Šta je novo?

Železnice - putnički saobraćaj

Receno je vec na kojim stanicama ce se zaustavljati voz za Budimpestu i “Novi Beograd” nije jedna od njih. Ukoliko odustanu od plana sa granicnom kontrolom na samoj stanici, mozda bude moguce i ubaciti jos neke stanice.

Svakako je velika razlika izmedju ICE i IC vozova tako da ja svakako mislim da ce IC koji ce saobracati do subotice imati vise putnika i stajati na vise stanica (verovatno Vrbas i Topola uz Novi Beograd) nego kineski soko.
A na kojoj stanici će biti granična kontrola? Subotica? I kakve to veze ima sa stajanjem na Novom Beogradu??

Sve to što Vesić laprda, sve ima tako da bude...
 
Poslednja izmena:
U Novom Sadu će sigurno stajati, kao i u Subotici, ali čisto sumnjam za Novi Beograd, preblizu je prokopu.
Takav je projekat Beogradskog čvora, da svi daljinski vozovi staju u dve glavne stanice, Prokop i Novi Beograd.

Kao što uostalom već staje ekspresni voz za Novi Sad.
 
To da voz između Budimpešte i Beograda ne staje nigde apsolutno nema smisla, sa druge strane čisto sumnjam da mađarske političke stranke u Srbiji ne bi negodovale kako voz ne staje u Bačkoj. Sa druge strane, zarad par minuta uštede izostaviti oko 500k ljudi koji žive u blizini pruge nema smisla, i još ljudi koji na teritoriji Mađarske gravitiraju ka toj pruzi.

Povodom granične kontrole, mislim da će iskustvom sa linije Subotica - Segedin zajednička kontrola biti najverovatnija, i to najverovatnije na stanici u Kelebia, kao što je kontrola ovamo na Röszke. Jednostavno, ako su se migranti dokopali voza, smanjuju se šanse da se između nekog naselja u Srbiji i granice neko priključi na voz.

Granična kontrola isključivo u Beogradu i Budimpešti iako besmislena bi takođe bila beskorisna ako postoje i vozovi koji staju drugde.
 
Na mađarskoj strani linije Subotica - Segedin juče su testirali tram-train Stadler Citylink na relaciji Röszke - Segedin, verovatno kao test za puštanje u rad elektrifikovane pruge.

Ne vidim kakve veze ima elektrifikacija pruge Segedin - Subotica sa MAV 406, pošto se on pogoni samo iz segedinske tramvajske mreže 600 V. Pruga je elektrificirana na 25kV, te se MAV 406 na otvorenoj železničkoj pruzi može pogoniti isključivo dizel motorom, kao što se može i primetiti na priloženom videu.
 


Granična kontrola isključivo u Beogradu i Budimpešti iako besmislena bi takođe bila beskorisna ako postoje i vozovi koji staju drugde.
Nije nemoguće da bude i takvih polazaka koji bukvalno samo rade Beograd - Budimpešta.

Ali bi to zahtevalo prilagođavanje stanice. Recimo za Eurostar iz Londona se takođe odrađuje pasoška kontrola pre polaska, ali voz ima potpuno izolovan deo stanice i perone na koje se izlazi samo kroz kontrolu (pasoška i bezbednosna). Nisam siguran da je to na Prokopu lako izvedivo da bude potpuno odvojeno od ostalih tokova putnika. A kako su Prokop radili pokušaj još jedne rekonfiguracije bi trajao bar još 10 godina.
 
Na mađarskoj strani linije Subotica - Segedin juče su testirali tram-train Stadler Citylink na relaciji Röszke - Segedin, verovatno kao test za puštanje u rad elektrifikovane pruge.
Da li ovo znači da će se konačno desiti ono što je najavljivano prethodnih godina, da Segedinski tramvaj vozi do Subotice, tj. ovaj tramtrain?
 
Nije nemoguće da bude i takvih polazaka koji bukvalno samo rade Beograd - Budimpešta.

