U održavanju željezničkih vozila, srednja, glavna i investiciona opravka predstavljaju različite nivoe radova, a razlikuju se po obimu, učestalosti i ciljevima.
1. Srednja opravka (SO)
* Obim radova: Srednja opravka je manjeg obima u odnosu na glavnu ili investicionu. Obuhvata popravku ili zamenu pojedinih delova, sklopova i uređaja koji bi se mogli pokvariti pre naredne redovne opravke. Takođe, uključuje proveru rada sklopova, primenu antikorozivne zaštite i bojenje unutrašnje oplate, sanduka i postolja na vozilu.
* Cilj: Primarni cilj srednje opravke je da se osigura funkcionalna ispravnost vozila do sledeće redovne opravke, bez potrebe za velikim zahvatima. To je rutinska intervencija koja se fokusira na otklanjanje manjih nedostataka i preventivno održavanje.
* Učestalost: Srednja opravka se obavlja češće od glavne, u određenim ciklusima koji su propisani pravilnicima o održavanju železničkih vozila (npr. nakon određenog broja pređenih kilometara ili proteklog vremenskog perioda, često u kombinaciji sa P1 i P3 pregledima).
2. Glavna opravka (GO)
* Obim radova: Glavna opravka je znatno opsežnija od srednje. Ona podrazumeva detaljniju popravku ili zamenu većih delova i sklopova na vozilu. Često uključuje i zamenu električnih instalacija, sveobuhvatnu antikorozivnu zaštitu i bojenje unutrašnje i spoljašnje oplate, sanduka i postolja. Može obuhvatiti i potpunije rasklapanje određenih sistema radi detaljne provere i popravke.
* Cilj: Cilj glavne opravke je da se vozilo dovede u stanje koje osigurava njegov dugotrajniji i pouzdaniji rad, produžavajući mu životni vek između većih remonta.
* Učestalost: Glavna opravka se radi ređe od srednje, obično nakon dužeg vremenskog perioda ili znatno većeg broja pređenih kilometara, i predstavlja ključni do redovnog održavanja. U nekim sistemima se naziva i "velika opravka".
3. Investiciona opravka (IO)
* Obim radova: Investiciona opravka je najopsežniji oblik održavanja. Ona obuhvata radove koji po svom obimu prevazilaze nivo redovnog održavanja i zahtevaju značajna materijalna sredstva, angažovanje specifične radne snage i stručnosti. To uključuje potpuno rasklapanje vučnih vozila radi opravke, zamenu ključnih sastavnih sklopova i delova (uključujući i kapitalnu popravku motora, mjenjača i drugih glavnih agregata), kompletiranje, farbanje, te sve ostale radove potrebne za obezbeđenje ispravnog rada i očuvanje predviđenog veka trajanja vozila, često uz modernizaciju ili unapređenje performansi.
* Cilj: Glavni cilj investicione opravke je produženje ekonomskog veka trajanja vozila, vraćanje njegovih tehničkih karakteristika na nivo blizu novog vozila, a ponekad i poboljšanje postojećih karakteristika kroz modifikacije i ugradnju novijih tehnologija. To je ulaganje u osnovno sredstvo (vozilo) s ciljem dugoročne eksploatacije.
* Učestalost: Investicione opravke se vrše najređe, obično nakon jako dugog perioda eksploatacije (npr. više godina ili značajan broj pređenih kilometara), kada je vozilo ispunilo veći do svog predviđenog radnog veka i zahteva kapitalni remont.
Ključne razlike:
* Obim: Srednja opravka je najmanjeg obima (manji delovi), glavna je srednjeg obima (veći sklopovi), a investiciona je najvećeg obima (kompletno vozilo, kapitalni remont i potencijalna modernizacija).
* Cilj: Srednja i glavna opravka su usmerene na održavanje ispravnosti i produženje veka trajanja u okviru tekuće eksploatacije, dok investiciona opravka ima za cilj suštinsko produženje životnog veka vozila, često sa poboljšanjem performansi.
* Učestalost: Srednja opravka se radi najčešće, glavna ređe, a investiciona najređe.
* Troškovi: Troškovi rastu od srednje ka investicionoj opravci, koja zahteva najveća finansijska ulaganja.
Ovi nivoi održavanja su ključni za osiguranje sigurnosti, pouzdanosti i ekonomske isplativosti železničkog saobraćaja.