Šta je novo?

Реконструкција Трга Републике

Ne bih se složio sa gradjenjem mitova, jer su se srednjovekovni gradili usmenim putem. A na primer, Vuk Karadžić, svedok i Bune na Dahije i ustanaka i učesnik u kulturnom uzdizanju, je umro 1864.


Jeste, obeležavanje je deo prakse - i zato imamo obeleženu kapiju, ljudi su to već uradili.

Jeste dodatni sardržaj, jer već imamo obeležje - primereno i simbolično, i to više od jednog, i ne narušavaju geometriju i sklad postojećeg, na potpuno drugaijoj osnovi formiranog prostora.


Nego, ljudima je izgled ovaj grad malo "dosadan", pa izmišljaju. Po pravilu loše stvari.
 
A šta je zapravo rezon - zašto bismo mi danas obeležavali mesto na kojem je stajala kakva ružna kapijetina? Pa i da nije turska, a jeste, šta će nam to?
 
Pa ono, kao nekadašnja granica.

Ni Berlinski zid nije bio omiljen, pa postoje na više mesta u Berlinu obeležja u asfaltu gde se pružao (a naravno, ima i ostataka koji i dalje stoje na svom mestu)
 
Nema smisla dalje ponavljati do beskraja iste stvari, ali samo bih istakao ovo oko mitologije: Vuk Branković i prokleta Jerina jesu bili anatemisani baš tada kada su i bili aktivni učesnici događaja. To su bili izuzetno važni događaji za naš narod, a slika u narodu mora biti crno-bela po svaku cenu. Kolektivno pamćenje ne dozvoljava razmatranje kompleksnih činjeničnih okolnosti i uzročno-posledičnih veza u političkoj istoriji. Sve se svodi na:

Lazar (CAR) - Vuk (IZDAJNIK).
Đurađ (MUČENIK) - Irina (VEŠTICA)

@Pantograf

Nije ružna kapijetina već glavni ulaz u varoš, mesto na kome je Vasa Čarapić izvršio junački juriš, mesto upamćeno kao simbol turskog zuluma.
 
Ne, samo da joj markiraju položaj na pločniku drugom bojom. Obeležavanje je oduvek bilo planirano. Problem je što čak i ovde postoji gomila ljudi koji smatraju joj treba izbrisati svaki trag iz javnog prostora i svesti običnih ljudi.
 
Ako se ne razume izuzetni značaj spoljnih bedema i glavne kapije civilnog dela jednog starog grada za svakodnevni život svih njegovih stanovnika, onda je ta percepcija stvarno iskrivljena i ostrašćena, pa joj nema mesta u ozbiljnoj raspravi. Moramo znati šta je definisalo i bilo okvir svakodnevnog života naših predaka. Taj svakodnevni život je važniji od povremenih bitaka, u kojima smo uostalom i mi pobeđivali. Zbog toga je apsurdno narodu cenzurisati istoriju sakrivanjem njenih tragova, jer to briše i pobede i herojstva, čak i kad smo gubili bitke. Sem toga, njegovi današnji stanovnici treba da vide stare granice grada da bi znali koliko se on vremenom proširio i napredovao. A još više, da bi ga razumeli moraju znati iz čega je izrastao, gde mu je jezgro, kakve je vrednosti nudilo, i kako se u njemu živelo ranije. To je od tolike važnosti za urbanu kulturu da je sadržaj za ulice, a ne samo za muzej.
 
Kakva bre cenzura istorije, preci su je srušili i zarpali šanac???
Kakav značaj za život u gradu kada je razdvajao one koji su živeli u gradu i one koji su živeli izvan zidina?
Šta je trebalo, da ostave šanac kako bi danas "antikvari" zaljubljeni u sve starije od 40 godina mogli da ga sa divljenejm gledaju???

Ta "poetika" o "važnosti" je zabavna, ali do određene mere.
 
Zuma":2l1780rr je napisao(la):
Bez veze je pisati novu poruku ako se ne čitaju ili ignorišu prethodne.