Potpuno nesvrsishodno. Putnik bi morao da dolazi pola sata pre polaska na stanicu kako bi izvršio graničnu kontrolu i onda na izlasku još da gubi vreme na graničnu kontrolu. To je bar 45 minuta izgubljenog vremena. Čemu onda brza pruga? Dodatno, vozovi se ne bi mogli koristiti u unutrašnjem saobraćaju, što je potpuno neisplativo.

Najbolja bi bila zajednička kontrola u toku kretanja voza između Subotice i Kiškunhalaša. Svakako će voz stajati 5-10 minuta u Subotici za promenu osoblja i još 15-ak minuta vožnje do Kiškunhalaša. Taman za to vreme da se obavi granična kontrola. A druga stvar je da Mađari teško da će pristati na ikakvo budženje istorijske stanice Keleti zarad uspostavljanje granične kontrole za par vozova dnevno. I ovako je stanica prebukirana vozovima i na ivici kapaciteta. Tu se još postavlja pitanje, šta ako voz stane na sred pruge, kako će se osigurati spoljna šengenska granica?
 
@miki_ns
Nemoguće je, jer bi vozili 15 putnika u proseku (petak- nedelja više), a cena karte bi valjda trebalo da bude 500€.

Ovo je još jedno stavljanje Beograda u rang Pariza, Londona, Šangaja i Pekinga. Ne znam zašto se to radi. Nemamo mi A320 na svaki sat za Budimpeštu pun O&D putnika pa da nam treba takav voz...
 
Potpuno nesvrsishodno. Putnik bi morao da dolazi pola sata pre polaska na stanicu kako bi izvršio graničnu kontrolu i onda na izlasku još da gubi vreme na graničnu kontrolu. To je bar 45 minuta izgubljenog vremena. Čemu onda brza pruga? Dodatno, vozovi se ne bi mogli koristiti u unutrašnjem saobraćaju, što je potpuno neisplativo.

Najbolja bi bila zajednička kontrola u toku kretanja voza između Subotice i Kiškunhalaša. Svakako će voz stajati 5-10 minuta u Subotici za promenu osoblja i još 15-ak minuta vožnje do Kiškunhalaša. Taman za to vreme da se obavi granična kontrola. A druga stvar je da Mađari teško da će pristati na ikakvo budženje istorijske stanice Keleti zarad uspostavljanje granične kontrole za par vozova dnevno. I ovako je stanica prebukirana vozovima i na ivici kapaciteta. Tu se još postavlja pitanje, šta ako voz stane na sred pruge, kako će se osigurati spoljna šengenska granica?
Da se razumemo i meni je ta ideja blesava i nesvrsishodna, pogotovo što sam u NS, ali da li bi me začudilo - ne bi!
Inače nema izlazne kontorole na Eurostaru - kompletna kontrola se obavlja na mestu ukrcavanja u voz.
Inače, britanci uopšte nemaju izlaznu pasošku kontrolu, ali za ukrcavanje u ovaj voz pasoška kontrola postoji baš zato što je nema pri iskrcavanju.
 
Megalomanija. Dobili par kratkih vozova za 200 km/h po jako niskoj ceni, koji tek treba da idu na testiranja da se pokažu valjaju li, odmah kako da imamo Maglev.
Izvini, ali u odnosu na situaciju od pre samo 10 godina, ovi vozovi jesu Maglev. I treba da budemo ponosni na to, a ne da trazimo dlaku u jajetu.
 
Izvini, ali u odnosu na situaciju od pre samo 10 godina, ovi vozovi jesu Maglev. I treba da budemo ponosni na to, a ne da trazimo dlaku u jajetu.

Ne tražim dlaku u jajetu, već nazivam stvari svojim imenom. Ovi vozovi će svakako doprineti obnovi trenutno nepostojećeg međunarodnog saobraćaja, ukoliko se budu koristili na liniji ka Budimpešti. No to je samo linija ka Budimpešti, šta je sa ostatkom? Pre 15 godina smo imali međunarodni saobraćaj ka glavnim gradovima svih susednih zemalja (i još dosta više) osim ka Tirani. Kad će to doći na red? Za 10, 20, 30 godina ili nikad? Kakav je to napredak?
 
