Šta je novo?

Železnička Stanica Beograd Centar, Prokop - [ Železnica ]

urbanisti o zeleznickom cvoru i sprovodenu urbanistickih planova
 

Prilozi

  • Corbusier i Cvor.JPG
    Corbusier i Cvor.JPG
    128,2 KB · Pregleda: 1.686
Ne vidim smislenost argumenta da je nesto pogresno jer mi nismo bili sposobni da to izgradimo. Koliko se gradio A1, ili koliko traje gradnja obilaznice pa niko ne smatra da je to potpuni promasaj.

Hteli ili ne hteli, Prokop ce svakako postati glavna stanica u gradu. Mene zanima kako mozemo da izvucemo maksimum iz ovoga sto imamo i zato bih voleo vise da cujem o daljim planovima i onim renderima koji su se pojavili, kao i da li je stvarno pronadjen investitor za zgradu i poslovni prostor na ploci.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=796881#p796881:1snh4u4u je napisao(la):
Пантограф » Thu Nov 26, 2020 6:46 pm[/url]":1snh4u4u]Pa ipak nije bio za stanicu u jendeku iznad petlje.

Ја опет не разумем какав је то аргумент са петљом, па зар петља није идеалан начин да се више саобраћајних праваца повеже? И како су они Београђани који су до измештања били упућени да до разних локација па и железничке станице долазе преко те петље преживели тај катастрофални дизајн? Или да карикирам Бендера за бициклистичке стазе, да ли сваком треба изградити правац од куће до железничке?
 
Železnička stanica treba da bude deo gradskog tkiva, i onda dostiže svoj optimalan potencijal, istovremeno podižući rang predmetnog tkiva na nivo centra višeg reda. Autoputevi, petlje i slične pešadijske prepreke, seku gradsko tkivo. Centralna zona Beograda, ona oivičena rekama i mokroluškom dolinom, ostavljena je bez železnice, što je katastrofalna urbanistička greška - to će nas koštati neslućenog propuštenog razvoja u narednim - vekovima.
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=796889#p796889:abhkrbd1 je napisao(la):
kopte3 » 26 Nov 2020 06:10 pm[/url]":abhkrbd1]Hteli ili ne hteli, Prokop ce svakako postati glavna stanica u gradu.
Neće. To će postati stanica Novi Beograd.
 
Nažalost i sa NBG nije situacija sjajna, sad je zaglavljena izmedju nove zgrade NCRa i UMPa sto joj znatno smanjuje mogućnosti širenja.

Sve u avemu jedan veliki fijasko za naš železnički sistem.
 
Predviđeno je širenje za još dva koloseka, ali bih ja voleo da može još koji više.

Ni položaj te stanice u odnosu na istorijski centar, kao ni novog BAS-a, nije bog zna kakav.
 
У целој причи о бољем функционисању Прокопа, прича о инвеститору зграде на плочи је најмање битна. То је више естетски моменат, да не буде празна гола плоча са арматуром. Оно што јесте кључно јесу:
- проширење улице Драгана Манцеа и спуштање тролејбуса до плоче,
- пасарела у продужетку Делиградске и неки вид јавног превоза туда
*(да има памети, провукли би тролејбуску линију 41 Студентски трг-Теразије-Славија-Делиградска-Прокоп-Бањица, али очигледно је у плану гашење тролејбуса на делу од трга до Славије, па онда могу да се ураде неке друге варијанте, нпр. линије са Врачара да иду до Бањице преко Славије, Делиградском и преко Прокопа)
- завршетак фронта станице ка аутопуту са уређењем приступних саобраћајница, станичног трга, чишћењем дела Малешког брда,
- опслуживање станице аутобуским линијама које пролазе аутопутем,
- реурбанизација БИПа и Малешког брда,
- метро линија која би спајала Теразије, Славију, Клинички центар и Прокоп са западним насељима Београда, што је нажалост мало извесно према новим плановима,
- нова мрежа линија јавног превоза која би ефикасно спојила станицу са деловима града који немају другу алернативу, значи повезивање са Вождовцем, Савским венцом, Старим градом и делом Врачара и Звездаре.
 
Došljak, slažem se sa ovim što si napisao.
Medjutim potrebne su milijarde evra i decenije posla da se sve gore navedeno ostvari.
 
