Šta je novo?

Autobusi

Od kog proizvđača autobusa bi grad trebao da kupi 100 novih zglobnih vozila na gas.

  • Solaris

    Glasovi: 244 94,9%
  • BMC

    Glasovi: 13 5,1%

  • Ukupno glasača
    257
Linija 17, garažni broj #1344 :)
svlhcpL.jpg
 
Синоћ на 56 радио соло БМЦ 3345 и у питању је био предпоследњи полазак са Зеленог венца. Ајде што погон Карабурма шаље соло на зглобне линије(43,65,96,101), нисам очекивао да ће и погон Нови Београд.
 
Ko ti o tome misli?
Možda je nekad u toku dana bilo isključenje i zamena vozila, i izašlo šta je imalo tada.
 
Vozio se juče Isuzu Citiportom 12 na 37. Mestimično krckanje jeste primetno, ali znatno blaže neo kod Higera. Dosta manje vibrira od recimo MAZ-a, Liaz-a i Ikarbusa, međutim pri prelasku preko udarnih rupa može se čuti zvuk tankih profila konstrukcije, kao i krovne oplate. Interesantno da je treskanje plastike karakteristično za MAZ izostalo jer je ista veoma dobro montirana pri čemu deluje kvalitetno. Najveće vibracije zapažaju se na prozorima, koji svi imaju klizne luftere. Crna plastična sedišta su dobra i slabo se tresu. Vrata su kvalitetna, i čak imaju plastičnu masku gornjih držača što prvi put vidim. Ergonomija je sjajno rešena račvanjem šipki kod vrata, iskrivljenim šipkama između sedišta, dodatnim šipkama između vertikalnih i longitudinalnih, te šipkom na motornom delu. Ukratko enterijer je "zategnut". Opšti utisak enterijera kvare kozmetičke pojedinosti poput graviranog delimično svetlucavog orijentalnog dezena centralnog plafonskog panela, dezena podnih obloga, farbanih šipki u sivu, odnosno neon žutu na vratima, dizajn lateralnih plafonskih panela sa crnim longitudinalnim rešetkama, ali i ne baš sjajno uklopljene lajsne kutija kod točkova.

Enterijer varijante sa tapaciranim sedištima i neon žutim šipkama: https://scontent.fbeg1-1.fna.fbcdn.net/ ... e=61B1A852

Još mi je jedan detalj zapao za oko, a to su plastični odlivci lateralnih panela enterijera ispod prozora koji su savršeno uklopljeni bez ikakvih neravnina i zazora, pri čemu poseduju i gumu radi priljubljivanja prozoru. Čak je i ta guma savršeno "legla", što se može videti na ovoj slici: https://scontent.fbeg1-1.fna.fbcdn.net/ ... e=61B220AE

Eksterijer karakteriše smeo dizajn sa par nelogičnosti. Prednji displej ne pokazuje broj na levoj strani (kod vrata) tako da je nemoguće videti oznaku linije, iako je i bočni displej iznad samim hrata a cifre desno (do vetrobrana) zbog toga što je usmeren na stranu. Taj displej je previše udaljen od zadnjeg dela vozila. Zadnji displej je na sredini, iako je logično da bude desno do vrata radi preglednosti, gledano otpozadi, u slučaju vozila postavljenog iza. Isuzu nudi isti model i u zglobnoj verziji.

Rekao bih da ovaj autobus ima najviše prednosti u odnosu na konkurenciju, međutim, poput nje, polovičan je u odnosu na kvalitetna zapadna vozila. Kada presednete iz bilo kog turskog, ruskog, beloruskog ili kineskog vozila u Urbino 18, SG313 ili Conecto baš osetite razliku u toj integraciji elemenata u smislu da praktično nema ozbiljnijih propusta. Ne samo što su takva vozila dosledna u smislu kvaliteta, već i estetike. Jasno je da od 5 polovičnih modela možete napraviti jedan dobar.