Da slazem se, ali ti si medju onima koji prednjace u tome.
Zauzmes stav o necemu i ne odustajes, ne zanimaju te tudja misljenja, argumenti, vec prelazis u tvrdoglavu rovovsku borbu pokusavajuci svoj stav da nametnes svima.
U toj 'borbi' ces koristiti sve dokazane ali i ne dokazane pretpostavke neretko etiketirajuci neistomisljenike, kao u ovom postu koji sam citirao ispod, gde za ljude koji drugacije razmisljaju kazes da imaju iskrivljenu percepciju i da su ostrasceni.

Zuma":2l1780rr je napisao(la):
Ako se ne razume izuzetni značaj spoljnih bedema i glavne kapije civilnog dela jednog starog grada za svakodnevni život svih njegovih stanovnika, onda je ta percepcija stvarno iskrivljena i ostrašćena, pa joj nema mesta u ozbiljnoj raspravi. Moramo znati šta je definisalo i bilo okvir svakodnevnog života naših predaka. Taj svakodnevni život je važniji od povremenih bitaka, u kojima smo uostalom i mi pobeđivali. Zbog toga je apsurdno narodu cenzurisati istoriju sakrivanjem njenih tragova, jer to briše i pobede i herojstva, čak i kad smo gubili bitke. Sem toga, njegovi današnji stanovnici treba da vide stare granice grada da bi znali koliko se on vremenom proširio i napredovao. A još više, da bi ga razumeli moraju znati iz čega je izrastao, gde mu je jezgro, kakve je vrednosti nudilo, i kako se u njemu živelo ranije. To je od tolike važnosti za urbanu kulturu da je sadržaj za ulice, a ne samo za muzej.

Pa isto to bi neko mogao napisati i za tebe zar ne, jer je 'tvoje vidjenje' i percepcija 'jedina ispravna'
a o ostrascenosti u branjenju svojih stavova bolje da be diskutujemo... ;)

Cak i da je sve o stambol kapiji mit, prihvatite da taj mit postoji i da je danas deo kolektivnog secanja.
A kult i mit su potrebni i drzavii naciji.
On ih je okupio. On im je pomogao da preguraju mozda najtezi period postojanja i da na ostacima nekadasnjeg carstva i kolektivnom secanju (pa makar bilo i iskrivljeno) izgrade modernu srpsku drzavu.

Sad smo se mi nasli 150 godina kasnije da kazemo da je sve to bilo greska, zabluda i glupost?
Mi, danasnja generacija u kojoj se ova drzava u svakom pogledu razgradjuje i propada, a nacija nestaje kako kulturoloski, tako i bioloski???

E moj Zuma... :(

Sent from my HTC Desire 526G dual sim using Tapatalk
 
Nisi u pravu. Uvek sam se veoma trudio da ne vređam sagovornike, ali se nekada mora reći neka neprijatna istina koja može izgledati uvredljivo, ali to zaista nije. Tvrdnju da je knez Mihajlo srušio Stambol kapiju zato što je bila omražena u narodu ovde su, čak i na jednom stručnom forumu kao što je Beobuild, praktično SVI REDOM automatski prihvatili kao sveto pismo i očiglednu istinu, a oni koji nisu baš sigurni da je zaista tako bilo su odmah prokazani kao opasan primerak nedovoljnog patriotizma. Ja sam se prvo prilično potrudio da nađem izvor za takvo mišljenje, i jedno što sam našao je usputna tvrdnja nekog starog pisca da Stambol kapija nije bila omiljena (ili neki sličan izraz, ne sećam se više). Ali od toga pa do tvrdnje da ju je ZATO Mihajlo porušio je dugačak put.

