Šta je novo?

Železnice - infrastruktura

Кад год се деси оваква несрећа која се олако пропише људском фактору, увек се питам да ли ће нам се десити наш King’s Cross. Укратко, неко је у подземној железници бацио пикавац на ескалатору, ватра се примила испод ескалатора, пожар се проширио и убио преко 30 људи.

Пожар као и сваки други, али оно што је било суштински ново је истрага која је, уместо да јури ко је бацио пикавац, рекла - природно је да људи греше, питање је како једна људска грешка убије 30 људи, и изнедрила закључак који је истински померио свет - свака људска грешка је системска грешка, пропуст система да разуме биолошка и психичка ограничења човека, и његову функцију у сложеном систему.

Иако нико није осуђен, истрага је дубоко протресла систем, довела до читавог низа нових регулатива и оставке руководства лондонске железнице.

Не очекујем да се нешто слично скоро деси код нас, али први корак би могао бити управо одбијање да се фокусирамо на људску грешку, чак и када је наизглед тако очигледна.
 
Inace, zar bas na ovoj istoj deonici nije bila slicna nesreca pre x godina kada je isto ovako stradala polovina voza i isto je sustigao teretnog u nekoj magli.
Tada su polovinu ostavili za delove i sad ce moci da je iskoriste, ali kako to na istoj pruzi ista nesreca, da nisu i isti ljudi ostali na istim mestima ili postoje neke posledice nakon tog incidenta?
 
Inace, zar bas na ovoj istoj deonici nije bila slicna nesreca pre x godina kada je isto ovako stradala polovina voza i isto je sustigao teretnog u nekoj magli.
Tada su polovinu ostavili za delove i sad ce moci da je iskoriste, ali kako to na istoj pruzi ista nesreca, da nisu i isti ljudi ostali na istim mestima ili postoje neke posledice nakon tog incidenta?
Taj VD koji spominješ se desio na pruzi od rasputnice Sajlovo ka Kisaču ( pruga NS-SU preko Vrbasa). Pruga sa APB je u pitanju.
Ljudski faktor može biti odlučujuć za neku grešku čak i pri potpunoj automatizaciji.
Svaki nivo zaštite se može premostiti ljudskom željom,tako da ne postoji 100% bezbedan sistem u bilo čemu.
Ovaj sistem osiguranja i organizacije saobraćaja vozova kakav je na pruzi NS Sombor, je u upotrebi više od 100 godina i procenat VD-a sa ljudskim žrtvama i povredama u odnosu na ostvaren saobraćaj i broj vozova je gotovo u "tragovima". Tako da se ne može nikako reći da je ovo loš sistem iako je po današnjim "standardima" zreo za zamenu.
Jučerašnji nalet putničkog voza na kraj teretnjaka je samo i jedino proizvod ljudske greške i propusta u radu železničkih radnika.
To opet nikako ne znači da sad treba svi da paniče i da se pitaju da li će se ovo sutra desiti i njima i da prestanu da koriste usluge železnice.
Jer mogućnost za tako nešto je minimalna. Postoji,ali je minorna. Daleko manja nego mogućnost neke nesreće u drumskom saobraćaju.
 
Poslednja izmena:
Pruga Novi sad - Odzaci - Bogojevo raskrcena od vandrednog dogadjaja...Putnicki saobracaj krenuo sa 25413
711 i vagon teretnog voza ugurani sve skupa u stanicu Odzaci...
 
Neverovatno mi je da toliko stara pruga sa signalizacijom od pre "sto godina" i dalje ima brzinu od 100kmh. Da li je kolosek rekonstruisan skoro?

Mnogo mlađe pruge sa "automatikom" pa im brzine 30.
 
@Пантограф

I sam sam s juga, poreklom. Namerno sam tako do nivoa sitne provokacije, i to vrlo usput, napisao. Baš da vidim ko se peca na to, ko se ne peca a ko mimo toga odgovri smisleno na suštinu.

Poput socijalnog a donekle i psiho eksperimenta jer mi govori o društvu u celini i o svakom ponaosob, što je meni takođe na ovom forumu važno. Pratim ja dosta i ko je odakle i ko ima stereotipe po drugim pitanjima. Itd. Tako da cilj mi je plemenit, a ne nizak udarac. Više je eksperiment.

