[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=637035#p637035:2syzeiql je napisao(la):
Vox91 » Ned Jul 07, 2019 3:21 pm[/url]":2syzeiql]Bender, a šta je po tebi bolje rešenje za javni saobraćaj u centru grada, osim kombinacije tramvaja i metroa?
U većini velikih svetskih gradova postoji metro i tramvajski saobraćaj. Stanice metroa su, normalno, na većim udaljenostima, dok je tramvajski saobraćaj pogodniji za putovanje kraćim relacijama.
U našem slučaju, kombinacija autobusa/elektroautobusa, trolejbusa i metroa.
Tačno, eto npr kad god se kod nas priča o prednostima tramvaja, svi se uvek pozivaju na primer Beča i kako u njemu tramvaji, uz metro, vode glavnu reč. Samo što zaboravljaju da je taj Beč ravan, prostran i planski građen i širen. Dok je stari deo Beograda, u šta spada i centar, sve kontra od toga.
Tramvaje treba širiti po Novom Beogradu. Koji je i projektovan za njih. A ne po gudurama i sokacima starih naselja.
Pa do nedavno, mogao si u trolejbus i stigao bi za minut do Kalemegdana. Znajući naše tramvaje i dosadašnja iskustva s njima, za vreme koje bi ga čekao, i za vreme dok se on isklacka do Kalemegdana, pre ćeš stići pešice laganim hodom, nego njime. Pogotovu ako naiđe prepun studenata, radnika i turista koji su se takođe uputili ka tamo.
Ta dva sistema se odlično nadopunjuju i ne vidim kako trolejbusi/busevi/elektrobusevi mogu da im pariraju.
Za tramvaj postaviš šine i kontaktnu mrežu i miran si decenijama, tramvaji su "večni" i prevoze mnogo više ljudi nego bilo koje drugo vozilo, koje svakih "par" godina mora da se menja..
Autobus može da parira tramvaju u svemu. Od toga što ima apsolutnu autonomiju i prilagodljivost, preko toga da može da savlada veće nagibe, do toga da za istu dužinu ima približno isti kapacitet. Jedina prednost tramvaja jeste što mogu da se sparuju, i time dobiju veći kapacitet. Samo što to plaćaju i većom dužinom, što u haotičnim saobraćajnicama zna da bude veliki problem, kao što se često vidi na Slaviji, kod Pravnog, kod Vuka, itd...
I kao što se kod tramvaja često zaboravlja da oni svoj veći kapacitet plaćaju i većom dužinom a nultom autonomijom, tako se isto zaboravlja da oni sopstvenu trajnost plaćaju tako što troše sve oko sebe. Da, tramvaj kao vozilo može da živi duplo više nego autobus. Samo što taj tramvaj dok vozi, troši i jede sve oko sebe. Troši asfalt oko šina, same šine, svoje instalacije i trafo stanice, instalacije ispod kolovoza, kao i instalacije okolnih objekata. Sve to neko mora da plati i održava. Samo što se ti troškovi i nedostaci ne vide, pa ljudi misle da ne postoje.
O svemu tome sam već pisao ranije na jednoj drugoj temi. Savršen sistem ne postoji. Kao što autobus nije savršen, nije ni tramvaj. Niti će ikad biti. Sve ima svoje mesto i svoju ulogu.
viewtopic.php?f=18&t=1599&start=275#p511784
Kao što rekoh - tramvaji su za Novi Beograd. Ne za gudure i sokake starog dela grada. Nažalost, usled raznih okolnosti, ovde se decenijama radi kontra - autobusi se šire po ravnicama i bulevarima NBG, a tramvaji se provlače preko brda i sokaka starog dela grada.
Ako već postoji neki argument da se oni provlače kroz centar, onda to mora da bude nešto jače od pukog ''ali tako je bilo pre 100 godina'', ''tako je u Beču'' i ''Razdrndana Katica posred kolovoza u Kralja Milana je lepša nego Solaris uz ivičnjak...'' i ''Ajde da zamenimo trolejbusku paukovu mrežu tramvajskom paukovom mrežom iznad i na kolovozu...''
(Ovi primeri nisu upućeni tebi, samo navodim šta sam sve dosad čitao i slušao od blesavih izgovora da se progura tramvaj gde mu mesto nije)