Povodom ostavke generalnog direktora Železnica Srbije Miroslava Stojičića
Žrtvovanje fikusa
...
Teško je „ostavku“ Stojičića ne staviti i u kontekst nedavne najave ministarke saobraćaja da će Direkcija za železnice (regulatorno telo) proveriti licence svih operatera (špeditera) u teretnom železničkom saobraćaju, naročito zbog toga što nije prvi put da jednom privatnom operateru iskliznu vagoni.
Tih operatera nema mnogo. Licencu ima 16 kompanija (dve državne i 14 privatnih), ali samo pet kompanija (državna „Srbija kargo“ i četiri privatna operatera: Kombinovani prevoz, Despotija i Eurorail Logistics od ranije, a NCL-Neo Cargo Logistic od 23. januara 2018) imaju sve neophodne dozvole za organizaciju teretnog železničkog saobraćaja na srpskim prugama, što uključuje odgovarajuću licencu i sertifikate A i B.
Upravo je taj novi špediter – NCL Neo Cargo Logistic – „glavni junak“ tri puta ponovljenog horora iskliznuća iz šina cisterni sa amonijakom u selu Jasenovik na pruzi Niš – Zaječar.
Drugi put iskakanje se dogodilo noću samo nekoliko sati pošto je ministarka saobraćaja zvanično zatvorila tu prugu za saobraćaj zbog opasnosti po život stanovnika okolnih sela.
I pored zvanične državne zabrane neko je pod okriljem noći omogućio da se provuče kompoziciju s vagonima amonijaka koji je prevozila kompanija NCL. Ti isti vagoni (cela kompozicija) iskliznuli su iz šina i treći put na istoj pruzi dok su izvlačeni iz zatvorenog dela pruge i to blizu samog ulaza u Niš.
Ko stoji iza toliko moćne špediterske firme NCL koja sme da vozi amonijak prugom koju je država zatvorila za saobraćaj?
Preduzeće NCL Neo Cargo Logistic doo, čija je delatnost železnički prevoz tereta, osnovano je 22. 11. 2017.
Direktor i većinski vlasnik preduzeća je bugarska državljanka Slaveja Ilčeva Angelova iz Sofije, koja je uplatila 48.000 dinara pri osnivanju firme. Manjinski vlasnik (s 12.000 uplaćenih dinara) je Anita Milošev iz Novog Beograda. Prema podacima Agencije za privredne registre firma NCL imala je te 2017. godine samo jedan finansijski pokazatelj – gubitak od 147.000 dinara, što je zapravo poslovni rashod, odnosno isplaćena zarada. Na sajtu Direkcija za železnice piše da je licenca za NCL broj I-03 br.340-109/2018 izdata 23. 1. 2018. (samo dva meseca posle osnivanja firme) i da je izdata na neodređeno vreme. A na sajtu Železnica Srbije nema podataka kome bi u NCL-u mogli da se obrate zainteresovani partneri kojima je potreban prevoz robe železnicom. Svi ovi podaci nisu dovoljni da bi se odgonetnula misterija o noćnom fantomu koji seje strah na zatvorenoj pruzi.
Da li je ostavka Miroslava Stojičića poprečna
posledica ministarkine najave da će se preispitati ispravnosti i bezbednost špeditera s licencom, naročito preduzeća NCL koje je izazvalo opštu opasnost po bezbednost građana u selu Jasenovik i Nišu? Da li je Stojičić bio nemoćan da se kao „krovni“ rukovodilac umeša u te slučajeve? Možda je nameravao da „udari“ na nekog moćnog kolegu koji je neformalno vlasnički umešan u špeditersku firmu NCL i otkrije opasan sukob javno-privatnog interesa? Da li je Stojičić imao šta da kaže i oko prevoza opasnih materija kroz tunel „Vračar“?
Odgovora nema i teško je pretpostaviti da će ih javnost ikad dobiti. Zato će biti veoma interesantno pratiti kako će se najavljena istraga špeditera, a naročito firme NCL, završiti.
Ako je uopšte i bude.
https://www.danas.rs/dijalog/licni-stav ... je-fikusa/