Izvor: Politika.rs
STANICE BRZE PRUGE OD BEOGRADA DO STARE PAZOVE
Liftovi od juna, klupe se vraćaju u Zemun
Stručni nadzor sagledava eventualne nedostatke u izvedenim radovima u odnosu na projektna rešenja i međunarodne standarde i nalaže otklanjanje nedostataka u najkraćem roku, preciziraju u „Infrastrukturi železnice Srbije”
Na železničkoj stanici Zemun-polje i stajalištu Altina putnici još ne mogu da koriste ganc nove liftove. Na železničkoj u Zemunu tek postavljene klupe već su uklonjene, a u pojedinim stanicama na trasi brze pruge od Beograda ka Staroj Pazovi, ističu građani, novi pothodnici nedovoljno su osvetljeni. U nekima se vide i tragovi, nedovoljna pedantnost nakon urađenog posla, svojevrsni fušeraj. Ali, ako su građani pomislili da je želja nadležnih bila da se pošto-poto što pre u saobraćaj pusti brza pruga sa stanicama na kojima svi poslovi nisu dovedeni do kraja, izgleda da se varaju jer, kako ističu u „Infrastrukturi železnice Srbije”, o svemu ovome oni i te kako znaju. Nije reč o propustima i manjkavostima, uveravaju, nego o poslovima koji će na stanicama na trasi brze pruge biti uskoro okončani, a koji do sada nisu završeni zbog neophodnih stručnih provera.
– Pruga Beograd – Novi Sad za brzine od 200 kilometara na sat izgrađena je po najvišim tehničko-tehnološkim standardima, uključujući i primenu evropskih standarda interoperabilnosti. Da bi ova pruga ispunila sve uslove međunarodne interoperabilnosti, neophodno je da svaki segment ovog projekta u tehničko-tehnološkom smislu bude urađen po strogo definisanim standardima – navodi Nenad Stanisavljević, pi-ar „Infrastrukture železnice Srbije”.
Kako podseća, na deonici od „Beograd centra” do Stare Pazove radove je izvodio konzorcijum kompanija „China Railway International" i „China Communications Construction Company”.
– Nadzor nad izvedenim radovima na toj deonici obavljale su „Nemačke železnice”. Pored toga, holandska kompanija „Ricardo Certification” angažovana je kao nostrifikaciono, odnosno prijemno telo za interoperabilnost prve srpske brze pruge. U skladu sa tim, i svi liftovi u stanicama i na stajalištima na brzoj pruzi između „Beograd centra” i Stare Pazove treba da ispune bezbednosna pravila za ugradnju i izgradnju liftova EN 81-70, kao standard koji se zahteva prema tehničkim specifikacijama interoperabilnosti za osobe sa smanjenom pokretljivošću (TSI PRM) – pojašnjava Stanisavljević.
Planirano je da liftovi u stanicama Zemun-polje, Batajnica i Nova Pazova, kao i u stajalištima Tošin bunar, Kamendin i Altina budu sertifikovani u skladu sa međunarodnim standardima EN 81-70 i TSI PRM početkom juna (sertifikacija liftova planirana je za 3. jun 2022).
– Liftovi u Kamendinu, Batajnici i Novoj Pazovi već su pušteni u rad, ali je u toku dodavanje dodatnog pozivnog tastera i montaža displeja prema standardu EN 81-70. U Zemun-polju montirana su tri lifta, a u Tošinom bunaru i Altini po dva, ali je takođe u toku dodavanje displeja i pozivnog tastera u skladu sa međunarodnim standardom. U železničkoj stanici Zemun liftovi će biti montirani prema originalnom projektnom rešenju – kaže Stanisavljević i ukazuje da ukoliko svi dodatni radovi na ugradnji liftova budu realizovani kako je planirano, i to potvrdi nostrifikaciono telo, već početkom juna svi liftovi u navedenim stanicama biće pušteni u rad.
Kada je reč o uklonjenim klupama na stanici Zemun, ni to nije učinjeno bez razloga, navodi on.