Zato mislim da bi prihvatanje dobrih, odnosno izbegavanje loših karakteristika pojedinačnog modela bio dobar recept za vozilo bliže evropskom skladu po prihvatljivoj ceni. Neki Isuzu-BMC frankenštajn takoreći, sa širom ponudom opcija karakterističnom za EU poput više varijanti rasporeda i tipova vrata, broja, tipa i rasporeda sedišta, automatskih platformi, u smislu nadogradnje na "barebone" osnovu.
 
Већ четрдесет кинеских аутобуса је ван употребе. Подолит је у већини офуцан, трули паркет, браници рђају при невешто рађеним крајевима а кога интересује може да се сагне и погледа шта је испод самог возила: све сами осули метал! Били су већ три пута у новинама али реакције из ГСПа нема. Мислим да директори мажу Вучића на сендвич.
 
To ništa ne čudi. Svi smo svesni koliko su kvalitetna ta vozila koja smo nabavili od kineskih i turskih prijatelja. Nabavljamo od njih kao da jedini u svetu proizvode autobuse. Dok svi ostali kupuju sa zapada i vozila godinama izgledaju kao nova, mi smo se okrenuli ka istoku i kupujemo njhova čuda tehnologije koja posle dve godine deluju kao da su u saobraćaju 20 godina. Svi smo svedoci nameštenog tendera za BMC tako da ništa ne treba da nas iznenadi. Pored prelepih, modernih i kvalitetnih Solarisa, MAN-ova i Mercedesa mi kupujemo Higere, BMC i Akiu.
 
Da može Zapadnih čuda da se kupi više od Bliskoistočnih i Dalekoistočnih, kupovali bi smo ih samo tako.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=898225#p898225:3oevrfaa je napisao(la):
БГ:ВОЗ » 12 Nov 2021 08:28 pm[/url]":3oevrfaa]Већ четрдесет кинеских аутобуса је ван употребе. Подолит је у већини офуцан, трули паркет, браници рђају при невешто рађеним крајевима а кога интересује може да се сагне и погледа шта је испод самог возила: све сами осули метал! Били су већ три пута у новинама али реакције из ГСПа нема. Мислим да директори мажу Вучића на сендвич.

Nastavlja se sa "humanitarnim" nabavkama putem domaćih posrednika. Što poslovi za naša preduzeća, što sa regionalnim partnerima poput Turske (čiji se deo nalazi na Balkanu). To je bio samo uvod. Ne znaš šta bi predstavljalo lošiju odluku. Prekid novih nabavki BMC (izazivanje nepotrebne fragmentacije voznog parka u tržištu bez Ikarbusa) ili da nastave sa kupovinom lošije robe za veću sumu.

Imajući u vidu bolju ponudu Solarisa u smislu odnosa cene i kvaliteta proizvoda, žao mi je što se ovako završilo. BMC je bio skuplji nego u Novom Sadu, s tim da grad dobija povraćaj, a posrednici naknadu. Za njih je to win-win kombinacija, a za prevoznika, zaposlene i poreske obveznike ozbiljan gubitak.

Nabavka 244 solo autobusa bila je jedna od najnepovoljnijih (ako ne i najnepovoljnija) u novijoj istoriji grada po pitanju neujednačenosti kvaliteta vozila stranih proizvođača, kao i po nedoslednosti raspisane tenderske dokumentacije što se odnosi na potpuno drugačije karakteristike dva odabrana modela. Nisu ih mogli manje unificirati. Ne, ne mislim samo na estetiku već i na ergonomiju i ostale karakteristike odabranih rešenja.

Da mi je neko 2001 rekao da će za dve decenije gradom krstariti novi "cirkus", kako privatni tako i državni ne bi mu verovao, jer sam očekivao da ćemo se vremenom približiti Evropi koja nam je i u političkom smislu navodno cilj. Ne samo što su vozila potpuno drugačija, nabavljana prema drugačijim specifikacijama, već se ni vizuelno ne uklapaju, niti se novom-starom kolor šemom postiglo zamišljeno. Danas nemamo Den Oudsten, više modela M.A.N, Ikarbus i Ikarus na 23, ili Ikarus, Sanos, Mercedes na 95 ali svakako imamo potpuno različite Higere i BMC, od tipa i dezena sedišta preko broja i rasporeda, pogonskih agregata pa do nepridržavanja odabranog načina farbanja.

