ANT i u avionima AS.

Kada pričam sa strancima u okruženju čude se dokle sve imamo direktne letove. Pro tome mislim na okruženje tipa Bugarska, Rumunija... Hrvatsku da ne komentarišem, tamo je skoro svaki let preko mame Lufthansa-e sa presedanjem u FRA... :)

Aerodrom jeste u haotičnom stanju, a valjda će ga srediti. Dugo to sve traje i frustriraju ti beskonačni radovi. Verujem i da su ga uzeli kinezi već bi napravili dva takva aerodroma, ali šta je tu je. Provlačimo se kroz skele, nadam se ne još predugo.
Nemoj tako, zna se ko ima najbolju indirektnu povezanost u ovom delu EUrope
 

Čak šest širokotrupnih aviona danas na Aerodromu Nikola Tesla​

Danas, u subotu 12. oktobra, na Aerodromu Nikola Tesla u prepodnevnim časovima u istom trenutku našlo čak šest širokotrupnih aviona. Pored tri Airbusa A330-200 srpskog avio-prevoznika, na beogradskom aerodromu su bili avioni Turkish Airlines-a A330-200 reg. TC-JND sa turskom delegacijom, zatim Hainan Airlines A330-300 reg. B-304L na redovnoj liniji za Peking i A330-300 španske čarter avio-kompanije Wamos Air reg. EC-NTX.

Danas će Er Srbija obaviti i prvi let u svojoj istoriji za Japan. Dva ad-hoc chartera na relaciji Beograd - Tokio (NRT) 12. i 18. oktobra obaviće A330-200 reg. YU-ARC "Pupin".


Prvi put u istoriji, Er Srbija za Tokio (NRT). Ad-hoc charter. ✈️ pic.twitter.com/7I0GCn7xN5
— Peđa Vučetić (@Pedjijatar) October 12, 2024
Kao i više puta do sada, kada je za dodatnim širokotrupnim avionom bilo potrebe zbog servisa ili tehničkih problema, Er Srbija je angažovala Wamos Air. Španska ACMI (Aircraft, Crew, Maintenance and Insurance) leasing avio-kompanija će obaviti dva leta, 12. i 14. oktobra za Njujork (JFK).

 
Гледам слику ове трасе железничке пруге поред аеродрома. Слика је из Игорове репортаже:
1728895292547.png

Пруга практично иде између садашње писте и локације будуће писте јужно од пруге, за коју је земљиште већ резервисано просторним планом уређења аеродрома. То је такође страна на којој би у будућности требало да се гради и потпуно нови терминал (за разлику од проширења постојећих).

Иако не мислим да је друга независна писта ургентна ствар, нити да ју је требало градити уместо садашње "уметнуте" (о чему сам овде писао бар десет пута до сада), мислим да ће се реална потреба за новом пистом појавити за неких 10-15 година.

Када буде грађена нова писта, појавиће се проблем преласка авиона у таксирању (вожењу) преко активне пруге. То не би био апсолутни преседан. У свету већ постоје аеродроми преко чијих маневарских површина (писта или рулне стазе) прелазе активне пруге (Гизбон у Новом Зеланду), или путеви (нпр. Буохс у Швајцарској или Задар). На тим аеродромима контрола летења поред кретања ваздухоплова ефективно контролише и кретање возова, односно возила. То се постиже посебним сигналима и / или физичким препрекама (рампе).

Ево сличице Гибзона:
1728896501329.png

А ево и Буохса:
1728896558645.png


Посебан куриозитет је аеродром Логан у Бостону где бродови преко одређене висине продиру у простор заштићен од препрека (obstacle clearance surface) за једну од писта, тако да контрола летења тамо ефективно контролише и кретање бродова кроз канал ка луци (у функцији висине и писте у употреби).
1728896349244.png


Дакле, иако није непојамно да авион прелази преко активне пруге, то уноси додатну комплексност у рад контроле летења и представља извор ризика који, кад год је могуће треба елиминисати. Тај ризик је прихватљив на аеродромима где је укупан обим саобраћаја мали. Нпр. у Гизбону воз иде два пута недељно, а аеродром користи углавном спортска авијација. Буохс је такође аеродром малог оптерећења, а пут који прелази преко писте је заправо локална џада која није пуно оптерећена. У Задру је пут преко писте затворен (мислим да је поткопан испод писте, нека ме исправи неко ако грешим).

