Šta je novo?

Železnice - infrastruktura

[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=786781#p786781:1ol4ywky je napisao(la):
Dusko » 24 Oct 2020 08:47 am[/url]":1ol4ywky]Kako sam lupetaš spatio.
Kroz maglu se sećam stanice u Šidu pod kraj 80ih.
Vozovi su prolazili na svakih 5 minuta. Jedino smo
tad železnički ličili na Evropu.

Ti očigledno ne znaš šta je razvijena železnica. To sto je bilo puno vozova ne znači da smo bili moderna zeleznica.
Sa 7% mreže koja je dvokolosečna i samo trečina koja je elektrificirana Srbija i u vreme SFRJ, kao i sama SFRJ nije bila nikakva železnička sila. Dovoljno je uporediti je sa infrastrukturom OBB, FS, SNCF, CFF ili DB iz tog istog perioda (kraj 80ih) da bi video koliko smo zaostajali za njima.
 
Jok, eto uopšte ne znam. Ti mi ispričaj.
Za ono vreme i potrebe osrednje razvijene evropske
zemlje bila je sasvim dovoljna. Da ne govorim da je
u poređenju sa ovim danas bila je idealna.
 
Šta je bilo razvijeno? Većina stanica (kao i danas) je imala montažne prefabrikovane uske perone.
Iste te naše stanice nisu nikako mogle da se uporede sa zapadnim po kvalitetu.
To sto je bilo vozova od 12 vagona, sto su išli za Minhen, Pariz, i tako neke daleke evropske destinacije ne znači da smo bili razvijeni.
Ja ti to pričam kao neko ko je baš u to vreme (80te) putovao vozom kroz evropu i objektivno nismo bili na njihovom nivou. Oni su odavno već koristili Z1 vagone dok smo ni tek uveli Z2 a na tim medjunarodnim linijama su išli uglavnom naši vagoni iz 60ih i 70ih i izgledali su tada već kao dinosaorusi kad se na istom peronu preko puta pojavi TGV ili Pendolino.
 
A šta nam je kao falio pendolino ili
TŽV da bismo se prevezli do Zagreba ili do mora?
Gošini vagoni npr. su bila pojam udobnosti za x kola
iz 60ih godina iz obe Nemacke koja su tada preplavila Evropu.
 
Pazi, uopšte ne sporim udobnost tih naših Goša vagona, stara spavaća kola tamno plave boje sa belom linijom su bila skroz obložena drvetom unutra i imala su T3 kupee sa ugradjenim lavaboom i ogledalom. Uz to i KSR jastuke i narandžaste jorgane. Udobni su bili i utisak je bio simpatičan svakako sa pratećim osobljem koje ti je kuvalo kafu ujutru. Imao si osećaj da je postojao neki red u celom tom sistemu.
Ali to opet nije bilo moderno u to doba.
Inače svi gošini vagoni su napravljeni po nemačkoj licenci tih istih X vagona kasnije Z vagona, nismo mi ništa izmislili.
 
Можда је данас технолошки ниво виши, али онда смо имали бољу организацију и одржавање што су за кориснике можда и битније ставке. Џабе нам пруга за брзине 200 км/ч ако немамо возове Београд-Панчево, Београд-Крагујевац, Београд-Пожаревац, Београд-Смедерево, Београд-Зрењанин, Београд-Кикинда...
 
Jeste, bilo je organizovano i bilo je održavano, to nije sporno, ali nije bilo ni moderno ni razvijeno.
 
Jeste bilo poprilično moderno, tirstorke domaće
proizvodnje, 160 na sat kroz Slavoniju, BG-ZG
i ispod 4 sata vožnje. Nismo zaostajali puno za Evropom.
 
To sto je 100 km najvažnije pruge u SFRJ 80ih bila na nivou zapadne evrope ne znači da nismo puno zaostajali za Evropom. Šta ćemo sa ostalim 8000 km pruge Jugoslavije koje uopšte nisu ispunjavale te kriterijume.