Sramno. Ali to ni ne čudi, s obzirom na sveprisutnu aljkavost.
 
Došla su takva vremena, poput mraka, gde se gubi svaki kriterijum kvaliteta.
 
A i dobro poznati brat Dejan Aleksić iz Politike ih malo nagazio na temu nabavke turskih otpada:

Куповина нових аутобуса – уштеда или преплаћивање

Представници градске опозиције замерили су градској власти да у току јавне набавке за 100 зглобних аутобуса није уштеђен новац, него да су ова возила плаћена скупље него што је требало

Потпис за соларис аутобусе: Зглобни аутобуси последњи пут купљени 2013. ГСП-у, највећем градском превознику, почетком 2022. требало би да буде испоручено првих 50 турских БМЦ зглобних аутобуса од укупно 100 за чију набавку је уговор потписан са групом понуђача „МПН промет”, „Ес лизинг” и „Уникредит лизинг”. То ће бити прва набавка зглобних јавних возила за потребе градског превоза још од 2013. када су купљени „солариси”.

Делу градске опозиције овај тендер био је споран још кад је расписан пре неколико месеци и то због, како је тада навођено, сумње да се намешта за једног турског произвођача и да није било довољно времена да се на њега пријаве неке друге компаније. Критике на рачун ове набавке не јењавају ни сада када је и дефинитивно потписан уговор за куповину 100 аутобуса.

Мила Поповић, председница Градског одбора Странке слободе и правде, оценила је да је ГСП „Београд” потписао штетан уговор за куповину аутобуса преко лизинга.

– Институције којима смо поднели иницијативе за заштиту и то правобранилац, комисија за јавне набавке и Државна ревизорска институција држе очи затворене – указала је Поповићева додајући да градска власт приликом куповине ових аутобуса није ништа уштедела него је скупље платила ова јавна возила.

– Расписани тендер за 3,5 милијарди динара је средином године градска власт обуставила како би град „уштедео” и то 10 одсто односно 350 милиона динара. Али, резултат поновљеног тендера је да се ти исти аутобуси путем финансијског лизинга плаћају преко четири милијарде динара. Сада заменик градоначелника најављује да ће, када се буду заменили аутобуси, од Уникредит банке добити три милиона евра, односно око 360 милиона динара, што би значило да и даље Београд новим уговором плаћа више у односу на први тендер који су обуставили – навела је Поповићева.

Председник Градског одбора ССП-а сматра да је на тај начин Београд купио аутобусе турског произвођача за цену која је за више од милион динара већа по аутобусу од оне коју је платио Нови Сад и за цену која је скупља од иницијалног заустављеног тендера.

– Овај турски произвођач познат је због проблема са квалитетом возила у Београду. Да ствар буде гора, цела идеја куповине аутобуса на гас погодује највише приватнику који ће добити концесију за продају гаса ГСП, док цела Европа укида аутобусе на гас – закључила је Поповићева.

Нешто раније и у Центру за локалну самоуправу (ЦЛС) упоредили су куповину аутобуса за потребе Новог Сада и оних за потребе Београда.

– Огромна је разлика у условима по којима Београд, са једне стране, и Нови Сад, са друге, купују градске аутобусе.

Док је Нови Сад расписао тендер за куповину десет електричних аутобуса по камати од 1,1 одсто, из зајма Европске банке за обнову и развој, Београд је донео одлуку о набавци 100 аутобуса на гас по камати од 5,35 процената, преко финансијског лизинга. Како је могуће да Београд плаћа вишеструко већу камату од Новог Сада и зашто није, уместо финансијског лизинга, једноставно узео повољан кредит код неке од европских финансијских институција – упитали су недавно из ЦЛС-а.

