Šta je novo?

Železnička Stanica Beograd Centar, Prokop - [ Železnica ]

[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=886430#p886430:2ctuzk0o je napisao(la):
orjen » Pon Okt 04, 2021 10:01 pm[/url]":2ctuzk0o]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=886424#p886424:2ctuzk0o je napisao(la):
Bender Rodriguez » 04 Oct 2021 08:54 pm[/url]":2ctuzk0o]Koje su to državnE ustanovE (množina, vidim) najvišeg ranga u blizini Prokopa?

A to što se Skupština smestila na brdo 200 metara iznad Savkog trga ne znači apsolutno ništa. Prvo, opet je ostala u centru, istorijskom i večnom centru Beograda. A drugo, nije se smestila u rupu između brda koju s jedne strane opkoljava autoput, s druge fabrike i stovarišta, s treće tunelčine i ćorsokaci a tek sa četvrte neka nazovi pristupna saobraćajnica koja nije ni postojala do pre 10 godina. Tako da poređenje je mani ga mito. Sto mi je deda bio kapetan garde, znam sta je tamo, a nabrojao bi jos i marsalat (srusen) i svim drugim vojnim ustanovama na Dedinju.
Radi se o ustanovama na Dedinju, imas Titovu i Karadordevih rezidencija, Arhiv Jugoslavije, i ako hoces i znacajne ambasade kao sto je americka. One su na tom potezu a ne trga Republike.
Uh uh uh, vidim sve same posećene i vrlo bitne ustanove u Beogradu...

A Američku ambasadu zaboravi, ona nema veze sa Prokopom niti se do nje stiže preko njega. Ko i dolazi iz unutrašnjosti, dolazi autobusom. To je kao da mi kažeš ''pa bitno je stajalište Južni Bulevar, jer se do preko njega dolazi do Zvezdare''. Mani me toga.

Dakle, utvrdili smo - osim Kliničkog centra, u blizini Prokopa nema nikakvih drugih za narod važnih ustanova i institucija.

Lepo što ti je deda bio kapetan Garde, sećam se kad si mi sav ponosan pisao o tome na istoj ovoj temi još pre 6 meseci, valjda očekivajući da ja poletim od ushićenja. Problem je samo što ne vidim kakve to veze ima sa temom. Možda misliš da je deda jedini znao išta o Beogradu i kretanjima u njemu...?
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=886423#p886423:12ijerzb je napisao(la):
orjen » Pon Okt 04, 2021 9:53 pm[/url]":12ijerzb]Nemam nista protiv, stanica na Savskom trgu je bila presudna u razvoju grada i svakako jedan od njabitnijih u istoriji. Predlazem i izvanrednu emisiju kod dva bela goluba o Nemanjinoj ulici. Jasno je, da je Nemanjina izgradena sa drzavnim ustanovama zbog zeleznicke stanice. Posle 1918 Nemanjina prestaje da bude korso grada a i jedan znacajan deo administracije se vremenom premesta na druge lokacije (npr. Skupstina). Mora se i napomenuti da je i lokacija Prokopa izabrana za drzavne ustanovo najviseg ranga, sto podstica na znacaj lokacije.

Не.
 
Na Dednijnu a tom potezu pripada Prokop. Rezidencijalni je prostor sa najvisim ustanovama drzave i vojnim i civilnim.
 
Замисли да неко покуша да измести Главни колодвор на Пантовчак. Кај не?

Замисли да неко покуша да измести главну станицу у Бону у резиденцијални део. Не можеш. Замисли да се измести главна станица у Прагу, Братислави, Варшави,... Било који град, осим Тиране.

Неодбрањиво.
 
Treba Beobuild da napravi emoticon "Prokop fijasko"
Zaslužena titula već 50 godina.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=886415#p886415:1g3846zi je napisao(la):
Bender Rodriguez » Пон Окт 04, 2021 8:41 pm[/url]":1g3846zi]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=886397#p886397:1g3846zi je napisao(la):
Дошљак » Pon Okt 04, 2021 9:20 pm[/url]":1g3846zi]Прокоп није мана сам за себе, већ је проблем однос града према њему.
Ne.
1) kad je nešto građeno u rupi nedođiji,
2) dovoljno blizu saobraćajnicama i javnom prevozu da nije nedostižno, ali opet dovoljno daleko da svakoga mrzi da se bakće do njega osim ako baš ne mora
3) kada za svoje postojanje iziskuje kopanje XY tunela, pravljenje nadvožnjaka, pasarela, trgova i koječega...
4) kad je dizajnirano i dimenzirano kao da smo Sovjetski savez u vrhuncu a ne Jugoslavija na zapećku...
5) kad je potrebno da privatna kompanija kupi deo lokacije i obeća kule i gradove na krovu samo da bi privukla ponekog nesrećnika
6) kad ni godinama nakon otvaranja ne može da ni u jednom momentu da nakupi korisnika koliko jedna okretnica Zeleni Venac...

onda to jeste mana sama za sebe.

Vi pojedinci ovde uporno ponavljate fraze koje se svode na ovo: ''Ma nije Prokop toliko loš koliko mi nemamo uslove za njega''.

Rođače... Pa to ti je kao da kupiš Ferrari Enzo (uzimam njega za primer jer ga sad nađoh na listi auta sa najmanjim klirensom) i shvatiš da ne možeš da ga voziš ovde zbog očajnih kolovoza, rupa i nagiba i onda kažeš ''ma nije on toliko loš koliko ja nemam uslove za njega''. Ne brate. Za tebe u toj situaciji - JESTE LOŠ. I ili si ispao slepac onda kad si ga kupio takvog, a znao si da ćeš da živiš u Srbiji, ili je ispao onaj ko ti ga je poklonio.

E isto važi i za Prokop. Šta vam znači to ''nije on toliko loš koliko nije za nas''???!!! Pa za koga se ovde projektuju te stanice? Za duhove ili za građane Beograda odnosno Srbije? Ko treba da ih koristi? Kako? Da leti do njih ili da hoda i priđe im javnim prevozom? Čiji budžet treba da finansira izgradnju te stanice i čuvenog Čvooooura™ ? Budžet Japana ili Budžet Srbije odnosno i tada skromne Jugoslavije? Za koje potrebe se pravi ta stanica i taj čvor? Da služe nekoj svrsi, da budu funkcionalni i da olakšaju život uz povećanje bezbednosti i protoka... ili da budu impozantni na papiru, da im gradilišta postanu svojevrsni mauzoleji i da obiđu celu Jugoslaviju, ali kao metafore i sprdnja za nešto što se gradi duže od piramida...?


