Šta je novo?

Šta jedemo?

astrodule

Professional
Učlanjen(a)
05.08.2009.
Poruke
15.936
Pohvaljen
24.979
Lokacija
Novi Beograd, Fontana
Nije zdravo skinuti se sa mesa.

Treba biti umeren i telu dati sve makro i mikro nutrijente.

E sad, ako imaš moralni problem, onda počni sa "zamenama" kao što su soja ili pečurke, a možeš i praviti vegi burgere koji jesu super stvar i meni malo barem smanjuju želju za konzumiranjem mesa.
 

MC_

Advanced
Učlanjen(a)
14.11.2017.
Poruke
4.098
Pohvaljen
4.569
ne mislim da se skroz skinem, ali da ga redukujem
 

Bender Rodriguez

Professional
Učlanjen(a)
12.03.2017.
Poruke
14.442
Pohvaljen
29.485
Znam jednu sredovečnu osobu koja ne jede meso i jednu osobu mojih godina koja ne može bez mesa. Tako da prvo da ustanovimo to da nije svako isti i da nekome meso metabolički, biološki, zaista ne prija. A neko ne može bez njega, ne može da se zasiti, ne može da dobije energiju i ne može da dobije nutrijente.

Elem, ovaj što ne jede meso, odlučio je da prekine sa 50 i kusur godina. Nema neki ideološki razlog, samo je ustanovio da mu ne prija. Možda ima veze sa njegovom multiplom sklerozom. Kaže mi da, logično, jede ribu kao zamenu kada mu se jede nešto mesnato.

Ovaj drugi, mlađi, tamani kobasice (al kvalitetne, skupe), konjsko meso, stekove, svašta nešto... Ima kilu želuca inače. Kaze ne moze da se zasiti ako ne pojede meso. Sve suprotno od ovog gore. 😄


Još jednom ću da ponovim da je svako unikatan i da ne postoji univerzalni režim ishrane, kao što ne postoji ni univerzalna krvna grupa, univerzalni metabolizam, univerzalni odnos bakterija u crevima, univerzalna genetika, itd itd... i samim tim ni univerzalno rešenje za sve. Za one koji ne mogu ili ne zele meso, riba i proizvodi od morskih plodova mogu da budu dobra zamena.
 
Poslednja izmena:

solecar

Professional
Učlanjen(a)
06.12.2011.
Poruke
16.256
Pohvaljen
16.679
Lokacija
Prokop
svako je unikatan i da ne postoji univerzalni režim ishrane
(y) Ja sam recimo nešto između tih koje si naveo. I smatram da je svako svoj najbolji doktor, jer ti sam možeš najbolje da utvrdiš šta ti smeta ili šta sa čime u kombinaciji, prija tvom organizmu. A to sam i ranije spominjao, koliko se sećam.
 

Дошљак

Professional
Učlanjen(a)
31.10.2014.
Poruke
19.910
Pohvaljen
26.561
ne mislim da se skroz skinem, ali da ga redukujem
Пасуљ и друге махунарке су добра замена за месо. Опет, неопходно је уносити макар неке производе животињског порекла због витамина Б12, могу и производи од млека или јаја.
 

ŽeljkoNV

Intermediate
Učlanjen(a)
05.12.2019.
Poruke
107
Pohvaljen
291
Jedenjem mesa kao i drugih proizvoda životinjskog porekla, posebno u većim količinama i svakodnevno će svakako povećati količinu holesterola u krvi, šti će uzrokovati hipertenzju, aterosklerozu, anginozne bolove, pa će se rizik od infarkta miokarda značajno povećati. Povećava se rizik i za druge bolesti kao mogućnosti dobijnja raka, gubitak Ca što prouzrokuje osteoporozu itd.
 

ŽeljkoNV

Intermediate
Učlanjen(a)
05.12.2019.
Poruke
107
Pohvaljen
291
Da, da zablude su čudo. Ne bih preporučio takovo rezonovanje. Ali svi imamo izbor.
Primer sa vodom koji si naveo je banalan i neuporediv.
 