Како су у више наврата у последњих неколико месеци уверавали из града, ГСП се определио за начин финансирања путем финансијског лизинга због погодности у вези са пројектом „зелене линије”, који подразумева да се, после пуштања у саобраћај ових аутобуса и искључења старих дизел аутобуса остварује право на повраћај дела инвестиције.

И приватници подмлађују

Линије градског превоза које држе приватници, односно Конзорцијум приватних превозника (КПП) ускоро би требало да буду подмлађене додатним новим возилима. Како сазнајемо у конзорцијуму, у току су преговори, и у наредним месецима они ће 300 аутобуса заменити новим, најсавременијим возилима. Приватни превозници на челу са „Аривом литас” у овој години су, како каже Драго Тошић, директор конзорцијума, обновили возни парк са 140 соло возила. Реч је о, прецизира Тошић, аутобусима са најсавременијим евро-6 моторима који имају исту емисију издувних гасова као и гасни мотори. Готово сва до сада набављена возила су купљена од турских произвођача.

Приватници који држе 43 линије, како су нам у току лета нагласили, возни парк између осталог подмлађују и у сусрет новом тендеру града за јавно-приватно партнерство за градске линије. Актуелни уговор је на снагу ступио почетком 2016. и орочен је на 10 година. Када су потписали уговор са градом, приватници су се обавезали да њихова возила у градском превозу не смеју бити старија од 10 година, и ту обавезу КПП поштује од самог почетка уговора о јавно-приватном партнерству.

https://www.politika.rs/scc/clanak/4923 ... placivanje
 
Karaburma je izgleda već krenula da polako čisti garažu za nove zglobove. Pored Ikarbusa, povučena je masa Japanaca, mada ovde nije slikao više od pola rashodovanih.











 
Nisam ni za opoziciju ni na poziciju, ali je opozicija u ovom slučaju potpuno u pravu. Sve je to lepo objašnjeno, svako ko je bar malo upućen u ovaj tender za nabavku 100 zglobova zna da se od samog početka sve nameštalo za BMC i da je bilo neminovno da će bilo ko drugi imati ikakve šanse na tom tenderu. Najgore što niko ništa ovde ne može da uradi po tom pitanju, iako se odlično zna koliko je sve bilo namešteno. Živimo u zemlji gde zakon ne važi za svakoga i gde je najbitnije koliko će se ugraditi političari. Još jednom smo pokazali da smo lideri u malverzacijama i mutljavinama. Došli smo do toga da nam Turci u potpunosti vode javni prevoz, kako naplatu karata, tako i nabavku vozila. Svi prevoznici vozila nabavljaju iz Turske i niko ne može da me ubedi da je to slučajnost. Ja čestitam jer se postiglo nešto što nije uspela nijedna prethodna vlast, a to je uništenje gradskog prevoza do te mere da je umro i poslednji tračak nade da će se prevoz dovesti u red. Ovom nabavkom su sahranili GSP.

Što se tiče povlačenja Japanaca i to je ogromna greška. Njihovim povlačenjem opet nećemo imati dovoljno zglobova da se pokriju sve neophodne linije.
 
Može li neko da bude ljubazan i da napiše najjednostavnije konačnu cenu koju grad plaća? Svaki tekst i svake izjave krenu sa milion brojki da ne mogu da pohvatam niti da izračunam koliko šta košta, a nigde ne mogu da vidim koliko na kraju grad plaća celu nabavku - kolika je cena autobusa po komadu, cena opremanja garaža za gas, obuka, transport i na kraju koliko ukupno daje grad para. Još bolje bi bilo kada bi to moglo da se uporedi sa nečim, koliko neki drugi gradovi izdvajaju za sličnu nabavku, koliko bi to sve koštalo da se finansiralo preko neke druge banke, finansije, itd. Ovamo sve nešto blebeću o cenama, kamatama, pa ovo pa ono, na kraju niko ništa ne kaže koliko će to da košta sve.
 