– Iz železničke stanice Zemun uklonjene su nedavno postavljene klupe na osnovu primedaba nostrifikacionog tela „Ricardo Certification”. Biće vraćene čim se obave odgovarajuće popravke, kako bi i klupe na brzoj pruzi bile po međunarodnim standardima interoperabilnosti. Slična je situacija i sa osvetljenjem, eventualnim oštećenjima i kvalitetom izvedenih radova. Stručni nadzor sagledava sve eventualne nedostatke u izvedenim radovima u odnosu na projektna rešenja i međunarodne standarde i nalaže otklanjanje nedostataka u najkraćem roku – naglašava Stanisavljević i ocenjuje da sve to samo potvrđuje kompleksnost čitavog projekta izgradnje brze pruge Beograd – Novi Sad.
Nove stanične zgrade i nova stajališta
U okviru izgradnje pruge za velike brzine između Beograda i Stare Pazove biće uređene postojeće i izgrađene nove stanične zgrade i stajališta, podseća Stanisavljević. Rekonstruisane su železničke stanice Novi Beograd, Zemun-polje, Stara Pazova i Nova Pazova. U Zemunu i Batajnice izgrađene su nove stanične zgrade, a stajalište Tošin bunar izmešteno je na novu lokaciju. Osim toga, izgrađena su i dva nova stajališta – Altina i Kamendin koja su pre svega namenjena za vozove gradske železnice.
– Uređenjem železničkih stanica na brzoj pruzi, osim radova na staničnim objektima, bili su obuhvaćeni i rekonstrukcija staničnih koloseka, obnova postojećih i izgradnja novih perona sa nadstrešnicama i pothodnicima, zatim ugradnja opreme za informisanje i usmeravanje kretanja putnika, kao i video-nadzor.
Na taj način, osim brze pruge i vozova za brzinu od 200 kilometara na sat, nove stanice duž pruge Beograd – Novi Sad omogućavaju putnicima lepše i prijatnije putovanje, veću funkcionalnost staničnih objekata, a korisnicima pružaju kvalitetnu i efikasnu uslugu – ocenjuje Stanisavljević.
Momirović: Građani treba da čuvaju imovinu Srbije
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović apelovao je, povodom kamenovanja brzog voza „Soko” u Kamendinu, da građani čuvaju imovinu Srbije jer je, kako kaže, to njihova imovina i istakao da je država mnogo investirala u prugu i vozove.
Momirović je rekao da se ne može tako odnositi prema „narodnoj imovini” i da vozovi pripadaju svim građanima Srbije, a da su karte koje plaćaju investicija u održavanje pruge i vozova „Ovo je neprijatna informacija, nije prvi put, dešavalo se da se ruinira i ’Beovoz’, da se ruiniraju autobusi. Nismo toliko bogata zemlja da bismo to sebi smeli da dozvolimo. Ulažemo ogroman napor da bismo održali niske cene karata, a onda dobijemo ovakve informacije”, rekao je Momirović za Tanjug.
Ponovio je da je neistinita vest da se brzi voz „Soko” zapalio i objasnio da je na jednom od 64 dnevna polaska na relaciji Beograd – Novi Sad, umesto voza „Soko”, ubačen voz niže klase. „U pitanju je trivijalnost od koje je napravljena ’bajka’ s požarom, vatrogascima... Voz je imao kašnjenje od šest minuta, to ne sme da se dešava i to ne opravdavam, moramo da radimo na komunikaciji i na mnogim drugim stvarima”, rekao je Momirović.
Naveo je da se za dva meseca vozom na relaciji Beograd – Novi Sad prevezlo više od 300.000 putnika i dodao da je to „neverovatan uspeh”.
Govoreći o novom cenovniku, rekao je da će od 1. juna vozna karta koštati 400 dinara i da je želja da se održi kontinuitet i da se ljudi vrate u vozove.
Momirović je kazao da su za radnike koji putuju vozom napravljene mesečne karte i naveo da će, na primer, mesečna karta od Novog Beograda do Stare Pazove koštati 4.030 dinara, a od Batajnice do Prokopa 2.600 dinara.
Na železničkoj stanici Zemun-polje i stajalištu Altina putnici još ne mogu da koriste ganc nove liftove. Na železničkoj u Zemunu tek postavljene klupe već su uklonjene, a u pojedinim stanicama na trasi brze pruge od Beograda ka Staroj Pazovi, ističu građani, novi pothodnici nedovoljno su...
www.politika.rs