[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=404818#p404818:31szjaqj je napisao(la):
stanislaw » Fri Sep 09, 2016 6:33 am[/url]":31szjaqj]
Inače nemam nameru da branim poziciju Prokopa od pre 40+ godina sa strateškog aspekta - to rupa kao lokacija definitivno ima svoje probleme. Ali jednom kad se definitivno preseče da će to biti glavna stanica i uzme kuvajtski kredit da se njeni perioni završe, onda smatram da je kasno i neopravdano u finišu praviti saobraćajne karabudževine, pa od zadnjeg ulaza u stanicu praviti glavni, a glavni ostavljati budućim generacijama kao napušteno gradilište.
Moje misljenje je upravo suprotno.
Ono sto treba da se definitivno presjece je da Prokop nikad nece biti "glavna stanica", kako si je nazvao, i da prema tome kuvajtski niti bilo ciji drugi krediti tu ne pomazu. A evo zasto...
Vec po samom planu razvoja beogradskog z. cvora i ideje o Prokopu, sa kraja 60-tih, bilo je predvidjeno da stanica u Prokopu bude samo jedna od nekoliko prolaznih stanica u novom sistemu i ni po cemu glavna. Ona je nazvana "centar" samo zato sto je u geografskom centru cvora ali se vrlo brzo u glavama ljudi stvorila slika o nekoj najvecoj, "najglavnijoj" stanici a kasnije je to uticalo da razmisljamo kako u tu stanicu moramo najvise ulagati jer ona treba, kako zamisljamo, da je glavna i najljepsa jer smo na zeljeznicu i dalje gledali ocima XIX vijeka i po uzoru na staru stanicu na savskom trgu mislili kako joj pravimo zamjenu, zaboravljajuci da je koncept novog z. cvora nesto sasvim drugo.
Po tom konceptu, dakle, zahvat stanice Prokop je samo jedan dio grada. Ostale dijelove grada zahvataju (pokrivaju) stanice Zemun, NBG, Rakovica i stajalista Tosin Bunar, Karadjordjev Park, Vukov Spokmenik, Pancevo Most...
Kakav znacaj ima koja od ovih stanica/stajalista govore statisticki podaci o kretanju putnika. Do sada je Prokop bio na kraju liste po broju putnika i na zalost mogucnosti da napreduje na toj listi su vrlo male. Realno. To nije zato sto se ja ili neko buni pa nedamo putnicima da koriste stanicu vec je takvo realno stanje.
Po planovima od prije 40 godina, bilo je predvidjeno da Prokop komunicira sa "svojim dijelom grada" zasebnim sistemom velikog kapaciteta - metroom. Na zalost, Jovinov metro nikad nije realizovan i odavno je mrtav kao i velika drzava koja je trebala stajati iza ovih planova - SFRJ.
Srbija, (bio sam par puta), je siromasna i mala zemlja a njeni se gradjani zanose velikim planovima i sopstvenom velicinom.
Da bi se projekat Prokop, realizovao "kako treba", odnosno kako je zamisljen, potrebno je par milijardi koje Srbija, nadam se, nece nikad skupiti jer bi to znacilo duznicko ropstvo za mnogo generacija koje dolaze. Znaci, potreban je oprez i revizija nasljedjenih planova. Ako je Beograd naslijedio plan "Prokop" to ne znaci da ga mora doslovno i realizovati. Taj plan su stvarali strucnjaci koji su iza sebe imali zemlju od 20 miliona stanovnika i budzet daleko veci nego sadasnja Srbija i to se stalno zaboravlja.
Smijesna je diskusija o tome da li prilazni put treba da dodje odozdo il odozgo jer u sustini nista ne mjenja.
Autobuse i trolejbuse koji bi se njim koristili morali bi skrenuti sa dosadasnjih ruta, produziti vrijeme putovanja putnicima i opet ne bi imali pokrivenost linijama kakav treba da ima "glavna zeljeznicka stanica" jednog milionskog grada. Dakle i kad se napravi 100-200m ceste dokle "treba" opet cemo imati par linija sa zglobnim autobusima da opsluzuje "glavnu stanicu" jednog milionskog grada. Je li to slika "glavne stanice" jednog milionskog grada? Naravno da nije.
Posto nema metroa ni na vidiku, a od autobusa slaba vajda, onda, da bi Prokop postao "glavna stanica" (hipotetski), u sistemu javnog prevoza, mora da se oslanja na tramvaj i gradsku zeljeznicu. Da li je tu bolja situacija? Nije.
Tramvaj je skoro podjednako tesko dovesti do Prokopa kao i metro a cijena tog prilaza zbog izgradnje mostova i tunela za takav tramvaj u ovom trenutku nije prihvatljiva. Znaci i to ce morati da saceka.
Gradska zeljeznica, BG voz, koji je prakticno nastao slucajno na kolosjecima predvidjenim za medjugradsku zeljeznicu je najbolja sansa za Prokop ali, kako nema zasebne kolosjeke vec iste dijeli sa drugim sistemima zeljeznice onda u perspektivi BG voz mora da se suoci sa redukcijom, smanjenjem takta, ili da se ulozi novac u dodatne kolosjeke, sto opet nije povoljno.
Dakle, kako god da okrenemo, da bi Prokop postao samo jedna u sistemu od nekoliko ravnopravnih stanica, kako je bilo predvidjeno, a da ne govorim o tome da bude "glavna zeljeznicka stanica jednog dana" potrebno je jako mnogo novca. Taj novac nema namjeru niko da plati tako da od Prokopa nema nista, kao i od same zeljeznice sa ovakvim rukovodstvom.
Trenutnom rukovodstvu je jedini cilj da
oslobodi prostor u savskom amfiteatru a najveca zrtva toga ce biti zeljeznica i sa njom grad i gradjani. To je valjda jasno.
Stoga, u takvoj situaciji, moje misljenje je da to malo novca sto se ima ili moze dobiti, ulaze u stanice i stajalista koja traze manje za prihvat putnika a mogu donijeti vecukorist. Recimo, stanica NBG, Vukov Spomenik, Karadjordjev Park, pa i Tosin Bunar, Rakovica,...sve su one bolji izbor jer putnici su u neposrednoj blizini tih stanica.
Ne trebamo se baviti nerealnim investicijama samo zato sto neko zeli da Prokop bude Glavna stanica
Ja mislim da je najbolje moguće rešenje da Prokop zaista zaživi to da se na tu lokaciju ubudži i glavna autobuska stanica - bilo kako, na kotu 105, ispred stanice ka autoputu... Ako se to učini, lokacija će zaživeti kao saobraćajno čvorište, niko je neće izbegavati i svi će je koristiti za presedanje. Međutim, ako autobuska stanica bude jedino na Nbg, onda je Prokop u svakoj varijanti, s obzirom na stanje našeg železničkog saobraćaja koje jednostavno ne može za par godina bitno da se popravi, osuđen da ostane rupa in the middle of nowhere.
S ovim se slazem, ali posto je tu vec odluceno, zakljucak je jasan.