Šta je novo?

Tramvaji

Кроз строги центар, уместо аутобуса, Теразије-Ташмајдан-Устаничка, Теразије-Славија-Бањица, Теразије-Трг-Деспота Стефана-Вишњица.
 
Pa nije teško pitanje. Značajni krakovi već postoje, treba produžiti od Banovog brda dalje na Čukaricu i od OFK-e Višnjičkom i Mirijevskim bulevarom. Krak kroz 29. novembra neće biti moguć zbog portala drumskog tunela.

Ali važno je 'probiti' krug dvojke i dovesti tramvaj ponovo u centar, jer bi se odnos prevezenih putnika drum/šine tada nagnuo na stranu šina, što bi se, u izuzetno velikoj meri, osetilo u gradskom budžetu (i u kvalitetu prevoza). Broj putnika tramvaja bi se gotovo duplirao. To je tačno ono što nam treba na srednji rok. Da je grad firma, tačno to bi uradio. A ovako, beogradski tramvaj ima duplo manje putnika od zagrebačkog i pravi ekstremnu - i sve veću - rupu u budžetu..
 
A šta ti toliko smetaju autobusi, u čemu je tvoj problem sa njima? I zašto uvek moraš da ih menjaš tramvajima? Trolejbusi ne postoje ili ima neka mračna tajna vezana za njih koju ne znam?
 
Ali važno je 'probiti' krug dvojke i dovesti tramvaj ponovo u crntar, jer bi se odnos prevezenih putnika drum/šine tada nagnuo na stranu šina, što bi se, u izuzetno velikoj meri, osetilo u gradskom budžetu (i u kvalitetu prevoza). Broj putnika tramvaja bi se gotovo duplirao. To je tačno ono što nam treba na srednji rok.
Aha, sad kapiram. Vi ćete u stvari na silu da naterate ljude da koriste podsistem koji je najmanje popularan. Sad mi je jasno. Ništa, srećno vam bilo.

P.S.
A do aerodroma će, pretpostavljam, i dalje da vozi autobus? A možda čak ni on, ako i njega ukinete? Jer svi znamo da malo ljudi putuje od i do aerodroma, tako da tramvaj tu uopšte nije potreban. Ili je opet posredi ona zamisao ''do aerodroma će železnica, jednog lepog dana, ne znamo kad tačno, ali jednog lepog dana''?
A ovako, beogradski tramvaj ima duplo manje putnika od zagrebačkog i pravi ekstremnu - i sve veću - rupu u budžetu..
I to ćemo da rešimo tako što ćemo silom da nateramo ljude da ga koriste. Nešto kao Lelekom, pogotovu sa državnim preduzećima - najbolji način da se Lelekomu smanje dugovi i minusi je da se sva državna preduzeća silom nateraju da pređu kod njega. Nema veze što to posle radi gore nego da su ostali kod starog operatera. Ako gledamo samo profit Lelekoma, stvar je rešena.

A najveća ironija je da ovakav Staljinistički predlog dolazi od nekog ko se gnuša svega što iole ima veze sa diktatorstvom i državnim intervencijama i pobornik je slobode izbora.
 
Poslednja izmena:
Veliki problem tramvaja je u statici....naime, ako prvi stane, nece proci ni dvadesetprvi iza.
Narocito u zemlji gde su tramvaji stariji od vatre 3 dana i sto su sine uzasne, a i kada se urade ne potraju.
Pogledajte samo kakve su sine u Varsavi pa recite nasim strucnjacima.
Iskreno, troje*******usi su 100 puta bolji jer mogu da zaobidju ako sne nesto desi.
 
Teolejbuski prevoz je mnogo skuplji od tramvajskog, pri određenom broju putnika, koji na glavnim pravcima u Beogradu postoji. Isto važi i za autobuse.

To je osnovni razlog Hirošime koju u budžetu Beograda pravi javni prevoz. Energente na stranu, sa rastom zarada, to će se samo produbljivati - drumski prevoz je radno intenzivniji. Naći veći nemački grad u kojem se javni prevoz zasniva na autobusima je težak posao, ne zato što tamo ne vole autobuse.

Ne volim to 'jesam vam rek'o', ali, iako nas nazivaju kultom, nekolicina nas je na te trendove upozoravala na ovom forumu još pre desetak godina. I to se dešava. I biće sve teže.
 