Претпостављам да ће, зато, у будућности овај део трасе воза који иде између садашње и будуће писте морати да буде укопан у земљу. Тако да ћемо морати да добијемо нешто овако:
1728896686958.png


Да додам за крај:
  1. не, не мислим да је грешка што то није урађено одмах. Укопавање пруге данас зарад писте која можда буде изграђена за 15 година би било нерационални трошак и додатно успорило изградњу;
  2. не, не мислим да ће тај проблем бити решен (односно, да треба да буде решен) тако што ће потпуно нови аеродром бити грађен у Добановцима.
 
Nova pista i terminal se grade tek nakon 2050te. S obzirom na kratke rokove zbog EXPA, odlučeno je da se trasa pruge vodi na nivou umesto podzemno što je značajno pojeftinilo i ubrzalo radove, ali će značiti da za 30 godina moramo da zatvaramo prugu, gradimo novu podzemnu stanicu i vodimo prugu ispod rulnice. Tada se može pristupiti ozbiljnoj integraciji stanice sa novim terminalom, tj. da ispod samog terminala se nalazi stanica.
 
Ako dobro čitam lokaciju stajališta za aerodrom ispada da će bolji i brži pristup pruzi imati gosti nacionalnog stadiona od putnika aerodroma. Stajalište na cca 300m od ulaza u zgradu aerodroma, uz vucaranje kofera je čisto da se kaže da imamo pokriven aerodrom železničkom vezom. Gde god da sam iz iz zgrade išao na voz/gradsku železnicu/metro išao sam direktno iz zgrade ispod zemlje ili skoro celom dužinom imao nadstrešnicu. Dakle degradacija.

U slučaju da sam, pak, pogrešno protumačio plan, izvinjavam se smart planerima, a i zahvaljujem što ćemo dobiti stajalište aerodrom kao nus proizvod pruge do stadiona.
 
Što bi se odustalo od toga? To je samo naredni korak. Svakako nije imalo smisla sad raditi podzemnu stanicu jer ne bi stigli do EXPA da završe.
Мислиш, порушиће неко тек направљену пругу и прекинути саобраћај на једно три године да би на њеном месту направио подземну пругу, са подземном станицом - све то за коју стотину милиона евра - е да би још расељавао куће - у међувремену су цене некретнина постале, дабоме, повољне, а тек ће да буду - за ко зна колико још?

Како да неће.

Наравно, све је то далеко пре 2050. године, па следећег лета ће бити мањак гејтова на Тесли, а у скорашњим плановима је да се дограде још три :) А, да, Велики Респиратор је поменуо да ће сав лоукост преместити у Ниш (како да неће, међу нама), можда то растерети.

Уместо тога свега, биће то леп Airport City 2, са железничком везом. Мислим, ускороћемо имати Старо и Најстарије сајмиште - зашто би са аероплаништима било друкчије?
 
Мислиш, порушиће неко тек направљену пругу и прекинути саобраћај на једно три године да би на њеном месту направио подземну пругу, са подземном станицом - све то за коју стотину милиона евра - е да би још расељавао куће - у међувремену су цене некретнина постале, дабоме, повољне, а тек ће да буду - за ко зна колико још?
Pa i nije baš tek napravljena pruga ako je ista stara 30 godina. A i svakako može da se gradi paralelno podzemna stanica i da se minimalno o ustavlja saobraćaj na par meseci da se povežu delovi.
Ne kažem da je rešenje idealno, ali je najbolje u ovom trenutku i pod ovim okolnostima.
 
ОК, значи, градимо "привремену двоколосечну пругу" за Сурчин.

Ово би, иначе, била вест године - и по досегу глупости, дабоме - али то неће бити привремена пруга.
 
Jedino rešenje koje vidim za ovako postavljenu nadzemnu stanicu bi bila pasarela sa liftom i travelatorom.
 
