Šta je novo?

Železnice - putnički saobraćaj

A ironija da je proizvodnjom ovog voza Hrvatska privreda, a pre svega jedna firma iz CRO, izuzetno profitirala, a utom stekla novo iskustvo i ostvarila nove poslovne veze sa partnerima iz Kine.

Dok od Srpskih komponenti u vozu će jedino biti Doncafe kafa u Bistrou.

Ne želim da budem maliciozan, ali čisto da se vratimo malo na zemlju, cilj je da se ostvari dobar servis do Subotice i Budimpešte, da putnici budu zadovoljni, a Hrvati dođu i prođu.
 
Da li neko ima nalog na nekom Hrvatskom železničkom forumu? Baš me zanima šta Kroati kažu, koji su njihovi komentari na voz, jer ne verujem da će skoro videti bilo šta slično na njihihovim prugama - zna se ko je tata u železnicama sada u regionu :)
Tako mogu i Bošnjaci da se hvale kako imaju Stadler tramvaje u Sarajevu, dok ćemo mi na namestenom tenderu nabaviti Bozankaya krš tramvaje iz Turske. Džabe brzi voz kad ja iz Vinče ne mogu gradskim prevozom da stignem ni za sat vremena do Železničke stanice i jednom sam zakasnio na Sokola iako sam krenuo sat i 15 minuta ranije. Hocu da kažem, džabe nam takvi vozovi, kad imamo najgori gradski prevoz u regionu i ocajnu povezanost sa ŽS.
 
Jel to onda znaci da je Flirt za 200kmh bar duplo skuplji od 160kmh, koji su ispali, koliko se secam, 5-6 miliona po komadu? Sta to na brzoj verziji kosta ko cela jedna garnitura?
Za početak električno postrojenje je duplo veće snage. Pretpostavljam da je i ogibljenje drugačije.
 
Osim toga imaju i direktne vozove za Ljubljanu, Filah, Graz, Minhen, Štutgart, Cirih, Budimpeštu - nešto o čemu mi možemo da sanjamo.
Da li neko zna koji je razlog za to? Zašto kod nas ne postoji međunarodni saobraćaj? Da li je problem prejaka konkurencija autobuskog i avio prevoza? Nema mi logike da je pre ukidanja viza postojale međunarodne vozne linije, a sada ne.

Da li neko ima ideju da li ćemo posle Budimpešte uopšte videti naše vozove još negde preko? Idealno bi bilo da je Soko taj voz koji će ići u više zemalja?

I da li je realno očekivati npr. vozove Deutche Bahn-a, OBB-a, SBB-a ili Trenitalia na našim prostorima, ukoliko Soko zbog tehničkih razloga (spominjan je napon) ne može da ide nigde van Srbije i Mađarske.

Bilo bi super ako bi u jednom trenutku mogli da vidimo i ETR pendolino ili nemački/austrijsko ICE na našim prugama, činjenica je da jako mnogo naših ljudi gravitira ka AUS, DE i ITA kako poslovno tako i turistički.
 
Da li neko zna koji je razlog za to? Zašto kod nas ne postoji međunarodni saobraćaj? Da li je problem prejaka konkurencija autobuskog i avio prevoza? Nema mi logike da je pre ukidanja viza postojale međunarodne vozne linije, a sada ne.

Razlog je taj što su železnice u Srbiji u poslednjih 30 godina u potpunosti uništene. Nisu ukinuti međunarodni vozovi zbog nedostatka putnika nego zbog nedostatka voznih sredstava i strategije. Najbolji primer je pruga Beograd - Bar gde je pre 15-20 godina bilo 7 vozova iz Srbije u toku letnje sezone sa po 10+ vagona i svi su bili puni ko tučak, karte nisi mogao da nađeš nedeljama unapred. I nisu oni ukinuti jer nije bilo putnika, nego jer su vagoni i lokomotive propadali, a niko se nije brinuo o njihovom održavanju i obnavljanju.
Da li neko ima ideju da li ćemo posle Budimpešte uopšte videti naše vozove još negde preko? Idealno bi bilo da je Soko taj voz koji će ići u više zemalja?

Ne. Kao što sam već napisao za CRRC Soko se planira homologacija za Srbiju i Mađarsku, dok Stadler Soko ima homologaciju samo za Srbiju.

I da li je realno očekivati npr. vozove Deutche Bahn-a, OBB-a, SBB-a ili Trenitalia na našim prostorima, ukoliko Soko zbog tehničkih razloga (spominjan je napon) ne može da ide nigde van Srbije i Mađarske.

