Савет је урадио три извештаја о пословању Јавног предузећа железнице Србије и то пре и након његовог реструктурирања у акционарско друштво.
Предмет анализе тог великог система, за кога се опредељују огромна финансијска средства из буџета у виду субвенција, који и поред тога послује са великим губицима, био је управо трошење тих средстава.
Наиме, Савет је два извештаја посветио набавци и ремонту возних и вучних средстава железнице и уочио бројне незаконитости, које за последицу могу имати велику штету, не само за железницу већ и државу у целини.
Због свега претходно наведеног Савет је препоручио Влади Републике Србије да министарству надлежном за унутрашње послове, министарству надлежном за послове привреде, министарству надлежном за послове финансија и министарству надлежном за послове саобраћаја наложи:
- проверу законитости и пропуста приликом уговарања послова оправке шинских возила између наручиоца- железнице и извођача радова ремонтера, без спровођења поступка јавне набавке, у периоду 2009 -2013. године;
- проверу токова новца, односно темељну проверу реализације буџетских средстава издвојених за оправку шинских возила, сходно закљученим уговорима и усвојеним Закључцима Владе Републике Србије, у периоду 2009 -2013. године;
- проверу врсте, квалитета и обима реално извршених послова текућег и инвестиционог одржавања шинских возила, по типу и инвентарном броју, за период 2005.-2014. године, са упоредивим ценама које су фактурисане и плаћене, у односу на уговорене и извршене услуге;
- идентификацију одговорних лица која су била задужена за спровођење Програма обнове возног парка железнице и контролу наменског трошења буџетских средстава у периоду 2005.-2014. године;
- покретање кривичног поступка против одговорних лица, функционера и државних службеника, због чијих пропуста у раду и невршења службене дужности надзора, постоји основ сумње да је настала штета у буџету Републике Србије већа од шездесет милиона евра.
Према последњем извештају из тужилаштва у овом предмету све је на нивоу пред истражног поступка, иако је протекло девет година.
Поред набавке и ремонта возних и вучних средстава, Савет је анализирао и финансирање инфраструктурних пројеката на железници и приказао у посебном извештају. Анализом података утврђено је да је изостао транспарентан поступак у одабиру не само извођача, већ и извора финансијских средстава, уговорених на основу међудржавних споразума.
Наиме, од 2019. године када је извршено реструктурирање железнице закључени су међународни уговори чија је вредност већа од две милијарде долара.
Контролу трошења средстава из међународних кредита требали су да врше како Министарство саобраћаја грађевинарства и инфраструктуре, тако и Министарство финансија.
Савет се обратио на адресе оба министарства за податак колико је у одређеном периоду потрошено средстава, односно која је финансијска и физичка реализација пројеката. Финансијски подаци између два министарства који су достављени Савету разликовали су се око двеста милиона долара, а морали су бити истоветни.
Имајући у виду наведене чињенице, Савет се обратио Влади и надлежним министарствима, дајући следеће препоруке:
- да се пројекти благовремено припремају у отвореном и транспарентном поступку уз поштовање Закона о јавним набавкама;
- да ДРИ врши контролу трошења средстава по основу међународних кредита;
- да Министарство саобраћаја, грађевинарства и инфраструктуре на свом сајту за све инфраструктурне пројекте, поред процента финансијске реализације, квартално објављује вредност трошкова по њиховој структури;
- да Министарство саобраћаја, грађевинарства и инфраструктуре на свом сајту поред процента физичке реализације за сваки пројекат објављује податке о прекорачењу рокова, разлозима за то, као и трошковима који произилазе због тога;
- да Министарство саобраћаја, грађевинарства и инфраструктуре и Министарство финансија образложе огромну разлику у подацима о трошењу кредитних средстава.