[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=572502#p572502:d7ff9lmd je napisao(la):
laki72 » 06 Oct 2018 02:29 am[/url]":d7ff9lmd]Nisu Habzburzi hteli od Beograda da naprave najbitniji (a ni bitan) grad u evopi, vec su ga pretvarali u isturenu karaulu hriscanstva.
Slucajno ili ne isto kao u vojnoj krajini gde je gospodu iz unutrasnjosti monarhije od upada turaka trebala cuvati "srpska raja", tako je i ovde slucaj.
Stavljati papu i Vatikan u kontekst zastite srpstva i pravoslavlja (ma koliko bila deo Hriscanske porodice je ili izuzetno naivno, ili zlonamerno.
Virtembergova kapija, kasnije nazvana Stambol, je bila deo ambiciozno zamišljene barokne rekonstrukcije čitavog grada, što je međutim bilo bespredmetno raditi ako se pre toga grad vojno ne osigura. Pa su iz tog razloga i u skladu sa tadašnjim vojnim doktrinama bila zamišljena čak tri pojasa odbrane, a ova kapija je bila deo srednjeg, onog koji neposredno brani civilni deo grada. Jesu Habzburzi hteli od Beograda da naprave isturenu odbranu hrišćantva, ali je apsurdno verovati da to nije bila goruća želja Srba, jer smo MI PRVI bili ugroženi od Turaka, a Habzburzi tek posle i sa mnogo drugih tačaka gde se mogu braniti. Imali smo zajedničke interese, pa su oni praktično finansirali i našu i svoju odbranu. Zar misliš da je Srbima papa bio veće versko i kulturno zlo od muslimana? Pročitaj Njegoša da bi video šta su Srbi tada mislili i o jednima i o drugima. Čitav tvoj argument nema smisla.
Znaš li na šta bi Srbija i Beograd danas ličili da su šanac i Virtembergova kapija uspeli da NAS odbrane (iako je za poraz bio kriv Beč a ne fortifikacije)? Na Zemun, koji je od tada trajno ostao u njihovim rukama i TAKOĐE tada bio ograđen šancem. Da li je on sada manje Srprski ili ružniji? A više nama ni rova ni kapije u Zemunu koji bi smetali razvoju. Svako vreme i geografska lokacija ima svoje urbanističke potrebe, a Beogradu i SRBIMA je očajnički bila potrebna najboja moguća fortifikacija koju je tadašnje vreme moglo da ponudi. I to smo sada iskopali. Izbegli bi još 130 godina pod Turcima, izbegli bi anarhiju Dahijske vlasti, a Beograd bi bio pravi Evropski grad. Čitava tvoje konstrukcija "obrane pravoslavlja" je naivna. Usput, Srbi u vojnoj krajini u Hrvatskoj su imali niz povlastica, bili slobodni zemljoposednici, za razliku od Hrvata, i praktično dobili pravo da se nasele zbog graničarske službe. Pa ko je onda tamo bio u boljem položaju? A Srbija je pod njima, makar formalno, bila "Hapsburška Kraljevina Srbija", ali sa ipak priličnom autonomijom na nižem nivou vlasti. I oni su osvajači, naravno, ali se u svakom vremenu gleda manje zlo i veća buduća korist. Itd, itd, itd. Istorija se ne uči na mitovima iz tabloida.
Kada za jednu obicnu kapiju neko negira vezu sa stradanjem ali zato uporno prica o arhitektonskoj ili jos gore kulturoloskoj vrednosti iste, osporavajuci sve sto ova nacija vekovima smatra svojom istorijom, ja to zovem nedostatkom argumenata.
A otkud ti znaš da Srbi naprimer nisu mrzeli Turke zbog nabijanja na kolac, a na kapiju gledali kao na poslednji monumentalni ostatak hrišćanske vlasti u Beogradu, nešto što napravljeno PROTIV TURAKA pa ipak opstalo, kapiju koju su dakle i Srbi napravili i na kojoj su se borili zajedno sa drugima protiv Turaka? Pri čemu su mrzeli samo Turski "check point" u civilnom delu grada, tj njihovu kontrolnu ispostavu, a ne samu tobože Laudanovu kapiju, kako se verovao? Zašto nisu srušili Kalemegdan ili tolike gradske kapije po Srbiji? Zar tamo nisu nabijali na kolac? Treba li mi da srušimo Nemačku Slaviju ili Sajmište? Ova rasprava opasno ulazi u iracionalno i mitološko, jer sem usputnog prideva jednog teksta koji se može tumačiti na razne načine, mi ne znamo stvarni odnos Srba prema samoj kapiji, ali ipak znamo da su morali srušiti bar iz dva sasvim praktična, a ne emotivna razloga.