Дошљак

Professional
Učlanjen(a)
31.10.2014.
Poruke
19.910
Pohvaljen
26.561
Проблем је што су производи животињског порекла у последњих 50 година постали изузетно приступачни у односу на прошлост када није постојала адекватнија технологија очувања рока употребе хране.
 

astrodule

Professional
Učlanjen(a)
05.08.2009.
Poruke
15.936
Pohvaljen
24.979
Lokacija
Novi Beograd, Fontana
Da, da zablude su čudo. Ne bih preporučio takovo rezonovanje. Ali svi imamo izbor.
Primer sa vodom koji si naveo je banalan i neuporediv.
Nije problem toliko u zabludama i primerima, već što su ljudi needukovani, pa im onda neko dođe i prodaje priču o 4 bele smrti, o tome kako je 5 jaja nedeljno maks i kako treba piti bademovo mleko...

Kreneš od osnova, vidiš šta radi šećer telu i kako treba da izgleda uravnotežen obrok za svaku priliku (nije isto doručak pred posao u kancelariji na njivi ili pre trening snage ili kardio)

I tu staneš, kada savladaš šećer, 90% problema ćeš rešiti, a tokom tog procesa ćeš saznati i za druge stvari, pa ćeš početi da biraš mesne proizvode (i količinu i kvalitet).

Govoriti da konzumiranje mesa vodi u probleme je opasna priča jer se ne navode ni količine ni kvalitet mesa koje osoba unosi.

Ne možeš npr porediti industrijsku slaninu i slaninu koju (npr) ja pravim gde znam sve o svinji i procesu sušenja i svemu što ide uz to.
 

Navip

Intermediate
Učlanjen(a)
30.10.2018.
Poruke
486
Pohvaljen
1.645
Covek nema građu i funkcije probavnih organa, da bi mu meso bio bitan deo ishrane, a mnogima jeste i ta nenormalnost je razlog mnogih bolesti. I majmun, koji je najslicniji čoveku, jede veoma mali procenat hrane životinjskog porekla.
 

Bender Rodriguez

Professional
Učlanjen(a)
12.03.2017.
Poruke
14.442
Pohvaljen
29.485
Etničke grupe poput Inuita i Eskima žive većinski od mesa. I to ''teških'' mesišta, poput medveda, foka, morževa, kitova... Pa ipak žive u proseku oko 70 godina.
A brza šetnja kroz internet mi kaže da ne pate masovno ni od visokog holesterola, ni od infarkta ni od osteoporoze. Toliko o tome.

Niti su sva mesa ista, niti su svi ljudi isti.

Ljudi se razlikuju po krvnim grupama. Pa se razlikuju po genetskom poreklu, i kako su građeni. Zatim po uslovima u kojima žive. Po stopi bazalnog metabolizma. Po genetskim bolestima i sklonostima koje nose. Po bakterijama koje imaju u crevima. Po reaktivnosti imunog sistema (ovo će tek da bude sledeći razvojni pravac medicine, pogotovu sad posle Kovida). Po alergijama ili intolerancijama na ovo ili ono. Po tome kom režimu spavanja pripadaju. Po načinu života koji vode. Po ekološkim faktorima u kojima žive (višak zagađenja, manjak zagađenja, tvrda voda, laka voda, jako sunce, slabo sunce...)

To su samo neke od podela i kategorija kojih sam se setio ovako napamet. Kada bismo popisali sve kategorije i dimenzije po kojima se razlikuju svih 8 milijardi ljudi na svetu, a da utiču na varenje i metabolizam, verujem da bi lista imala preko 100 stavki, odnosno bilo bi 100 dimenzija po kojima bi se klasifikovalo.

Stoga su svi pokušaji da se svi ljudi predstave kao prirodni vegetarijanci ili vegani - naopaki. Kao što su naopaki i pokušaji da se svi ljudi predstave kao prirodni mesožderi.
Verujem da kad bismo mogli da uradimo opsežno i temeljno istraživanje na svetskom nivou glede toga kome koliko prija meso, da bismo dobili neki rezultat nalik Normalnoj raspodeli, koja je ključ i nit koja povezuje mnoge stvari u prirodi. Pa bi tako raspodela verovatno izgledala ovako. 5% ljudi kojima meso uopšte ne prija, 5% ljudi kojima je nezamenljivo i 90% ljudi kojima nekad više prija a nekad manje.
meso raspodela.jpg
 
Poslednja izmena:

Doka_1

Beginner
Učlanjen(a)
30.08.2016.
Poruke
97
Pohvaljen
227
SZO preporucuje mediteranski nacin ishrana koja ukljucuje meso, mlecne proizvode, jaja.. ali vegani bolje znaju, pa ti onda jos posalju link za film uzivaoca bosanskih piramida Djokovica..
 

