Šta je novo?

Дисплеји на возилима градског превоза

Туристи се ослањају фотографско памћење слова на ћирилици и 90% користе Гугл мапе највише. На Гугл мапама је ћирилица испод латинице, а негде и само ћирилица.
 
Grčka meni lično ne predstavlja problem, ali anglofoni turisti se rutinski gube po Atini bez mape. Ako imaju mapu onda gledaju samo brojeve linija eventualno sa njihovim slovima (koje čitaju kao "this", "that" ili "whatever") pa ne gledajući destinaciju nekako uspeju da dođu do odredišta.

Moraš se postaviti u tuđu kožu da bi shvatio kako se oseća. Grci su u tom smislu zaista preterali.

I nisu jedini, iste probleme u snalaženju prevoza sam imao i ja, međugradske i prigradske linije su tek posebna priča...
Doduše poslednji put sam bio u Grčkoj 2018. godine pa se možda do sada i promenilo nešto... (čisto sumnjam🙂)
Ipak, ono čega se dobro sećam jeste vozni park "KTEL-a", što je bilo ruralnije to je bilo zanimljivije, šteta što tada nisam jurio malo javni prevoz da fotkam imao bih sada zanimljiv materijal..🤓

Meni je u Beogradu prijatno iznenađenje EKO 2 linija i displej koji se nalazi na Higerima, pogotovo sa bočne strane je pun pogodak, jedino su zeznuli font malo napred, verovatno zbog dužine reči krajnjeg stajališta, ali ovako tabla je jako pregledna i lepa na oko..

Mislim da je u Beogradu potrebno da se konačno unutar vozila ugrađuju monitori sa informacijama u vezi stajališta i same linije, ovo trenutno sa informacijama na validatorima i ženi koja mrmlja i nije neko rešenje, ali kontam da to zavisi i od KentKart-a...
 
Imaš u Grčkoj materijala za fotkanje svih mogućih tipova autobusa, bez toliko ruskih, turskih i kineskih, kao kod nas. KTEL, ma koji god ogranak bio, obično ima odlično održavanje. Vozači ih i sami sređuju u slobodno vreme. Video to 100 do sad. Stari Mercedesi su im posebno reprezentativni. Stanje za svaku pohvalu. Doduše, nisam ni ja bio par zadnjih godina, al po ovim ostrvima stoji sve što ispisa gore. Nisam viđao ofucane autobuse ni na Halkdikiju. Al već duže vreme nisam tamo letovao. No, da ne idem baš mnogo u OT.
 
Displej na Higeru #3484 koji je redovan na 308. je 3-4x manjeg fonta i baš deluje interesantno.

A na #3448 popraviše. Što je lepa vest, deluje sada pristojno.
 
Туристи се ослањају фотографско памћење слова на ћирилици и 90% користе Гугл мапе највише. На Гугл мапама је ћирилица испод латинице, а негде и само ћирилица.
Generalizacija nam neće mnogo pomoći ako se prisetimo razlika između različitih kategorija stanovništva (pol i starost u smislu da žene imaju bolje verbalno pamćenje koje podrazumeva i događaje sa tekstualnom informacijom zbog čega bolje pamte natpise, muškarci prostorno zbog čega se teže gube od žena a deca jasniju sliku od odraslih jer se pre usavršavanja jezičke veštine oslanjaju na neverbalnu komunikaciju), dugoročne izloženosti različitoj sredini (Amerikanci ne razlikuju novobeogradske zgrade kao mi i Rusi), ili ostalih faktora poput različite individualne sklonosti ka fokusu (na sufikse ili prefikse, inače karakteristike toponima prikazanim na displejima vozila JGP), supstituciji (ćirilično r > latinično p) ili inverziji (Petar Mitrović/Mitar Petrović ili 32/23 a posebno u slučaju ponavljanja tipa 233/322). Različite kategorije (čak i populacije/narodi) će brkati na drugačiji način, pa će samim tim nekom biti teže da se snađe bez velike izloženosti internetu. Deka će se tako bolje snaći sa bakom, a mladić s inflenserkom. I bolje će proći Piroćanci nego Springfilderi.

Korišćenje javnog prevoza, liftova i hotelskih soba značajno olakšava široka primena arapskih numerala, što sa pismom nije slučaj čak i u eri globalizacije. Stoga nije poenta da za strance važe drugačija pravila, niti da oni na taj način nekako mogu da se snađu ovde a ne recimo u Izraelu (arapski je mnogo teže zapamtiti), već da svi imaju pristup univerzalno prepoznatljivim natpisima ako ne samostalno onda uz lokalno pismo.