Dakle nije stigma juga, nego je tamo gore stanje samo po sebi, ali su barem manje brzine. Cisterne, zapaljive materije, svako malo neko iskakanje, ono što je do ljudi i kvaliteta kadra nisam doveo u pitanje! Nego kvelitet samih pruga i primenjenih sistema. Ali sam samo dodao "na nekom tamo jugu" i bilo je dovoljno. 🙂

Tako da eto, nam se da je sad lakše. 🙂 ☕
 
Eto danas se pokvario teretni između Svrljiga i Matejevca, pošto se nije dovukao do Svrljiga nije ni bilo odjave, pa je putnički čekao u Matejevcu dok se nije oslobodila međustanična sekcija, a za to je trebalo tačno 184 minuta.😆

Sistem staničnog razmaka funkcioniše u 99% slučajeva, ovo što se desilo sinoć je splet nesrećnih okolnosti koje su se mogle izbeći.
Ne brine mene ovaj sistem, mene brinu svi ovi otlazani vozovi na Dizel prugama sa nikad manje polazaka, čiji se broj otkazanih polazaka samo povećava.
 
Neverovatno mi je da toliko stara pruga sa signalizacijom od pre "sto godina" i dalje ima brzinu od 100kmh. Da li je kolosek rekonstruisan skoro?

Mnogo mlađe pruge sa "automatikom" pa im brzine 30.
Капитални ремонт читаве пруге од Новог Сада до Богојева урађен је негде педесетих, на појединим деоницама ремонтован је колосек у последњих 15-20 година а последње што је рађено су колосеци у станицама тако да је што се брзина тиче то међу бољим регионалним пругама.
 
Poslednja izmena:
Капитални ремонт читаве пруге од Новог Сада до Богојева урађен је негде педесетих, на појединим деоницама ремонтован је колосек у последњих 15-20 година а последње што је рађено су колосеци у станицама тако да је што се брзина тиче то међу бољим регионалним пругама.
Futog - Bogojevo radjen kapitalni remont 88/89' za vreme ZTO Novi Sad, parce Futog-Sajlovo preskocen i sad je lv 40 km/h...Stanice Futog,Gajdobra, Odzaci i Karavukovo pokrpljenje polovnim materijalom sa barske pruge 20/21/22'
 
Zanima me da li ce mozda, pored naravno regularne istrage, da se iskoristi situacija i ozbiljnije analizira kako je sama garnitura 711 prosla u sudaru, drugim recima crash test u (nazalost) realnim uslovima. Da li se uopste neko na nasim zeleznicama bavio takvim analizama voznih sredstava posle ovakvih nesreca?
 
G️ledam dnevnik rts-a malopre.

U glavnim vestima dana se ne pojavljuje ništa o nesreći koja se dogodila.

Prva vest im je Jarinje, druga bolmica Al Šifa, treća otvaranje nekog stadiona za koga ponovo po ko zna koji put preuzima zaslugu neko ko na takvim otvaranjima ne treba ni da se pojavljuje.

Četvrta da kreće nova serija na rts-u
I peta vest po redu stabilizacija vremena.

Dnevnik se zatim nastavlja sa hapšenjem pa puštanjem nekog nesrećnog Srbina na Jarinju, vesti o dijalogu oko Kosova i tek negde u sred vesti eto ga i sudar dva voza, stanje stvari, broj povređenih. Izjave očevidaca. Otpravnik usmeno priznao. Tačka.

Šta je priznao? U čemu je tačno bio propust, onda ono što sam ja pitao, rizici da se ponovi propust na toj pruzi i na ostalim prugama u Srbiji.

Dakle uživo uključenje, nezavsini eskpert, objašnjenje...

Ništa od toga. Štura, nedovoljno obrađena vest, pod geslom "da se ne diže panika", stvarni razlog da građani koji se posebno ne interesuju nego gledaju vesti, kao i svako veče, ostanu mraku tj. ne dođu do potpunih informacija. Vest kao u SSSRu cernobilska havarija. Par recenica. Dogodila se havarija ima povređenih. Gasi se vatra. Al to prosto nije dovoljno dobro obradena vest od strane nacionalnog jabnog servisa. I to malo koga brine. Navikli smo.

Imamo teže povređene, na intenzivnoj nezi. Moguće trajne invalide. Gotovo zasigurno imamo i trajne invalide kao posledicu nesreće. Lokalni stadion ide ispred jer prosto kampanja je. Ne trebaju nam crne vesti. Ššš.. o tome, nije vreme.
 
ај ви мало стручнији објасните како ово дешифровати?


6-1.jpg
 
@Boki123

Pitam te lepo. Zaista me zanima, nemoj odmah da padaš u 🔥

Da li bi sada svi povređeni trebalo da imaju naknadu štete i pokrivene troškove lečenja ili samo oni koji su kupili kartu. Jer u kakvom su ugovornom/pravnom odnosu sa železnicom, oni koji kartu ni nemaju. Za njih ne važi putno osiguranje, pa bi mogli ako ne u celosti, ono barem donekle da sami finansiraju lečenje?

