Šta je novo?

Železnice - infrastruktura

Balize su relativno nov dodatak alatima koji se koriste za osiguranje na železnici. Za detekciju vozila se koriste šinska kola i brojači osovina. Šinska kola funkcionišu tako što se kolo bukvalno zatvori kroz osovinu vozila i na taj način pokaže da je blok zauzet. Ako nema vozila, kolo je otvoreno a blok slobodan. Tu postoji mnogo više opreme, pričam samo konceptualno.

Brojači osovina rade baš kao što ime kaže - broji osovine koje prođu pored njega. Ako na izlasku iz bloka izbroji isti broj osovina koji je ušao, onda je blok slobodan.
Nisam stručnjak za SS, ali mislim da se brojači osovina uglavnom koriste kod automatskih putnih prelaza, dok se šinska kola koriste za otvorenu prugu i stanične koloseke.

Zanimljiva materija, sve dok se ne uđe u neku tešku fiziku za koju sam siguran da je neophodna za potpuno razumevanje...

Ali da se napravi neki dokumentarac, razumljiv svima, kako danas funkcioniše železnica i kako se do toga stiglo. Ali tako kao što ti pričaš, bukvalno sam stvorio animaciju u glavi, da nije ni naporno za praćenje ni sa puno neobjašnjivih i skrivenih termina i značenja. Bilo bi to lepo gledati...
 
Zanimljiva materija, sve dok se ne uđe u neku tešku fiziku za koju sam siguran da je neophodna za potpuno razumevanje...

Ali da se napravi neki dokumentarac, razumljiv svima, kako danas funkcioniše železnica i kako se do toga stiglo. Ali tako kao što ti pričaš, bukvalno sam stvorio animaciju u glavi, da nije ni naporno za praćenje ni sa puno neobjašnjivih i skrivenih termina i značenja. Bilo bi to lepo gledati...

Lik je sve lepo objasnio, doduše objašnjava signale u Americi, ali je skoro pa isto kao u Evropi, jedino fali ETCS objašnjenje, negde sam objašnjavao ETCS i nivo-e pa ću proslediti čim nađem.🙂
 
Postoje za sada tri nivoa ETCS sistema Level 1, Level 2 i Level 3(Istraživanje je još uvek u toku).
Delovi Level 1 su: Eurobaliza koja se nalazi u sredini koloseka, Eurocab i signali pored pruge u Srbiji PZB koji se koristi na pruzi Beograd - Novi Sad i Subotica - Horgoš(odnosi se na ETCS Level 1).
Delovi Level 2 su: Eurobaliza, GSM-R antena i Eurocab.
Delovi Level 3 su: Eurobaliza ,Eurocab i Centralna Komanda(RBC).

Kako funkcioniše Level 1?
Za funkcionisanje ovog nivoa ETCS-a potrebni su signali pored pruge i Eurobalize, Eurobaliza u upravljačnici prikazuje stanje signala kada voz pređe preko nje, u slučaju da je na signalu crveno i mašinovođa ne krene da koči, sistem automatski aktivira sve kočnice na vozu. Eurobaliza takođe dostavlja poziciju voza u bloku dispečerskom centru. Svi podaci se razmenjuju putem Eurobalize koja je povezana optičkim kablovima radi što bržeg prenosa podataka.