Večito ti neki izgovori ''ma nije to toliko loše, koliko nije za nas''. Jbt to sam samo na ovom forumu video.
1) некада је Тошин бунар био недођија, па је сад једна од искоришћенијих станица у чвору, захваљујући друсмким везмама и линијама јавног превоза. А могао је да буде без булевара и без јавног превоза, па да буде као станица у неком подавалском селу.
2) нема и даље адекватне инфраструктуре из свих праваца, осим из правца булевара Кнеза Александра Карађорђевића, али за аутомобиле и аутобусе. Фали пешачка веза директно од тролејбуског стајалишта код ортопедског завода. Северна ивица околине Прокопа је и даље непроходна а туда лако може да се направи веза са булеваром Војводе Путника и Мостаром. За присту од аутопута нема улаза пошто није готова фасада, тј. фалили су колосек и перон, с тога се морало кружити скроз горе до Драгана Манцеа.
3) крзо Београд је најрационалније спровести железницу тунелима, не видим ту ништа спорно, па спас за стару станицу и стари чвор је могао да буде само укопавање пруге од Сајма до Савског трга, са новим тунелом испод центра града до Дунав станице. Пасареле, тргови, надвожњаци, то је све нужно зло рељефа Београда, нису ништа мање бетона ни Мостарска петља, Аутокоманда, Теразијски тунел, петља код Панчевца, и све петље и надвожњаци дуж аутопута на НБГ.
4) Дизајн јесте мегаломански, ту се слажем, али то је одлучила политика. Грађевинци су излобирали да бетонирају, то је подржала индустрија грађевинског материјала. Да је све завршено 2000.-2001. као што је било у плану друга би ситуација била већ деценијама у целом граду. Радио би се метро негде 2005.-2006.
5) Није потребна приватна компанија, то је чиста неспособност града и државе. Град и држава имају проблеме са простором, а у исто време има неискоришћене просторе. Могли су на плочи Прокопа да сазидају било шта, зграде за факултете без истих, за судове који су последњих деценија усељавани у напуштене војне зграде, за градску управу која је усељена у откупљени солитер Инекса 2009., ново председништво и зграде за министарства и владу, да се ослободе стара здања у центру града... али просто, државна политика је да продаје па да купује.
6) Не може да накупи кад нема јавни превоз. Када би Зелени венац имао само линију попут 36, био би пустара без живе душе.

Прокоп је супер из угла функционисања железничког чвора као пролазне целине. Али је очајан из угла потреба за инфраструктурним опремањем да би се интегрисао са градским ткивом.

Прокоп је више као прича да си купио котао за грејање на гас, али град није спровео гасовод кроз твоју улицу, и ти чекаш да се смилују и да можеш да се грејеш.
 
ST.jpg

Dedinje.jpg
 
Није био пуст док је било железнице и окретнице. А кад оде БАС опустеће скроз.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=886440#p886440:13n9j2px je napisao(la):
Дошљак » Pon Okt 04, 2021 10:20 pm[/url]":13n9j2px]
1) некада је Тошин бунар био недођија, па је сад једна од искоришћенијих станица у чвору, захваљујући друсмким везмама и линијама јавног превоза. А могао је да буде без булевара и без јавног превоза, па да буде као станица у неком подавалском селу.
Da ali nije u rupi, nije odvojen od centra autoputem i nije okolo ispresecan ćorsokacima i fabričkim krugovima.
2) нема и даље адекватне инфраструктуре из свих праваца, осим из правца булевара Кнеза Александра Карађорђевића, али за аутомобиле и аутобусе. Фали пешачка веза директно од тролејбуског стајалишта код ортопедског завода. Северна ивица околине Прокопа је и даље непроходна а туда лако може да се направи веза са булеваром Војводе Путника и Мостаром. За присту од аутопута нема улаза пошто није готова фасада, тј. фалили су колосек и перон, с тога се морало кружити скроз горе до Драгана Манцеа.
Moja poenta je upravo u tome da je Prokop pozicioniran tako da je previše blizu velikim saobraćajnicama kojima prolazi prevoz da bi uvodio posebne linije samo za njega, a opet previše daleko samim tim saobraćajnicama da bi kretanje pešaka i prevozom do njega - sa postojećom mrežom linija - bilo primamljivo i prijatno. Ne znam kako drugačije da objasnim ali pogledaj i sam poziciju Prokopa, što na mapi, što na uživo, u odnosu na saobraćajnice oko njega kojim prolazi JGP. Sve, ali sve oko njega vrišti ''tako blizu a tako daleko''. Pa bre, čak i njegovi imbecilni peroni su tako osmišljeni sa onim kretenskim stepenicama i potrebama da se ''silazi U njih'' tako da ti sve deluje ''tako blizu a tako daleko''.

To je možda dovoljno za nekolicinu ljudi kojima ne smeta da pešače, kao i za ljubitelje železnica i koječega. Ali to nije ono što će privući većinu naroda da koriste taj prostor.
3) крзо Београд је најрационалније спровести железницу тунелима, не видим ту ништа спорно, па спас за стару станицу и стари чвор је могао да буде само укопавање пруге од Сајма до Савског трга, са новим тунелом испод центра града до Дунав станице. Пасареле, тргови, надвожњаци, то је све нужно зло рељефа Београда, нису ништа мање бетона ни Мостарска петља, Аутокоманда, Теразијски тунел, петља код Панчевца, и све петље и надвожњаци дуж аутопута на НБГ.
Tuneli su potrebni, ali tako da se dobije smislena mreža kroz i oko grada. I podvlačim ovo - OKO GRADA. Da se ima normalna obilaznica, više mostova, tranzit za opasne materije, normalno raskršće...

