Još nebuloznije je verovati da će se izgradnja toga što si zamislio na Autokomandi biti odrađena boje i kvalitetnije nego li sva ona druga čuda što su nabrojali neki članovi. Pogotovu što tvoje rešenje podrazumeva prekid autoputa ilinekakvo ukopavanje. A to ukopavanje bi ličilo na prolazak kroz Mokroluški potok, koji je baš ispod autoputa.
Ako se reši problem povezanosti sa ostatkom grada (pod tim mislim na saaobraćajnice), kako će onda on i dalje ostati terenski nedostupan?
1.
Zbog čega je prekid autoputa nezamisliv? Pa u gotovo svakom gradu postoji autoputno "slijepo crijevo" koje prelazi u obični gradski bulevar.
A što se tiče potoka, on i sada već teče podzemno u kanalu, valjda se i to da riješiti / preusmjerio.
2.
Za ovo ću vjerovatno zaraditi mnogo hejta ali moram se izjasniti.
U pogledu na "terensku nedostupaćnost" hoću da se opširnije obrazložim:
Stara Glavna je na prvi pogled imala slične polazne tačke kao Prokop. Bila je na obodu grad, nedostupna i bez sadržaja oko sebe. Ali ima jedna bitna razlika. Oko stanice je bilo mjesta da se gradi gradsko tkivo i da se prirodno nadoveže na već postojeće gradske četvrti. Čak i rijeka Sava se može premostiti i tako stanica na lijep način povezati sa budućim Beogradom sa novobeogradske strane.
Ali šta je sa Prokopom?
Smješten je zabijen između Topčiderskog brda i zapadnog vračarskog brda i oko njega je teren dosta strmovit.
Opkopljen je Hajd parkom, slabo naseljenim Senjakom i ambasadama a sa sjeveroistoka bolničkim kompleksom koji i nije baš odraz žive gradske četvrti već je s razlogom smješten tu udaljen od ostalog grada.
Jedina prirodna veza sa ostalim gradom je relativno ravan potez od autokomande do mostarske petlje, ali kao što znamo tu je izgrađen ogromni otvoreni autoput i dvije još ogromnije petlje. Sve to guši prostor kod Prokopa i fizički ga odvaja od ostalog grada.
DA, metro i ostali javni prevoz bi riješio dopravu putnika, ali teren ne možeš promijeniti ! Uvijek će na neki način ostati neka vrsta slijepog crijeva i skriven kao zamak. I to će se odraziti i ostale vidove kretanja po gradu. Šta je sa biciklistima? Šta je sa pješacima? A čak i kad se izgradi metro, kako će neko tamo kod Zvezdare, Konjarnika, Medakovića pa čak i crvenog krsta doči do stanice. Opet mora presjedati i kombinirati kako da dođe do stanice
Jednostavno je mnogo prirodnije smjestiti GŽS kod Autokomande gdje se savršeno nadovezuje za već postojeći grad.
U Autokomandi se slijevaju i ukrštavaju svi glavni pravci starog Beograda. Kroz južni bulevar i ustaničku se vrlo lako može sprovesti tramvaj/metro a sama stanica tako postaje pravi čvor. Kao što i sada već jeste, samo umjesto za automobile, za sve ostale vidove saobraćaja.
Nisam ja prvi koji predlaže to mjesto već su i prijašnji planovi predviđali stanicu tu. Odluka za prokop je pala u vrijeme kada je automobil dominirao gradom i kao takav je izabran kao povoljnija varijanta jer su dvije petlje i autoput tu. Ali kao što vidimo svugdje po svijetu taj model grada nije uspješan i odbacuje se.
I na kraju krajeva ako svakako moramo graditi nove tunele i ukopati/ukinuti autoput jer hoćemo postati ozbiljna moderna i urbano razvijena
metropola, imamo i financijsko opravdanje da glavnu stanicu smjestimo tu.
To je jednan prirodan potez Beograda od Kalemegdana preko Trga Republike, Slavije, Hrama pa sve do autokomande.
Hočemo li taj prostor ostaviti jednoj glomaznoj otvorenoj autopunoj petlji ili glavnoj željezničkoj stanici?
Željeznička stanica u svakom gradu nije samo stanica već i ključna urbana tačka jednog velegrada okolo i unutar koje se plete i odvija život. Ona vuče za sobom ostale sadržaje i privredu te predstavlja transportni i urbani čvor u svakom pogledu. Uz to je svaka GŽS jedno reprezentativno zdanje koje predstavlja moć i sposobnost jedne države. Zato su se u prošlosti gradili kao palaće i crkve.
Na kraju ovog dugog komentara da kažem da sam i ja dugo godina bio pobornik Prokopa. Ali kada sam u razdoblju od 10 godina shvatio te stvari koje sam nabrojao razumjeo sam da je ovo jednostavno bolje rješenje. Za Hram i most na Adi smo imali/imamo novca. Za ono sranje od Beograda na Vodi ima se i volje i politike.
E pa neće Beograd nestati ako izdvoji novac za ovo što je potrebno kada je to malo para uspoređeno sa izgradnjom tunela koja nas svakako čeka.