Nova železnička stanica čeka bolje vreme
Ništa od „Prokopa“
Autor: N. Korlat | Foto: j. vučetić | 22.08.2009. - 10:19
Država je i definitvno odustala od izgradnje železničke stanice „Prokop“. Iako je završetak gradnje svečano najavljen potpisivanjem Protokola i to u prisustvu premijera Cvetkovića, ministra Mrkonjića i pojedinih direktora javnih preduzeća, ni deset meseci nakon toga nisu počeli radovi. Nije pomoglo ni to što se ovaj projekat našao na listi najvažnijih infrastrukturnih projekata Vlade Srbije za 2009. godinu.
Od premeštanja glavne železničke stanice iz centra grada u skorije vreme neće biti ništa, jer za izgradnju „Prokopa“ država nije uspela da pribavi novac. Tako će ovaj projekat, vredan oko 50 miliona evra, morati da sačeka neka bolja vremena, iako je njegova realizacija počela još pre 32 godine.
- Od „Prokopa“ nema ništa. Ako Vlada sutra padne, biće mi jedino žao što nisam uspeo da završim ovaj projekat - kaže za „Blic“ Milutin Mrkonjić, ministar za infrastrukturu.
Tako, međutim, nije izgledalo pre nešto manje od godinu dana, kad su premijer Mirko Cvetković, ministar Mrkonjić, tadašnji direktor „Železnica Srbije“ Milanko Šarančić, gradonačelnik Đilas i predstavnici izvođača radova kompanije „Energoprojekt“ potpisali Protokol i uz šampanjac najavili početak izgradnje „Prokopa“. Tada je rečeno da radovi kreću „odmah“, odnosno kad se za nekoliko dana potpiše ankes ugovora sa „Energoprojektom“ koji će da definiše sve detalje gradnje. Rok za završetak radova bio je april 2010. godine.
- Nedostatak novca od početak „krasi“ ovu investiciju, a mi od države za do sada izvedene radove potražujemo još oko 12 miliona evra. Akcionari se pitaju gde su pare. Od trenutka kad je potpisan Protokol mi samo stojimo u mestu - kaže Miodrag Zečević, izvršni direktor za marketing u kompaniji „Energoprojekt“.
Iako radovi koji su predviđeni Protokolom nisu krenuli, na sednici Vlade Srbije početkom ove godine dogovoreno je da „Prokop“ mora da bude gotov do decembra 2009, što je naznačeno i u Akcionom planu za izgradnju železničkog koridora 10. Kako novca nije bilo dovoljno u budžetu, republičke vlasti odlučile su da traže od Grada da uzme aktivnije učešće u ovom projektu, a deo novca uzeće iz kredita. Čak je razmatrano da se prostor iznad ploča, koji je predviđen za komercijalni prostor, proda investitorima i da se od toga finansira izgradnja stanice. Kako je tada rečeno, od prodaje tog dela „Prokopa“ može da se zaradi između 50 i 100 miliona evra.
Međutim, kompanije koje su pokazale interesovanje za kupovinu ovog prostora ubrzo su odustale, a država ni iz kredita nije uspela da obezbedi sredstva za izgradnju nove železničke stanice.
Do sada uloženo 100 miliona evra
Železnička stanica “Prokop” počela je da se gradi 1977. godine. Procenjuje se da je do sada u nju uloženo više od sto miliona evra. Završena je samo jedna ploča, na kojoj treba da se dozidaju poslovno - komercijalni prostori. Ispod ploče, projektovano je deset opremljenih koloseka na 3.000 kvadrata i oko njih još 10.000 kvadrata poslovnog prostora.