A ne tuneli ispod centra kojima jezde eksplozivi/eksplozivne materije (ili možda neko preferira varijantu preko Dorćola, taman uz stanove?), pa onda tunel koji izbija taman pred most (tako da taj most više nikad nigde ne može da mrdne, super zamisao), zatim jedan jedini most preko Dunava, raskršće u utrobi brda i koječuda...

Čoveče, ovo je Beograd. Raskršće železničkih puteva u Beogradu, Srbiji. Odnosno Beogradu, Jugoslaviji, u vreme kad se gradio. Pa nije bre ovo Kalkuta ili Hamburg pa da pola svetskih železnički puteva vode ovamo. Pa da nam treba paukova mreža sa 20 pravaca i 40 tunela da se reši problem ukrštanja ''čak'' 4 železnička kraka u jednom gradu. Nego avaj... Malo JNA, malo Nesvrstani, malo ovo, malo ono... i umesto normalnog čvorišta i normalnog površinskog raskršća kod današnjeg NISa, odabrano je rešenje u koje je upumpano više para nego u Hamburg a nije se isplatilo ni napunilo ni 10% od predviđenog.
 
Kad će više taj fb i ig da prorade da oladite ovde malo, tupite jedno te isto neko u klin, neko u ploču već satima. :lool:
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=886448#p886448:39xbfwkz je napisao(la):
Дошљак » Pon Okt 04, 2021 10:36 pm[/url]":39xbfwkz]Није био пуст док је било железнице и окретнице. А кад оде БАС опустеће скроз.
Da li to išta menja u Orjenovom iskazu i izmišljotini da je Prokop zapravo budući centar zbivanja u Beogradu a da su Dedinje i Senjak prirodne tačke interesa za sve koji stignu ili žive ovde?

Te moje slike su ilustracija dokle je otišla njegova opsesija Prokopom. Do te mere da mu Kuća cveća i Američka ambasada postaju preče i bitnije od onoga što je pružala GŽS i da će oni kobajagi da izvade Prokop. Što je najluđe od svega, lik se nije ni setio Kliničkog centra. Ko o čemu, on najpre o Kući cveća i Američkom Fort Noksu i kasarni.

A i te lokacije su, kao što rekoh, u sprezi sa Prokopom mani ga mito.
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=886451#p886451:39xbfwkz je napisao(la):
WLABmz » Pon Okt 04, 2021 10:40 pm[/url]":39xbfwkz]Kad će više taj fb i ig da prorade da oladite ovde malo, tupite jedno te isto neko u klin, neko u ploču već satima. :lool:
E ne znam brate, ali evo imam za tebe jedan savet koji sam nedavno otkrio pa da podelim i sa tobom. Mala ali praktična stvar da jednom za svagda izbegneš sve neželjene postove i sve neželjene članove. Naime, u gornjem desnom uglu stranice foruma, na samom desnom kraju plave crte imaš ovo dugme u obliku strelice.
Odjavi-se-WLAB.jpg

Klikni na to i vidi jel ti se problem rešio. Pa mi javi. Aj nek ti je sa srećom. :kk:
 
Ne koristite podatke pravilno sto ne znate da li da ih stavljajte u "main" i "subordinate clause". Glavni argument treba da ima end placement" ako je zamisljen kao message to take home.

Vase pisanje lici na- Although Fred commits genozide, he's a nice guy, a takav argument nema smisla, sto drzii strukturalnu gresku u argumentu sa podacima koje se iznose.

Ovu vezbu preporucujem onima koje hoce da se bave pisanju naucnim radovima - sve cetiri recenice razlikuju argument u main i subordinate clause a dve mesaju end position i main clause:
a) Although Fred's a nice guy, he beats his dog.
b) Although Fred beats his dog, he's a nice guy.
c) Fred's a nice guy, but he beats his dog.
d) Fred beats his dog, but he's a nice guy.

a) Although Prokop is a nice railway station, it is far away.
b) Although Prokop is far away, it is a nice railway station.
c) Prokop is a nice railway station, but far away.
d) Prokops' far away, but it is a nice railway station.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=886451#p886451:2vt2aqnm je napisao(la):
WLABmz » Pon Okt 04, 2021 10:40 pm[/url]":2vt2aqnm]Kad će više taj fb i ig da prorade da oladite ovde malo, tupite jedno te isto neko u klin, neko u ploču već satima. :lool:

Ово је чиста суштина свега. Расправа се води око најважније ствари.
 
Локација Главне железничке станице Прокоп можда може да делује да је добро изабрана гледајући неку војну мапу, али из перспективе пешака, кад стојиш на улици или се крећеш по граду терен и локација су катастрофални, мислим да горе није могло, тотално сулуд пројекат, не знам чиме су се руководили пре 40-50 година када је изабрана та локација.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=886453#p886453:294pv2jc je napisao(la):
orjen » Pon Okt 04, 2021 10:42 pm[/url]":294pv2jc]Ne koristite podatke pravilno sto ne znate da li da ih stavljajte u "main" i "subordinate clause". Glavni argument treba da ima end placement" ako je zamisljen kao message to take home.

Vase pisanje lici na- Although Fred commits genozide, he's a nice guy, a takav argument nema smisla, sto drzii strukturalnu gresku u argumentu sa podacima koje se iznose.

Ovu vezbu preporucujem onima koje hoce da se bave pisanju naucnim radovima - sve cetiri recenice razlikuju argument u main i subordinate clause a dve mesaju end position i main clause:
a) Although Fred's a nice guy, he beats his dog.
b) Although Fred beats his dog, he's a nice guy.
c) Fred's a nice guy, but he beats his dog.
d) Fred beats his dog, but he's a nice guy.

a) Although Prokop is a nice railway station, it is far away.
b) Although Prokop is far away, it is a nice railway station.
c) Prokop is a nice railway station, but far away.
d) Prokops' far away, but it is a nice railway station.
@ Panto, brate, moramo da upoznamo ovog sa Zumom. :o
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=886451#p886451:45bdk0or je napisao(la):
WLABmz » Пон Окт 04, 2021 9:40 pm[/url]":45bdk0or]Kad će više taj fb i ig da prorade da oladite ovde malo, tupite jedno te isto neko u klin, neko u ploču već satima. :lool:
:twisted:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=U8lNKHUd5xY[/youtube]
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=886457#p886457:vxb7n1ks je napisao(la):
Дошљак » Pon Okt 04, 2021 10:45 pm[/url]":vxb7n1ks]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=886451#p886451:vxb7n1ks je napisao(la):
WLABmz » Пон Окт 04, 2021 9:40 pm[/url]":vxb7n1ks]Kad će više taj fb i ig da prorade da oladite ovde malo, tupite jedno te isto neko u klin, neko u ploču već satima. :lool:
:twisted:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=U8lNKHUd5xY[/youtube]

E baš sam na to mislio. :bubanj:
 
'Prokop je bio pokriće za 'genozid' nad železnicom u Beogradu, ali je dobra glavna beogradska stanica.'

