Nedeljnik o otvranju ponuda za Prokop: Kako se nameštaju tenderi
Na tender za "Prokop" od 30 najavljenih kompanija pristigla jedna ponuda i dve fingirane koje ne ispunjavaju uslove. Uz to, dobitnika predstavljao Predrag Nešković, donedavno direktor elektro-tehničkih poslova u Direkciji za infrastrukturu Železnica Srbije, koji je između ostalog radio na reviziji "Prokopa", piše najnoviji "Nedeljnik".
Tekst iz "Nedeljnika" prenosimo u celini:
Nedavno otvaranje tenderskih ponuda za prvu fazu radova na železničkoj stanici "Prokop" još je jedna ilustracija kako funkcionišu javne nabavke u Srbiji. Iako je direktor Železnica Srbije Dragoljub Simonović po isteku roka za podnošenje ponuda izjavio da se na javni konkurs prijavilo više od 30 domaćih i inostranih kompanija, na kraju su pristigle samo tri ponude, od kojih su dve - već na prvi pogled - fiktivne!
Prema zapisniku o otvaranju ponuda u koje je Nedeljnik imao uvid, za posao koji je procenjen na tri milijarde dinara (oko 25 miliona evra) prijavili su se konzorcijum okupljen oko Energoprojektovih firmi, Sitimont iz Zemuna i Bauwesen iz Lazarevca. Konzorcijum oko Enegroprojekta je dao ponudu od 25,7 miliona evra, dok su druge dve ponude manje - Sitimont -10 miliona i Bauwassen - 22 miliona, s tim što u te dve ponude nisu dostavljene ni bankarske garancije, ni struktura troškova, niti ijedan potreban planski dokument koji bi ukazao da ove kompanije zaista imaju ideju da uđu u projekat izgradnje "Prokopa". Ali, forma koja se zahteva, tako je na prvi pogled ispoštovana.
Ponude desetine ostalih zainteresovanih kompanija koje je u medijima najavio direktor Železnice nisu stigle, a prema saznanjima Nedeljnika, većina "velikih igrača" u građevinskoj industriji nije želela da učestvuje jer im je postavljanjem banalnih uslova unapred stavljeno do znanja da je ovo još jedan od "tradicionalnih srpskih nameštenih tendera".
Mediji su posle otvaranja ponuda preneli izjavu Dragoljuba Simonovića da je ponudu dao konzorcijum tri firme Energoprojekta: Energoprojekt niskogradnja, Energoprojekt visokogradnja i Energoprojekt oprema. Ali, radi se zapravo o konzorcijumu u kojem se nalaze još tri firme, između ostalih češka AŽD Praha.
Sumnju u regularnost ove javne ponude izazvala je činjenica da se kao opunomoćenik češke firme na otvaranju ponuda pojavio Predrag Nešković, koji je donedavno obavljao funkciju direktora elektro-tehničkih poslova u Direkciji za infrastrukturu Železnica Srbije, a koji je između ostalog radio na reviziji projekta "Begrad centar - faza 1", poznatijeg u javnosti kao "Prokop".
U Železnicama Srbije su nam potvrdili da je Neškoviću po funkciji pripadalo da radi na reviziji tog projekta, ali nisu mogli da se odrede da li to predstavlja sukob interesa.
Nešković je trenutno formalno zaposlen u češkoj kompaniji AŽD Praha, koja učestvuje u ponudi koja treba da dobije posao na izgradnji "Prokopa". Rene Šigut, regionalni menadžer kompanije za Srbiju i Crnu Goru, za Nedeljnik je potvrdio da je Nešković u firmi AŽD Saobraćajni sistemi (ćerki firmi) zaposlen od prvog oktobra 2013. godine.
