Šta je novo?

Železnice - putnički saobraćaj

Vreme je za liberalizaciju putničkog železničkog saobraćaja u Srbiji.
Zanimljivo što to kažeš, jer sam evo juče na fakultetu saznao da je od decembra 2023 godine potpuno liberalizovano tržište za putničke operatere. Ovo uključuje i obavezu javnog prevoza za regionalne, prigradske i gradske usluge. Planirano je da se za određene relacije drže tenderi za operatera, gde operater koji dobije mora da ispuni obaveze i standarde koje država nametne. Zakup relacije može trajati maksimalno 10 godina.
 
Nadam se da će tako biti i za Istok, jer ovo očigledno nikuda ne vodi, a ni SrbijaVoz nema nekih očiglednih interesovanja za manje relacije.

Nadam se da će ugovori biti fleksibilni, odnosno da će moći u međuvremenu da se uvode više/manje polaska i da ćs postojati starosna granica za šinska vozila, barem do 15 godina. (Da nam se ne dogodi Rumunski scenario).
 
Nadam se da će ugovori biti fleksibilni, odnosno da će moći u međuvremenu da se uvode više/manje polaska i da ćs postojati starosna granica za šinska vozila, barem do 15 godina. (Da nam se ne dogodi Rumunski scenario).
15 godina?
Da to nije malo previše da se traži.
Pa ovi prvi flirtovi imaju 10 godina i guraće još 20 bez ikakvih problema.
Pritom ne možeš tražiti starosnu granicu jer ovo nisu autobusi koji ne idu na remonte, srednje opravke i na kraju investicione opravke.
Da li u svetu uopšte postoji takav normativ u tenderu za putničke linije?
 
Треба погледати тендере у Енглеској и Шкотској, мени се чини да су оператери тамо долазили са поприлично новим возовима.
 
(Da nam se ne dogodi Rumunski scenario).
Nisam upucen, da li mi mozes pojasniti Rumunski scenario? Losi vozovi od strane privatnih operatera ili nesto drugo?
Da li (ti ili neko jos na temi) imas ideju uopste koji bi operateri mogli da se ocekuju u Srbiji, tj. sta je realno da saobraca? Da li je realno ocekivati operatere tipa Italo ili nesto znatno skromnije. Nisam u materiji i potpuno su mi nepoznate privatne kompanije u putnickom zeleznickom saobracaju, sem Italo-a kojeg sam sticajem okolnosti koristio prosle godine na relaciji Napulj-Milano, pa sam tada skapirao da u Italiji pored Treno italy vozi i drugi operater.
 
15 godina?
Da to nije malo previše da se traži.
Pa ovi prvi flirtovi imaju 10 godina i guraće još 20 bez ikakvih problema.
Pritom ne možeš tražiti starosnu granicu jer ovo nisu autobusi koji ne idu na remonte, srednje opravke i na kraju investicione opravke.
Da li u svetu uopšte postoji takav normativ u tenderu za putničke linije?

Pogrešno smo se razumeli, mislio sam na to koliko se sa maksimalnim starim DMV/EMV može prijaviti na tender.
Konkretno ne mora novi voz, može polovan do 15/20 godina starosti.
To bi bila kao olakšica za ponuđača.

Svakako da jedno šinsko vozilo može izdržati bez problema do 40 godina rada sa revizijma itd..
 
Nisam upucen, da li mi mozes pojasniti Rumunski scenario? Losi vozovi od strane privatnih operatera ili nesto drugo?
Da li (ti ili neko jos na temi) imas ideju uopste koji bi operateri mogli da se ocekuju u Srbiji, tj. sta je realno da saobraca? Da li je realno ocekivati operatere tipa Italo ili nesto znatno skromnije. Nisam u materiji i potpuno su mi nepoznate privatne kompanije u putnickom zeleznickom saobracaju, sem Italo-a kojeg sam sticajem okolnosti koristio prosle godine na relaciji Napulj-Milano, pa sam tada skapirao da u Italiji pored Treno italy vozi i drugi operater.

Pa realno, Rumunski privatni operateri su dovezli neke Zapadne setove koji su dosta stari.

Konkretno su neki privatni operateri uvezli Holandske "Wadloper" garniture koje su proizvedene kada i naša Serija 710, početkom 80tih od strane Duwag-a.
Zati bi volelo da uslov za naš tender (ako ga bude) bude da vozovi moraju biti proizvedeni od 2000 do danas.

Mislim da je ovo za Italo "Sci-Fi", mada neko možda stvarno pusti nogu za neke druge relacije.
 
Konkretno su neki privatni operateri uvezli Holandske "Wadloper" garniture koje su proizvedene kada i naša Serija 710, početkom 80tih od strane Duwag-a.
Zati bi volelo da uslov za naš tender (ako ga bude) bude da vozovi moraju biti proizvedeni od 2000 do danas.
Slazem se, bilo bi uzas dobiti neke zapadne gorbacove i slicne krsine, tako da se slazem da je potrebno limitirati godista, mozda cak i do max. 5-10 godina starosti.
 
Da li u svetu uopšte postoji takav normativ u tenderu za putničke linije?

