daors » 13 Nov 2020 12:41[/url]":19a8z1qa]
Dosadašnja rekonstrukcija železničke stanice na Novom Beogradu pokazuje da se odustalo od ambicioznog rešenja tandema Lojanica+Lojanica iz 2014.(na mestu velike stanične zgrade, gradi se regionalni centar američkog NCR-a, peroni se rekonstruišu prema ranijem i mnogo skromnijem projektu CIP-a). Sve su prilike, dakle, da novobeogradska stanica neće ni izbliza preuzeti funkciju glavne železničke stanice, što su neki najavljivali, iako će se pored nje nalaziti BAS-ova autobuska stanica. Prokop izgleda ostaje beogradska železnička sudbina ili usud (kako ko gleda). Ono što ja želim da kažem, to rešenje uopšte ne mora da bude loše.
Iako nisam ekspert, čini mi se da je najveći problem železničke stanice Beograd-Centar loša integracija sa ostatkom grada. Najočiglednija je ona saobraćajna, ali nije jedina. Uglavnom, svi imamo osećaj da je Prokop "tamo negde", a zapravo je na obodu najužeg gradskog jezgra. Adekvatnim i ne preterano skupim saobraćajnim rešenjem, stanica je samo nekoliko minuta udaljena od Slavije vožnjom Deligradskom ulicom. Na suprotnoj strani auto-puta je Klinički centar Srbije, jugoistočno nekoliko stotina metara dva najveća stadiona u zemlji, te Beogradski sajam. Dakle, zdravstvene ustanove, sportski i privredni sadržaji kojima gravitira mnogo ljudi.
Međutim, bez obzira na dobru poziciju, Prokop može da se integriše sa gradom (infrastrukturno i u svesti građana) tek ako se transformiše u jedan od gradskih centara. Njegovi obrisi se već naziru, i to po obodima: Skyline i Old Mill kod Mostarske petlje, te budući tržni centar Delta Planet na Auto-komandi. Imeđu je, osim stanice Beograd-Centar i bolnica Rudo kojoj definitivno tu nije mesto, kao i Beogradska industrija piva, zastareo proizvodni kompleks koji je "zreo" da se izmesti iz gradskog jezgra. Treba pomenuti i sa druge strane auto-puta kompleks zgrada MUP-a koji je uništen u bombardovanju 1999, a kasnije nije obnovljen.
Slično kao što bi staničnu zgradu na Prokupu mogla da gradi holandsko-bugarska kompanija "Railway City Belgrade" (koja stoji iza zanimljivih vizuelnih rešenja nedavno objavljenih), tom ili drugim investitorima mogao bi se ponuditi širi prostor za izgradnju komercijalnih uz sadržaje od opšteg značaja. I inače, nezavisno od železničke stanice, potez Mostar-Maleško brdo-Auto komanda je odavno zreo za urbanističko preoblikovanje. Ako bi se krenulo u ovom smeru, uz uslov da ceo proces bude transparentan, i da u njegovoj suštini budu stavovi struke (urbanisti+saobraćajni inženjeri), taj deo grada bi mogao da se transformište do neprepoznatljivosti