Ljudi su od autobusa napravili neku sotonu i dežurnog krivca za sve, a od tramvaja neko uzvišeno savršenstvo bez mana.

ali kad god se povede priča o implementiranju tog nečeg najjačeg na svetu, svi se uvek nekako zalepe za desnu obalu Save. Štaviše, što je deo grada haotičniji i brljaviji, to se više vataju za njega i uvođenje tramvaja u njemu. Niko ne želi da implementira to nešto najsavršenije na svetu i na levu obalu Save.
c1db-iskepxs9426129.gif
 
@Bender Rodriguez
@Дошљак
Terazije, Trg Nikole Pašića, Kralja Milana su gudure?

A kad smo kod tramvaja na starom delu Beograda, dobar deo onih koji koriste tramvaj u Bulevaru kralja Aleksandra , ili kod Vukovog spomenika, ili na Tašmajdanu ili kod Beograđanke , presedaju na linije ka centru (Terazije, Trg republike...). Onda imamo da se dobar deo ljudi koji čekaju prevoz kod Sajma, gura u 37, da bi se dobacio do centra, a ova moja predložena linija 3 bi rasteretila donekle tu liniju 37. Imamo i situaciju da dosta ljudi iz Vojvode Stepe preseda na Slaviji ili češće kod Hrama , na linije koje vode ka centru. Sa linijom 1 koju su forumaši predložili, preko Slavije, Terazija i Trga republike, rasteretile bi se linije ka centru (29 i 31), a i pokrivala bi sadašnju trasu linije EKO2 na tom delu, koju igrom slučaja, dosta ljudi koristi baš na tom delu. Sa mojim predlogom linije 6, koji je modifikovani predlog forumaša, rastereila bi se linija 31 stanovnika sa poteza 300, a sa linijom 7 preko Terazija, taj pritisak sa 31 na 6 se dodatno smanjuje, ali istovremeno i pritisak na liniju 17. Ovo pomenuto utiče i na rastećenje 28 i 77, jednim delom. Ovo je samo objašnjenje zašto tramvaj "nikad prežaljenim trasama".

Što se tiče NBG, tu smatram da tramvaj treba da bude veza sa starim delom Beograda, a ne da služi u svrhu lokalnih linija i da je to daleko ekonomičnije i isplatljivije nego imati ovaku 74 kakvu danas imamo na primer. Takođe, mojim predlogom za liniju 14 ka Zemunu, dodatno se rasterećuje 17, ali i dobija alternativa u Bulevaru, što bi verovatno i smanjilo pritisak na 46 i 55 kod Cvetka. Sa mojim predlogom linije 8, smanjio bi se jednim delom i pritisak na 95. Sa predloženim trasama 4 i 13, smanjio bi se donekle i pritisak na 85, 88 i 89.

P.S.
Ovakvim načinom organizacije linije kroz centar, sigurno bi još jedan deo ljudi rasteretio 95 i smanjio presedanja sa tramvaja na autobuse kod Ušća.

@KizaNoSleep
Ako nestane struje, trola gubi superiornost.

Ukratko gledano, jedino što je 100% sigurno (uzeti sa rezervom, jer se pokazalo da kod nas ni to nije slučaj) je autobus, ali nas to ne sprečava da predlažemo ulaganja u širenje i reorganizaciju tramvajskog i trolejbuskog podsistema. Za elektrobuse je već rečeno na drugim temama, da se ne ponavljam sada.​
 
Da se ne bi nastavila bandoglava rasprava, ono što sam hteo reći na tu temu stoji na forumu od 2015. OVDE.

Stojim pri svim tim predlozima.
 
Poslednja izmena:
Terazije, Trg Nikole Pašića, Kralja Milana su gudure?
Pa na nekim deonicama jesu, a i njihove okoline su takođe. Mislim pogledaj jednu Dobrinjsku, ili Nušićevu, ili Sremsku... to je sve zbijeno i pravljeno bez dugoročnih planova. A na sve to u pomenutim delovima grada ima brdo nagiba i loše trasiranih ulica (ili bar loše za tramvaje). To nisu gudure i sokaci ako uporedimo sa prosekom srpskih ulica ili brojem traka (ko veli, imaju 3-4 trake, vau, to je bulevar u odnosu na prosečni srpski gradić). Ali ako se pogleda šira slika i nabijenost toliko sadržaja i toliko saobraćaja u tako male i zakržljale ulice, realno mu dođu kao gudure.