Metro jug-centar ce sledece godine poceti da se pravi. Jel Prokop kriv sto ga ovaj metro plan izostavlja i ako je metro stanica u okviru prokopa napravlejena, i ako je bio ukljucen u svim planovima do sada? Ne, kviv je Kantar kori sada rukovodi metro timom i koji prihvata da za racun svoje pozicije udovljava dnevno politickim igrankama aktuelne vlasti.

Jel Prokop kriv sto je Trigranit napustio posao oko prokopa, i ako je hteo da ulozi 200 miliona evra jos 2005-te? Ne, krvi su korumpirani i nesposobni politicari i rukovodioci u gradu toga vremena.

Da se uradi pessacka pasarela deligradska - prokop, kolika bi pesacka udaljenost bila prokop - slavija? Gde se nalazi glavna zel stanica u Becu? nije pesacki dostupna do centra. Zato postoji jos prlaznih stanica gde vozovi staju gde putnici mogu da izadju. Isto kao beogradski zel cvor.

S obzirom da je vlast nasla neki interes da udomi prokop svom tajkunu, verujem da ce uskoro se i zavrsiti i biti dostojna stanica. Jos onda da se smiluju da urade trecu liniju metroa umesto drugu, i da pevamo.
 
Da rešenje 'stanica van centra - u centar metroom' može da se poredi sa situacijom kad je stanica u centru, onda bi, pre ostalih, zbog enormne cene građevinskog zemljišta, London poizbacivao sve stanice iz centra, i povezao centar sa novim stanicama metroom. Iz nekog razloga se to ne radi, verovatno zato što u nekim gradovima centralna ž. st. dovodi više putnika u centar od cele metro mreže. Tojest, zato što je stanica u centru - neprocenjive vrednosti, mnogostruko veće od cene građevinskog zemljišta. Ali dobro, taj voz smo pustili da ode.

Postoji, Milanče, razlog zašto su u Beču ostavili Westbahnhof, u glavnoj trgovačkoj ulici. A ima i ona Cara Franje, začudo, ništa ne ukinuše, makar realno i nemalo potrebe (zatrebaće).

Prokop će svakako biti bolja stanica sa metroom nego bez njega, ali i dalje nedovoljno dobra. Ni blizu.
 
Slazem se sa tobom Pantografe, naravno da je uvek bolje rešenje kad te voz direktno vozi do stanice u centru nego da te vodi u stanicu van centra pa presedanje na metro do centra.
Prosto logično.
Izbacivanjem naše glavne stanice iz centra grada smo mnogo izgubili definitivno.
 
Нажалост, главна је сада прошлост, као и сва пруга ка њој, чак и стари железнички мост. А могла се сачувати у функцији. А и да Прокоп буде довршен.
 
Ovo je logika socializma gde drustvena svojina nije imala nekretninsku vrednost. Cim su padom sistema nekretnine postali hartije od vrednosti, prodavale su se drustvene svojine koje su zauzimale atraktivne povrsine. Sto ne kazete da lokacija Bec Westbahnhof nema trzisnu vrednost sto nije pored katedrale. Sava mala je maltene Battery park ili Docklands. Na toj lokaciji nije bilo mesto supe za cigle, nije trebao Alabara da objasni. Jel zeleznicke stanice stoje pored Champs Elysée ili na Maximilianstraße? Jel ima na Bec Westbahnhof luksusnih hotela, galerija, setalista, opere i Burgteater. Nope, nije, sto nije atraktivna lokacija sem za sex shopove i table dance barove. A neznam ni gde ima glavnih zeleznickih stanica pored dvorova i gradskih kuca. Jednostavno nisu bili planirani na takvim mestima, nego na lokacijama predvideni industijilizacije. Izostavljam neke izuzece, nema ih puno. Pomoc elitnog globalnog investitora i logikom nekretninske vrednosti ugasena je jedna industrijska ruina. Da li su tome pomogli oni americki konsultanti 1960ih, verovatno sto je tamo sve procenjeno po trzisnoj vrednosti a ne drustvenoj.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=796922#p796922:33gxezty je napisao(la):
Пантограф » 26 Nov 2020, 19:47[/url]":33gxezty]

Postoji, Milanče, razlog zašto su u Beču ostavili Westbahnhof, u glavnoj trgovačkoj ulici. A ima i ona Cara Franje, začudo, ništa ne ukinuše, makar realno i nemalo potrebe (zatrebaće).