Ne možemo očekivati. Ne postoji ekonomska računica za tako nešto. Na liniji Beograd - Beč bi mogli saobraćati MAV EC vozovi.
 
Međunarodni saobraćaj za ili kroz Hrvatsku ne postoji isključivo zbog nezainteresovanosti hrvatske strane da se to ostvari, a istini za volju, ne postoji ni neka posebna inicijativa sa srpske strane, a trenutno ni vozna sredstva za tako nešto. Možda ozbiljniji pregovori zažive nakon dodatne repopularizacije železnice u Sr, mada će i tada biti teško privoleti Hrvatsku na saradnju, prosto ne očekuju bitan profit ili drugi benefit sa ove strane, ako bi u tome učestvovali. Za železnički saobraćaj ka BiH važi otprilike isto.

Zašto recimo ne bi postojao sezonski voz iz Srbije do Rijeke, kao što postoji iz Češke, Mađarske, Slovačke. Sigurno bi ga koristili posetioci Kvarnera i Istre. Što se tiče tehničke opremljenosti Štadler Flirt i Kiss, kao i ovaj novi kineski voz, mogli bi bez problema voziti hrvatskim prugama.
 
Do Rijeke iz inostranstva samo iz Slovenije i od skora Ville Opicina (Trst), ali opet zahvaljujući SŽ-u.
Regiojet je prešao na autobuse, nažalost.

Slovenci su upravo i pozivali Srpsku & Hrvatsku stranu na dogovor, ali ovi jedni u fazonu "ako nam vi platite", drugi "ako nam vi date vagone" itd...
Nije ni prvi put da su Slovence zeznuli Hrvati, jer je sa novim flirtovima plan bio da se pusti voz Ljubljana-Zagreb na 2h u taktu, homologacija odrađena i tu se stalo.
Inače, SŽ je u velikoj ekspanziji međunarodnog i pograničnog saobraćaja.

Imaju i duplo više prevezenih putnika od Srbije, da da ta mala Slovenija..
 
Poslednja izmena:
Da li neko zna koji je razlog za to? Zašto kod nas ne postoji međunarodni saobraćaj? Da li je problem prejaka konkurencija autobuskog i avio prevoza? Nema mi logike da je pre ukidanja viza postojale međunarodne vozne linije, a sada ne.

Da li neko ima ideju da li ćemo posle Budimpešte uopšte videti naše vozove još negde preko? Idealno bi bilo da je Soko taj voz koji će ići u više zemalja?

I da li je realno očekivati npr. vozove Deutche Bahn-a, OBB-a, SBB-a ili Trenitalia na našim prostorima, ukoliko Soko zbog tehničkih razloga (spominjan je napon) ne može da ide nigde van Srbije i Mađarske.

Bilo bi super ako bi u jednom trenutku mogli da vidimo i ETR pendolino ili nemački/austrijsko ICE na našim prugama, činjenica je da jako mnogo naših ljudi gravitira ka AUS, DE i ITA kako poslovno tako i turistički.
Tako je, a putovanja na dalja mesta poput Nemacke su previše naporno za ići autobusom i onda je najlakše odlučiti se za avion. Ovako dobijamo dobru opciju i vidu voza.
 
Па и хоће, али воз који иде даље (за Суботицу или Пешту) на одсечку БГ-НС имаће више путника него онај који вози само између та два града, стога и треба већи воз, а не мањи.

Netačno, posmatraš vozove kao da su tramvaji, da su svi isti i koriste se isto. Ne znam koliko si upućen u različite klase vozova, kao glavne cenovne i brzinske kategorije postoje npr ICE, IC, Re (što vidim da se radi i kod nas). Ako uzmemo Fuxing kao ICE, ta usluga je skuplja od IC i nema smisla putovati ICE klasom na kratkim relacijama vec se koriste druge dve kategorije. Takodje ICE vozovi staju na mnogo manjem broju stanica te nisu namenjeni masovnom prevozu putnika i velikom broju putnika koji ulaze i izlaze na svakoj stanici, vec je vise ekskluzivniji nacin prevoza (ali zato najskuplji i najbrzi). Tako da ce mali broj koristiti ICE da ide do Novog Sada jer je znacajno skuplji nego recimo IC (trenutni soko) koji ce putovati za slicno vreme (samo par minuta duze jer staje i na novom beogradu).
 