Rekao sam da je percepcija iskrivljena i ostrašćena zato što je upravo ovo tipičan primer zaključka baziranog na emocijama i nacionalnim mitovima, a ne na istorijskoj istini, kao što smo posle videli. Dakle to nije bilo vređanje nego prosto činjenica o toj vrsti neracionalne ubeđenosti u običnu narodnu priču koja je "politički korektna" zato što nam to emotivno i mitološki odgovara ("Toliko smo propatili pod Turcima pa mora da ..."). Savršeno dobro razumem značaj mitova u postizanju nacionalnih ciljeva i nemam ništa protiv, to rade sve nacije. Ali je VELIKI problem kad počnemo preterano da se oslanjamo na njih gubeći iz vida šta je stvarna istina i potiskujući racionalno, logičko i na nauci zasnovano razmišljanje. To je strahovito opasno i upravo se TO nama dešava jer smo u poslednje vreme toliko gubili bitke da mnogima izgleda kao nam mitovi jedino preostaju. Mislim da je iracionalno mišljenje kod nas toliko metastaziralo da bi svi trebali biti posebno osetljivi na sve takve slučajeve, a ovo mi se učinilo kao mali ali posebno lep primer.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=565329#p565329:3bg4pqo1 je napisao(la):
relja » 06 Sep 2018 01:45 pm[/url]":3bg4pqo1]Kakva bre cenzura istorije, preci su je srušili i zarpali šanac???
Kakav značaj za život u gradu kada je razdvajao one koji su živeli u gradu i one koji su živeli izvan zidina?
Šta je trebalo, da ostave šanac kako bi danas "antikvari" zaljubljeni u sve starije od 40 godina mogli da ga sa divljenejm gledaju???
Ta "poetika" o "važnosti" je zabavna, ali do određene mere.
ONI su uradili sve kako je trebalo i NJIMA niko ništa ne prebacuje. Nego je sad trg u delu gde je kapija prestao biti primarno automobilski i postao mešovite prirode, a pre svega pešačke, pa su prestali razlozi da se Stambol kapija ne markira na svima vidljiv i jasan način.
 
Dakle, Zuma, Turci nisu Srbe nabijali na kolac i ostavljali ih na ulazu u grad zbog zastrašivanja, i Srbi nisu imali negativne emocije prema kapiji - simbolu represije?

I nisu prestali da postoje razlozi da se kapija ne markira. To je podvaljivanje.
Da je kapija postojala - obeležja postoje, a razlozi za markiranje na pločniku - ne postoje. Ta stvar nije toliko bitna.
 
Turci su nabijali na kolac i izlagali te ljude po celoj Srbiji i duž svih njenih važnijih puteva. Mi smo ginuli po celoj Srbiji. Na toj kapiji smo trijumfovali isto koliko i gubili. Neko tek treba da dokaže apokrifnu priču da je za Srbe baš Stambol kapija bila neki sasvim poseban i istaknuti simbol represije, daleko veći nego mnoga druga mesta po Beogradu i Srbiji. Pošto toga nema u dokumentima za koje ja znam, a ti to uzimaš kao apsolutnu istinu. Zašto? Što ne srušiše tamnicu i mučilište - Nebojšinu kulu? To kao nije simbol, a ovo jeste??? Tako se ne otkriva istina a još manje donose urbanističke odluke.

Razlozi za obeležavanje na pločniku postoje pošto je glavna kapija grada uvek daleko važnija sama po sebi od povremnih sukoba oko nje.
 
Pa uvek su se glave nabijale na kolac i izlagale na kpaijama... to su prometna mesta kuda ljudi moraju da prođu. Baš si nedokazan.

A kapija nam je toliko mnogo bila važna i jako bitna da nikakav trag nije ostavljen kada je srušena....
 
1866. da ostavljaju trag na sred ulice?
 
Zašto bi stavljali bilo kakav?
Naknadno, psotavljena je tabla, što je sasvim u redu, više od toga je nepotrebno

Isti rad koji spominješ i iz kojeg si selektivno preneo delove, jer ne idu svi u prilog tvojim tvrdnjama:
http://www.mgb.org.rs/images/godisnjaci ... 29-242.pdf

"Slika i opisi Stambol-kapije dosta su retki. Mada su cele 1866, upravo kada je ova kapija rušena, izlazile u Beogradu prve ilustrovane novine, "sa puno uspelih drvoreza", u njima nema slike Stambol-kapije ili njenog rušenja. (8. ref)
Izgleda ta tada njenu sliku niko nije mnogo želeo, jer je u sećanjima mnogih ostala kao zloglasna kapija".
(8 ref) - članak u Politici "Rušenje Stambol-kapije" Svetislav Šumarević, 17.7.1966.