:kk:
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=886339#p886339:y94pvpb0 je napisao(la):
overdrive » 04 Okt 2021 18:51[/url]":y94pvpb0]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=886321#p886321:y94pvpb0 je napisao(la):
vucko » Pon Okt 04, 2021 5:55 pm[/url]":y94pvpb0]BNV neće biti demontiran niti će bivša GŽS biti vraćena, to je prosto nemoguće. Takođe te molim overdrive da više citata ubaciš u jedan post. to bivši moderator govori iz mene :)

Зашто мислиш да је то немогуће? Да ли су то објекти који физички не могу бити уништени? Да ли су отпорни на све врсте средстава и сваку силу или енергију?

Ако је могла да буде уништена станица, зашто не може ово? Ако су толики објекти код нас и у свету били порушени, зашто не може ово?
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=886341#p886341:y94pvpb0 je napisao(la):
overdrive » 04 Okt 2021 18:58[/url]":y94pvpb0]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=886326#p886326:y94pvpb0 je napisao(la):
WLABmz » Pon Okt 04, 2021 6:08 pm[/url]":y94pvpb0]
overdrive":y94pvpb0 je napisao(la):
То је све прескупо и беспотребно. Много је лакше и јефтиније да се окретница са Савског трга пребаци на плочу изнад Прокопа и аутобуси ту не стоје, него да само приме путнике и назад ка другој окретници.

Спајање поменутих улица је скупо и беспотребно, као и довођење нових линија ГСП-а, а нарочито трамвајских.

Nije bespotrebno, nego prekopotrebno, jer upravo sve to pomenuto je ono što će učiniti Prokop funkcionalnim.

Na Ploči na Prokopu će biti stanična zgrada i objekti koje izgradi Railway City - već je x puta kačeno ovde, tako da nikakva okretnica ne može da bude tu.

overdrive":y94pvpb0 je napisao(la):
Предложени режим саобраћаја треба задржати, све док се Савски трг и амфитеатар не врате у првобитно стање.

Ja ne znam gde živiš, ali hajde prošetaj se do Savskog trga i Savskog amfiteatra pa mi reci kako to predlažeš da se izvede s obzirom na u međuvremenu izgrađene objekte. Prosto mi je neverovatno da još ima osoba koje misle da je moguće da se GŽS vrati u ovom trenutku.

P.S. Ova tema se potpuno izgubila u nekom besciljnom i nesadržajnom raspisivanju par članova. Mislio sam da ću mojim prethodnim komentarom vratiti smer teme u neke razumne okvire, ali ne vredi. Dok se ne ispucate ili do neke nove vesti... :sesir:

Јесам, био сам тамо и пре и после. Не видим у чему је проблем и зашто то мора тамо да остане. Не разумем зашто ти објекти не могу да се уклоне.

Предлажем ти да потражиш на интернету како нестају и како се динамитом руше читави делови градова у свету, на свим континентима.
Neki veruju da se sve može u Srbiji, samo ne da se pozitivno odgovori na neku žalbu na bilo kom Javnom uvidu. ;)
Kada je kod nas bilo da je planski srušen čitav jedan deo grada da bi se na njemu gradilo ponovo, nešto potpuno novo? Ne računam uklanjanje šina radi izgradnje BNV.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=886356#p886356:17lmdat5 je napisao(la):
Дошљак » 04 Okt 2021 19:49[/url]":17lmdat5]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=886340#p886340:17lmdat5 je napisao(la):
overdrive » Пон Окт 04, 2021 5:55 pm[/url]":17lmdat5]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=886330#p886330:17lmdat5 je napisao(la):
Дошљак » Pon Okt 04, 2021 6:21 pm[/url]":17lmdat5]То када се посматра тако пластично, доведимо аутобус до Прокопа. Али довођење јавног превоза до Прокопа мора да буде смишљено. За сад би од свих линија које су окретале на Савском једино премештање 46 на Прокоп имало смисла. Прокопу фали веза са центром града. Од аутобуса конкретно фали неки да иде из Кнеза Милоша и да се спусти на плочу. Фале тролејбуски 40 и 41 исто да се спусте, али да буду пролазни. Фале и линије које би повезале Прокоп са Вождовцем у ширем смислу - са Војводе Степе, са Јерковићем, са Медаковићем и са Устаничком, пошто ти делови града немају никакву железницу.

Оно што би имало смисла, а фактички је неизводиво би било да на прокоп пребацимо и аутобуске линије које су пролазне, као и трамвај, али то није могуће.

Није бесмислено и немогуће. Зашто би 601 окретао код ТЦ-а Галерија, а не код станице Београд Центар? Зашто не могу 5хх и 8хх? Је л постоји физичка, законска или морална препрека? Не. Шта спречава возила јавног саобраћаја да буду тамо преусмерена?

Најјефтиније и најефикасније средство за повезивање станице са градом и његовим насељима.
Moгуће јесте, али нема ефекта. Окретница на Савском тргу је имала смисла само скупа са железницом, БАС, трамвајима и пролазним аутобуским линијама 78 и 83. 601 може да окреће и на Прокопу, али ће опет већина путника да изађе код Сава центра. Од Сава центра се лакше стиже до центра града са 95.
Е сад што се тиче 601 и железнице, ту се увек користило преседање код Тошиног бунара на БГ воз.
Evo šta sam predlagao za 601 i još neke linije.