Da se nadovežem na Alexov post, kad se već pominju Japanci i "kvalitet" gomile niskobudžetne gvožđurije.

Danas ti ja uđem u "stariji" (čitaj duplo mlađi od Japanca) MAZ na 58 i ajd nisam odmah primetio u Požeškoj, međutim kad je počeo da se spušta Visokom i Paštrovićevom šokirao sam se. Još sam u Kirovljevoj primetio čoveka kako "skakuće" po 5cm, ali tek kad je prošao crkvu (kod mola) počeo je pravi cirkus. To lupa, to trese, al ništa kao ljuljanje profila konstrukcije između prozora, toliko da dole još i stoji, dok se ceo krov ljulja po 10-15cm. Oslanjanje kao da i nema, iako je na normalnoj visini. Zato se i raspao za jednu deceniju. Autobus je totalno raštimovan, pri čemu ne mislim na nepričvršćena sedišta koja samo što ne pootpadaju od trešenja i bez putnika na njima. Šteta pto nisam video garažni broj, ali bar sam video da je potpuno crven, bez krem krova.

Spazio sam novu Akiu, isto na 58 došla na Mostar punu (osim kod trećih vrata) sa pokvarenim trećim vratima sa zalepljenim "obaveštenjem" A4 formata, doduše štampanim, što je korak dalje od GSP. Displej čas 58 sa pola natpisa, čas početna civra 4 bez natpisa, pozadi isto smenjuje 4 i 58 svake sekunde. Nije matora nego nova Akia. Ko je proizvođač displeja, jel neko zna? Em mali font, još manji od Nova tronica u Solarisima, Ikarbusima, Higerima. Toliko se zadržao na Sajmu da ga je 862 (zglobni Japanac SG312 na 23) obišao iako je bio iza. 862 dosta vibrira u motornom delu, no sama konstrukcija vozila je i dalje prilično čvrsta, posebno imajući u vidu da se kao i gore pomenuti MAZ ponaša na neravninama kao Avrtomontaža, Solaris, odnosno konjske taljige. Za razliku od Urbina 18 koji propada značajnije na drugoj osovini, i ne krivi se, Japanac se ponaša kao i bilo koji drugi M.A.N, tako i IK218M držanjem visine na suprotnoj strani tako da ti smačinje pršljenove na vratu ako sediš. Leti glava po 10cm.

Ukratko Japanci su, uz stare Konekte najkvalitetnija niskobudžetna visokopodna vozila proizvedena u Turskoj početkom 21. veka, za razliku od novijih niskopodnih krševa, posebno onih iz zemalja bivšeg SSSR. Turci su kud i kamo bolji, iako daleko od vozila koja mogu odoleti uslovima Beograda više od 15 godina.

Na 70 danas 218 IK112N. Bili su relativno dobri nakon remonta, međutim ovaj je prilično zapušten. Ne toliko loš u odnosu na zglobne, ali u odnosu na remontovane solo jeste svakako. IK112 na 46 jedva vukao, cimao. Privatni ikarbusi su očito na izdisaju. Isuzu P40941 samo šljašti na 37. Klizni lufteri uopšte nisu ružni. Čak štaviše dovoljno se ističu kao detalj. Sve je lepo uklopljeno.

Btw. sad nađoh u beleškama što nisam još pisao. 26.10 P41714 (IK112) gubio visinu, zadnja vrata šištala. Vrata se jedva otvarala, pored Ada mola je poskakivao sve dok nije nadrukao vazduh na Adi. Dan ranije mi 3228 prebio kolena sedištima iako sam 1,8m normalnih proporcija (nit kratke, nit dugačke noge). Ikarbusi nikad nemaju prostora za noge, niti sedišta vibriraju manje od 3cm.
 
Чекам Хигера на 23.

Послато са Mi 9T помоћу Тапатока
 
Vrh