Kao sad im kriv đavo a švercovali se? Nego lepo sami bato, kad nisi platio sad izvoli... Kapitalizam to znači. A ne mi nemamo da ulažemo u železnice zbog tvog šverca, a ovamo sad bi i da ti pokrijemo troškove lečenja. Prosto neplaćanjem karte sam si odgovoran i stvorio si vrzino kolo iz koga moraš i sam da snosiš posledice.
 
Jel ovako nešto može da se dogodi i na brzoj pruzi BG -NS? Ili je iz ovog ili onog tehničkog/ stručnog razloga to highly unlikely? Recimo sa SOKOlom bi bilo jako teško da se nešto slično dogodi jer... pa navedite razlog ako ga ima?

Ni od koga ne tražim da kaže da je nezamislivo, uvek je zamislivo da pijani ili poremećeni mašinovođa sedne u upravljačnicu, ali s obzirom na sve sisteme upozorenja i kontrole, ovakve ili onakve postojeće i primenjene sisteme, pa navedite koji su aktuelni na pruzi BG -NS, tako nešto je malo zamislivo.

Ja sam mislio da su ti softveri gde se koji voz nalazi, kao dobar dan za savremene pruge i dispičerske centre, ne vrhunska i opciona oprema i tehnologija... neko praćenje vozova kao na radaru što pratimo avione...

Uvek sam verovao da se ovakve budalaštine dešavaju u nekoj južnoj Srbiji, iskaču cisterne, pitaj boga, ali ajde, računao sam, male su brzine, veći je rizik kod nas gore... Sad se postavlja pitanje koliko je sever zemlje siguran i bezbedan...

To dosta narušava reputaciju. Ovaj voz je išao 100 na sat, šta da je išao 150 ili 200, imali bismo i poginule.

Tako da eto, ako može neko da nam stavi stvari u perspektivu... Ja kao potpuni laik očekujem da ima neki sistem kao kod vazduhoplova, pull up terrain ili kad pišti stall, stall... Kako ovde tek kad mašinovođa ugleda prepreku na putu, pa još postavljeni teretni voz, krene da reaguje. Neka zdrava pamet i logika kažu da ovde treba da se preklapaju minimum dva paralelna sistema kontrole.

Spomenuo je neko, kad se jedan odjavi sa neke deonice, drugi krene... I zeleno svetlo? Jel to sve što pruge imaju?

Nadam se da sam dobro postavio pitanje...
Uvek može da se desi nesreća, iz raznih razloga. Zato postoje procedure i sistemi osiguranja.
Kao što su mnogi već napisali, na pruzi preko Odžaka se koristi međustanično odstojanje koje u potpunosti zavisi od otpravnika vozova. Voz se šalje samo kada je pruga između dve stanice prazna, a ta informacija se dobija putem poziva iz sledeće stanice. Otpravnik mora da potvrdi da je ceo voz ušao u stanicu, tako što proveri da na poslednjem vagonu postoji oznaka kraja voza. Ako se svi pridržavaju procedura, ovaj sistem je potpuno bezbedan. Nedostatak je što između dve stanice u isto vreme može da bude samo jedan voz, pa je propusna moć pruge mala, pogotovo ako postoji samo jedan kolosek.

Na pruzi BG-NS su postavljeni novi, redundantni sistemi osiguranja, tako da je šansa da dođe do nesreće jako mala.
Prvo, postoji klasično osiguranje sa signalima pored pruge, balizama i automatskim pružnim blokovima. To znači da je pruga podeljena na blokove, i da se prilikom ulaska vozila u blok, na signalu na njegovom početku pojavi signalni znak "Stoj", odnosno crveno svetlo, a na ulasku u prethodni blok signalni znak "Oprezno, očekuj stoj", tj. žuto svetlo. Na taj način se mašinovođe obaveštavaju o situaciji ispred njih, i imaju vremena da reaguju i da uspore ili zaustave vozilo.
Ako su vozila opremljenja auto stop uređajima, oni automatski zaustavljaju vozilo u slučaju da prođe preko balize pored signala koji svetli crveno.

Pored toga, na istoj pruzi postoji i novi sistem osiguranja sa radio blok centrom, koji je isti kao APB samo što se praćenje lokacije osim putem baliza vrši i preko GSM-R mreže (železnička mobilna telefonija). Vozila koja su opremljena za ovaj vid osiguranja imaju radnu stanicu koja mašinovođi pokazuje sve relevantne podatke: od ograničenja brzine, preko signala, do poruka dispečera. Vozilo se skoro pa samo vozi: koči kad prođe kroz crveni signal, usporava kad pređe ograničenje brzine, može čak i samo da isključuje glavni prekidač kad prelazi preko neutralne sekcije kontaktne mreže.
 