[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=790516#p790516:17lmdat5 je napisao(la):
solecar » 06 Nov 2020 01:52[/url]":17lmdat5]
            • Predlog reorganizacije linija u zoni BNV
          • (izmena i dopuna organizacije od strane SJP /30. X 2020./)

Pre nego što počnem, napomenuo bih da nisu sve moji predlozi, čisto da ne bude zabune i nesporazuma. Zamolio bih sve koji komentarišu, da konkretno kažu šta misle, šta nevalja i zašto, šta je OK, šta bi trebalo da se menja, šta nije izvodljivo... Takođe, treba uzeti prilikom razmatranja predloga u obzir da sam pokušao, koliko je to moguće, da objedinim tokove i potrebe putnika, kao i bolju povezanost tržnog centra Galerija.

Obzirom na to da nije moguće iz pravca Ade Ciganlije skrenuti u Bulevar Vudroa Vilsona kod Sajma, već samo iz pravca Mostara, kao i što je iz Bulevara Vudroa Vilsona moguće samo skrenuti kod Sajma ka Adi Ciganliji, organizacija linija je donekle ograničena.

Linije 91, 92, 551 i 553, ostaju na novim trasama, gde vreme čekaju na stajalištu u Bulevaru Vudroa Vilsona, najbližem Sajmu. Linija 46 takođe ostaje na predloženoj trasi, gde se okreće na novoizgrađenoj okretnici ispod Gazele i saobraća dvosmerno kroz Bulevar Vudroa Vilsona, Nikolaja Kravcova i Savskom.

3A Slavija /Narodna banka/ - Kneževac

Privremena linija bi koristila okretnicu koju trenutno koristi linija A1. U smeru ka periferiji bi išla sledećom trasom: Kralja Milana, Slavija, Nemanjina, Savski trg, Karađorđeva, BAS, Bulevar Vudroa Vilsona, Sajam i dalje redovnom trasom. U smeru ka centru bi išla redovnom trasom do Sajma, pa pravo Savskom do Savskog trga i Nemanjinom do okretnice kod Narodne banke.



------------------------------------------------------------------

36 Studentski trg – ŽS Prokop - ŽS Topčider

Linija menja svoju trasu i prestaje da bude kružna linija. Spaja se sa linijama 22A i 38A.
Na ovaj način se rešava nekoliko stvari. Veza ŽS Topčider i ŽS Prkop ostaje, zbog koje je i bila uvedena linija 38A, s tim što se dobija bolja veza ka drugim linijama gradskog prevoza i povzanost sa centrom, umesto periferijom, kako je trenutno slučaj. Na ovaj način se unapređuje povezanost Prokopa sa centrom, zbog čega je i uvedena kružna linija 36. Takođe, prolaskom pored TC Galerija, dobija se nedostajuća veza pomenutog sa centrom grada. Na liniji bi radilo ukupno 6 vozila, 2 sa linije 36 i 4 sa linije 22A. Na ovaj način bi se dobio takt od 14 minuta. Trasa linije bi pokrivala nedavne izmene na liniji 36.

ka periferiji: Studentski trg, Vase Čarapića, Trg republike, Kolarčeva, Terazije, Kralja Milana, Slavija, Nemanjina, Savski trg, BAS, Bulevar Vudroa Vilsona, Nikolaja Kravcova, Savska, Mostar, Bulevar vojvode Putnika, Bulevar kneza Aleksandra Karađorđevića, Interna saobraćajnica kod Prokopa, ŽS Prokop, Dragana Mancea, Bulevar kneza Aleksandra Karađorđevića, Teodora Drajzera, Bulevar patrijarha Pavla, ŽS Topčider

ka centru: ŽS Topčider, Gardijska, Bulevar patrijarha Pavla, Teodora Drajzera, Bulevar kneza Aleksandra Karađorđevića, Dragana Mancea, ŽS Prokop, Interna saobraćajnica kod Prokopa, Bulevar kneza Aleksandra Karađorđevića, Bulevar vojvode Putnika, Mostar, Bulevar vojvode Mišića, Bulevar Vudroa Vilsona, BAS, Savski trg, Nemanjina, Slavija, Kralja Milana, Terazije, Kolarčeva, Trg republike, Vase Čarapića, Studentski trg

napomena za stajališta:
1) Početno stajalište na Studentskom trgu /#581/ bi bilo zajedno sa linijama 28 i 41.
2) Stajalište Trg republike u smeru ka periferiji /#702/ bi bilo zajedno sa linija 24, 26, 37 i 44 u Kolačevoj ulici. U smeru ka centru bi koristila trolejbusko stajalište /#194/ u Vase Čarapića.
3) Stajalište Slavija u smeru ka periferiji bi bilo početno stajalište /#3054/ linija 21 i 22 na kružnom toku na Slaviji, dok bi u smeru ka centru bilo stajalište /#200/ linija 29 i 31 u Kralja Milana.
4) Linija bi u oba smera svraćala do stajališta /#279/ Dragiša Mišović u smeru ka Banjici, u ulici Bulevar kneza Aleksandra Karađorđevića. Po ponovnom uspostavljnju stajališta /#280/ Dragiša Mišović u smeru ka centru, u ulici Bulevar kneza Aleksandra Karađorđevića, linija bi pomenuto stajalište koristila u smeru ka Studentskom trgu, a stajalilište /#279/ u smeru ka ŽS Topčider.



------------------------------------------------------------------

38 Gazela – ŽS Prokop - VML

Linije 38 i 38L se spajaju u jednu liniju. Umesto okretanja oko stubova Mostarske petlje, linija se produžava do novoizgrađene okretnice ispod Gazele, čime se izbegava stvaranje gužvi prilikom čekanja na vreme polaska. Spajanjem linija 38 i 38L se omogućuje i direktna povezanost Velikog mokrog luga sa centrom. Trasa je napravljena prvenstveno da ide preko Prokopa kako bi se omogućilo da linija od Šumica do Autokomande ide u oba smera sve vreme Ustaničkom. Bilo je ranije predloga za ovako nešto, što se tiče Ustaničke. Na liniji bi radila 3 vozila, što je i ukupan broj vozila na linijama 38, 38L i 38A. Takt bi bio na 26 - 27 minuta.