ŽeljkoNV

Intermediate
Učlanjen(a)
05.12.2019.
Poruke
107
Pohvaljen
291
Hvala na pojašnjenjima, slobodno se balansirajte najbolje što možete. Pričaćemo kad malo ostarite. Do tada...Čuvajte se ipak.
 

Bender Rodriguez

Professional
Učlanjen(a)
12.03.2017.
Poruke
14.442
Pohvaljen
29.485
Kakva militantnost u stavovima.

Upoznao sam jako malo ljudi koji ne jedu meso (iz ovog ili onog razloga) a da ne nameću to drugima i da prihvataju da to što nešto njima radi ili ne radi, ne znači da će radili ili neće raditi i nekom drugom. Uglavnom su svi koji ne jedu meso odmah militantni i isključivi u svojim stavovima. Rezultat je to da su militantna veganska udruženja često omraženija nego pušači.
 

astrodule

Professional
Učlanjen(a)
05.08.2009.
Poruke
15.936
Pohvaljen
24.979
Lokacija
Novi Beograd, Fontana
Covek nema građu i funkcije probavnih organa, da bi mu meso bio bitan deo ishrane, a mnogima jeste i ta nenormalnost je razlog mnogih bolesti. I majmun, koji je najslicniji čoveku, jede veoma mali procenat hrane životinjskog porekla.
Opet dolazimo do najbitnije stvari - a to je KOLIČINA

Šta znači "bitan deo ishrane"?

To su opasne rečenice za ljude koji se ne razumeju u osnove ishrane.

Opet kažem - kada izbacimo višak šećera i prerađevina koje svakodnevno unosimo - unos mesa će biti najmanji problem.
 

Navip

Intermediate
Učlanjen(a)
30.10.2018.
Poruke
486
Pohvaljen
1.645
Opet dolazimo do najbitnije stvari - a to je KOLIČINA

Šta znači "bitan deo ishrane"?

To su opasne rečenice za ljude koji se ne razumeju u osnove ishrane.

Opet kažem - kada izbacimo višak šećera i prerađevina koje svakodnevno unosimo - unos mesa će biti najmanji problem.
Ako jedeš meso, jedi ga malo jer imamo dugačka creva, za razliku od mesozdera, koji imaju kratka, a meso se vari tri puta duže od voća.
 

astrodule

Professional
Učlanjen(a)
05.08.2009.
Poruke
15.936
Pohvaljen
24.979
Lokacija
Novi Beograd, Fontana
Opet moram da ponovim, a mislim da se u principu slažemo - šta znači "malo" ?

Čovek je svaštojed - nema veze sa gorilama i ostalim primatima koji ne jedu meso.

Ako već pričamo o količinama, evo recimo ja jedem maks 500g mesa nedeljno, ali ta brojka ne znači ništa ako se ne zna moje zdravstveno stanje i moj način života.
 

solecar

Professional
Učlanjen(a)
06.12.2011.
Poruke
16.256
Pohvaljen
16.679
Lokacija
Prokop
Hvala na pojašnjenjima, slobodno se balansirajte najbolje što možete. Pričaćemo kad malo ostarite. Do tada...Čuvajte se ipak.
Svako bi trebalo da jede hranu (mislim na vrstu, način pripreme, količinu...) koja ne izaziva teskobe njemu lično, dakle ono što prija njegovom organizmu, a ne da se sad drži nečega što su rekli stručnjaci, zato što je danas in biti "lajf kouč" i "nutricionista", tako da maltene svaki treći - četvrti stanovnik je neki od tih savetodavaca, koji te uče kako da jedeš i razmišljaš da bi bio srećan. Primera radi, ti "stručnjaci" savetuju da se konzumira đumbir, jer je zdrav, i dobar za regulaciju 300 nekih čuda, a meni od istog bude muka u želudcu, a kasnije se i ispovraćam. I šta ćemo sad?​
 

