Prošli petak sam putovao vozom Sarajevo - Ploče do Žitomislića pa da prenesem nekoliko utisaka.
Talgo garniture su vrhunske, udobna sedišta, baš mnogo prostora za noge (sa 186cm visine mogu da prekrstim noge bez da smetam osobi pored sebe), imaju bar sa kafom, vodom i sokovima, održavanje je dobro, nisu uništene grafitima.
Brzine su solidne. Sarajevo - Bradina 75, Bradina - Konjic 60-80 (doživljaj kao šarganska osmica), Konjic - Žitomislići 70-100; dalje ne znam. Nigde se ne vuče 20-30.
Tačnost prihvatljiva, uprkos prelasku hrvatske granice kasnio je najviše 10 minuta.
Pogled nestvaran.
Kupovina karata je veliki minus, radi jedan šalter u stanici Sarajevo, a putuje veliki broj ljudi. Karta može da se kupi preko interneta, ali mora da se preuzme na šalteru pre početka putovanja. Naša aplikacija je bolji sistem (kada radi).
Stanice u Sarajevu i Mostaru imaju pištanje koje je mnogo glasnije nego u Novom Sadu, ali radi posao - nema golubova.
Ono što je zanimljivo i relativno jeftino rešenje jesu metalni peroni dužine oko 5 metara sa stepenicama i rampom koji malim stanicama omogućuju ulaz i izlaz u nivou. Moglo bi da se primeni i u Srbiji. Pre dolaska čuje se obaveštenje tipa "Poštovani putnici, stižemo u stanicu Hadžići. Izlazak je u kolima broj 7". Sva kola su povezana pa nije problem gde god da sednete, a i na ulazu kondukter kaže koja su kola za koju stanicu.
Takođe, jeftino rešenje da se ubrzaju vozovi sa puno stajališta kao što su 210x i 290x bi moglo da bude stajanje na zahtev. U Britaniji se to radi na sporednim jednokolosečnim prugama gde nema ukrštanja. Voz ide polako i staje samo ako mu neko mahne sa perona. Putnici (oni ih zovu customers
) koji žele da izađu obaveste konduktera.
Na kraju imam pitanje. Da li išta drugo osim nesposobnosti rukovodstva Srbija Voza sprečava šidske vozove da između Rume i Šida idu samo onim kolosekom koji je u boljem stanju da ljudi ne gube sat vremena svaki put kada putuju? Teretni mogu i lošijim ako je tolika gužva.