Čemu silueta ukoso i ekscentično na trgu? Da je tu nekad postojala neka kapija? Pa jeste, stavili ljudi lepo tablu.
 
:roll: I dalje ista priča..Neka obeležja na pločniku, nikoga to neće ubiti, a i dobar argument je iznet da će biti zanimljivo da se pokaže gde su bila gradska vrata i koliko se grad proširio od tada. Jedino me brine kako će to obeležavanje da izgleda, da ne bude neki šareniš...Što se tiče odsečenih glava i zastrašivanja: uzmite u obzir da je ispred Stambol kapije bio rov i preko njega drveni most dug 30-40 metara, koji se završavao negde na prostoru početka današnjeg pešačkog prelaza naspram zgrade Jugoeksporta. Odatle se put račvao trasom današnje Makedonske i Kolarčeve. Na početku samog drvenog mosta bilo je nabacano brdo zemlje radi zaštite mosta i kapije, a okolo je svuda bilo polje sa visokom travom. Turci su odsečene glave i Srbe nabijene na kolac uglavnom postavljali duž puta koji je od mostića vodio današnjom Kolarčevom ka Terazijama, a ne na samoj kapiji, tako da dok prolazite Kolarčevom zamislite te strašne prizore od pre samo 200 godina...
 
Pa ja sam i rekao da su glave stavljane duž puta, ali ovde vole da zamišljaju horor predstave Stambol kapije načičkane Srpskim glavama da bi opravdali svoj unapred stvoren zaključak da mora da ostane nevidljiva. A taj put ka Terazijama je zaista počinjao prilično daleko. Ranije sam poslao skicu ovog prostora sa na ovom mestu posebno širokim šancem, dugačkim mostom i dodatnom isturenom zaštitom kapije koja se sastojala od dva nova koso postavljena rova, sa još dva mosta. Sve to skicirano preko kontura modernih zgrada na trgu da bi se stekao utisak koliko je sve to bilo veliko, tj da je time bio zauzet čitav današnji trg Republike plus zgrade gde je sada Kulturni centar Beograda. Put ka Terazijama je dakle počinjao tek iza drugog mosta, a to je zaista poprilično daleko od Stambol kapije.

file.php
 
Koliko truda i napora se ulaže da se opravda obeležvanje nečeg apsolutno nebitnog što može da naruži trg i proseljači grad.
Pa ta kapija je podignuta, kad? 1723-1739 (kraj te austrijske vladavine). Srušena 1866. Postojala koliko? 130-140 godina?
Srušili je brže bolje, nisu ni stigli da je fotografišu pošteno, jedva čekali da je sravne do temelja. Sa razlogom i punim pravom.
Analogija iz našeg vremena: zgrada zemunskog klana u Šilerovoj. Niko trepnuo nije. Po gabaritima i simbolici - ista stvar. Simbol zla, ogroman.

I onda dođe kulov iz provincije da vlada Beogradom, pa prosipa "kulturu"... na vagone.
Znate gde ovo vodi? U "rekonstrukciju" Despotovog grada ("Despotov City" što napisa onaj nesrećnik na temi o BnV).
Živi bili pa videli.
 
Aman, velike sile nam naredile rušenje, a domaći urbanisti rekli da toliko čudo ne bi moglo da ostane na sred raskrsnice čak i da nemamo to naređenje. Zar to nije dovoljno kao razlog? Čemu taj kolektivni i fantastični trud da se i u ovom detalju ponovo optuže zloglasni Turci i opravda jedna priča bez čvrstog istorijskog pokrića?
 
Zuma vec ti je receno da je ulica mogla da se pomjer da su imali zelju sa sacuvaju kapiju a nisu
Turci su bili cvijece fini da ih zovnemo da se vrate malo...
Mihajlo je naredio da se srusi zloglasna kapija kraj price..
Ali tebi nije dovoljno ti volis i pravdas tlacitelje ....turke
Bili su krasni divni napredak donosili kako ne ....
 