ŽeljkoNV

Intermediate
Učlanjen(a)
05.12.2019.
Poruke
107
Pohvaljen
291
Niti sam militantan ili isključiv, niti želim da bilo koga ubeđujem kako će da se hrani. Niti sam zadrti vegan niti religiozni fanatik. Lepo sam napisao da svi imamo izbor. Još manje sam lajfkouč ili nutricionista.
Naveo sam par po meni jednostavno proverljivih činjenica i napomenuo da postoji povećan rizik za srčana oboljenja, a i neka druga.
Mogao bih o tome da pišem esej, ali znam da se sve van uobičajenog miljea dočekuje na nož, pa naravno da neću više o tome pisati. Inače uglavnom pišem ili pričam na osnovu svog iskustva.
 

Bender Rodriguez

Professional
Učlanjen(a)
12.03.2017.
Poruke
14.442
Pohvaljen
29.485
Naveo si nesto u formi tvrdnje, a ta tvrdnja je zasnovana na iskustvu jednog coveka. A na planeti ima 8 milijardi i razlikujemo se medjusobno po 100 razlicitih kategorija. A ovako ispada da smo svi isti.

Evo konkretnog pitanja koje me iskreno intrigira: ako svako meso izaziva srcane udare, osteoporozu, visok pritisak i holesterol, zasto onda ljudi poput Inuita, koji se hrane vecinski masnim mesistima, ne umiru od tih stanja i bolesti asociranih s njima?

Dalje, ako su sva mesa ista i stetna, zasto se onda vec stotinama godina svim bolesnicima digestivnog trakta, nakon oporavka (od operacije, bolesti, tegoba, mucnih terapija...) posle par dana daje kuvana piletina? Sto se ne ostave samo na vocu i povrcu?

Inace, piletina je ujedno i najveci i najvredniji izvor triptofana, komponente od koje se sintetise serotonin. Sledeci najbogatiji izvor su pojedine ribe. Onda mlecni proizvodi. I tek nakon toga neka semena i orasasti plodovi.

Meso je skoro pa nezamenljiva komponenta ishrane. Kazem skoro jer jeste moguce svemu naci zamenu pa i njemu, ali to ne samo da kosta, nego nekad nije dostupno ili bar nije u dovoljnim kolicinama. Ne mogu suplementi da pokriju sve sto izostane kad se izbaci svako meso.

E sad druga je stvar to sto neko preteruje s mesom kolicinski ili sto jede pogresnu vrstu mesa (pasteta ili kozure i tako to). Ali nije svako meso u svakoj kolicini stetno
 
Poslednja izmena:

solecar

Professional
Učlanjen(a)
06.12.2011.
Poruke
16.256
Pohvaljen
16.679
Lokacija
Prokop
Niti sam militantan ili isključiv, niti želim da bilo koga ubeđujem kako će da se hrani. Niti sam zadrti vegan niti religiozni fanatik. Lepo sam napisao da svi imamo izbor. Još manje sam lajfkouč ili nutricionista.
Naveo sam par po meni jednostavno proverljivih činjenica i napomenuo da postoji povećan rizik za srčana oboljenja, a i neka druga.
Mogao bih o tome da pišem esej, ali znam da se sve van uobičajenog miljea dočekuje na nož, pa naravno da neću više o tome pisati. Inače uglavnom pišem ili pričam na osnovu svog iskustva.
Nisam ni rekao da ubeđuješ bilo koga kako treba da se hrani, već da ne može da se da univerzalna konstatacija za neku stvar, pošto je svaka osoba jedinka za sebe. Zato sam i naveo primer lajfkouča i nutricionista, jer danas čim ne znaš sa čime bi se bavio u životu, ajd' da podučavam druge kako treba pravilno da pozitivno razmišljaju i rade da bi bili srećni ili kako treba pravilno da se hrane, te da ukoliko ne ispoštuješ to njihovo pisanje i govorancije, ima da odeš pre tridesete godine, sav izdeprimiran i nesrećan, parafrazirano i delom iskarikirano.

Pisati na osnovu ličnog iskustva je OK (tačnije OK je deliti lično iskustvo), ali samo ako se ne koristi premisa da smo svi isti. @astrodule i @Bender Rodriguez su to lepo objasnili.​
 
Vrh