"Kako je stručnjaka sa takvim profesionalnim osobinama i iskustvom malo, firma AŽD Saobraćajni sistemi je gospodina Neškovića odmah zaposlila. Kompanija AŽD uvek savesno vodi računa o poštovanju zakona svih zemalja u kojima posluje. To isto naravno, važi i za Srbiju. U vreme kada se održavao tender koji ste pomenuli, Predrag Nešković je već pet meseci bio zaposlen u firmi AŽD Saobraćajni sistemi, a ne u Železnicama Srbije, tako da nema sukoba interesa", kaže Šigut.
Prema propisima, u konkursu ne može da učetvuje neko ko je zaposlen u firmi naručiocu (u ovom slučaju Železnice Srbije) u toku postupka za javnu nabavku, ili onaj koji učestvovao u pripremi planiranju javnog konkursa.
Predrag Nešković je za Nedeljnik rekao da je on bio u revizionoj komisiji Železnica Srbije, ali da nije učestvovao u tehničkom delu izrade projekta.
Češka AŽD, kako je planirano, u konzorcijumu oko Energoprojekta će biti zadužena za poslove elektrifikacije. Ova firma je već radila na elektrifikaciji srpskih pruga. Kada je najavljena modernizacija i elektrifikacija pruge Niš-Dimitrovgrad na Koridoru 10 (koja se finansira iz češkog kredita), predstavnnici ove kompanije su podsetili da su u Srbiji prisutni već devet godina i da su do sada u našoj zemlji radili na oko 150 skretničkih uređaja i 13 putnih prelaza. A Predrag Nešković je po poziciji u Železnicama Srbije (direktor za ETP poslove) bio zadužen između ostalog baš za putne prelaze.
Osim što je sporno da se čovek koji je radio na reviziji projekta pojavljuje kao ponuđivač, sagovornici Nedeljnika koji se bave pitanjima sukoba interesa kažu da je prema Zakonu o javnim nabavkama nedozvoljeno zaposliti se u firmama sa kojima je neko radio.
"Zakon o javnim nabavkama propisuje da predstavnici naručioca ne mogu u roku od dve godine da se zaposle u firmama koje su učestvovale na konkursima. To se odnosi samo za javne nabavke. Slažem se da je sporno ukoliko je reč o informacijama kod prepravke projekta. Projekat može revizijom da se izmeni tako što se odrede specifični uslovi koje samo jedna firma može da ispuni i na taj način da se ona privileguje. Potencijalno može da bude problem ukoliko nisu svi detalji projekta poznati firmama koje se nadmeću. Tako oni koji su učestvovali u izradi projekta imaju prednost i to može da bude problem", kaže Nemanja Nenadić iz "Transparentnosti Srbija".
Profesor Zoran Stojiljković, član Odbora Agencije za borbu protiv korupcije, nakon što smo mu predočili slučaj, kaže da to pokazuje kako se formalno mogu ispuniti procedure, a da se pritom ne spreče anomalije koje zakoni o sprečavanju sukoba interesa treba da regulišu.
"Zabrana se odnosi samo na one koji su visoko pozicionirani, a u to ne spadaju pomoćnici ili zamenici nekog funkcionera, iako ti ljudi mogu da koriste ekskluzivna saznanja do kojih su dolazili tokom obavljanja posla u javnom preduzeću", kaže Stojiljković.
Izvori Nedeljnika iz Železnica Srbije rekli su nam da to nije neuobičajeno da inžinjeri koji rade na određenim projektima pređu da radu u privatne kompanije. Železnice Srbije su tradicionalno stecište sumnjivih javnih nabavki, a javnosti su često predočavane železničke afere, od švedskih vagona, do "čuvenih" kuka za teretne vagone koji su nabavljani po 25 puta većoj ceni od tržišne.
Direktor Železnica Srbije je pre otvaranja ponuda za "Prokop" rekao da će osnovni kriterijum odabira izvođača radova biti niža ponuđena cena. Na tenderu za posao za koji su bile zainteresovane sve svetske kompanije i koji vredi čak 25 miliona evra, pristigla je samo jedna ozbiljna ponuda. Zašto?
Veljko Miladinović i Slobodan Maričić, Nedeljnik