Kako funkcioniše Level 2?
U odnosu na Level 1, Level 2 ne mora da ima Signale pored pruge, ali je moguće imati ih u slučaju pada ETCS Level 2 sistema. Na primer Italija nema pomoćne signale na svojim prugama za velike brzine radi uštede prilikom izgradnje. Level 2 je digitalni-radio sistem. Level 2 omogućava u slučaju nekog incidenta na pruzi ispred voza obaveštavanje mašinovođe na taj incident i očekujući reakciju mašinovođe na primer zaustavljanje, korigovanje brzine i tako dalje, u slučaju da mašinovođa ne postupi u vremenu koje sistem odredi, na primer vozu treba 1000m da se zaustavi sistem će sam aktivirati kočnice i zaustaviti voz pre dolaska do mesta incidenta. Voz sam prati svoju poziciju na pruzi između Eurobaliza, putem više senzora (Akcelometara, radara, odometra i tako dalje). GSM-R služi za komunikaciju sa mašinovođom, dostavljanje dozvole za kretanje u bloku(zeleni signal) i dostavljanje tačne pozicije i smera kretanja RBC-u(Radio Block Centre). Eurobalize služe kao pasivna kontrola pozicije da bi se korigovale eventualne greške i odstupanja sistema za praćenje voza.

Kako funkcioniše Level 3?
Level 3 još uvek nije dobio sve sertifikacije pa je malo informacija dostupno za ovaj nivo. Level 3 je sistem skroz zasnovan na radiu bez ikakvih signala pored pruge, brojača osovina i bez Eurobaliza(može se upotrebiti kao backup).
RBC dobija informacije o poziciji voza putem GSM-R-a u realnom vremenu i računa koja je najmanja moguća distanca između vozova u svakom trenutku. Blokovi više nisu fiksni, nego postaju "pokretni", da bi Level 3 uspeo potrebno je da voz garantuje svoj integritet(ako se vagon otkači, da odmah sistem prepozna da se vagon otkačio) pošto nemamo brojače osovina da odrade taj posao. Da bi se ovo ostvarilo razvija se DAC sistem(Digital Automatic Coupling Level 4 i Level 5). DAC sistem treba da postane rasprostranjen do 2030 kada je Evropska Unija dala rok.


Ispod se nalaze slike komponenata koje su pomenute gore, takođe ispod slika se nalaze linkovi sa svim ovim informacijama i mnogo više.

Eurobaliza:
Pogledajte prilog 162819

GSM-R:
Pogledajte prilog 162820
RBC:
Pogledajte prilog 162821


Eurocab:
Pogledajte prilog 162822

Transmisioni modul na vozu:
Pogledajte prilog 162823

DAC:
Pogledajte prilog 162824

Objašnjenje za ETCS i nivo-e.
 

Lik je sve lepo objasnio, doduše objašnjava signale u Americi, ali je skoro pa isto kao u Evropi, jedino fali ETCS objašnjenje, negde sam objašnjavao ETCS i nivo-e pa ću proslediti čim nađem.🙂

Odgledaću sigurno.

Ali baš bih voleo na sprskom da naprave i da to ide umesto besmislemih rijalitija na pinku.

Recimo daš rok pinku 2 nedelje da ogromna sredstva uloži u takav jedan projekat ili im ukinem frekvenciju. Ćao. To bih radio da imam apsolutnu vlast. Bitno je samo da je prosvećena, manje bitno što je apsolutna.

Ove stvari oko zeleznice, bezbednog prolaza i rizika, velikih nesreća i kako raditi da se to ubuduće minimizuje, su deo opšte kulture i moraju da se uče na vreme kako ne bi potpuno zaglibili kao nacija.

Dok god se na bavimo svim tim nego samo tehničkim aspketom da interno (među nama) sami sebi nešto pojasnimo jer nam je železnica neposredna sfera interesovanja a bez uticaja na širu publiku i menjanje svesti. Jalov je to posao. 🙂

I zato hvala i tebi.
 
Ja i dalje ne mogu da verujem da je jedina mera bezbednosti tu gde se desio sudar neki otpravnik vozova. Naravno da ce da se desi greska pre ili kasnije. Mora da postoji bar jos jedan sistem bezbednosti preko otpravnika da bi sistem bio koliko toliko bezbedan.
 
Па неће да кваре имиџ министра инфраструктуре.
 
Zanimljiva materija, sve dok se ne uđe u neku tešku fiziku za koju sam siguran da je neophodna za potpuno razumevanje...