Uz to, i Kralja Milana, i Trg Nikole Pašića (ispred Gradske skupštine) i Terazije imaju saobraćajne trake ispod propisanih standarda. U Kralja Milana autobus ne može da pretekne drugi autobus bez zalaženja u suprotnu traku. U Nikole Pašića kada se mimoilaze 26/27 u suprotnim smerovima, ovaj ka Terazijama mora da se pribije uz ivičnjak i opet će delom, svojim levim bokom, da zađe u prostor suprotne traku... a ovaj što ide od Terazija ne može da ostane u spoljnoj traci jer bi se zakačili nego mora da se pomeri više ka trotoaru. Za Kolarčevu sam nedavno na nekoj od ovdašnjih tema pisao da sam prisustvovao sceni gde su na oba trenutna stajališta stale 26ice, i 31 u jednom smeru i 29 u drugom smeru nisu mogli da krenu napred, jer bi se sudarili da su počeli da ih zaobilaze. To se desilo ovde, samo po novouspostavljenom rasporedu ulice, a ovo je fotografija starog rasporeda iz 2013. Imaš ulice u najstrožem centru grada kroz koje ne možeš da puštaš JGP u punoj razmeri jer stalno negde nešto fali i stalno negde smeta neka zaostavština i nerešeno slepilo. Ulice u kojima je čak i mimoilaženje autobusa problem. U tom smislu, te ulice su i dalje gudure, jer su rezultat kalemljenja jednog slepila na drugo u rasponu od 100-200 godina i nisu ulice koje mogu da imaju više od jedne trake po smeru a da se iz korena ne menjaju ili da im trake ne budu felerične i nepropisne. Sve je to jedna velika kajgana haosa i slepila koja se nagomilavala kroz nekoliko decenija.
 
Ako je viša rasa i rešenje za sve, pa valjda je bolje da ga ima gde god je moguće, što je više moguće.
Pa da i treba da bude svuda, svaki grad ima tramvaje gde god mogu da prodju. Iako vise volim tramvaje, nisu autobusi nikakvo zlo nego je jednostavno bolje da idu veliki tramvaji na 5 minuta na 95 nego zglobni autobusi jer u autobus ni ne moze vise da se udje. Dilema je ista kao kada se raspravlja solo ili zglobni autobus.

Tramvaj moze u Prizrensku pa na Terazije i Slaviju i BKA. Nije bitno sto bi kod Usca bila 2 pravca na 100 metara jer vode na skroz druge strane.
 
Tramvaj moze u Prizrensku
Ja mislim da ne može, a ovde sam napisao i ilustrovao zašto.

Zato i kažem da je ova tema talična i kultna, jer se svake godine pokreću iste priče a sa njima i poneke grandiozne ideje, a na kraju ništa od toga ne bude realizovano. A neke lako ostvarive ideje i stvari se stavljaju u drugi plan. Iliti preneseno u onu narodnu poslovicu, ovde bi svi goluba na grani umesto vrapca u ruci.
 
Постоји и трећа алтернатива, подземни трамвај који би од старог моста ушао под Теразије и изашао на површину код Београђанке и Ташмајдана (два крака).
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: MC_
Evo kontra pitanja - a kuda bi još vozali na desnoj obali Save?

Da pogodim - Mali Mokri lug? Vi mislite da je tramvaju mesto ovde? Jel tako?

edit - ispravljen link
Pa bolje da budu 2 trake za kola i tramvaj sa jedne strane koji ide nezavisno nego da ga prosire i opet se svi guse u malim autobusima u saobracaju.

Zasto bi uopste kola isla u Prizrensku? Da li postoji neko mesto do kog ne mogu da dodju bez da prodju kroz prizrensku? Isto sam se pitao za vezu izmedju Pionirskog parka i Terazija.
Tramvaj koji bi iz Prizrenske bi prouzrokovao crveno na portalu tunela u trajanju od 10 do 15 sekundi, na svakih 5-6 minuta sto je krace nego pesacki na vencu tako da ne bi nastala dodatna guzva, jos bi vise ljudi islo tramvajem. Ljudi cekaju i stiskaju se u EKO1 samo da dodju od venca do bulevara i mislite da ne bi isli tramvajem?