------------------------------------------------------------------

51 Slavija /Narodna banka/ – Bele vode

Kako je na trenutnoj trasi linija dobro popunjena samo na potezu od Banovog brda do okretnice u Belim vodama , zbog same mreže linija na Banovom Brdu i u Žarkovu , preusmerenjem preko Železničke stanice „Beograd centar“ i Autokomande do Slavije, gde se linija okretala do početka radova na rekonstrukciji Nemanjine ulice početkom 2006. godine, ponovo se vraća veza Belih voda sa Slavijom, što stanovnicima Belih voda, Žarkova i Banovog brda od tada nedostaje, kako zbog lakšeg presedanja na druge linije u okolini, tako i zbog objekata u neposrednoj blizi (banke , hoteli , bolnice). Preusmerenjem linije preko Prokopa, nadoknađuje se veza istog sa KBC Srbije, kao i Autokomandom i Bulevarom oslobođenja, što se gubi predlogom za preusmerenje linije 36 i spajanjem sa linijama 22A i 38A. Korišćenjem okretnice pored Narodne banke, koju trenutno koristi linija A1, presedanje na druge linije je maksimalno pojednostavljeno, plus što se rasterećuje i sama okretnica u Birčaninovoj. Za realizaciju preusmerenja nisu potrebna nikakva dodatna ulaganja , obzirom da je moguće sa trenutnim brojem vozila realizovati postojeći takt od oko 10 minuta



------------------------------------------------------------------

71 Gazela - Ledine

Od okretnice u Ledinama, pa do Brankovog mosta, linija bi saobraćala sadašnjom trasom, a onda se spuštala u ulicu Gavrila Principa, pa Ličkom ulicom do BAS – a i Bulevarom Vudroa Vilsona do okretnice kod Gazele. U smeru ka periferiji bi linija išla Karađorđevom i Koče Popovića umesto Ličkom, zbog toga što su pomenute ulice jedosmerne, ali u suprotnim smerovima. Na ovaj način se rasterećuje okretnica Zeleni venac, ali se dobija i veza većeg dela NBG sa TC Galerija. Na liniji bi radio isti broj vozila kao i do sada, što je 7, sa taktom na 11 minuta, umesto dosadašnjih 10 minuta.

napomena za stajališta:
1) U smeru ka Gazeli bi linija koristila nekadašpnje stajalište linije 67, po isključenju sa Brankovog mosta, koje bi se ponovo vratilo u funkciju.



------------------------------------------------------------------

81 Gazela - Altina

Linije 81 i 81L se spajaju u jednu liniju. Linija se produžava uz promenu trase. Obzirom da Ugrinovačkim putem pored trenutne trase linije 81, saobraća i linija 707, koja ide do centra, uzeto je da novoformirama linija kroz Altinu pokriva trasu sadašnje linije 81L. Prilikom pravljenja trase, vođeno je računa da ide kroz ulice gde se stvaraju minimalne gužve ili ih nema, kako bi linija bila brža, a istovremeno i da se dobije trasa sa dobrim presedačkim vezama. Na ovaj način se dobija i trenutno nepostojeća veza Zemuna sa TC Galerija. Takođe, linija bi prolazila kroz Bulevar heroja sa Košara, kojim trenutno ne prolazi nijedna linija, iako je bilo njegovom izgradnjom predviđeno, čemu u prilog ide i horizontalna signalizacija za četri stajališta. Sličan predlog za uspostavljanje linije koja bi išla većim delom predložene trase, ranije je predlagan. Linija bi radila u ekspres režimu. Na liniji bi radilo ukupno 10 vozila, po 5 sa svake od spojenih linija, koliko ih ima svaka trenutno. Na ovaj način bi se dobio takt od 9 minuta.

trasa: TC Galerija, Bulevar Vudroa Vilsona, Nikolaja Kravcova, Savska, Bulevar vojvode Mišića, Most na Adi, Bulevar Heroja sa Košara, Tošin bunar, Ivićeva, Senski trg, Ugrinovačka, Dobanovački put, Pavla Vujisića


stajališta ka periferiji:

01) Gazela
02) TC Galerija 1*
03) TC Galerija 2*
04) Palata pravde 1
05) Sajam
06) Tramvajski depo**
07) Blok 66A**
08) West 65**
09) Blok 40**
10) ŽS Tošin bunar
11) Studentski grad
12) Pariske komune
13) Prilaz
14) Novogradska
15) Stadion „Zemun“
16) Filipa Višnjića /#1963/
17) Glavni poštanski centar
18) Dobanovački put
19) Abebe Bikila
20) Vrtić „Milica“
21) Viktora Starčevića
22) Kortesarova
23) Emila Zatopeka
24) Dijega Rivere
25) Altina

stajališta ka centru:

01) Altina
02) Dijega Rivere
03) Emila Zatopeka
04) Konstantina Kavafija
05) Viktora Starčevića
06) Vrtić „Milica“
07) Abebe Bikila
08) Dobanovački put
09) Glavni poštanski centar
10) Filipa Višnjića /#1964/
11) Stadion „Zemun“
12) Novogradska
13) Prilaz
14) Pariske komune
15) Studentski grad
16) ŽS Tošin bunar
17) Blok 40**
18) West 65**
19) Blok 66A**
20) Tramvajski depo**
21) Sajam
22) Durmitorska
23) TC Galerija 2*
24) TC Galerija 1*
25) Gazela

* - novouspostavljena stajališta u Bulevaru Vudroa Vilsona
** - stajališta u Bulevaru heroja sa Košara koja trenutno nisu u funkciji



------------------------------------------------------------------

84 Gazela – Nova Galenika

Od okretnice u Novoj Galenici, pa do Brankovog mosta, linija bi saobraćala sadašnjom trasom, a onda se spuštala u ulicu Gavrila Principa, pa Ličkom ulicom do BAS – a i Bulevarom Vudroa Vilsona do okretnice kod Gazele. U smeru ka periferiji bi linija išla Karađorđevom i Koče Popovića umesto Ličkom, zbog toga što su pomenute ulice jedosmerne, ali u suprotnim smerovima. Na ovaj način se rasterećuje okretnica Zeleni venac, ali se dobija i veza Zemuna sa TC Galerija, koju ne pokriva linija 81. Na liniji bi radio isti broj vozila kao i do sada, što je 11, sa taktom na 8 minuta, umesto dosadašnjih 7 minuta.

napomena za stajališta:
1) U smeru ka Gazeli bi linija koristila nekadašpnje stajalište linije 67, po isključenju sa Brankovog mosta, koje bi se ponovo vratilo u funkciju.



