Šta je novo?

Železnice - putnički saobraćaj

Са либерализацијом треба опрезно у сврху да се створи права конкуренција, као у Чешкој, а не подељени монопол као у Холандији. Резултат подељеног монопола у Холандији су само скупље карте, не и већа разноврсност понуде. Уместо да нови опертери дођу на главне правце типа Амстердам - Утрехт - Ајндховен, постали су монополисти на бочним пругама.

Због пропусне моћи али и техничког стања, те неразвијеног система диспечерског управљања, тек неке од пруга могу бити интересантне приватним превозницима за путнички саобраћај. Такође, морале би бити дефинисане фазе усклађивања-укључивања приватних путничких оператера. Цена трасе би морала да буде стимулативна за првих неколико година, типа евро-возни километар за путничке возове. Да постоји сада пруга Раковица - Сајам - Нови Београд, са Железничком станицом Сајам приватни превозник би по здравој логици одабрао то уместо Прокопа, или би возове усмерио на Панчево, високоподне.

Ne bih se složio za Holandiju.

Sa većinom ljudi sa severa sa kojima sam pričao hvale dosta Arrivu kao pouzdan i bolji servis od NS-a, takođe Arriva nudi dosta paketa karata koji su nekada i povoljniji od NS-ovog na svojoj mreži linija.

Ako se pogledaju polasci ("Treinarchief") može se uočiti da su Arrivini polasci redovni i da su tačni, u pitanju su rezultati bolji od NS-a.

Arriva je od skora uvela voz Groningen-Schiphol čija je cena karte 10€ i trudi se da nastavi razvoj međugradskog saobraćaja van ruta koja dobija putem koncesije.
Arriva ne može da utiče na cenu karata unutar koncesija i to zavisi od drugih faktora i politike.

Isto manje više važi i za ostale prevoznike poput Keolisa, Conexxiona, Syntusa, Qbuzz-a ali od skora ih je Arriva skoro sve progutala, po meni u potpunosti zasluženo.

Kada se setim da je NS (državna železnica) puštala na te lokalne pruge 60 godina stare "Mat-ove" i kada pogledam sada moderne Stadlerove vozove definitivno nije isto. Te lokalne rute su procvetale sa tim "monopolistima".

Baš taj Holandski primer je dobar način kako rešiti lokalne pravce i u Srbiji, i nadam se da će tako biti.

Što dalje od Srbijavoza, nužno zlo, barem za lokal.
 
Не знам колико би приватнику било исплативо да вози нова возна средства за опустела села на истоку Србије?
Ниска платежна моћ, мало људи, лоша инфраструктура. Колика би требала да буде карта?
А хоће ли централна каса то да финансира?
 
Centralna kasa već to finansira, a vozovi ne idu, tako da se ništa ne gubi.

Zaječar i Bor imaju preko 60,000 stanovnika, a Srbijavoz prevozi 30 putnika dnevno što je i pored loše infrasturkture i dalje očajan rezultat.
Negotin, Zaječar, Bor, Majdanpek, Knjaževac, Svrljig i sva sela između na relaciji imaju sigurno nešto preko 100,000 stanovnika, Zijin je u rastu, a broj stanovnika više ne opada rapidno, već teži ka stagniranju.
Jeste, tržište skromno, ali deluje stabilnije u odnosu na pre 15 godina, nešto se sitno uradilo i na infrstrukturi u poslednje vreme.
Još jedna srećna okolnost jeste i dosta turističkih atrakcija u okolini pruge poput pivnica u Rajcu i Rogljevu, bicklistički turizam, nekoliko planina u blizini itd..
Sama kruna jeste Niševačka klisura koja je na 1h vožnje vozom iz Niša, a Srbijavoz nije uradio ništa da poveća broj putnika koristeći ove kvaliteta.
Pa jedan Nišlija ne može da ode na jedan dan u klisuru na pešačenje ljudski vozom, totalno promašen zicer.