Pogledaj Budimpestu, Bec, Prag i periferije njihove. Tramvaji idu bukvalno svuda gde mogu da prodju. Sada diskutujemo da li da se produzi npr 6 do Kalemegdana i da li ima mesta a to je bukvalno prva linija koja je napravljena dok je Beograd bio selendra, a sad kao ne moze?
 
Pa bolje da budu 2 trake za kola i tramvaj sa jedne strane koji ide nezavisno nego da ga prosire i opet se svi guse u malim autobusima u saobracaju.
I onda tramvaj stane iz bilo kog razloga i celo naselje polu-paralisano i primorano da ide okolnim zaobilaznim uličicama.
Zasto bi uopste kola isla u Prizrensku? Da li postoji neko mesto do kog ne mogu da dodju bez da prodju kroz prizrensku? Isto sam se pitao za vezu izmedju Pionirskog parka i Terazija.
Zato što po izlazu iz tunela u Dečanskoj se nailazi na jednu traku da odvede sav taj saobraćaj iz centra odnosno sa te mikrolokacije. Ovako Prizrenska pomaže i u kretanjima Zeleni venac - Francuska, i u kretanjima Zeleni venac - Slavija i u kretanjima Zeleni venac - Bulevar KA.
Tramvaj koji bi iz Prizrenske bi prouzrokovao crveno na portalu tunela u trajanju od 10 do 15 sekundi, na svakih 5-6 minuta sto je krace nego pesacki na vencu tako da ne bi nastala dodatna guzva, jos bi vise ljudi islo tramvajem. Ljudi cekaju i stiskaju se u EKO1 samo da dodju od venca do bulevara i mislite da ne bi isli tramvajem?
To bi moralo da se pusti kroz simulaciju da bi se video efekat dodavanja još jednog semafora tu. Mada i bez simulacije mogu da kažem da bi gužve bile još gore, jer je potez Brankov most - Dečanska - Despota Stefana već preopterećen.

Zatim ostaje problem samog ulivanja tramvaja u Brankovu, pošto i varijanta da oba smera tramvaja budu na istoj strani ulice, i varijanta da budu na različitim, svaka donosi mnoštva problema. A i probleme koje sam pominjao u citiranim postovima, vezane za samu Prizrensku i Terazije. Ko misli da može da sprovede tramvaj od Igumanove palate, preko Terazija, u Prizrensku, Brankovu pa na Brankov most, neka uradi skicu i opis pa neka okači na forum. Ja sam dao jednu varijantu.
Pogledaj Budimpestu, Bec, Prag i periferije njihove. Tramvaji idu bukvalno svuda gde mogu da prodju. Sada diskutujemo da li da se produzi npr 6 do Kalemegdana i da li ima mesta a to je bukvalno prva linija koja je napravljena dok je Beograd bio selendra, a sad kao ne moze?
U Lisabonu idu i kroz ulice širine Zmaja od Noćaja. Ali to ne znači da je to automatski i mudro i održivo. Zato se ja retko ugledam na druge gradove, jer niti mi nešto znači što su ti ti tako uradili, niti je njihov grad porediv sa Beogradom. Jako je malo gradova koji su u tom pogledu poredivi sa Beogradom.
 
Saobracaj u tunelu ima 2 trake koje se ka centru dele na 5.

Kada bi semafor sinhronizovali sa pesackim, ne bi bilo neke razlike, uostalom taj semafor nije tu zbog pesaka vec da prodje 10ak kola sa Palasa. Moje resenje je da iz Prizrenske presece Brankovu do postojeceg stajalista i dalje nastavi zutom trakom, nacrtacu sutra malo detaljnije.

Lisabon je grad sa dosta ekstremnijim terenom, a ja sam naveo 3 grada koji su slicne velicine i geografije kao Beograd u kojima tramvaji funkcionisu perfektno, a autobusi su za daleku periferiju i poprecne fider linije.

Vrlo elegantno i jeftino resenje za zastoje tramvaja je da se na svaki kilometar ili dva kilometra doda ovakva skretnica i ako se jedan pokvari ostali mogu da zaobidju taj segment.
Evo jos jedne Becke periferije i gudure gde idu veliki tramvaji pravo do centra.
1670797887760.png
 
Da, to sa ukrsnicama svodi probleme zbog kvara na najprihvatljiviji nivo. Ali onda moraju dvosmerni tramvaji. A mnogi gradovi ih nemaju. Može i bez toga.
 
