2. septembra 2023. je po drugi put svečano otvoreno Zemunsko pristanište kod zgrade stare Kapetanije. Prvi put su ga svečano otvorili 6. juna 2020. "Svega" tri godine i tri meseca kasnije su ga dakle ponovo otvorili - i verovatno ponovo zatvorili. To bi se moglo zaključiti na osnovu trenutnog stanja koje je vidljivo na ovoj slici. Posle novog "otvaranja" jedina uočljiva promena je ofarbana staza na asvaltu, čisto da se zna gde je prolaz za pešake. Da nam turiste ne bi pregazili automobili na parkingu ... na pristaništu.
Čitava saga o "Zemunskom pristaništu" prosto plače za bar nekim prigodnim komentarom, koga ipak nigde u novinama ne možete naći budući da je krajnje ubedljiv primer ili potpune nesposobnosti ili ektremnog "zabole me uvo" pristupa. Stavite se u kožu turiste na kruzeru koji jedva čeka da najzad vidi čuveni Beograd o kome je toliko dobrih stvari čitao na Internetu. Kruzer pristaje u Zemunu, turista izlazi na kopono i vidi ... šta?
Prvo što shvati jeste da se ne nalazi u bilo kakvoj "luci" nego bukvalno u sredini privatnog parkinga koji se naplaćuje. Zatim da mu je najblizi i najpečatljiviji objekat, čak i po mirisu, TOI-TOI WC sa otvorenom rupom i bez ispiranja. Ako pogleda u levo, nigde se ne vidi ništa što liči na bilo kakav cilj ili čak običnu stazu kuda bi mogao da krene u obilazak. Još levo od ove slike je ostatak parkinga, iza su neke naoko spojene pomoćne i montažne zgrade, ali tamo nikakvog puta ili staze nema na na vidiku.
Kad pogleda pravo, vidi prvo parking, a iza njega neku jezivu ruševinu. Krov čak izgleda i bukvalno opasno po one oko nje. Zbog nečijeg smisla za zavitlavanje turista ili nekog drugog nerazumljivog poriva, izgleda da se ta ruševina zove "Lepi Napulj", ili je bar to ono što piše na njoj. Ako se ohrabri i krene malo napred, ubrzo postaje jesno da je pravo i ispred jedino automobilska raskrsnica sa kružnim tokom, a da neki pravi i široki pešački totari, njemu namenjeni, nisu postali ni malo više vidljivi nego ranije. Ustvari na levo uh uopšte i nema, a na ostalim stranama ili nisu vidljivi ili imaju bukvalno pola metra ili metar, pa nije jesno da li je to servisno-tehnička staza ili privatni posed uz zgradu.
Kad turista pogleda polu desno i desno, onda to izgleda ovako
Ni tamo ne izgleda da postoji bilo kakav trotoar. Sa samog pristaništa jedino je vidljiva naoko beskonačna i ograđena privatna kafanska bašta. Ni na tu stranu ne izgleda da vodi bilo kakva staza niti se vidi bilo kakav zanimljiv objekat koji bi potencijalno mogao biti cilj šetnje.
Da sam ja turista koji takav prizor vidi prvi put, znam da bi bio u totalnoj konfuziji. Šta sad? Zašto su me doveli OVDE? Šta je dizajner prostora zamislio? Da će na izlazu iz broda da me čekaju privatna kola na "parking-pristaništu"? Da će doći helikopter da me izbavi odavde, jer bezbednog pešačkog izlaza - ili bilo kakvog pešačkog izlaza - izgleda i nema?
Ovo je jednostavno sramota monumentalnih razmera. Pristnište nije samo mesto gde se mogu privezati brodovi. Putničko pristanište je i mesto na kopnu koje je uobličeno tako da odgovara potrebama PUTNIKA na tim brodovima. Prvo mora da postoji dovoljan slobodan prostor za ukrcavanje, iskrcavanje, čekanje i skupljanje grupa turista i drugih putnika. Za prtljag. Moraju da postoje klupe. Bar male nadstrešnice protiv kiše ili Sunca. Ostava za kofere, torbe i ruksage (biće redovnih veza sa Beogradom i gradovima duž Dunava). Biciklistička staza. Moraju da postoje administrativne zgrade, turistički biro, table sa mapama, menjačnica. Okolina bi trebala biti privlačna, staze za šetnju i istraživanje grada vidljive, isto kao i lokalne atrkacije ili bar oznake da one postoje i kuda treba ići da bi se do njih došlo. Pristanište je izlog Zemuna, prikaz onoga što se može videti ako se "uđe u radnju" koja ima takav izlog. Mi na samom pristaništu već imamo zgradu stare Kaptanije koja je i napravljena da bi baš tome služila. Zašto se i dalje toleriše Radikalska uzupacija i tobože javnog keja i pristanišne zgrade ako se već ponovo otvara pristanište? Kako su smeli da namerno zagrade pristup Zemunskom keju sa pristaništa ne samo gradnjom koja bi bar trebala biti ilegalna nego i pravim zidom sa simulacijom privatne kapije!? Da naprave dodatne montažne zgrade NA samom KEJU i ispred Kapetanije? Ostave? Ko je zaustavio rekonstrukciju uzvodnog dela keja i privatizovao ga, kad je između ostalog i potencijalna revitalizacija Zemunske luke bila jedan od ciljeva rekonstrukcije uzvodnog dela keja? Pa ne mogu samo da nakaleme metalne šipove na OVAKVU obala i da to onda nazovu "pristanište"!? I da ga onda par puta "otvaraju". Šta se tačno OVDE otvara? Zauzeta obala? Ulica bez trotoara? Parking? Ruševina u centru? Pristanište bez prostora za putnike? TOI-TOI?
Imali su TRI godine da bar pokušaju da simuliraju pravo pristanište. I ništa. Mene bi bila sramota da javno otvaram nešto ovakvo.
06.06.2020
Novi impuls razvoju nautiÄkog turizma.
www.sd.rs
03.09.2023.
U okviru projekta ''Zaplovi Srbijom'', 2. septembra svečano je otvoreno pristanište za međunarodne putničke brodove u Zemunu, kada je posle 150. godina usidren prvi veliki kruzer iz Nemačke.
www.b92.net
Ovako je Zemunsko pristanište izgledalo nekad. Sa broda se ulazilo pravo u pristanišnu zgradu. Ima dva prizemna krila sa natkrivenim i uvučenim prostorom, kao i šetalište između zgrade i reke.
A sa druge strane je veliki prostor za pristup kolima sa prtljagom i raskošni ulaz.