Naravno. Bas kao sto so i mi trebali da ostavimo makar dva koloseka ka nasoj glavnoj i da je spojimo sa Dunav stanicom. Ja mislim da jedno ne iskljucuje drugo, i stari i novi cvor su trebali da se dopunjavaju medjusobno. Sata stanica je trebala da ima vaznu ulogu u gradskoj i prigradskoj zeleznici, vozu za aerodrom, da pokrije one dnevne migracije iz okoline grada koje gravitiraju ka centru. Ta stanica nikad nije ni planirana da ostane potpuno bez pruge - videti plan za RM (gradska i prigradska zeleznica)

Nekom na banovom brdu nista ne znaci da mu voz staje u centru, isto je nekom na banjici,... Realno nekom i u centru nije bas bilo lako doci do glavne zel stanice, falila je tu bolja veza javnog prevoza. Njima svima je potrebna samo dobra povezanost do zeleznicke stanice i brzina dolaska do nje, a to je bila uloga prokopa i metroa koji je planiran tu da prodje. Da pokrije jug i centar grada, da obezbedi blizu dostupnost kcs i stadiona onima koji dolaze iz unutrasnjosti tim povodom. Zato je velika mana ove prve linije sto ne kaci prokop i kcs, upravo je to njena uloga bila.

Niko nikada nije planirao da ce neko iz blokova ici do prokopa na voz, niti neko iz zemuna, batajnice, niti neko iz rakovice... besmisleno je pricati kako ce neko sa nbg da se mlati prevozom do prokopa - nece, niti treba. besmisleno je porediti i traziti "glavnu" stanicu izmedju nbg i prokopa. Svaka ima svoju ulogu. Zato je vazno imati kontinuitet u razvoju grada, a ne lomiti preko kolena, menjati planove tek tako, ostavlja to duboke oziljke na grad.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=796947#p796947:1fet80wv je napisao(la):
milanche » 26 Nov 2020 09:26 pm[/url]":1fet80wv]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=796922#p796922:1fet80wv je napisao(la):
Пантограф » 26 Nov 2020, 19:47[/url]":1fet80wv]

Postoji, Milanče, razlog zašto su u Beču ostavili Westbahnhof, u glavnoj trgovačkoj ulici. A ima i ona Cara Franje, začudo, ništa ne ukinuše, makar realno i nemalo potrebe (zatrebaće).

Naravno. Bas kao sto so i mi trebali da ostavimo makar dva koloseka ka nasoj glavnoj i da je spojimo sa Dunav stanicom. Ja mislim da jedno ne iskljucuje drugo, i stari i novi cvor su trebali da se dopunjavaju medjusobno. Sata stanica je trebala da ima vaznu ulogu u gradskoj i prigradskoj zeleznici, vozu za aerodrom, da pokrije one dnevne migracije iz okoline grada koje gravitiraju ka centru.

Tačno, novi čvor je trebao da bude nastavak starog, znači širenje istog, nikako zamena i izgradnja nečeg od nule.
 
Biće preveliki debakl sa novom prugom za NS, koja će biti nedostupna za veliki deo Beograda. Planirana prva linija metroa ne popravlja situaciju. Kolika je to samo šteta! Jedino što mogu da učine da poprave stvari jeste da puste sve vozove sa tog pravca - i daljinske - kroz Vračarski tunel. A da se kladimo da neće to učiniti.
 
Већ сад могу да споје воз из Зворника са возом за Вршац , први стиже на Прокоп у 11.46, други креће за Вршац у 11.50. Само да виде неки воз из Вршца натраг за Београд да се поклопи долазак на Прокоп око 2, пошто воз за Зворник креће у 14.02, мада не би било лоше да се удесе сви возови из Вршца да иду за Зворник.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=796950#p796950:3vksbylf je napisao(la):
Пантограф » Thu Nov 26, 2020 9:40 pm[/url]":3vksbylf]Jedino što mogu da učine da poprave stvari jeste da puste sve vozove sa tog pravca - i daljinske - kroz Vračarski tunel.
Ja mislim da to i jeste jedina stvar koja se može pametno uraditi, za pravac ka severu. Za južni pravac je problem što tako ne bi prolazio Prokop. Za taj pravac ima smisla da terminus bude Zemun ili, daj Bože, aerodrom.

Sa prelaskom glavne autobuske na NBG nema više dileme koja će glavna železnička biti. Bar za putnike, ako su oni nekome bitni.
 
