Дошљак":1ff5o0si je napisao(la):
Ја се надам да ће презентовање темеља стамбол капије заувек прекинути праксу постављања разних бина на тргу испред споменика Кнеза Михаила. А и треба одвући највећи број кретања пешака, ка аутобуским стајалиштима од ове локације њиховим правилним постављањем.
Dakle, ti se zalazas da sa jednog od retkih ili mozda i jedinog trga u Beogradu oteras pesake, oteras dogadjanja?
I sve to zbog bezvrednih ostataka nekadasnje kapije?
Jer pored neprekidnog zatrpavanjima ocaranog nam zume, valjalo bi da se ipak podsetimo o cemu pricamo? O termama, mozaicima, o kipovima, o bistama?
Ili o do neprepoznatljivosti ostecenim ostacima jedne kapije koja je imala iskljicivo vojnu svrhu.
Zuma":1ff5o0si je napisao(la):
Pa ovo je stvarno previše! Ne, vi to radite. Tim precima bi bilo bukvalno MUKA kad bi znali kakve motive vi njima pripisujete u razmišljanju o urbanističkoj budućnosti Beograda i tolikih ljudi. Ta vrsta iracionalne i osvetoljubive neodgovornosti se tada nije mogla desiti. Kapija je srušena daleko najviše zato što su postojali dobri urbanistički razlozi za to (sem obaveze, to je ekstra), a ne zbog bolećive i budalaste projekcije Srpskih patnji na jednu kapiju. Umesto da im stavljate u usta sopstvene konstrukcije, evo ponovo teksta koji sam već citirao, pa neka jedan od tih predaka i savremenika SAM KAŽE kako to mi p******* po njemu:
Vest o rušenju Stambol-kapije doneo je i "Bosanski Vjesnik" 7. Aprila 1866. godine, u omanjem članku bez naslova, u kome se između ostalog kaže: "Koliko je zgodno za saobraštaj okolnih ulica, što se to zdanije poruši, toliko se mora žaliti, što će ga nestati sa lica zemlje, jer svakako beše ono svedok, da nereknem monumenat, prošlosti, koji je u gledaocu misli i sećanja na istorično važno vreme budio".
Šta iz ovoga vidimo o razmišljanjima pravih savremenika o kapiji?
1. Da je srušena zbog toga što je smetala.
2, Da žali zbog rušenja.
3. Zbog čega, šta mu je najvažnije? Obrazovni i kulturni momenat. Istorijska vrednost.
4. Nigde ni trunke priče o patnji i pogibiji, nabijanju na kolac, a još manje o simbolu patnji.
5. Kako je on vrednuje? Izrazito pozitivno. Kao MONUMENT prošlosti. Dakle SPOMENIK važnoj prošlosti.
Iz rečnika:
монументалан (л.monumentalis), латиницом: monumentalan
који припада споменику или се тиче споменика; као споменик, тј. великолепан, величанствен, знатан, који има својства онога што се не може заборавити
Dakle čitav vrednosni sud pisca prema Stambol kapiji je ne samo pozitivan, nego misli da ona čak
ima herojski i spomenički karakter zbog prošlosti koja se ne sme zaboraviti. Ne zbog patnji (jer ih ne pominje), nego zbog veličanstvenog uspeha Srba da se najzad oslobode od stoletnog ropstva (istorično važno vreme - dakle ne bolno, nego
važno.). TO je njima tada bilo najvažije. A ne žrtve. Ako niste u stanju da se uživite u duh tadašnjeg pobedničkog i prosvetiteljskog vremena onda nemojte ni pokušavati iznositi ovako ekstremne sudove.
Ukratko, on kaže, jeste da je pozitivno što se ruši ZBOG SAOBRAĆAJA, ali je to ZA ŽALJENJE.
Sunce ti, rekao bi covek da si vremeplovom bio tamo!
Jbg, moj narod kome je ta kapija ostala u gorkom secanju i asocijacija na stradanja, je na zalost bio uglavnom nepismen.
No eto, Zuma je nasao jedan clanak jednog od u to vreme 'pismenijih' te se iz dana u dan drzi citata njegovog posta.
Doduse, ja bih ostavio makar rezervu kolika je u to vreme u Otomanskoj Bosni bila zasta sloboda stampe.
Al @Zuma ocigledno 'zna' da je stav iznesen u tom iznova i iznova citiranim clankom, opste misljenje.
Cak sta vise, on ZNA i da je clanak napisao autohtoni beogradjanin, poznavalac i strucnjak...
Tako je i nesto sto je 'pozitivno za zaljenje' postalo normalno, a zamenom teza mi koji postujemo volju predaka smo losi, jer mi plasiramo NASA osvetoljubiva razmisljanja, koja u to doba nisu bila prisutna???
Izvini, dal si realan? Vrlo su bila prisutna i vrlo su bila opravdana, ma koliko se to ne uklapalo u danasnji lazni humanizam, a ti si jedan od retkih koji to negira. Srusili smo gotovo sve sto smo dovodili u vezu sa Osmanskom vladavinom, pa tako i ovu kapiju, bez obzira sto ju je zapravo izgradio severni zavojevac.
Drakche":1ff5o0si je napisao(la):
Ma najbolje da sve zatrpamo i pravimo se da nije ni postojalo.
Koje sve drakche? Iz tvog posta mogao bi se izvuci zakljicak da mi sada razmatramo zatrpavanje necega sto postoji, a ne o otkopavanju necega sto smo (ili bolje reci, nasi preci) sa razlogom srusili, sklonili.
Rekao bih da je to ipak bitna razlika?!
Par Pitanja za sve koji smatraju da se sve treba vratiti u predjasnje stanje:
1. Koliko slojeva postoji u nasem ko zna koliko puta rusenom gradu?
Sta ako ima nesto starije ispod kapije?
2. Treba li po analogiji kapije, vratiti i ogradu oko Narodne skupstine i dvorskog kompleksa, jer su one bile deo jedinstvene celine sa objektima koje okruzuju?
Treba li vratiti groblje, kamenolom na Tasmajdan? Jer sve su to ipak autenticne karike gradske istorije?
Mozda i srotinjski Senjak, Jatagan malu itd? Hajdmo onda vratiti sve, ceo centar u 'neko' predjasnje stanje? Jel logikom koju neki ovde zagovaraju, mozda bi najbolje bilo da napravimo ponovo jedan Osmanlijski Beograd? Turistima bi se to garant dopalo, bila bi egzotika orijenta, a duplo blize...
3. Sta vam se toliko dopada u ideji da centralni prostor glavnog gradskog trga akcentujemo neprepoznatljiim ostacima temelja nekadasnje gradske kapije, umesto spomenikom, muzejem i pozoristem?
I za kraj, ali nista manje bitno.
Pod pretpostavkom da se zastakli taj deo plocnika i ovi neprepoznatljivi ostaci ostanu vidljivi, znate na sta bi to kod nas licilo za par godina?
Imao sam priliku da vidim takav primer u hr, gde se od kondenzacije na staklu nije vidlo gotovo nista od iskopina gradskih zidina, osim gljivica koje su se uspesno razvijale. A u pitanju je grad na jadranu sa mnogo manje vlage nego BG.
Ovde ne smem ni da zamislim kakav bi tek rezultat dobili...
Sent from my HTC Desire 526G dual sim using Tapatalk