To ti je isto kao da kažeš da sa brzom prugom Beograd Novi sad ne zaostajemo puno za evropom.

Jedna lasta ne čini proleće.
 
Bilo je dosta modernih stvari u to doba i sve smo uglavnom sami radili, nismo zvali rusku braću i
kineske prijatelje jer ne znamo kako se pravi pruga
kroz ravnicu. Sami smo prugu pravili u planinama.
Džaba gušimo temu ovim.
 
Nismo zvali braću ruše ali smo kupovali od njih EMV serije 412.

Ovo bi trebalo da se prebaci u temu modernizacija zeleznice.
 
Слажем се, доста смо се удаљили од теме станице НБГ. 412 су узети на конто дуга као и Зиу троле, а опет су чинили мањи проценат од укупног возног парка ЈЖ.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=786733#p786733:296c5e5p je napisao(la):
spatiotecte » Pet Okt 23, 2020 11:07 pm[/url]":296c5e5p]Ipak da se ne lažemo, i ako je bilo bolje ranije, Srbija/Jugoslavija nije nikad imala razvijenu železnicu.

Ko priča o razvijenoj železnici? Ja sam samo rekao da je nekad postojala železnica, a sad ne postoji, jer ono što sad obitava po prugama Srbije nikako se ne može nazvati organizovanim preduzećem koje upravlja železnicom.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=786857#p786857:uq5ddelm je napisao(la):
spatiotecte » Sub Okt 24, 2020 12:07 pm[/url]":uq5ddelm]Pazi, uopšte ne sporim udobnost tih naših Goša vagona, stara spavaća kola tamno plave boje sa belom linijom su bila skroz obložena drvetom unutra i imala su T3 kupee sa ugradjenim lavaboom i ogledalom. Uz to i KSR jastuke i narandžaste jorgane. Udobni su bili i utisak je bio simpatičan svakako sa pratećim osobljem koje ti je kuvalo kafu ujutru. Imao si osećaj da je postojao neki red u celom tom sistemu.
Ali to opet nije bilo moderno u to doba.
Inače svi gošini vagoni su napravljeni po nemačkoj licenci tih istih X vagona kasnije Z vagona, nismo mi ništa izmislili.

To "DRVO" se inace zove "ultraplast" i koristeno je za uredjenje interijera u svim modernim vagonima domace konstrukcije.
Prirodno drvo se nije koristilo od 1965, a i radi svojih NEhigijenskih osobina...
Ultraplast obloge su bile neuporedivo bolje za lakse i brze odrzavanje higijene vagona......
(Od 1965 je zabranjena upotreba drveta u putnickim vagonima ! )
Bilo je kabina sa 1 krevetom (single) kao i kabine sa 2 , 3 i 4 kreveta ovisno o podtipu kola.

A kafu ili sok si mogao dobiti u bilo koje doba dana ili noci-ako je stjuart budan .

SVA kola tipa "Y" Gosa, bila su po oceni putnika po inostranstvu, neuporedivo udobnija i tisa od DB kola tipa "X".

Nemacka kola "X" nemaju veze sa JZ kolima "X", kao sto ni nas "Y" nije isto sto i "Y" kola radjena u bivsem "Istocnom bloku.
Tako se i nasa kola "Z", unekoliko razlikuju od Italijanskih, Nemackih ,francuskih ...itd...
Ovo je JZ vagon tipa "X" GOSA, izradjivan od 1958 godine.
vagon JZ  X.jpg


Propisi RIC-UIC, potom EUROFIMA, daju osnove gradnje odredjenog tipa vagona> (broj kupea,brzina, tipovi grejanja,
naponi struje,ventilacije,vrste kocenja, kapacitet vode za potrebe sanitarija, itd...itd ).
Na svakoj zeleznickoj upravi ja da izgradi ili nabavi vagon koji ispunjava te osnovne RADNE uslove.
Kako ce on izgledati i koje ce boje biti- na volju im..