Ja sam neko ko voli da zagovora da država preko svojih preduzeća kontroliše i vrši prevoz (kao u Bg-u npr), ali ovo više ne funkcioniše.
Mislim, da bi i Srbijavoz bio srećan da napusti Istok i jos neke lokalne relacije i fokusira se na koridorski prevoz.
Tako da win win za sve.
 
Poslednja izmena:
Ja sam neko ko voli da zagovora da država preko svojih preduzeća kontroliše i vrši prevoz (kao u Bg-u npr), ali ovo više ne funkcioniše.

а ја сам генерално против тога, јер се из свакодневних примера види колика курцобоља влада у државним превозничким предузећима. довољно је да држава/локална самоуправа дотира цену карте
 
Ali smo ubrzali jurnjavu za njima.

Nama treba par stotina novih vozova, 2000+ km modernizovanih pruga, da ne pričam o depoima, dispečerima, mašinovođama i generalno radne snage da bi došli na sveukupni obim i kvalitet saobraćaja jedne Češke. A mi za deceniju nabavili par desetina vozova i modernizovali par stotina km pruga. Nerealno brale, jako nerealno.
 
Не знам колико би приватнику било исплативо да вози нова возна средства за опустела села на истоку Србије?
Ниска платежна моћ, мало људи, лоша инфраструктура. Колика би требала да буде карта?
А хоће ли централна каса то да финансира?

Pogledaj postove @Boki123 na prethodnoj strani.
 
Zapravo, ljudi koji putuju u susedni grad na posao/školu su najobespravljeniji putnici, jer prevoznici pljačkaju, ukidaju polaske kako im je volja i uopšte prave red vožnje zasnovan isključivo na komercijalnoj osnovi.
Ма праве не знам ни ја по чему, не знам која им је идеја да аутобус пролази у тренутку звона за крај седмог часа (бар је тако било кад сам ја ишао), па ако стигнеш стигнеш.
 
Pogledaj postove @Boki123 na prethodnoj strani.
Акценат ми је био на првој реченици, да ли се исплати новим возилима. Претпостављам да са половним и старијим возилима може да се направи рачуница.
 
Акценат ми је био на првој реченици, да ли се исплати новим возилима. Претпостављам да са половним и старијим возилима може да се направи рачуница.

Pazi, kao i na svakom tenderu, dostavljaju se ponude sa različitim cenama. Može se pojaviti neko sa višom cenom, a novijim vozovima, a neko sa nižom cenom i starijim vozovima. Sve zavisi od kriterijuma tendera, da li je naručiocu posla bitnija cena ili kvalitet. No, svakako bi neki privatnik da bi konkurisao na tender morao biti registrovan putnički prevoznik na železnici u Srbiji i da ima određene reference. A tako nešto osim državnog Srbija voza trenutno u Srbiji ne postoji.
 
Иако сам видео много таквих примера у Мађарској, Чешкој, Пољској, некако не могу да замислим да то функционише код нас.
Мада ето, птриватне теретне компеније имамо.

Живи били па видели.
 
Ne bih se složio za Holandiju.

Sa većinom ljudi sa severa sa kojima sam pričao hvale dosta Arrivu kao pouzdan i bolji servis od NS-a, takođe Arriva nudi dosta paketa karata koji su nekada i povoljniji od NS-ovog na svojoj mreži linija.

Ako se pogledaju polasci ("Treinarchief") može se uočiti da su Arrivini polasci redovni i da su tačni, u pitanju su rezultati bolji od NS-a.

Arriva je od skora uvela voz Groningen-Schiphol čija je cena karte 10€ i trudi se da nastavi razvoj međugradskog saobraćaja van ruta koja dobija putem koncesije.
Arriva ne može da utiče na cenu karata unutar koncesija i to zavisi od drugih faktora i politike.

Isto manje više važi i za ostale prevoznike poput Keolisa, Conexxiona, Syntusa, Qbuzz-a ali od skora ih je Arriva skoro sve progutala, po meni u potpunosti zasluženo.

Kada se setim da je NS (državna železnica) puštala na te lokalne pruge 60 godina stare "Mat-ove" i kada pogledam sada moderne Stadlerove vozove definitivno nije isto. Te lokalne rute su procvetale sa tim "monopolistima".

