W
WLABmz
Guest
Mađari su pre 15-ak godina (nisam tačno siguran za godinu, ali par godina gore dole) krenuli da modernizuju prugu 140 Cegled - Segedin (U Cegledu se spaja na prugu 100 Budimpešta - Debrecen - Zahonj). Plan je bio da se čitav deo Cegled - Kiškunfeleđhaza udvokoloseči i pruga napravi po standardu za 160 km/h. Međutim, u nekom trenutku se stalo i rekonstrusan je jedan kolosek Cegled - Kiškunfeleđhaza (brzina 120 km/h, kao i svugde istočno od Dunava u Mađarskoj gde je rađeno za 160 km/h, zbog manjka lokomotiva za preko 120 km/h) i ostao je stari drugi kolosek za 100 km/h samo na delu Varošfeld - Kiškunfeleđhaza. Nikad nije dalje rađeno, a prokrčen je prostor za drugi kolosek Cegled - Varošfeld. Takođe je i na glavnoj pruzi Budimpešta - Kelebia davno prokrčen prostor za 2. kolosek na delu Šorokšar - Kiškereš.
Menjanje smera na dva mesta u tako malom rastojanju je neisplativo i nepraktično. Prvo, što bi se Srbija i Mađarsko vrlo teško dogovorili da se granična kontrola obavlja u Subotici i Segedinu (verovatno bi se obavljala u Horgošu i Reskeu). Drugo, čak i kada bi prugu Subotica - Segedin modernizovali i elektrifikovali za 120 km/h, kao što je u planu (Mađari su već obezbedili sredstva za svoj deo), opet bi sa svim tim promenama smera, čak i sa trenutnim stanjem ostalih pruga voz brže stizao varijantom Subotica - Kelebia - triangla kod Kiškunhalaša - Kiškunmajša - Kiškunfeleđhaza nego Subotica - Segedin - Kiškunfeleđhaza. Evo mape kao ilustracije (crvenim sam obeležio trenutne brzine u km/h južno od Kiškunfeleđhaze, odakle je na sever sve 120 km/h):
Više puta kroz istoriju su varijantom Subotica - Kelebia - triangla kod Kiškunhalaša - Kiškunmajša - Kiškunfeleđhaza vozovi išli ka severu (2015.godine EC Avala za Beč, pre 20-ak godina, noćni voz Beograd Express za Beč, izbegavajući glavne čeone stanice u Budimpešti), kao i do 90-ih Puškin Beograd - Moskva (jedno kraće vreme preko Segedina, ali duže varijantom preko Kelebije). Mislim da je ovo najbolja varijanta, jer se većinu trase poklapa sa Segedinskom trasom, a izbegava se dvostruka promena smera.
Jedina potencijalna mana trase preko Kiškunfeleđhaze, Kečkemeta i Cegleda (bila ona preko Kelebije ili preko Segedina) je ta što je u Budimpešti takva kolosečna situacija da se nema pristup stanici Keleti, već je konačna stanica Nyugati (mada sada vozovi za sever, tj. Bratislavu, Prag, Berlin, Hamburg, Varšavu, Krakov, idu sa stanice Nyugati). Ono što je dobro je što se bez promene smera može ići dalje ka Beču (preko stanica Kobanya-Kispest, Ferencvaroš, Kelenfeld).
Menjanje smera na dva mesta u tako malom rastojanju je neisplativo i nepraktično. Prvo, što bi se Srbija i Mađarsko vrlo teško dogovorili da se granična kontrola obavlja u Subotici i Segedinu (verovatno bi se obavljala u Horgošu i Reskeu). Drugo, čak i kada bi prugu Subotica - Segedin modernizovali i elektrifikovali za 120 km/h, kao što je u planu (Mađari su već obezbedili sredstva za svoj deo), opet bi sa svim tim promenama smera, čak i sa trenutnim stanjem ostalih pruga voz brže stizao varijantom Subotica - Kelebia - triangla kod Kiškunhalaša - Kiškunmajša - Kiškunfeleđhaza nego Subotica - Segedin - Kiškunfeleđhaza. Evo mape kao ilustracije (crvenim sam obeležio trenutne brzine u km/h južno od Kiškunfeleđhaze, odakle je na sever sve 120 km/h):
Više puta kroz istoriju su varijantom Subotica - Kelebia - triangla kod Kiškunhalaša - Kiškunmajša - Kiškunfeleđhaza vozovi išli ka severu (2015.godine EC Avala za Beč, pre 20-ak godina, noćni voz Beograd Express za Beč, izbegavajući glavne čeone stanice u Budimpešti), kao i do 90-ih Puškin Beograd - Moskva (jedno kraće vreme preko Segedina, ali duže varijantom preko Kelebije). Mislim da je ovo najbolja varijanta, jer se većinu trase poklapa sa Segedinskom trasom, a izbegava se dvostruka promena smera.
Jedina potencijalna mana trase preko Kiškunfeleđhaze, Kečkemeta i Cegleda (bila ona preko Kelebije ili preko Segedina) je ta što je u Budimpešti takva kolosečna situacija da se nema pristup stanici Keleti, već je konačna stanica Nyugati (mada sada vozovi za sever, tj. Bratislavu, Prag, Berlin, Hamburg, Varšavu, Krakov, idu sa stanice Nyugati). Ono što je dobro je što se bez promene smera može ići dalje ka Beču (preko stanica Kobanya-Kispest, Ferencvaroš, Kelenfeld).