Šta je novo?

Železnice - putnički saobraćaj

Juce je Vesic potvrdio madjarsku policiju na prokopu na Euronews. Rekao je da je postignut dogovor sa HU vladom.

"Granični prelazi na pruzi Beograd-Budimpešta biće na stanicama"​

Govoreći o brzoj pruzi Beograd-Budimpešta, Vesić je rekao da će mađarski partneri do kraja sledeće godine završiti deonicu od 166 kilometara, posle čega će iz prestonice Srbije do glavnog grada Mađarske putovati za dva sata i 45 minuta.

"Ono što želim da vam kažem ekskluzivno, to je da smo mi sa našim mađarskim prijateljima, sa vladom iz Mađarske, dogovorili da granični prelazi na toj pruzi budu na stanicama, tako da će granični prelazi biti u Beogradu, Novom Sadu, Subotici i Budimpešti i kad ulazite u voz u Beogradu, idete do Budimpešte, tu će vas čekati mađarska carina i policija, kao što će srpska biti u Budimpešti i neće biti apsolutno nikakvog stajanja na granicama. Taj brzi voz nema nikakvog smisla ako on bude stajao na granicama i bude se vršio pregled kao u nekim drugim vozovima", otkrio je Vesić.

 
И пут у пакао поплочан је добрим намерама. Погранична полиција на теротирији Србије је ок, али би било боље да је у возу. Не треба измишљати топлу воду. Воз Алегро између Петрограда и Хелсинкија је тако функционисао. На почетним станицама пасошка контрола матичне државе, у возу контрола државе у чију страну иде воз. Контрола се врши до државне границе (у случају да неко не треба да пређе физички). Мислим да је то много боље него да на својој тероторији правиш испоставе туђе полиције.
 
Pišeš mnogo a nisi u temi. Više čitaj forum i šta ljudi pišu nego da ti se crta ovde nešto što je prežvakano pre 20-30 strana. Naširoko je pisano o graničnoj kontroli našoj u Budimpešti i Madjarskoj na Prokopu i Novom Sadu.
Srpska strana je iracionalna, ona još i može da uvede tu unutrašnju ispostavu tuđe države na mnogo mesta na svojoj teritoriji u trošku svojih poreskih obveznika, jer su Mađari previše racionalni da bi im se to isplatilo. Ali Mađari su suviše racionalni, vlast ima program i državotvorno uređenje, tako da ne bi sabotirali putnike u mađarskom unutrašnjem saobraćaju time štobi srpsku pograničnu kontrolu imali u Budimpešti.

Kod svake granice postoji teritorija slobodnog kretanja države polazišta, zona kontrole izlaza, međugranična zona, zona kotrole ulaza i zona slobodnog kretanja države odredišta. Kako je u Mađarskoj diktatura, a ne zlatno doba, postojaće veliki pritisak kako od manjih gradova kuda prolazi voz tako i od tehnokratske elite da se voz zaustavlja u manjim gradovima usput, bar 3-4 najvažnijih. Tako da ne očekujte da će i pored svih ugovora pregovora, dogovora zajedničke kontrole dozvoliti da i jedan graničar ode dalje od Kiškunhalaša.
 
Ма, треба да их пусте Мађари да раде шта оће, да им наплаћују по километру на њиховој територији, и да стручњакс имају губитке од неколико хиљада евра по поласку воза.

Даш Весићу и групици неиживљених партијаша у души клинаца да се игра са брзом железницом! Е, па, то треба и да се плати, поштено.
 
Granično vreme za konkurentnost voza na pravcima: Novi Sad 1h, Subotica: 2,5h , Budimpešta 5h, Beč 7,5h. Na pravcu ka Skoplju granično vreme konkurentnosti do Niša 2,5h, Leskovac 3h, Skoplje 6h... To već u startu nisu neke super-hiper brzine, nešto što je dostižno maltene samo sa kapitalnim remontom. Ako se dostignu te brzine, preovlađuju nebrzinski faktori politike kvaliteta: cena, čistoća, pouzdanost, kvalitet mesta za sedenje/spavanje, uslovi na stanicama, vreme i jednostavnost prilaza stanicama, praktičan red vožnje, bezbednost od krađa ili drugih putnika, način ophođenja na granici, mogućnost prevoza bicikla, sportske opreme, kućnog ljubimca, cena... Namerno dva puta pišem cena, jer zdrava politika je napraviti privlačan, ali pored svega i ekonomičan sistem transporta. Za razliku između 36 minuta i 60 minuta Beograd-Novi Sad za neznatno veću potražnju spaljen je maltene sav investicioni potencijal, i dozvoljeno da se za neratne periode maksimalno zapuste svi ostali železnički kapaciteti i podsistemi.
 
Kako je u Mađarskoj diktatura, a ne zlatno doba, postojaće veliki pritisak kako od manjih gradova kuda prolazi voz tako i od tehnokratske elite da se voz zaustavlja u manjim gradovima usput, bar 3-4 najvažnijih
И за то је Алегро имао решење. Од седам вагона колико је било у композицији, по један је био резервисана за унутрашњи саобраћај (тј укупно два) и они и нису били контролисани, јер из њих је могућ саобраћај само на териотрији једна земље.
 
Pa normalno je da se dođe ranije za te formalnosti. Na Eurostar terminalu u Londonu za Economy putnike se preporučuje dolazak 90 minuta pre polaska voza zbog carinske i bezbednosne kontrole, a za Business (premier) putnike 45-60 minuta, a sam gejt se zatvara 60 minuta pre polaska za economy putnike i 15 minuta pre polaska za Business putnike. I to je opet OK, jer kad se uračuna kolika čekanja su tamo po aerodromima ovo je odlično + odlazak/dolazak sa aerodroma, a i komfornije je.
 