Возови са југа ће свакако завршавати вожњу у Земуну због ТПС. То и јесте оригинална замисао новог чвора, да сви возови прођу све станице кроз град (осим крака ка Банату). Проблем је што нема ништа од ТПС Кијево. Зато треба тежити продужењу возова са запада и севера ка Панчеву, Звронички видимо може и до Вршца пошто је на њему 711. То значи да уместо возова Шид-Београд, Рума-Београд, Нови Сад-Београд, Суботица-Београд имамо возове Шид-Београд-Панчево, Рума-Београд-Панчево, Нови Сад-Београд-Панчево, Суботица-Београд-Панчево, и обрнуто. Такође размотрити и оживљавање дизел линија кроз Војводину, нпр. Сомбор-Врбас-Нови Сад-Београд-Панчево-Вршац, Бијељина-Шид-Београд-Панчево-Зрењанин, а што да не и Вршац-Панчево-Београд-Лапово-Крагујевац-Краљево, а дугорочно гледати на електрификацији многих пруга, пре свега Ниш-Димитровград, Панчево-Вршац, Лапово-Краљево, Краљево-Сталаћ и Врбас-Сомбор.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=796898#p796898:3dlrjo90 je napisao(la):
Пантограф » 26 Nov 2020 06:46 pm[/url]":3dlrjo90]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=796889#p796889:3dlrjo90 je napisao(la):
kopte3 » 26 Nov 2020 06:10 pm[/url]":3dlrjo90]Hteli ili ne hteli, Prokop ce svakako postati glavna stanica u gradu.
Neće. To će postati stanica Novi Beograd.
Hajde da kazemo da ce za pola Beograda to biti Prokop, a za pola stanica Novi Beograd? Sto i ima smisla.
Kada bi se Prokop povezao sa autoputem (i svim linijama koje prolaze kroz njega) i metroom, ogromnom broju ljudi bio postao veoma pristupacan. Nazalost sto se metroa tice, ta prica nije izgledna.
 
Градски јавни превоз и железничке станице су нажалост лоше интегрисани. И ту мора највише да се ради.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=796929#p796929:1oxsqw0t je napisao(la):
spatiotecte » 26 Nov 2020 20:10[/url]":1oxsqw0t]Slazem se sa tobom Pantografe, naravno da je uvek bolje rešenje kad te voz direktno vozi do stanice u centru nego da te vodi u stanicu van centra pa presedanje na metro do centra.
Prosto logično.
Izbacivanjem naše glavne stanice iz centra grada smo mnogo izgubili definitivno.
A šta je konkretno urađeno od strane građana da se spreči izmeštanje GŽS sa Savskog trga, osim onih protesta koje je organizovao Karlo?

[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=796909#p796909:1oxsqw0t je napisao(la):
spatiotecte » 26 Nov 2020 19:05[/url]":1oxsqw0t]Došljak, slažem se sa ovim što si napisao.
Medjutim potrebne su milijarde evra i decenije posla da se sve gore navedeno ostvari.
Lepo ja napisah ranije, trebalo je sve da se ostavi, sve stanice u okviru čvora, da izgledaju kao Zemun polje i svi bi bili srećni i zadovoljni, jer je izgrađena železnica i nisu ulupani milioni €.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=796846#p796846:3cs8kger je napisao(la):
orjen » 26 Nov 2020 03:54 pm[/url]":3cs8kger]
Hajde nadi Jovin citat. Osvezi malo diskusiju.
Изјавио на једном предавању у просторијама ЦЕП-а, са пикантним детаљима као што је тај да су сви из струке притивили тој идеји и да су дали "сагласност" тек кад су из КПЈ обећали да ће Прокоп бити повезан метроом и претечом УМП-а. У међувремену УМП је заобишао Прокоп и иронично, трасиран је на Аутокоманду, место коју је струка свакако хтела као мање зло од Прокопа. (Те чувене урбанистичке рокаде су "наша" специјалност). Исто је прошла и Главна станица на Савском тргу. Укинули је да би сад тамо планирали укрштање две метро линије.

Том истом скупу од активних форумаша присуствовали Директор, Стф и Игор.
 
Та претеча УМП беше требао да буде друмски мост паралелан са новим железничким који би се надовезао на Т раскрсноцу булевра војводе Путника и кнеза Александра? Те рокаде су баш чудне, као да су метро и железница истог поларитета и међусобно се одбијају.
 
Vrh