Vagoni "Y" i "Z" su plod nasih konstrukcionih biroa,koliko god to smetalo nekome. :roll:
Ako neko misli da ti vagoni nisu izvozeni i u zapadne zemlje-ljuto se vara...

Ne mora se bas uvek pljunuti po svemu NASEM....Bilo je izvrsnih proizvoda nase industrije i veoma cenjenih.
Ona ex drzava je pocivala na jakom metalskom kompleksu-sa razlogom.!
 
Evo uzećemo 1987 godinu, kod nas se jos nisu koristila Z1 kola koja su dosla tek 1991na Mimari i to za Hrvatsku a kod nas 2000te. Inace evo slike ovih spavaćih kola o kojima sam pričao.

38d2b8e885a018cce3b03c6daacb90bc.jpg


Ajde nećemo uzeti nemačku radi uporedjenja pa nek to bude neka manja zemlja poput austrije.
Oni su 1987 imali ovakva kola sa automatskim vratima i vakumskim toaletom.
Mislim da je razlika očigledna.

c879adcb303ed54c457013e3f10bc027.jpg






Послато са SM-G975F помоћу Тапатока
 
Francuzima i Nemcima i dan danas trće kola iz prvih serija 200km/h, uglavnim kod privatnika.
Jedino mi se ne sviđa što pri rekonstrukciji Nemci ugrađuju ona "salonska" sedišta i u kola sa kupe varijantom.

Mi smo naše upropastili/posekli.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=787050#p787050:3tilwvcg je napisao(la):
Pendolino » Ned Okt 25, 2020 12:51 am[/url]":3tilwvcg]Francuzima i Nemcima i dan danas trće kola iz prvih serija 200km/h, uglavnim kod privatnika.
Mislis na kola slicna npr, Avmz sa MD-52 ?
Takva kola su na DB A.G. i mislili da odbace ...Opravke i odrzavanje je preskupo, nakon 30 godina eksploatacije.
 
Francuzi i dalje koriste ova kola, ova su iz 1983.
5bcc045dff932e0d9401a123bf3ac16b.jpg


Послато са SM-G975F помоћу Тапатока
 
ZTP zagreb je imao tzv francuza DMV ZTP Ljubljana 711 DMV emona ekspres na relaciji bg /lj ZTP SA je imao olimpik ekspres EMV ganz mavag
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=787078#p787078:dh6lv81e je napisao(la):
tragac » 25 Oct 2020 08:33 am[/url]":dh6lv81e]Ono što vidim na wagonweb je da su hrvatski i slovenački domicili još sedamdesetih imali klimatizovane motorne vozove, dok je za ostale Macosa bila vrh vrhova.
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... s&rok=1978
U ostatku zemlje Baat vagoni su ostali u upotrebi do devedesetih. U CG sam se neke 1995 vozio u 'kaubojcu' na lokalu.

Tačno tako, hrvati i Slovenci su uvek imali bolja vozna sredstva nego ostale republike. Tj slovenci su imali najmodernije lokomotive u JZ, čuvene francuske brižitke koje su pojam za naše ASEA

I ja se secam dvoosovinskih Baat vagona zelene boje, ja sam ih vidjao u Sutomoru 93. Delovali su potpuno van vremena i pitao sam se kako je moguće da tako nešto i dalje vozi.
 
Emona ("zeleni") je krajem osamdesetih išla samo ZG-Lj. Lep dvodelni voz, ali nije bio ovaj JŽ711 nego neki savremeniji dvodelni DMV, sa oštrim kljunom. Umetničke slike na zidu, čisto, lepo, klima i bez promene lokomotive na granici.

Kod Hrvata su ti klimatizovani DMV išli kao Podravka ekspres, dva upregnuta, a u prvo vreme i jedan ličkom prugom za Split.

...
Mogli bi da napravimo tri teme o železnici.
- Svetla Istorija železnica (sa suzom u oku)
- Bedna sadašnjost (za koju je kriva prethodna vlast, i tako već 30 godina)
-Neizvesna budućnost
 
Vrh