Koliko vidim, ova ulica u Beču ima širinu od ''samo'' 4 saobraćajne trake i 1 funkcionalan trotoar samo u sredini (deonice). Na gornjem delu ulica se ponovo širi i ima trotoare sa obe strane. A i po potrebi, ima prostora za širenje ako zatreba na uštrb zelenih površina ispred zgrada. Na donjem delu odnosno donjoj raskrsnici, ulica ima širinu 5 saobraćajnih traka + širok trotoar. Uz to, celom dužinom su tramvajske baštice odnosno podloge urađene tako da prelazak automobilom ili autobusom preko njih se ni ne oseti, što dodatno pomaže kod protočnosti. Jedino gde deluje ''tesno'' jeste mesto koje služi kao terminus za tramvaj i izlaz iz njega. Čim se spoji sa suprotnim kolosekom, ulica je vrlo široka i pregledna, pogotovu u poređenju sa našim prosekom na desnoj obali Save.

Ja ne znam ovakav primer u Beogradu. Nešto najbliže ovome je recimo Pariska. A kroz nju već protiče tramvaj. Podseća me i na Nemanjinu malo, ali i kroz nju već ide tramvaj.

Kada bismo napravili spisak svih ulica u centralnom delu desne obale Save širih od 1+1, a iz njega izbacili spisak onih ulica gde već prolazi tramvaj, ostalo bi tipa 10 do 20 ulica. Kada bismo još izbacili sve koje se nalaze na velikim nagibima ili se u njih ulazi pod oštrim uglovima, ili se negde niz tok ulica sužava, ostalo bi tipa 5 ulica kao kandidati.

Despota Stefana je npr po meni sasvim dobar i logičan kandidat, tj. ona njegova deonica od Banije pa na istok, da se jednog dana nadoveže u planirani pravac duž Višnjičke. Problem je samo način na koji bi se taj krak spajao sa onim u Džordža Vašingtona, jer mislim da za sada nema mesta da tramvaj skrene iz Džordža Vašingtona desno u Despota Stefana, nego bi morala da se koriguje ulica. I naravno, u skladu sa time bi trebalo istovremeno uraditi širenje DS na potezu odatle do Trga. Mislim na ono jedno parče prekoputa Banije sa dve zgrade u DS koje štrče bezveze već 70 godina.

Razmišljao bih o tramvaju i kroz gornji deo DS (Banija-Trg) ali samo pošto se izgradi tunel EF - DS, pa da deo autobusa odatle preusmerimo na tunel. Problem je samo što ne znam šta bih radio sa tramvajem na vrhu Despota Stefana jer ga tu čeka oštra krivina ka Dečanskoj i trogulasti "kružni tok" ispred Staklenca koji da bi se izmenio, mora da se iskalkuliše ceo ostatak Trga Republike i njegove okoline. Jer taj kružni tok koriste auta da iz pravca Kolarčeve skrenu u Braće Jugovića, tj. on nije samo obična okretnica nego i obilaznica za auta.

P.S.
Parking u Despota Stefana bi takodje morao bolje da se uredi (da se iznova projektuje i izgradi) da bi se minimizovale konfliktne situacije kada se neko uparkirava ili isparkirava preko tramvajskih sina.
 
Poslednja izmena:
Морао би да зарони нешто пре Џорџа Вашингтона, можда и пре, тако где је сад онај посменик Деспоту Стефану, и даље тунелом до трга и после трасом Белама
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: MC_
Морао би да зарони нешто пре Џорџа Вашингтона, можда и пре, тако где је сад онај посменик Деспоту Стефану, и даље тунелом до трга и после трасом Белама

Trakmvaj bi mogao da se ukopa ispot ulice Despota Stefana, sve do Panc. Mosta. MOgao bi da se poveze sa Bogoslovijom i produzi do Karaburme, ali neophodan je taj tunel.
 
Ево и алтернативна паралела траси дуж БДС - Дунавска која тек треба да се исправи и шири. Истина да се маша центар, али остаје могућност за везу Вишњичке и круга двојке преко ње.
 
Vrh