Cela rasprava oko upotrebe jednog od dva pisma podseća na dečiju svađu oko toga kog roditelja više vole. Valjda smo prevazišli te godine. Oba pisma su usvojena jer nijedno nismo prethodno sami napravili (isto kao što nismo ni katoličanstvo ni pravoslavlje koji obično upadaju u isti bubanj s pismom i slavom prilikom nesuglasica). Razlika je samo u izvoru. Ćirilica je bugarsko pismo preslavske književne škole bazirano na grčkom alfabetu, a latinica samo adaptirano latinsko pismo slično mnogim drugim savremenim pismima zbog čega je inače univerzalno razumljivo u Evropi i mnogim drugim delovima sveta pod evropskim istorijskim uticajem. Mislim, to što je deo populacije više naklonjen ortodoksiji (posebno u slučaju simpatija prema "istočnoslovenskoj braći", da ne etiketiram) ne znači da ne bi trebalo svima olakšati upotrebu javnog prevoza. Polarizacija je besmislena iz prostog razloga što su oba pisma naša osobenost.

Stoga moram priznati da treba da negujemo oba pisma kao deo naše kulture, ali da u formalnoj upotrebi, uključujući i javni prevoz bude latinica, ako ne i oba sa više ispisa radi zadržavanja veličine fonta, samim tim i čitljivosti izdaleka. Ovo se posebno odnosi na info table, ne samo na elektronske informacije. Ako je primenjivo na međunarodnom autoputu, zašto nije i u javnom prevozu koji služi "međunarodnim" korisnicima? Nema opravdanja, iako se sve svodi na individualnu pristrasnost.

I nisu jedini, iste probleme u snalaženju prevoza sam imao i ja, međugradske i prigradske linije su tek posebna priča...
Doduše poslednji put sam bio u Grčkoj 2018. godine pa se možda do sada i promenilo nešto... (čisto sumnjam🙂)
Ipak, ono čega se dobro sećam jeste vozni park "KTEL-a", što je bilo ruralnije to je bilo zanimljivije, šteta što tada nisam jurio malo javni prevoz da fotkam imao bih sada zanimljiv materijal..🤓

Meni je u Beogradu prijatno iznenađenje EKO 2 linija i displej koji se nalazi na Higerima, pogotovo sa bočne strane je pun pogodak, jedino su zeznuli font malo napred, verovatno zbog dužine reči krajnjeg stajališta, ali ovako tabla je jako pregledna i lepa na oko..

Mislim da je u Beogradu potrebno da se konačno unutar vozila ugrađuju monitori sa informacijama u vezi stajališta i same linije, ovo trenutno sa informacijama na validatorima i ženi koja mrmlja i nije neko rešenje, ali kontam da to zavisi i od KentKart-a...
Baš me podseti, prošle nedelje sam se prepao u BMC-u zglobnom kad su pomerili validatore. Više nisu na šipkama pregrada oko vrata već je jedan tačno između sedišta. Kada sedneš na zadnji desni točak do prolaza probije ti bubnu opnu. Već malo dalje, posebno u slučaju punog vozila jedva se čuje što je posledica neravnomerne raspoređenosti zvučnih izvora. Kako me nervira što ne nabavljaju vozila sa centralizovanim infotajnment sistemom ugrađenim od strane proizvođača koji se samo vezuje na sistem. Higer doduše ima ugrađene displeje.

Mercedes recimo sada nudi prazno mesto ili ugrađen unutrašnji displej, međutim neki prevoznici poput belgijskog TEC-a čak nabavljaju autobuse sa dodatnim displejima i pored praznog prostora za ugradnju. Nekada je taj proizvođač nudio samo prednju ugradnju dok su zadnji zbog tanke plastike morali naknadno da se ugrađuju. Mnogi gradovi (uključujući i Hamburg) danas su opsednuti ekranima koji još više vise, pa i pored ponuđenog ugradnog zadnjeg budže preko velike ekrane. Nisam siguran da li prizvođači nude te budževine koje mislim da bi bolje uklopili. Živimo u 21. veku, telefoni imaju krojene ekrane po potrebi pa ne znam zašto ne nude ugradni ekran koji prati oblik panela, ne bi moglo da podigne cenu (posebno zglobnog elektrobusa) ne znam ni ja koliko. Spolja ih budže podizanjem krova, unutra spuštanjem svega i svačega što guši prostor (Solaris je spustio i ceo plafon).

