Moj članak na Ekapiji vezano za zahtev za ukidanje železnice u Jagodini
Dakle, par ključnih detalja:
- Nakon ukidanja železničke stanice u centru Tirane 2013. pogubna moda ukidanja stanica u centru je naglo počela da se širi na Srbiju.
- Ideja kako je železnica navodno "okov" i "smetnja", a ne glavni vezivni element se pojavljivala u Srbiji i pre jednog veka. Ali do poslednjih 10-tak godina se nikada takvi ljudi nisu smatrali dovoljno uračunljivim da se dozvoli da njihova reč bude poslednja.
- Jedna od posledica je bila da se država odrekla od odgovornosti za dovoljnu količinu i odgovarajući kvalitet prelaza preko pruga, i sve je prepustilo nečemu što su smatrali samo preduzećem. Sa pozicije preduzeća, naravno da će se težiti ka najjeftinijim rešenjima, a što je za društvo kategorički pogrešno.
- Kako je glavna tema ipak pruga, imamo slučaj Pančeva, gde je između Bore Stankovića i Mileševske veliko naselje Strelište sa istočne strane bulevara Prvomajska i paralelne pruge, a sa zapadne strane je Big Pančevo, najveći tržni centar. Skoro kilometar bez prelaza, mnogo je poginulih i na putu i na pruzi. Primera je mnogo.
- Za razliku od zapadnoevropske, ali i od istočnoevropske prakse, jugoslovenska i postjugoslovenska državna uprava i projektanstski biroi su potpuno zanemarili malog čoveka u blizini glavnog puta i pruge, čak i lokalni biznis.
- Upravo zahvaljujući železici su počeli da se formiraju gradovi u nesrednjovekovnom smislu reči. Dakle kao centri sa gimnazijama, srednjim školama, gradskim bolnicama, sportskim i kulturnim centrima, industrijom, turizmom... Sve se to se baš upravo jakim transportnim vezama čini dostupnim široj okolini, drugim delovima zemlje, čak i inostranstvu. Za prosek evropske civilizacije je sasvim logično da upravo preko stanice u centru Jagodina bude jak centar sa lokalnim vozovima na svakih sat ili češće, i sa direktnim železničkim vezama za ne samo Beograd i Niš, nego i Kruševac, Kraljevo, Kragujevac, Svilajnac i Smederevo, pa i bar nekoliko polazaka međunarodnih vozova. Ukidanjem železnice sa sa nekom kvazizamenom u Beškanskom i Vrbaskom ataru, Prokopačkoj klisuri nedaleko od Beograda, ili putnom pojasu autoputa kod Jagodine, dovodi se u pitanje da li se troši na železnicu da bi postojala kao ikebana, ili da bi negde nekome služila?