Ajde ponovo, trenutna situacija je takva da pruga MORA biti otvorena do 2027 godine. Da se gradila podzemna varijatna (dugoročnija)(nadzemna varijanta ne dolazi u obzir zbog potrebe denivelisanog ukrštanja sa rulnicom) ti radovi bi bili produženi do 2029te skoro sigurno. Stoga je odlučeno da se izgradi stanica u nivou za manji novac kako bi se što pre pruga otvorila, a za 25 godina kad se bude gradio novi terminal moramo da ukopamo 2 km pruge (okvirno) koja se svakako nalaziti u njivama gde mema nikakve teške eksproprijacije. Uradi se paralelno stanica i tih 2 km pruge, sve vreme radi "stara" pruga i stanica, zatvori se sve na mesec dva (može čak i manje ako se dobro organizuje), prespoji se, testira se i pušta u saobraćaj. Opet kažem nije idealno rešenje, ali je za trenutnu situaciju gde taj terminal nije ni na vidiku logično da bi se pruga završila do EXPA. Da nema EXPA, išlo bi se skoro sigurno na podzemnu varijantu, ali to nam je što nam je.
 
Важи кад "мора". Питали би Арапи где нам је пруга, да којим случајем не буде за Експо.

Добра су нам искуства са привременим објектима у Србији, мхм.
 
Ako dobro čitam lokaciju stajališta za aerodrom ispada da će bolji i brži pristup pruzi imati gosti nacionalnog stadiona od putnika aerodroma. Stajalište na cca 300m od ulaza u zgradu aerodroma, uz vucaranje kofera je čisto da se kaže da imamo pokriven aerodrom železničkom vezom. Gde god da sam iz iz zgrade išao na voz/gradsku železnicu/metro išao sam direktno iz zgrade ispod zemlje ili skoro celom dužinom imao nadstrešnicu. Dakle degradacija.

U slučaju da sam, pak, pogrešno protumačio plan, izvinjavam se smart planerima, a i zahvaljujem što ćemo dobiti stajalište aerodrom kao nus proizvod pruge do stadiona.
На римском аеродрому Фијумићино, од железничке станице до најближег терминала има цео километар. У Бриселу, иако је станица практично испод улазног дела, има 400 м до шенгенског терминала.

Сама удаљеност станице од терминала у Београду није проблем. Заправо је врло близу. Проблем ће бити како ће изгледати прилаз до терминала, нарочито за тешко покретне и људе с коферима, али то није на пројектантима пруге да решавају, већ на аеродромској управи.
 
Biće autobus od stajališta do terminala. Verovatno dodatna stanica za isti šatl bus koji sad ide između terminala i parkinga Tesla.
 
А кад се направи стална пруга и стална станица, повезаће се са старим терминалом метроом.
 
Ako dobro čitam lokaciju stajališta za aerodrom ispada da će bolji i brži pristup pruzi imati gosti nacionalnog stadiona od putnika aerodroma. Stajalište na cca 300m od ulaza u zgradu aerodroma, uz vucaranje kofera je čisto da se kaže da imamo pokriven aerodrom železničkom vezom. Gde god da sam iz iz zgrade išao na voz/gradsku železnicu/metro išao sam direktno iz zgrade ispod zemlje ili skoro celom dužinom imao nadstrešnicu. Dakle degradacija.

U slučaju da sam, pak, pogrešno protumačio plan, izvinjavam se smart planerima, a i zahvaljujem što ćemo dobiti stajalište aerodrom kao nus proizvod pruge do stadiona.

Ima oko 550m od stanice do ulaza u terminalnu zgradu.
 
Zar pruga ne bi trebalo po projektu da bude ispod sadašnjeg nivoa zemljišta kako da bi ostavili prelaz ka drugoj pisti? Pretpostavljam da bi se rulnice ka novoj pisti pravile u nastavku A gejtova, posle generalne avijacije. Dovoljno je da samo tu trasa bude blago ukopana. Uostalom planirana je i nova saobraćajnica umesto lokalnog puta koja bi pratila trasu pruge do petlje Aerodrom. Ne verujem da bi neko toliko omašio u planiranju da posle opet treba da gradi novu prugu i put, ima još uvek vremena da se sve uradi kako treba.
 
Dovoljno je da samo tu trasa bude blago ukopana.

Originalno, trebalo je da cela stanica bude ukopana ispod terminala pa ništa. Pa onda da deonica od autoputa do Surčina bude ukopana pa ništa. Kad je posle odlučeno da bude na sadašnjoj lokaciji, bila je varijanta o blago ukopanoj toploj vezi pa ni od toga ništa.

Ljudi si počeli da viču NEĆEŠ KOPATI pa je on to zloupotrebio da ne kopa ispod aerodroma (umesto Jadra). :cry:
 
Vrh