Dodao bih samo da sam danas naleteo na privatni Ikarbus П41903 (ne videh čiji) sa maleckim brojem, a većim šetajućim tekstom. Prvo što sam video bilo je šetanje natpisa Mirijevo, a broj tek kad se baš približio stajalištu Mostar. I nisam jedini, narod mnogo kasnije krenuo da se približava nego što bi to bio slučaj sa Otokarom koji ima mnogo veći font. Sramota za jedan evropski glavni grad.
 
Povezan displej ko voli
33A47849-8CF3-4480-9C91-4B19ED103DF5.jpeg
023BC136-98F8-4BB1-9828-0FD9A4110671.jpeg
C471A054-E754-4F31-9B9B-7461D5270795.jpeg
 
Stavili su novatronic displej i na Conectu 197, radi na 3A jutros. Očigledno da su rešili da srede displeje na svim Mercedesima 180-199, a vidim da su počeli da im daju i redovne polaske, evo npr 184 je postao redovan na 307
 
Stavili su novatronic displej i na Conectu 197, radi na 3A jutros. Očigledno da su rešili da srede displeje na svim Mercedesima 180-199, a vidim da su počeli da im daju i redovne polaske, evo npr 184 je postao redovan na 307
Šteta što ne stave i #181.
Za zimu predobri.
 
E, ovako. Baš sam u prethodna dva dana metodom posmatranja gledao ispravnost i tačnost displeja na vozilima gradskog prevoza.
Napominjem da moj metod nikako nije empirijski (promaklo mi je nekoliko buseva i sl.), međutim mogu se izvesti određeni zaključci.
Otprilike 2/3 vozila gradskog prevoza ima ispravno podešen displej, što podrazumeva broj linije i smer kretanja (ciljna stanica, ili ceo smer, ili ispravan redosled smenjivanja terminusa).
U preostalu trećinu ulazi sve ostalo. To će reći pogrešan smer kretanja, neaktivan ili neispravan displej. Najviše grešaka sam u tom smislu uočio na liniji 50.
Na stranu turiste koje ovo može da zbuni, vreme je da se nešto zaista preuzme po pitanju nemara, jer utisak je da je najčešće situacija takva da "majstora nešto mrzi".
Naravno, pored brojnih problema, ovo spada u manje (svakako, ne takve da nekoga treba satima ribati u kancelariji ili mu oduzimati od plate), ali, to je onaj sitan i rešiv problem, koji se lako da srediti nekom manjom sankcijom.
 
Greška u ispisanom smeru kretanja. Ono što meni poprilično smeta, a tiče se verovatno softvera, jesu ovi, da ih tako žargonski nazovem, trčeći displeji. Kreću se potpuno bespotrebno čitavi natpisi, i naravno, to znači da nisu baš savršeno pregledni. To se dešava ponegde čak i sa brojem linije na zadnjem displeju. Čudo da to ne može da se sredi. Sitni fontovi su još jedan problem, a povrh svih mogućih drugih grešaka (neosvetljen i brljav displej, plus zamagljen ili umrljan na neki drugi način iznutra, krive table nekad postavljene i pod lošim uglom itd.).
 
Još dva Higera iz SP Kosmaj rade sa papirom tj displej im je neispravan.
#3413 sa 307 i #3484 sa 308.

Dugo su I potrajali 🙄
 
Posle 38, 38L i 38A (sve na istom autobusu), pre nekoliko dana videh Connecto sa papirnim natpisom na sebi: 38Л1 :ROFLMAO:

Najjača linija u gradu, majke mi! :LOL:Možda baš zato što vozi do Kosmaja, do epicentra ludila Beogradskog javnog prevoza. :LOL:

J' se njima... Važno je zezanje. :bubanj:
 
Posle 38, 38L i 38A (sve na istom autobusu), pre nekoliko dana videh Connecto sa papirnim natpisom na sebi: 38Л1 :ROFLMAO:

Najjača linija u gradu, majke mi! :LOL:Možda baš zato što vozi do Kosmaja, do epicentra ludila Beogradskog javnog prevoza. :LOL:

J' se njima... Važno je zezanje. :bubanj:
Jao kad se setim 12L6, 7L7 i ostalih za********* sa tim oznakama u bus plus sistemu.
 
Ima i bisera kojih viđam kod Bea... Na Higeru napred piše 21A a iza 21L 🙄🤣😜
 
И не треба. Све треба да буде ћирилично а за странце енглески.
 
Vrh