Rusi će graditi Prokop
T. SPALEVIĆ, 01.10.2009 21:00:00 Ocena: 4.46 (Glasova: 15) Komentara: 0
ŽELEZNIČKA stanica "Beograd - Centar" u Prokopu mogla bi da bude završena u roku od tri godine. Novu nadu da će konačno početi radovi na beogradskom železničkom čvoru ulili su predstavnici Ruske Federacije, koji učestvuju na trodnevnom zasedanju srpsko-ruskog saveta za saradnju u saobraćaju u našem glavnom gradu.
Kako je najavio zamenik ministra transporta Nikolaj Ljamov, Rusija razmatra mogućnost za odobravanje državnog kredita od 200 miliona evra srpskim železnicama za modernizaciju i završetak beogradskog železničkog čvora.
Konkretan dogovor oko zajma Ruske Federacije mogao bi da bude potpisan već 20. oktobra, prilikom posete predsednika Dmitrija Medvedeva Beogradu. Pripreme za posetu uveliko su u toku, a samo u poslednjih mesec dana održana su tri sastanka stručnjaka dveju zemalja.
- Kredit još nije odobren, ali za vreme trodnevnog boravka u Srbiji pripremićemo materijale za infrastrukturne saobraćajne projekte pred susret prvih ljudi Srbije i Rusije - navodi Ljamov.
Na predlog "Železnica Srbije", 110 miliona evra bilo bi iskorišćeno za završetak železničke stanice u Prokopu. Prema rečima Predraga Jankovića, zamenika generalnog direktora "Železnica Srbije", 26 miliona bilo bi namenjeno za izgradnju tehničko-putničkih stanica Zemun i Kijevo, 30 miliona za robno-transportni centar u Makišu i 34 miliona evra za izgradnju petnaest kilometara nove, dvokolosečne pruge od Beograda prema Pančevu.
Inače, Vlada Srbije je akcionim planom, usvojenim u februaru ove godine, za novu železničku stanicu u Beogradu namenila 27,3 miliona evra. Ali, novca za ovaj projekat u državnoj kasi, odnosno kasi Nacionalnog investicionog plana, još nema.
Beogradski železnički čvor rekonstruiše se i gradi više od 50 godina u različitim političkim, ekonomskim i tehnološko-razvojnim uslovima. Usvojeni koncept čvora realizuje se kroz dva sistema: za teretni i za putnički saobraćaj.
Osnovu teretnog sistema predstavljaju stanica Beograd - Ranžirna, u Makiškom polju, i teretne obilazne pruge. Za oslobađanje centralne zone grada od prevoza tereta i opasnih materija na pravcu prema Banatu moraju da se završe projektovanje i izgradnja teretne obilazne pruge Beli Potok - Vinča - Pančevo, sa drumsko-železničkim mostom preko Dunava kod Vinče. Da bi putnički sistem čvora bio u funkciji neophodno je da budu u funkciji i stanice Beograd - Centar u Prokopu, Zemun i Kijevo.
Po završetku stanice Beograd - Centar, na velikoj betonskoj ploči koja prekriva koloseke gradiće se i komercijalni prostor površine 128.000 kvadrata. Kada Prokop najzad bude gotov, tu će se preseliti glavna železnička stanica, čime će se u samom centru Beograda, Savskom amfiteatru, osloboditi 80 hektara zemljišta.
SARADNjA U SAOBRAĆAJU
Osim modernizacije železnice, između Srbije i Rusije moguća je i saradnja u ostalim oblastima saobraćaja - osnivanje nove rečne luke na području Beograda na Dunavu, izgradnja metroa u Beogradu, razvoj infrastrukture luka, izgradnja logističkog centra u Beogradu i kargo-logističkog centra na aerodromu "Nikola Tesla"...