А како мислиш "реорганизација"? Доградња? Не мож` то тако брзо...
Биће весело, да.
Не доградња, већ реорганизација реда вожње. Ово што сада имамо је мање више наслеђени хаос који није одржив. Ово пишем након доживљаја из прве и друге руке у томе како се координише израђивање реда вожње.
Укратко / TLDR: Институције и предузећа се понашају као да су светови за себе. Нико се не усуђује да мења status quo, чак и када је лош и не координишу међусобно да би оптимизовали ред вожње.
А као детаљнији пример дајем 2 године пруге БГ-НС:
1. Отвори се пруга у марту 2022. са "неоптималним" редом вожње, али усклађено са БГ возом у неким слотовима. Нису могли свугде да ускладе јер је БГ воз у тактном режиму а међуградски саобраћај НС-БГ у том тренутку није. Ипак, тамо где је могло су се потрудили да уклопе.
Тако у тим терминима БГ воз из Батаје креће 3 минуте након проласка регио(ескпрес) воза из НС ка БГ (видети садашња преседања 07:24-07:27, 07:54-07:57 која су заоставштина старог РВ), све како треба. Логично би било прекопирати овај шаблон на остатак дана, да буде једно преседање по сату барем како треба. Ех, само када би Србија воз исто имао тактни ред вожње...
2. Долази мај 2022. и Србија воз уводи тактни ред вожње од 8 до 20. Сатни такт за ИЦ и на свака 2 од 3 сата за регио. Океј, коначно нека крштена организација међуградског реда вожње, сада ће у сваком сату бити могуће преседање.
Неће? Како неће? Секретаријат за јавни превоз није поднео захтев за промену реда вожње када и Србија воз, тако да њихов ред вожње и уговор не може да се дира. Јер што би побогу они међусобно комуницирали, помогли путницима и повећали своје приходе.
Резултат тога је да на прузи где и БГ воз и међуградски саобраћај имају сатни такт (што је зицер) - они нису синхронизовани. Уместо да чекаш 3 минуте на БГ воз у Батаји, имаш ту част да сада чекаш 53 или 23 на Прокопу (на Прокопу постоји заклон), у зависности од доба дана. Јер тако смо у могућности.
3. Долази октобар 2022. и пушташ возове за Шид. Да ли ћеш њих увести у неком шаблону? Наравно да не. Плус их прилагоди БГ возу (који је већ сам по себи лоше постављен), плус их прилагоди новосадским возовима у скоро свим, али не свим ситуацијама (ово "не свим" је наша бољка поготово).
И шта ћемо сада да радимо? Ништа, од децембра се уводи нови ред ред вожње, ту ћемо све исправити.
4. Долази децембар 2022. и на снагу ступа ред вожње у којем апсолутно ништа поводом БГ воза није измењено! Идеална прилика да се људима врате свакодневно отети сати због неспособности управе, али пропуштена. Океј, можда воле да имају празније возове и једни и други, и да не нуде најбољу услугу и по тржиште и њих. Сконтаће следеће године ваљда.
5. И ево је 2023., нова прилика. Сад ћемо да исправимо све што нисмо до сада. Увешћемо сада возове из Панчева ка новосадској прузи. Да ли ћемо да искористимо то да попунимо оне 4 рупе у регио НС-БГ такту? (09:30, 12:30, 15:30 и 18:30) Наравно да нећемо, јер шта ће нам пун такт који је ефикасан и једноставан за разумевање путницима.
У 09:30 и 15:30 ћемо увести полазак НС - Панчево, да не буде да смо џабе бацили гарнитуру. Ово је ок. А у 12:30 и 18:30 опет нећемо ништа, јер што бисмо то радили. Онај ко изађе са посла у НС у 17:30, а живи нпр. у Пазови, нека лепо чека воз до 19:30. Јер тако смо у могућности. Нудимо ти супер услугу, али само део дана. Остатак дана ко те шиша, иди на бус или колима, или се пресели у Београд, па ћеш имати и Сокола који иде на сат.
Убацише целу једну нову гарнитуру и опет немамо сатни такт, и опет немамо целодневно Панчево - НС, и опет се прилагођавамо неким прошлим редовима вожње, да не поверује човек.
6. Успут ћемо кроз године Лазаревачки и Младевновачки саобраћај у Врачарском тунелу прилагодити БГ возу Овча - Батајница, а онда ћемо и Вршачки воз да прилагодимо томе. А онда ћемо и Панвоз да прилагодимо, а онда и овај нови регио експрес из Панчева ка Пазови и НС.
И пуштамо их онда у слотовима којима треба да иду? Наравно да не, него у онима које имамо јер остали "не смеју да се дирају, то је БГ воз". А одакле је то клупче тих "доступних" слотова кренуло? Негде у неком допису Секретаријата за јавни превоз поднешеном инфри тамо негде пре 3 године.
И вози тако у круг. Пута икс итерација на свакој прузи. Преписује се од прошле године да би се преписивало, институције не комуницирају. Нико не зна да ти да одговор зашто нешто баш тада саобраћа, али су сви пуни отпора када се предложи нека оптимизација. Не дај боже да Србија воз и Секретаријат седну за један сто и договоре се око преседања... то су две државе.
7. Решење је један целокупни ресет у аспекту планирања реда вожње. У пракси њега путници не би негативно осетили (у смислу промене рутине) јер би возови били истумбани само минимално у оквиру једног часа, 10-30 минута. А добиле би се боље везе, ефикаснија преседања, бољи термини полазака. Међутим такво тумбање и систематизовање слотова разликује озбиљне железнице од нашег Гумењаристана. А због оваквих ствари хиљаде и хиљаде људи свакодневно губи сате, а железница потенцијалне путнике.
Остаје нада да ће их пуштање нових пруга за Суботицу и Експо натерати да направе неки дугорочни систем, јер тешко да ће ово овако моћи да се настави. И не, ово нема везе са инфраструктуром, само са вољом и координацијом. Инфраструктура нам јесте препрека, али хајде да пре тога пустимо кочницу коју сами држимо без потребе.