@Vox91
Tramvaj i metro su kičma prevoza pretežno u Evropi. Po svetu baš i nisu. A i za Evropu je istina negde između. Kako god, insistirati da ''kako može Evropa,tako treba i mi'' u ovom slučaju ne stoji. Zato što je dosta Evropskih gradova od uvođenja JGP (tj tramvaja) 19. i 20. veka počelo da se prilagođava novim vremenima. Uz to, posle Drugog rata, mnogi od tih gradova su prošli kroz značajne promene, u okviru kojih su bile i saobraćajne. A uporedimo sad to sa starim delom Beograda, koji je dočekao: Prvi rat, Drugi rat i na kraju i Digitalno doba, sa sve istom infrastrukturom i istom naopakom politikom kalemljenja novog na staro.
To što je teren od Slavije do Kalemegdana ravan ne znači da je automatski i pogodan za tramvaj. Prvo, zato što ispod tih ulica i dalje stoje brojne prastare instalacije koje nemaju izolaciju od lutajućih struja koje se javljaju kada se tramvaj uzemljuje. Sprovođenje tramvaja nije samo polaganje šina i kotrljanje točkova. Ima tu malo više nauke i stvari na koje treba da se obrati pažnja, pogotovu ako se to radi u takvim uslovima.
Drugo, to što tramvaj može da skrene iz Kolarčeve u Vasinu je lepo, samo što taj isti tramvaj treba posle da skrene i iz Uzun Mirkove u Parisku/TK i obrnuto. A jel iko do sad uzeo da premeri da li tu postoji dovoljno prostora za to? Koliko ja znam, nije.
Treće, slažem se s tobom da mora da postoji saobraćajni koridor od Trga do Kalemegdana. Tu se potpuno slažem. Samo, ako će Vasina da se suzi na 1+1 (što takođe podržavam), šta će da se desi kada neki od tramvaja stane iz nekog razloga? Što uopšte nije retkost kod nas. Šta onda? Jesu se i trolejbusi ređali, ali u poslednjih par godina drastično ređe nego do pre 10ak godina. A drugo, oni su imali autonomije da se mrdnu do sledećeg napajanja, a čak i bez baterija bi imali autonomiju da se sklone u istu traku ili da se sklone sa raskrsnice. Dok sam x puta video tramvaje kako stoje posred ulice jer naravno ne mogu nigde da se mrdnu.
Tačno je da tramvajska baštica može da se uradi tako da se po njoj kreću i druga vozila, a da asfalt oko šina ne postane ko puding. Samo, jel zna neko ijedan dosadašnji primer takve prakse? To jeste moguće, ali ako je neko spreman da iskešira to i da se potrudi da se to korektno sprovede. Što je malo verovatno.
Ako ništa drugo, mogu da se kompromisno složim sa @Došljakovim predlogom da se možda jednog dana sprovedu šine do Terazija i da tramvaj tu okreće. S tim što bi to podrazumevalo menjanje saobraćajnog toka na Terazijama tako da se dobije prostor za okretnicu, iliti da bude kao pre rata, sa velikim trgom na sredini. A male su šanse za to. Jedina alternativa je da šine idu: Kralja Milana do Terazija, pa desno kod Igumanove palate, preko Trga NP, pa Bulevarom do šina kod Sv. Marka. A da okretnica bude ''prolaznog tipa'' negde između.
S tim što i dalje stoji ono što je Zuma rekao, ma koliko neverovatno zvučalo u ovo vreme - sa napretkom električnih vozila svih vrsta, pa i autonomnih (koje ja ne volim, ali činjenica je da će ih biti sve više), veliko je pitanje da li bi se tamo negde 2025. isplatilo da se kopa 2 km kroz centar (namerno kažem ''kopa'', jer opet - to NIJE samo polaganje metalnih greda) da bi se sprovelo nešto što će već za 15ak godina od tada biti prevaziđeno i preglomazno za eksploataciju. U međuvremenu, na Novom Beogradu bulevari i zeleni pojasevi u sredini sa čistim zemljištem ispod i dalje stoje prazni...