------------------------------------------------------------------

402 Gazela – Slavija – Beli potok

Linija se od okretnice na Slaviji produžava do okretnice kod Gazele, sledećom trasom: Nemanjina, Savski trg, BAS, Bulevar Vudroa Vilsona. Na ovaj način se rasterećuje okretnica Slavija /Birčaninova/, ali se dobija i veza Banjice i Voždovca sa TC Galerija. Na liniji bi radio isti broj vozila kao i do sada, što je 6, sa istim taktom kao i do sada. Kako bi ovo bilo moguće, linija će raditi u ekspres režimu, čime se stanovnicima Belog potoka omogućuje brži dolazak do grada. Produžio bi se i rad linije, tako da saobraća i nakon 20:35, što je vreme poslednjeg polaska sa Slavije. Ovime prestaje potreba za svraćanjem svih polazaka linije 401, nakon 20:35 u Beli potok, čime se sama linija 401 ubrzava i omogućuje bolji prevoz za stanovnike Pinosave, kao i direktan dolazak u naselje.

stajališta ka periferiji:

01) Gazela
02) TC Galerija 1*
03) TC Galerija 2*
04) Ekonomski fakultet
05) Savski trg
06) Kneza Miloša
07) Trg Slavija (Nemanjina)
08) Trg Slavija (Bul. oslobođenja)
09) Karađorđev park
10) Franše D’Eperea
11) Trg oslobođenja
12) Fakultet organizacionih nauka
13) Banjica (Trošarina) /#9706/
14) Baštovanska
15) Banjica II
16) Voje Radića
17) Jajinci (Dom zdravlja)
18) Kefalonijska
19) Rakovica selo
20) Kružni put
21) Put za Beli potok
22) OŠ Vasa Čarapić
23) Beli potok /ulaz/
24) Beli potok /centar/
25) Braće Jakovljević
26) Glumačka
27) Beli potok

stajališta ka centru:

01) Beli potok
02) Glumačka
03) Braće Jakovljević
04) Beli potok /centar/
05) Beli potok /ulaz/
06) OŠ Vasa Čarapić
07) Put za Beli potok
08) Kružni put
09) Rakovica selo
10) Spomen park Jajinci
11) Jajinci (Dom zdravlja)
12) Voje Radića
13) Banjica II
14) Baštovanska
15) Paunova /#856/
16) Crkva Sv. Vasilija Ostroškog
17) Fakultet organizacionih nauka
18) Trg oslobođenja
19) Franše D’Eperea
20) Karađorđev park
21) Trg Slavija (Bul. oslobođenja)
22) Trg Slavija (Nemanjina)
23) Kneza Miloša
24) Savski trg
25) Ekonomski fakultet
26) TC Galerija 2*
27) TC Galerija 1*
28) Gazela

* - novouspostavljena stajališta u Bulevaru Vudroa Vilsona

napomena za stajališta:
1) U smeru ka Belom potoku bi linija koristila stajalište „Banjica (Trošarina) /#9706/“, umesto stajališta „Crkva Sv. Vasilija Ostroškog“. Na ovaj način se dobija bolja i bezbednija veza sa stambenim delom Banjice u zoni Trošarine, obzirom da se po izlasku iz autobusa direktno izlazi na naselje, i nema potrebe za prelaskom pešačkih prelaza. Sa trenutnim stanjem, gde se koristi stajalište „Crkva Sv. Vasilija Ostroškog“, da bi se došlo do stambenog dela Banjice u zoni Trošarine, potrebno je preći dva pešačka prelaza, od kojih jedan zna da zadrži pešake na razdelnom ostrvu u Crnotravskoj. I za liniju 401 uraditi istu reorganizaciju.



------------------------------------------------------------------

Linija 511

Ovo je jedina linija gde je od više varijanti bio problem opredeliti se za jednu, koja bi bila najoptimalnija, te zato navodim sve predloge, uz napomenu da nijedan ne smatram najoptimalnijim, i zato ostavljam prostor drugima da predlože šta bi bilo najoptimalnije, a šta nikako ne dolazi u obzir. Obzirom da se predlozi odnose na trasu od Sajma ka centru, samo za taj deo navodim trase.

Varijanta 1

Da sve ostane kao što je i sada.

Varijanta 2a

Sajam – Savska – Durmitorska – Sarajevska – Balkanska – Gavrila Principa – Lička – BAS – Bulevar Vudroa Vilsona – Gazela (okretnica) - Bulevar Vudroa Vilsona – Sajam

Linija bi čekala vreme polaska na okretnici Gazela.

Varijanta 2b

Sajam – Savska – Durmitorska – Sarajevska – Balkanska – Gavrila Principa – Lička – BAS – Bulevar Vudroa Vilsona – Gazela (okretnica) - Bulevar Vudroa Vilsona – Sajam

Linija bi čekala vreme polaska na stajalištu Nemanjina /#912/ u Balkanskoj ulici.

Varijanta 3a

Sajam – Savska – Durmitorska – Sarajevska – Balkanska – Gavrila Principa – Zeleni venac – Kraljice Natalije – Admirala Geprata – Mihaila Bogićevića – Karađorđeva – BAS – Bulevar Vudroa Vilsona – Gazela (okretnica) - Bulevar Vudroa Vilsona – Sajam

Linija bi čekala vreme polaska na Zelenom vencu.

Varijanta 3b

Sajam – Savska – Durmitorska – Sarajevska – Balkanska – Gavrila Principa – Zeleni venac – Kraljice Natalije – Kneza Miloša – Nemanjina – Savski trg – Karađorđeva – BAS – Bulevar Vudroa Vilsona – Gazela (okretnica) - Bulevar Vudroa Vilsona – Sajam

Linija bi čekala vreme polaska na Zelenom vencu.

Varijanta 3c

Sajam – Savska – Nikolaja Kravcoca – Bulevar Vudroa Vilsona – BAS – Koče Popovića – Gavrila Principa – Zeleni venac – Kraljice Natalije – Kneza Miloša – Nemanjina – Savski trg – Karađorđeva – BAS – Bulevar Vudroa Vilsona – Gazela (okretnica) - Bulevar Vudroa Vilsona – Sajam

Linija bi čekala vreme polaska na Zelenom vencu.