Regiojet je recimo dobio tender za regionalni brzi voz Brno - Bohumin i obavlja prevoz vagonima, između kojih i ima vagona starih 50 godina (ali modernizovanih):

https://www.vagonweb.cz/razeni/razeni.php?zeme=RJ&kategorie=R&rok=2024

https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/RJ_Bmz-2990.php
https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/RJ_Bvcmz.php
(verovali ili ne, ovi vagoni su za 200 km/h, tako da izvolite Regiojet na prugu BG-SU :D)
 
Vozio sam se u januaru sa Regiojetom na relaciji Brno - Prag, usled neočekivane promene vagona na "nižu klasu" (2. razred i dalje) svi smo dobili dodatno piće ili kolač gratis u tom vagonu. Neki Česi sa kojima sam putovao su rekli da često biraju da idu RegioJetom zbog jeftine hrane i pića.
 
Ја бих са задовољством провозао своју пету тачку у овим реконструисаним вагонима ако би могли да колају бар 120км/ч а за 200км/ч бих био први на станици
 
Čak im i obaveštenja kasne..

Screenshot_20240508_212015_Chrome.jpg
 
Potpuno je iluzorno očekivati bilo kakvo ograničenje starosti za uvoz voznih sredstava, a posebna naučna fantastika su ideje da to ne budu sredstva starija od 10-15 godina, na primeru kargo operatera koji su do sada krenuli da voze je to više nego jasno. Takođe, nijedan privatni operater neće konkurisati za potpuno nerentabilne putničke linije, osim ako se tu ne organizuju državne dotacije, neke beneficije i sl. Srbija se svodi na područje BG - NS i to je to.
 
U vezi sa komentarom da je vreme za liberalizaciju putničkog saobraćaja.

I to odavno, pri tome bi trebalo omogućiti da regionalno (više opština zajedno) subvencionišu prevoz od interesa za građane, a zašto ne i osnuju regionalnog prevoznika, ako nema zainteresovanih privatnika, mada bi za neke linije sigurno i bilo.
 
U vezi sa komentarom da je vreme za liberalizaciju putničkog saobraćaja.

I to odavno, pri tome bi trebalo omogućiti da regionalno (više opština zajedno) subvencionišu prevoz od interesa za građane, a zašto ne i osnuju regionalnog prevoznika, ako nema zainteresovanih privatnika, mada bi za neke linije sigurno i bilo.
To je moguće i sada na papiru a u praksi mislim da nema ni jednog primera.

Prirodno je da lokalni železnički prevoz organizuje regionalna samouprava, jer na teritoriji jedne retko postoji dovoljno stajališta da imalo smisla. Po našim zakonima to rade lokalne samouprave. Jedino ova BG ima malo snage da učestvuje.
I zaista mi nije jasno zbog čega BGvoz ne pređe na GSB?

Ali to je Srbija. Država prvo uzme skoro sve pare kod sebe pa onda kao dobra vila "daje" nazad.
Zbog čega država Srbija gradi metro, kupuje voziće za BGvoz i pre svega zbog čega subvencioniše gradski prevoz.
Država ne bi trebalo da favorizuje ni jednu lokalnu sredinu, a pogotovo ne onu gde već postoji veliki priliv stanovništva.
 
Kao što sam napisao, privatni prevoznik može da konkuriše za regionalne, gradske i prigradske usluge gde može dobijati sredstva iz obaveze javnog prevoza
 
Kao što sam napisao, privatni prevoznik može da konkuriše za regionalne, gradske i prigradske usluge gde može dobijati sredstva iz obaveze javnog prevoza
U Srbiji ne postoje "regionalne" prevozne usluge. Postoje
+ lokalne - teritorija lokalne samouprave do prve stanice u susednoj
+ međugradske
+ međunarodne

Lokalna samouprava ima ustavnu obavezu da se brine o lokalnom (gradskom i prigradskom).
Regionalne linije naše zakonadvstvo ne poznaje, pa tako je npr. saobraćaj Jagodina-Paraćin međugradski iako je to tipična gradska linija koja ne ide ni na jednu glavnu autobusku stanicu u ta tri mesta, vozi u taktu od 15 minuta i ima stajališta na 500m.
Ima takvih primera dosta po Srbiji, ali mislim da je ovo najočitiji.
Zapravo, ljudi koji putuju u susedni grad na posao/školu su najobespravljeniji putnici, jer prevoznici pljačkaju, ukidaju polaske kako im je volja i uopšte prave red vožnje zasnovan isključivo na komercijalnoj osnovi.
 
Vreme je za liberalizaciju putničkog železničkog saobraćaja u Srbiji
Са либерализацијом треба опрезно у сврху да се створи права конкуренција, као у Чешкој, а не подељени монопол као у Холандији. Резултат подељеног монопола у Холандији су само скупље карте, не и већа разноврсност понуде. Уместо да нови опертери дођу на главне правце типа Амстердам - Утрехт - Ајндховен, постали су монополисти на бочним пругама.

Због пропусне моћи али и техничког стања, те неразвијеног система диспечерског управљања, тек неке од пруга могу бити интересантне приватним превозницима за путнички саобраћај. Такође, морале би бити дефинисане фазе усклађивања-укључивања приватних путничких оператера. Цена трасе би морала да буде стимулативна за првих неколико година, типа евро-возни километар за путничке возове. Да постоји сада пруга Раковица - Сајам - Нови Београд, са Железничком станицом Сајам приватни превозник би по здравој логици одабрао то уместо Прокопа, или би возове усмерио на Панчево, високоподне.
 
Vrh