Mnogi ovde ne razumeju da železnički sistem je nešto što jako sporo propada, u našem slučaju je to trajalo jedno 30 godina da bi došlo do stanja potpunog raspada.
Isto tako da bi se ceo taj sistem vratio na neki pristojan nivo to zahteva dosta vremena.
Ne znam sta očekujete posle 7-8 godina radova i začetka obnove voznog parka.
 
Dosta je komično ovo maštanje da će jedan međunarodni brzi voz služiti za međugradski saobraćaj u zemlji, tj za neke vožnje od sela do sela jer eto već prolazi tuda. Ni bivši međunarodni vozovi nisu stajali nigde osim u Subotici i Novom Sadu (retko u Inđiji), ako su dolazili iz Mađarske npr, a takođe karte za putovanje tim vozovima od NS do BG su bile značajno skuplje od lokalnih putničkih vozova. Taj voz ima svoju svrhu, a to sigurno neće biti da prevozi putnike od Prokopa do NBG ili Zemuna, ili od Inđije do Pazove.
 
Stajali su međunarodni kao što je navedeno, ali treba zapravo razmišljati da ni svi međunarodni ne moraju biti ranga ICE-a. Tako da bi neki stajali, a neki ne bi u većim usputnim mestima. Oni koji bi išli u udarna vremena (da se stigne u Beograd ili Budimpeštu između 9 i 10, što je bitno za poslovne putnike), ne bi stajali, drugi tokom dana bi i mogli. Pri tome naravno vozni red treba da bude takav da pre ovog voza npr. iz Vrbasa prethodno odlazi za Suboticu regio, tako da se u Subotici može uhvatiti ovaj sa čekanjem od 10-15 minuta, a karta bi se svakako kupovala kao jedna.
 
Međunarodni vozovi apsolutno treba da se koriste za međugradska putovanja kao i u ostatku sveta. Ako već plaćaš trasu, osoblje, voz, energente i ostalo i on ima bavljenje u mestima između da bi pokupio putnike, zašto pobogu da ograničavamo sebi da ponudimo putnicima više polazaka tamo gde žele da idu (BG-NS, BG-SU i NS-SU). Ne kažem da treba da imaju bavljenje u Zmajevu, ali minimalno na NBG, NS i SU.

Ovi polasci moraju na deonici Beograd-Subotica imati veći kapacitet zbog međugradskih putovanja, pa bi možda rešenje bilo da saobraćaju u sinhronu do Subotice gde bi se jedna garnitura otkačila i zakačila za voz iz Budimpešte (čak ni sinhron vrv neće za koju godinu biti dovoljan na BG-NS). Nešto slično postoji na relaciji Cirih-Chuasso-Milano.

Što se tiče linija dalje od Budimpešte, treba sačekati koju godinu. Oni planiraju (a ja podržavam) da se na početku pusti BG-BUD na svaka 2 sata i da se u Budimpešti omogući presedanje na linije dalje. Ovo čuva pouzdanost ove linije i pravi izolovan sistem koji može povratiti poverenje putnika. Nakon godinu dve saobraćanja, kada se tražnja poveća, onda se mogu produžavati polasci koji saobraćaju do Budimpešte do Beograda.

Što se granične kontrole tiče, mislim da je kontrola na svakoj stanici nerealna. Evo nekoliko modela koji bi bili logičniji:
1) Kontrola samo u Budimpešti kao jedine stanice za voz u EU. (upitno kako će funcionisati za vozove koji produžavaju)
2) Kontrola u vozu između Subotice i Budimpešte.
3) Kontrola u Kelebiji uz adekvatan broj policajaca kako bi se vreme zadržavanja maksimalno smanjilo

Na kraju, nadam se da će postojati i lokalni voz Subotica-Budimpešta kako bi se povezala mesta između sa Suboticom. Kontrola ovde može da se vrši u Subotici ili u Kelebiji (nalik SU-SG)
 
Vrh