Kod njih PDV bio 10%, kod ovih domacih secikesa 20% :D

Dobro bese tu jos poneki namet kod turskih osvajaca:
Harač - porez koju su plaćali svi Srbi iznad 10 godina.
Devišerma – danak u krvi plaćan muškom đecom.
Desetina – porez koji su davali vlasnici zemlje.
Mladarina – porez koji je plaćao seljak koji udaje šćer ili ženi sina.
Кrvnina – porez kad se u selu nađe ubijen čovjek. Plaćalo se i kad čovjek padne s drveta, utopi se, padne s konja ili kad đevojka rodi kopile pa ga udavi.
Šumarina – porez što st*** ide po carskoj šumi.
Odarina - plaćali oženjeni ljudi što spavaju sa svojim ženama.
Vodalina - kad dođu Turci na konak kod seljaka on je trebao da im voda konje i opanke.
Čifthak – plaćala svaka oženjena glava.
Ispendža – porez na ličnost. Plaćali svi muškarci.
Derbend - porez koji je plaćalo srpsko stanovništvo za održavanje turskih posada.
Agman – porez na krupnu stoku.
Resmiagman – porez na sitnu stoku.
Žvakalica – kad seljak primi Turčina na konak, i ugosti ga on je morao da mu plati žvakalicu za muku oko jela.
Pravo prve noći – zloupotreba koju su koristile spahije kod naplate mladarine.
Pendžer vergija – porez na prozore, da raja ne bi imala kuće kao Turci.
Askeri vergija – porez koji su plaćali Srbi koji ne služe vojsku.
Nuzul – porez u naturi, za tursku vojsku koja se sprema na pohod.
Mearif – porez koji je skupljan od raje za održavanje turskih škola.
Badž – porez na sve vrste proizvoda


Nije ta kapija toliko bitna...
 
Turci su bili cvijece fini da ih zovnemo da se vrate malo...

Turci nisu ni odlazili odavde, što se može objasniti mnogim našim islamskim crtama ličnosti koje nam polako ali sigurno dolaze glave.

Dakle, Turci su još uvek među Srbima. :D
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=565448#p565448:2mfea8or je napisao(la):
direktor » 06 Sep 2018 11:29 pm[/url]":2mfea8or]Zuma vec ti je receno da je ulica mogla da se pomjer da su imali zelju sa sacuvaju kapiju a nisu
Turci su bili cvijece fini da ih zovnemo da se vrate malo...
Mihajlo je naredio da se srusi zloglasna kapija kraj price..
Ali tebi nije dovoljno ti volis i pravdas tlacitelje ....turke
Bili su krasni divni napredak donosili kako ne ....
Ali SVEJEDNO JE kakvi su bili. Ako nisu uzrok rušenja onda nisu. Uz sve što jesu uradili ne moramo ih nabeđivati da su krivi i za ono što nisu. Ne zbog njih, nego zbog nas, danas. Ovo je totalno iracionalno.

A za pomeranje ulice sam ti već odgovorio da NIJE MOGLA da se pomeri. Ionako je maltene izbila pobuna zbog ispravljanja krivudavih ulica pošto je čitava gomila privatnih poseda bila oštećena, a mnoge bi zgrade ostale izvan regulacije. Pogledaj mapu koju sam poslao sa starim i novim linijama blokova. Joksimović je morao da svoje nove i prave ulice provuče tako da što više pogodi glavne tokove postojećećih krivih ulica, odnosno da što manje seče privatna imanja. Danas se nešto slično ni u ludilu ne bi moglo izvesti, a i onda je ceo posao visio na samoj ivici prave političke pobune. Svaki metar pomeranja trase nove ulice je značio ogromno zahvatanje u nečija imanja ili zgrade koje ostaju još više na ulici. Raditi to po fantastičnoj ceni samo zbog neke neupotrebljive i prevelike stare kapije bi se njima tada činilo čistim ludilom.

Branislav Nušić je pisao o tome u divnoj priči "Regulacija, Nivelacija, kanalizacija". Čak se tačno zna o kom imanju se radi. Sjajno je napisana pa bi je mogli pročitati:

http://www.bgknjizevnicasopis.rs/preuzi ... nislav.pdf
 
Vrh