Ali da se napravi neki dokumentarac, razumljiv svima, kako danas funkcioniše železnica i kako se do toga stiglo. Ali tako kao što ti pričaš, bukvalno sam stvorio animaciju u glavi, da nije ni naporno za praćenje ni sa puno neobjašnjivih i skrivenih termina i značenja. Bilo bi to lepo gledati...

Mislim da ovaj kanal vode momci iz Direkcije za železnice. Imaju kratke dokumentarce o raznim temama vezanim za železnicu. Nažalost, tržište je globalno, tako da su snimci na engleskom jeziku.
 
Izgleda da se konačno neko setio da uvede Flirtove u sinhronu na novosadskoj liniji vikendom.

Pojačanje sastava vozova na relaciji Beograd centar-Novi Sad -Beograd centar

,,Srbiјavoz” a.d. obaveštava korisnike usluga da će zbog povećanih tokova putnika u dane vikenda izvršiti pojačanje sastava pojedinih vozova na relaciji Novi Sad-Beograd centar-Novi Sad.
Vozovi sa polaskom iz stanice Novi Sad za Beograd centar u 10:30,13:30,16:30,19:30 i 22:30 časova, kao i vozovi sa polaskom iz stanice Beograd centar za Novi Sad u 12:15,15:15,18:15,21:00 i 23:40 časova, će saobraćati u pojaćanom sastavu sa dve garniture.
 
14. Dan kako ne saobraća, neki su već digli ruke da će ikada više krenuti.
Screenshot_20231120_001252_Chrome.jpg


Od 29. Novembra ukida se zamenski autobuski prevoz za 1. & 2. par vozova i pitanje je da li će išta saobraćati tada.
U poslednjih nekoliko godina bilo je plaćajte kartu da ne bi smo ukinuli vozove i evo kako nam vraćaju sada.
Zato pare više neće ni videti, zahvaljujemo im se na razumevanju.
 
Izgleda da se konačno neko setio da uvede Flirtove u sinhronu na novosadskoj liniji vikendom.

Pojačanje sastava vozova na relaciji Beograd centar-Novi Sad -Beograd centar

,,Srbiјavoz” a.d. obaveštava korisnike usluga da će zbog povećanih tokova putnika u dane vikenda izvršiti pojačanje sastava pojedinih vozova na relaciji Novi Sad-Beograd centar-Novi Sad.
Vozovi sa polaskom iz stanice Novi Sad za Beograd centar u 10:30,13:30,16:30,19:30 i 22:30 časova, kao i vozovi sa polaskom iz stanice Beograd centar za Novi Sad u 12:15,15:15,18:15,21:00 i 23:40 časova, će saobraćati u pojaćanom sastavu sa dve garniture.
Већ је пренета овде та информација: https://forum.beobuild.rs/threads/modernizacija-železnice.968/page-1136#post-1166106 Не пратиш.
Није се нико сетио, синхрон је возио и раније, за време Егзита, прошле године и кад није Егзит, па и пре реконструкције пруге Београд - Нови Сад.
Само је питање одакле су скинули да би овде ставили.
 
Ona rezervna što svaki vikend stoji u NS i ne radi ništa?
 
14. Dan kako ne saobraća, neki su već digli ruke da će ikada više krenuti.
Pogledajte prilog 181141

Od 29. Novembra ukida se zamenski autobuski prevoz za 1. & 2. par vozova i pitanje je da li će išta saobraćati tada.
U poslednjih nekoliko godina bilo je plaćajte kartu da ne bi smo ukinuli vozove i evo kako nam vraćaju sada.
Zato pare više neće ni videti, zahvaljujemo im se na razumevanju.
Држава се све више централизује, битни су Београд и можда Нови Сад, ово остало "небитно".
 
Ако не грешим, имали смо 39 711, две су отписане?
Колико их уопште вози?
 
Vrh