Baš taj Holandski primer je dobar način kako rešiti lokalne pravce i u Srbiji, i nadam se da će tako biti.

Što dalje od Srbijavoza, nužno zlo, barem za lokal.

Iz prve ruke mogu i da dodam da su NS-ovi vozovi jezivo prljavi poslednjih godina ali onako štroka po našim standardima! Čak bih rekao i šokantno, posebno WC. Nešto što svakako ne očekujete u Holandiji...
 
Istina, u zadnjih par godina NS je usled nedostatka radne snage postao nevidjeno strokav....jedino se bolje drze novi CAF sprinteri i neki manji broj sveze remontovanih VIRM...ICM su najgori ubedljivo...ulipani, markeri, nalepnice, razni mirisi...

Takodje NS ima probleme sa novim ICNG, ogroman broj polazaka se otkazuje...
 
Iz prve ruke mogu i da dodam da su NS-ovi vozovi jezivo prljavi poslednjih godina ali onako štroka po našim standardima! Čak bih rekao i šokantno, posebno WC. Nešto što svakako ne očekujete u Holandiji...

Prosto se čovek začudi kada ne sretne grafite u wc-u, koliko je daleko to otišlo..


Istina, u zadnjih par godina NS je usled nedostatka radne snage postao nevidjeno strokav....jedino se bolje drze novi CAF sprinteri i neki manji broj sveze remontovanih VIRM...ICM su najgori ubedljivo...ulipani, markeri, nalepnice, razni mirisi...

Takodje NS ima probleme sa novim ICNG, ogroman broj polazaka se otkazuje...

ICM se povlače polako, već polako odlazi prva podserija, ali ono što sam voleo kod njih jeste velika udobnost. Bili su uvek kao vozovi upečatljivi.


Pratio sam malo rad ICNG-a, i u poslednjih nekoliko meseci konačno su postali redovniji, retko se otkazuju.

Mada realno, NS je prošao kroz sito i rešeto za vreme korone, i eto još se nije u potpunosti oporavio. Ne liče na sebe u odnosu na 2019.

Kod privatnika videti štrokav voz unutra ili spolja je retkost, rekao bih da su se bolje rukovodili sa osobljem, mada i kod njih fale kadrovi.
 
Nastavlja se dominacija SrbijaVoz-a, lipšo 711 između Krsme i Smedereva, srećom tu je Kargo da pomogne.

Screenshot_20240510_191247_Messenger.jpg


Inače, nijedan 711 nije rebrendiran južno od Beograda, iako su svi iznad Beograda odavno dobili nove logotipe. Takve sitnice dosta govore o odnosu...
 
Да ли су први пуштени у саобраћај?
 
Testovi u Rumuniji odrađeni.
Testovi kompatibilnosti sa Srpskom Infrastrukturom odrađeni.

Sada je sve na prevozniku, za mesec dana počinje sezona dnevnog voza iz Novog Sada za Bijelo Polje sa vezom za Bar, valjda im je u interesu da ih što pre puste..

Mada smo i one prve Stadlere bili čekali dugo.
 
Šta se dešava sa kineskim vozom? Nije nam prikazan tokom posete Sija, iako su voz obezbeđivali. Koliko sam video na onom FB snimku i komentarima na sam video, ima autocenzure u SV povodom bilo kakvog snimanja kineza.
 
Testovi u Rumuniji odrađeni.
Testovi kompatibilnosti sa Srpskom Infrastrukturom odrađeni.

Sada je sve na prevozniku, za mesec dana počinje sezona dnevnog voza iz Novog Sada za Bijelo Polje sa vezom za Bar, valjda im je u interesu da ih što pre puste..

Mada smo i one prve Stadlere bili čekali dugo.

Apropo cele priče, javljeno je danas da su u ponedeljak neka ispitivanja.

Raspitaću se onda tada direktno u TPS-u kakav im je plan nadalje, ali očigledno da su krenuli sa sledećom fazom testiranja. 🙂
 
Vrh