Futog - Bogojevo radjen kapitalni remont 88/89' za vreme ZTO Novi Sad, parce Futog-Sajlovo preskocen i sad je lv 40 km/h...Stanice Futog,Gajdobra, Odzaci i Karavukovo pokrpljenje polovnim materijalom sa barske pruge 20/21/22'
A zašto onda putuje do Subotice 4 sata onda?
 
@hromoplast Ogromno i najiskrenije hvala na odvojenom vremenu za celovit odgovor. Ovo puno znači za sveobuhvatno razmevanje.

Ovo poslednje GSM-R i autostop dođe kao francuski airbus a320, manje više sve kompjuterozovano, automatizovano, a samo putem baliza kao neki stariji model boeinga. Mislim, uprostio sam maksimalno, al da bolje sam zapamtim. 🙂 Hvala još jednom. 🙂
 
ај ви мало стручнији објасните како ово дешифровати?


6-1.jpg
Ovo je put vreme dijagram (x osa je vreme, y osa je put). Po x osi imaš navedene sate (sa inkrementima u sebi po 10 min), po y osi imaš stanice (npr. Vršac, Pančevo Glavna,...)
Ove linije su vozovi sa svojim brojevima
Crno-regionalni vozovi
Deblje crno bi bilo brzi, ekspres i IC vozovi, ali ih nema ovde
Plavo su trase za teretne vozove

Kod svakog presecanja linije (voza i stanice) imaš jednocifren broj. Ukoliko je 1 broj onda taj voz prolazi tu stanicu u taj minut u tom desetominutnom delu. Npr. piše cifra 8 neposredno nakon debele linije koja označava 16h, znači voz prolazi u 16:08
Ukoliko postoje 2 broja (jedan gore jedan dole) znači da se voz zadržava u toj stanici radi prijema i otpreme putnika.

Kako bi video celu sliku moraš dodatno da otvoriš drugi grafikon koji prikazuje Batajnica-Pančevo kako bi pročitao vremena dolaska i polaska iz Beograda. Ovako samo možeš pročitati na VŠ-PA
 
@hromoplast Ogromno i najiskrenije hvala na odvojenom vremenu za celovit odgovor. Ovo puno znači za sveobuhvatno razmevanje.

Ovo poslednje GSM-R i autostop dođe kao francuski airbus a320, manje više sve kompjuterozovano, automatizovano, a samo putem baliza kao neki stariji model boeinga. Mislim, uprostio sam maksimalno, al da bolje sam zapamtim. 🙂 Hvala još jednom. 🙂
Balize su relativno nov dodatak alatima koji se koriste za osiguranje na železnici. Za detekciju vozila se koriste šinska kola i brojači osovina. Šinska kola funkcionišu tako što se kolo bukvalno zatvori kroz osovinu vozila i na taj način pokaže da je blok zauzet. Ako nema vozila, kolo je otvoreno a blok slobodan. Tu postoji mnogo više opreme, pričam samo konceptualno.

Brojači osovina rade baš kao što ime kaže - broji osovine koje prođu pored njega. Ako na izlasku iz bloka izbroji isti broj osovina koji je ušao, onda je blok slobodan.
Nisam stručnjak za SS, ali mislim da se brojači osovina uglavnom koriste kod automatskih putnih prelaza, dok se šinska kola koriste za otvorenu prugu i stanične koloseke.
 
Ovo je put vreme dijagram (x osa je vreme, y osa je put). Po x osi imaš navedene sate (sa inkrementima u sebi po 10 min), po y osi imaš stanice (npr. Vršac, Pančevo Glavna,...)
Ove linije su vozovi sa svojim brojevima
Crno-regionalni vozovi
Deblje crno bi bilo brzi, ekspres i IC vozovi, ali ih nema ovde
Plavo su trase za teretne vozove

Kod svakog presecanja linije (voza i stanice) imaš jednocifren broj. Ukoliko je 1 broj onda taj voz prolazi tu stanicu u taj minut u tom desetominutnom delu. Npr. piše cifra 8 neposredno nakon debele linije koja označava 16h, znači voz prolazi u 16:08
Ukoliko postoje 2 broja (jedan gore jedan dole) znači da se voz zadržava u toj stanici radi prijema i otpreme putnika.

Kako bi video celu sliku moraš dodatno da otvoriš drugi grafikon koji prikazuje Batajnica-Pančevo kako bi pročitao vremena dolaska i polaska iz Beograda. Ovako samo možeš pročitati na VŠ-PA

супер, хвала. скинуо сам све књиге, али ми није јасно шта је шта
 
Vrh