Varijanta 4

Sajam – Savska – Nikolaja Kravcoca – Bulevar Vudroa Vilsona – Železnička – Hadži Nikole Živkovića – Karađorđeva – Zemunski put – Bulevar Vudroa Vilsona – Gazela (okretnica) - Bulevar Vudroa Vilsona – Sajam

Linija bi čekala vreme polaska u Hadži Nikole Živkovića.

------------------------------------------------------------------

601 Slavija /Narodna banka/ – Surčin

Kako bi se dobila bolja veza sa centrom, menja se trasa na delu od silaska sa mosta Gazela, pa do centra. Obzirom da se predlog odnosi samo na pomenutu trasu, samo za taj deo navodim trasu. Linija bi koristila okretnicu koju trenutno koristi linija A1. Na liniji bi radio isti broj vozila kao i do sada.

ka centru: Od okretnice u Surčinu do mosta Gazela sadašnjom trasom, pa po silasku sa Gazele desno u Bulevar vojvode Mišića do Sajma, pa desno u Bulevar Vudroa Vilsona, BAS, Savski trg, Nemanjina, Slavija /Narodna banka/.

ka periferiji: Nemanjina, Savski trg, BAS, Bulevar Vudroa Vilsona, Nikolaja Kravcoca, Savska, most Gazela i dalje sadašnjom trasom.



[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=886356#p886356:17lmdat5 je napisao(la):
Дошљак » 04 Okt 2021 19:49[/url]":17lmdat5]Прокопу требају линије ка центру града, не кружна 36, већ линије које иду дуж Кнеза Милоша па до Трга, попут тролејбуса 41 и аутобуса 44. Ја сам за преусмерење линије 43 у Кнеза Милоша па до Прокопа. Али није ни то довољно. Фале линије које би спојиле Вождовац и Врачар са Прокопом. Нека линија из Јужног булевара, нека из Устаничке, и нека са Медаковића и Јерковића да иде до Прокопа. И поред свих њих, фали и метро.
46 би било корисно да се преусмери на Прокоп. Али је ондa неопходан метро, који би био алтернатива линији 23, пошто се 46 од како је осакаћен до Галерије празни на Мостару.

A evo i delom rešenja sa trolejbuskim podsistemom:

[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=865731#p865731:17lmdat5 je napisao(la):
solecar » 19 Jul 2021 14:00[/url]":17lmdat5]Radna verzija mreže širenja trolejbusa vezano za plan širenja trolejbusa u svrhu prilagođavanja metro linijama koje je Grad Beograd predložio

Dati predloge šta raditi na delu od TC Vidikovac do Banovog brda, kao i komentare, ideje i predloge na deo mreže koji je odrađen. naravno, slobodno postavljajte i pitanja. Depoi bi se gradili kod Kosmaja (predlog grada) i Vidikovac (moj predlog). Trasa označena braon bojom je ono što grad planira u budućnosti da izgradi. Po njenoj izgradnji bi tuda prolazile linije koje su naznačene. Do izgradnje te trase, linije bi saobraćale trasom preko Batutove (tamno plava boja), izuzev linije 22, kojoj bi to bila stalna trasa. Neki od predloga su i pojedinih članova sa foruma, a i onoga što je Grad spominjao.
Za plan u punoj veličini, kliknuti na sam plan. Odmah da napomenem da neću biti pri kompjuteru narednih dana, tako da ne očekujete brzi odgovor.

mapa u PDF formatu: https://mega.nz/file/dUhRHAaB#QnmEWXPMR ... o1THkwOPuQ

______ - postojeća mreža
---------- - mreža koja treba da se izgradi
______ - trenutno tehnička mreža
---------- - trasa koju bi trolejbusi delili sa tramvajima a bez kontaktne mreže (koristi se autonomija trolejbusa)
---------- - trasa bez kontaktne mreže (koristi se autonomija trolejbusa)

PT - pomoćni terminus


U slučaju linije 46, tu ima nekoliko varijanti. Da ostane do Galerija ili da se preusmeri da se okreće na Zelenom vencu. Naravno u oba slučaja bi išla preko Prokopa.

Kao što se da videti, ovi predlozi sa Zelenim vencem uključuju i njegovo rasterećenje rerganizacijom pojedinih linija.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=886438#p886438:1jx2luzb je napisao(la):
spatiotecte » 04 Okt 2021 22:13[/url]":1jx2luzb]Treba Beobuild da napravi emoticon "Prokop fijasko"
Zaslužena titula već 50 godina.
I jedan "Beobuild fijasko" , jer čitajući ponekad komentare, samo je pitanje kome je koji fijasko drag srcu i koliko je daleko spreman da ide da ga brani.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=886375#p886375:1p43fp1p je napisao(la):
WLABmz » 04 Oct 2021 07:29 pm[/url]":1p43fp1p]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=885722#p885722:1p43fp1p je napisao(la):
Пантограф » Sub Okt 02, 2021 5:33 pm[/url]":1p43fp1p]Vukov spomenik nije stajalište, nego stanica :wink:

Ipak je stajalište: :dil: :wink:

vukstajaliste.png
"Po svojoj funkciji ovaj objekat predstavlja stajalište, ali po svemu ostalom je stanica."
Izvor: http://www.beogradcvor.rs/files/almanah_objekata_bzc-a.pdf
:laugh:
 
Kada je kod nas bilo da je planski srušen čitav jedan deo grada da bi se na njemu gradilo ponovo, nešto potpuno novo? Ne računam uklanjanje šina radi izgradnje BNV.

Рушено је када смо се ослобађали од Турака. Читави делови Београда и Ниша. Гледај на шта су личили ти градови пре, а на шта личе данас.
 
Такође бих додао и да су рушени читави делови градова након Другог светског рата, како би се формирале нове градске целине и тргови по замисли тадашњих архитеката. Читав низ градова по Србији је био преобликован како би у средишту тих места били грађени велики правоугаони тргови са споменицима, а уз њих и нека зграда, односно солитер.

Ваљево, Ужице, Крушевац и сл. градови су променили изглед управо због овога.
 
Vrh