Stajaće svaki voz na Novom Beogradu. Treba da staje i u Zemunu, zbog blizine aerodroma. Između postojećeg sokola i budućeg sokola za Peśtu između Beograda i Novog Sada neće biti nikakve razlike za putnike, time nije opravdana ni razlika u ceni koja bi mogla da reguliše tražnju.

A smanjenje tražnje - nezaustavljanjem na jednoj od dve glavne stanice u čvoru, koja je uz to u poslovnom centru Beograda i cele zemlje i pored nove autobuske stanice, pa još i usput, bilo bi posebno retardiran sistem, dostojan najsvetlijih tradicija Srbijavoza. Onda bi u špicu iz ex-ugarskog dela Beograda npr. bilo zgodnije ići u Peštu avionom, nego ovakvim vozom. Još samo da ne stane u Novom Sadu, pa da bude još skuplja karta.
 
Poslednja izmena:
Danas su spojili 2 voza... Vrlo je praznjikavo, pogotovo u zadnjem.. Milina...

Inače nemoguć je izlaz na T. Bunaru iz zadnjeg pa to treba imati u vidu, mada kondukteri kažu kod provere karata...

20240501_101826.jpg
20240501_101912.jpg
20240501_102022.jpg
 
Inače nemoguć je izlaz na T. Bunaru iz zadnjeg pa to treba imati u vidu, mada kondukteri kažu kod provere karata...

Kad su genijalci od projektanata umesto perona od 220 m predvideli peron od 110 m. Kao da je stajalište nekog pograničnog sela na sporednoj pruzi u Belorusiji, umesto stajališta pored najvećeg studentskog doma u državi na glavnoj pruzi u državi.
 
Netačno, posmatraš vozove kao da su tramvaji, da su svi isti i koriste se isto. Ne znam koliko si upućen u različite klase vozova, kao glavne cenovne i brzinske kategorije postoje npr ICE, IC, Re (što vidim da se radi i kod nas). Ako uzmemo Fuxing kao ICE, ta usluga je skuplja od IC i nema smisla putovati ICE klasom na kratkim relacijama vec se koriste druge dve kategorije. Takodje ICE vozovi staju na mnogo manjem broju stanica te nisu namenjeni masovnom prevozu putnika i velikom broju putnika koji ulaze i izlaze na svakoj stanici, vec je vise ekskluzivniji nacin prevoza (ali zato najskuplji i najbrzi). Tako da ce mali broj koristiti ICE da ide do Novog Sada jer je znacajno skuplji nego recimo IC (trenutni soko) koji ce putovati za slicno vreme (samo par minuta duze jer staje i na novom beogradu).
Takođe kod Soka nema stajanja u vozu, nego se iskljucivo prodaju karte dok se ne popune sva sedišta, dok kod ovog regio se ljudi natrpaju kao u gradskim autobusu. Pre oko mesec dana sam se vraćao Sokom iz Novog Sada i pola sedišta je bilo prazno. Prosto staje na samo 2 stajališta i onda neki ljudi prosto ne mogu da ga koriste.
 
Stajaće svaki voz na Novom Beogradu. Treba da staje i u Zemunu, zbog blizine aerodroma. Između postojećeg sokola i budućeg sokola za Peśtu između Beograda i Novog Sada neće biti nikakve razlike za putnike, time nije opravdana ni razlika u ceni koja bi mogla da reguliše tražnju.

A smanjenje tražnje - nezaustavljanjem na jednoj od dve glavne stanice u čvoru, koja je uz to u poslovnom centru Beograda i cele zemlje i pored nove autobuske stanice, pa još i usput, bilo bi posebno retardiran sistem, dostojan najsvetlijih tradicija Srbijavoza. Onda bi u špicu iz ex-ugarskog dela Beograda npr. bilo zgodnije ići u Peštu avionom, nego ovakvim vozom. Još samo da ne stane u Novom Sadu, pa da bude još skuplja karta.

Receno je vec na kojim stanicama ce se zaustavljati voz za Budimpestu i “Novi Beograd” nije jedna od njih. Ukoliko odustanu od plana sa granicnom kontrolom na samoj stanici, mozda bude moguce i ubaciti jos neke stanice.

Svakako je velika razlika izmedju ICE i IC vozova tako da ja svakako mislim da ce IC koji ce saobracati do subotice imati vise putnika i stajati na vise stanica (verovatno Vrbas i Topola uz Novi Beograd) nego kineski soko.
 
Vrh