Pozivanje na mirovni sporazum i obaveze proistekle njim???
A gde pise da to nije bila i nasa zelja, zelja Srba i Srbije?
Mozda se nasa zelja i zelja neke od velikih sila slucajno pogodila?
Pa razlicti motivi a isti cilj?
A mozda se mladoj, u nastajanju Srpskoj drzavi jednostavno izaslo u susret, a stvar definisana u mirovnom sporazumu zarad zastite same Srbije i srpstva?
Nisu zeleli da monarhiju brane u Becu i misle hoce li ih poljaci ponovo spasiti.
Ovo nisam razumeo.
Dalje, osporavanje simbolike stradanja... Koji je cilj?
Puko dokazivanje "ja sam u pravu" ili nesto mnogo krupnije stoji iza takvih izjava?
Pa zar je toliko bitno dal se stravicno nabijanje na kolac desavalo na 5 ili na 55m od same kapije ?
Pa naravno da se nije desavalo na 5m jer se na kapiju nastavljao most sto se jasno vidi bas iz citata kojeg je upravo Zuma postavio!
I sad ispade da je zbog tih par desetina metara to stradanje izmiljeno, da je mit ?
Jel to neka nova GPS logika, po kojoj onda ne mozemo reci "kod skupstine" osim ako ne planiramo minimum na ulazne stepenice?!
To je logika normalnih ljudi i jednog ratničkog naroda koji se tada već tokom niza generacija borio za oslobođenje od Turaka, gde je već postalo glupo izdvajati pojedina mesta jer je maltene svaki kamen već bio natopljen krvlju, pa je zločine pripisivao ljudima koji su ih počinili, a ne mestima i objektima, pogotovo ako i nisu turski nego su originalno bili napravljeni za borbu PROTIV njih.
I jos nesto.
Tolika "vrednost" AUSTRIJSKE kapije u jednoj (realno) turskoj kasabi je ekstra brzo pala u zaborav (osim po zlu).
To se vidi i iz ovog teksta neposredno nakon 'zaljenja' autora za istom, gde kaze da je secanje na njeno postojanje nestalo za deset (10) godina:
Ne kaže da je zaboravljena kapija nego tačno mesto na kome je bila, što je normalno.
Ovaj narod je u to vreme sticao svoju slobodu i svoju drzavu. Izgradjivao naciju. Kapija prema jugu i kapije uopste mu nisu trebale, posebno ne kapije ovog ili onog zavojevaca. Nisu mu trebale jer je cilj bio neki drugaciji i otvoreni, slobodni i moderni beograd, a ne karaula juznog ili severnog siledzije.
U to vreme kapije više nisu bile potrebne. I to znači da nisu srušene zbog emocija nego zbog zahteva novog vremena i drugih potreba. Sad se ponovo menja namena trga, imamo i nove tehničke mogućnosti prezentacije ispod nivoa tla, pa su potrebe i mogućnosti ponovo drugačije. Sve je dakle u skladu sa tradicijom i odluke su iste vrste kao što su bile i pri rušenju.
Nije mu trebala ni kapija ni zabokrecina ispred nje, no mi kao da nismo potomci tih i takvih ljudi zudimo da sve pretvorimo u zabokrecinu. Da pljinemo u lice svojim precim, niihovim stremljenjima, nadanjima i idealima.
To bi radili kad bi njihove napore, pogibije i nade za budućnost obesmislili iracionalnim mitologijama gde je čitava tabloidna konstrukcija o "simbolu zla" napravljena na par sumnjivih reči o kojima nauka nije ništa rekla. Kad budem video kredibilne izvore o "simbolu zla", i da je baš to glavni razlog rušenja, onda ću promeniti mišljenje. Do tada ne samo da nema razloga za to nego je takav pristup izrazito štetan zato što uspostavlja pogrešne principe koji se neće zaustaviti samo ovde. Teško nama ako grad počnemo da uređujemo na osnovu toga.