Taj brzi voz nema nikakvog smisla ako budeš morao da dolaziš pola sata ranije na stanicu zbog granične kontrole.
Ne prterujte. A kad se ince dolazi, minut pred polazak? Čak i sad tih pola sata više je neuporedivo bolje rešenje od aviona što je kod linija ovog tipa odlučujuće za uspeh. Ako bude funkcionisalo ovako kako je najavljeno biće linija usprešna gotovo sigurno.
 
Просечна брзина возова у Европи. Не знам из које године је овај податак. Баш смо лоши.
1716898454977.png
 
Ovo je 2-3 godine staro, mada nije relevantno po meni, jer će Srbiji skočiti dosta prosečna brzina zbog Su-Bg, a i dalje će biti lošijih deonica.

Mada ni brzina nije uvek ekvivalent generalnom kvalitetu saobraćaja, u Grčkoj je prosečna brzina ista kao u Holandiji (čak je i veća), a nebo i zemlja su te 2 železničke uprave.
 
Mora da napomenem da je gornja mapa vezana za dugolinijski saobraćaj, i da su iz te statistike isključeni prigradski i regionalni vozovi, koji imače čak i u najrazvijenijim zemljama imaju srednje brzine 45-80km/h. Ta u odnosu na sve njene naslednice supersonična SFRJ je imala prosek za brze 65km/h, za lokalne 45km/h. Sada je samo gore. Ali zato smo imali mnogo bolje cipele od SSSR. Valjda zato što kao društvo i vlast nismo voleli vozove, ali smo mnogo voleli da tabanamo.
 
У суштини наш понос се највише сводио на то да су нам шаренији излози. А и наш систем се није распао због људиских права, политичких слобода; и чега све не... него што су на западу још много шаренији...

Оно што ми је занимљиво на слици да је чак и Словенија гора од Румуније.
 
Румунске железнице никлад нису биле за потцењивање.

А иначе, сасвим је логично да је у Словенији, много мањој земљи од Румуније, просечна брзина мања. Кад би била битна та мапа, Швајцарска би имала просечне железнице - а има најбоље.
 
Одлично ти је ово за излоге! 5+

Иначе су Румуни одавно са добром железницом. То је још од Чаушескуа
 
Kako nema,ako se anulira onih pola sata u Subotici za carinu?

Pa upravo, time ne dobijaš apsolutno ništa, a moraš da:

1) uposliš dodatno osoblje
2) dogradiš infrastrukturu na stanicama radi obavljanja granične kontrole
3) rezervišeš određene koloseke/perone samo za ove vozove, tj. smanjiš kapacitet stanice
4) ograničiš dolazak ovih vozova samo na taj kolosek/peron
5) razviješ dodatne procedure u slučaju kvara voza na otvorenoj pruzi radi sigurnosti državne granice
6) ograničiš korišćenje ovih vozova u unutrašnjem saobraćaju

Dakle, mnogo posla zarad ničega.

A pola sata u Subotici se može jednostavno anulirati tako što će se zajednička granična kontrola obavljati u pokretu između Subotice i Kiškunhalaša. Dakle, manje ulaganja, više dobitka. Treba samo sabrati 2+2 i dobiti 4 i ne baviti se populističkim potezima kojima se ništa ne dobija.
 
Pa neće to ići baš tako, nekad je možda i moglo, ali sad teško. I šta ako bi se u vozu u pokretu između Subotice i Kiškunhalaša ispostavilo da ima nekoga bez vize, koji nema pravo da uđe u EU. I onda ga oni skinu s voza u Kiškunhalasu, ali je on već na tlu EU i šta sad s njim? Ako izusti da traži azil, onda kreće duga procedura. Ovako lepo neće ni ući na teritoriju EU (Mađarske u ovom slučaju) pa neće ni imati problem da rešavaju. Ovde je u pitanju bukvalno isti princip kao na ukrcavanju na avion, strana koja šalje putnika mora učiniti sve štop može da proveri da onaj ko ne sme da uđe na destinaciju ne bude ni ukrcan.
 
Dakle u Srbiji će biti čak po tri seta mađarske carine i policije, a u Mađarskoj samo jedan set srpske carine i policije? Ja nešto sumnjam da će to Mađari plaćati, to je prilično skupa radna snaga. Čini mi se kao i komplikovan sistem, znači da će morati da budu odvojeni peroni za ovu liniju, jer valjda se mora sprečiti da tek bilo ko uđe u voz bez prethodne kontrole - isto tako mora da se dopusti da se linija koristi i za prevoz od Beograda do Subotice npr.
 
Naravno da cemo mi placati, pruga i linija se i pravi za nas tj. pravac jug-sever/EU a ne obrnuto (osim eventualno kasnije za gastarbajtere). I naravno da ne moze kontrola za 10min izmedju Subotice i tog Hindukusa vec ili na stanicama ili na granici mars napolje, izuvanje/skeniranje.
 
Ne znam sad kakvo izuvanje/skeniranje, putnici u železničkom saobraćaju nisu drugačiji od putnika u autobusima ili bilo kojoj granici - osim na aerodromima gde to nije stvar prelaska granice, nego bezbednosti.
Kapiram da je to veliki broj putnika i da bi kontrola jako dugo trajala ako je na granici. Samo je ovde jako malo detalja objavljeno.
A to da ćemo mi preuzeti te troškove, naravno da sam na to i aludirao. Samo, ko smo to "mi", država ili putnici?
 
Vrh