Država popustila stranim avio -kompanijama
Srpsko nebo je otvoreno za konkurenciju
Autor: Bojana Stamenković | 09.10.2009. - 05:00
Srpsko nebo se otvara za sve strane avio-kompanije koje ispunjavaju uslove domaćih vazduhoplovnih vlasti. Nadležni tvrde da niskotarifne avio-kompanije treba samo da zatraže dozvolu za letove do Beograda i dobiće je.
O tome svedoči i izjava Miodraga Miljkovića, državnog sekretara za vazdušni saobraćaj, koji je naglasio da se Srbija
ratifikacijom sporazuma o otvorenom nebu jasno izjasnila da neće praviti nikakve diskriminacije i da je naše tržište otvoreno.
- Onog trenutka kada se loukosteri budu pojavili, kada budu izrazili želju, tog trenutka će da lete - objašnjava Miljković.
- U ovom trenutku, sve je na njima.
Strane kompanije nisu, međutim, u prošlosti imale dobro iskustvo kada su od domaćih vazduhoplovnih vlasti tražile dozvolu za letenje za Beograd. Poslednja je pre dve godine bila odbijena kompanija „Flaj Niki“, koja će posle 1. februara najverovatnije ipak leteti iz Beograda do Beča. Nezvanično, za letove sa beogradskog aerodroma interesuju se i mađarski „Viz er“, ali i velike kompanije poput „Maleva“, „Emirata“.
Najveći i najstariji lou kost prevoznici „Rajaner“ i „Izidžet“ do sada nisu bili zainteresovani za Beograd, ali dobro upućeni izvori tvrde da nije isključeno da se i oni zainteresuju posle ukidanja viza. Zainteresovanost za uspostavljanje novih linija, kako saznajemo, pokazao je i bugarski prevoznik „Bulgarija er“, koji želi redovan saobraćaj između Sofije i Beograda, kao i rumunski „Tarom“, koji razmatra uvođenje linije Bukurešt-Beograd.
Čini se da je potpisivanje sporazuma o otvorenom nebu najviše uticalo na popuštanje nadležnih prilikom izdavanja dozvola za letenje, iako nema sumnje da je Srbiji potrebno više kompanija i veća konkurencija. O tome govori i podatak da svake nedelje nekoliko hiljada građana Srbije autobusima putuje do Budimpešte, Temišvara i Osijeka, odakle avionom idu u Evropu.
Dolaskom jeftinije konkurencije u Srbiju koristi neće imati samo građani već i avio-prevoznici.
Sagovornik „Blica“ blizak Vladi kaže da je procenjeno da će nakon ukidanja viza, odnosno širenja konkurencije, povećanje ukupnog broja putnika kod nas biti sedam odsto. Tome u prilog govori i podatak da je najveći bugarski aerodrom u Sofiji posle ukidanja viza za bugarske državljane ostvario rast od 20 odsto godišnje.
Postavlja se, međutim, pitanje kako će priliv stranih kompanija uticati na poslovanje nacionalnog avio-prevoznika, „Jat ervejza“.
- „Jatov“ deo kolača će usled veće konkurencije i konkurencije u čarter saobraćaju biti manji. Kompanija će u 2010. realno prevesti oko milion putnika, a ne milion i po kako se najavljuje - ističe naš sagovornik.
Iz „Jata“, međutim, poručuju da ne smatraju konkurencijom lou kost kompanije, već „najprestižnije evropske avio-kompanije koje godinama sleću na beogradski aerodrom i s kojima se ‘Jat’ uspešno nosi“.
- U svakom slučaju, „Jat“ pozdravlja ukidanje viza građanima Srbije, čime i mi očekujemo povećanje broja putnika. Sud o cenama lou kost prevoznika doneće građani kada budu hteli da rezervišu, kupe, zamene ili otkažu karte - kažu u „Jatovoj“ pres službi.
U ovoj kompaniji dodaju da će u uslovima rastuće konkurencije pokušati da zadrže stare i dobiju nove putnike prvenstveno boljom uslugom, fleksibilnom politikom cena i povoljnijim redom letenja koji će tranzitnim putnicima omogućiti što bolje konekcije prema krajnjim destinacijama. Domaći avio-prevoznik, međutim, prvo mora da se pozabavi nabavkom novih aviona, odnosno da definiše ugovor sa „Erbasom“.
- U ugovoru koji je potpisan pre više od deset godina ne postoji nijedna klauzula koju nije moguće promeniti - rekao je zamenik generalnog direktora „Jata“ Vladimir Ognjenović.
Taj ugovor potpisan je u potpuno drugačijim okolnostima od ovih koje su sada i predstavnici „Erbasa“ su spremni da se on u svim tačkama izmeni.
Direktorat za otvaranje tržišta
U Direktoratu civilnog vazduhoplovstva su izričiti da Srbija mora da krene ka otvaranju svog neba.
- Interes je da što više kompanija leti iz Srbije. Mi postupno primenjujemo sporazum o otvorenom nebu. I bezvizni režim nam ide naruku, jer nijedna avio-kompanija ne želi da leti u zemlje u kojima postoje barijere. Očekujemo da sporazum pospeši konkurenciju i da nebo bude otvoreno za sve - kaže Katarina Andrić-Milosavljević iz Direktorata
Činjenice
1 lou kost kompanija je podnela zahtev za dozvolu
7 odsto više putnika biće prevezeno posle ukidanja viza
5 kompanija razmatra mogućnost da leti iz Beograda
1 milion putnika "Jat" realno može da preveze
Izvor:Blic
http://www.blic.rs/drustvo.php?id=114661