Šta je novo?

Zemun

Na kraju Stevana Markovica uz kej, gde je nekad bila pumpa vec desetak dana su neki radovi na rusenju, nadao sam se da slucajno ne stize trotoar uz taj deo, ali sada videh neke radnike i kazu da ce biti pumpa ponovo, za jedno mesec dana.
 
Zemun krst.jpg


Lazar Urošević, sin čuvenog zemunskog trgovca Miloša Uroševića, nasledio je od roditelja kuću sa bogatom istorijom na uglu Gospodske ulice i Magistarskog trga. Petar Marković, jedno vreme gradonačelnik, ali i pisac istorije Zemuna, opisujući enterijer, navodi da je kuća imala salon za organizovanje zabava sa plafonom islikanim lascivnim motivima dok su u uglovima sobe našli mesto kartaški simboli.

1863. godine ispred svoje kuće Lazar Urošević podigao je krst od belog mermera na kome je pisalo: "U slavu božiju i u znak žarke ljubavi ka pravoslavlju i jednorodnoj braći Srbskoj, osobito pak za spomen roditelja svojih Miloša i Hristine, podiže zadužbinu ovu sin zemunski Lazar Urošević sa suprugom svojom Anom, 1863. godine". Oko krsta bila je podignuta gvozdena ograda koja je na svakom uglu imala fenjer sa šarenim staklom.

Sedam godina posle podizanja krsta, 1870. Lazar Urošević je prodao kuću porodici Marković, a zatim se odselio u Temišvar gde je i umro.

1954. godine krst je uklonjen i prenesen u portu Svetonikolajevske crkve, a na njegovom mestu podignut je kiosk za prodaju viršli. Vraćen je 1995. godine, a zemunski umetnik Milovan Krznarić ponovo ga je oslikao 2003. godine.

Fb
 
Čovek koji je imao "salon za organizovanje zabava sa plafonom islikanim lascivnim motivima dok su u uglovima sobe našli mesto kartaški simboli" podiže veliki krst od belog mermera "U slavu božiju i u znak žarke ljubavi ka pravoslavlju". Zanimljivo ali tipično. Nije se loše setiti se toga kad gledamo crkve, zadužbine i gomile sličnih verskih obeležja, ne samo u Srbiji nego svuda po svetu. Grade ih pre svega oni koji smatraju da baš njima najviše treba posebna nebeska zaštita, uzevši u obzir šta su sve bližnjima radili pre toga. Dodatno, pošteni retko imaju toliko para. Pa kad vas na takvim mestima obuzimaju uzvišene duhovne misli, možda neku od njih treba odvojiti i za razmišljanje šta sve stoji iza graditelja. Mala doza realnosti puno znači.
 
Бежанијска улица поседује толико богатства историје и бисере архитектуре, безброј могућности коју може да пружи чак и у оваквом девастираном стању...
Одавно ме носи мисао да ова улица, тачније цело старо језгро Земуна, са занатским и угоститељским објектима постане пешачка оаза без саобраћаја.
 
Stari zemun uz mukotrpan saobracaj živi,
bez njega bio bi debelo hendikepiran
 
Da, ali nema potrebe da baš kroz Glavnu ulicu prolazi magistralna saobraćajna veza koja NE opslužuje samo taj deo Zemuna nego služi kao veza delova grada pre i posle starog jezgra Zemuna. Ulice u tom delu Zemuna treba da služe samo onima kojima je baš TAJ deo grada saobraćajno odredište, i samo njima. Ranije sam slao novu mrežu magistralnih ulica. Dakle proširenje Vrtlarske, Ugrinovačke i Tošinog bunara, kako je i planirano. Glavna ulica da bude ili pešačka ili samo za lokalni saobraćaj starog jezgra. Međutim nikakav prolazni saobraćaj, nešto što niti je nastalo u Zemunu niti se tu završava. To je traćenje izuzetno vrednog prostora za namenu koja sa njim nema veze

Nova mreza magistralnih saobracajnih trasa kroz Zemun.jpg
 
Mogli bi da izgrade ovo sto vec nije ponavljas se kacis vec okaceno
 
Бежанијска улица поседује толико богатства историје и бисере архитектуре, безброј могућности коју може да пружи чак и у оваквом девастираном стању...
Одавно ме носи мисао да ова улица, тачније цело старо језгро Земуна, са занатским и угоститељским објектима постане пешачка оаза без саобраћаја.

Stari zemun uz mukotrpan saobracaj živi,
bez njega bio bi debelo hendikepiran

Mogli bi da izgrade ovo sto vec nije ponavljas se kacis vec okaceno

Direktore, ideja sa Bežanijskom ulicom je dobra, a iz komentara Boca-ice bi moglo izgledati da ništa ne može da se menja, ne samo tu nego nigde u starom jezgru, jer je saobraćaj takav kakav jeste (dakle "mukotrpan") nešto što je nužno da bi Zemun živeo. Želeo sam da dodam da alternativa postoji, pa zato to što je rečeno o saobraćaju nije tačno ako se razume tačno onako kako je napisano. Da je Boca-ica u tom trenutku bio svestan te stare priče o poboljšanju saobraćaja u Zemunu (iz druge teme), on ne bi napisao da je mukotrpan saobraćaj nužan. Nebitno da li tu drugu forumsku temu ranije nije čitao ili se u trenutku pisanja toga nije setio, to je bila nova poruka o temi saobraćaja pa ona po forumskim običajima zahteva dopunski komentar da bi predstavljena slika situacije koja se trenutno u forumu opisuje bila potpuna. Moja poruka je dakle bila neophodan dodatak njegovoj, a ne ponavljanje.
 
Ja sam mislio na vazda kaci sliku koja je bar 2 puta do sad okacena
 
А шта си ти утриповао, да си пандур неки форумски..? :D
Качио сам је као исечак из новина који је био слабијег квалитета, овај скен је бољег, тако да, слободан си.
Да, ваш Земуну треба густ кластер солитера ка Дунаву, мунЗе на води..
 
,, ... Да, ваш Земуну треба густ кластер солитера ка Дунаву, мунЗе на води..... ,,

Nikid a možda ni tad. 😛
Šalu na stranu , podavno je ceo donji Zemun na vodi, (samim nastankom) te je to besmisleno
Kao u kadu gurati lavorče da se plakneš 🤣
 
Као што написах копија пројекта "Београд на води" Земуну није потребна.
 
Od nebrojene gomile raznih javašluka u upravljaju gradom posebno se izdvajaju oni koji je lako otkloniti, a imaju velike posledice. A od njih oni koji duže traju. A od NJIH, oni koji traju DECENIJAMA. Jedan fascinatan primer traje neverovatne 54 godine. U nešto blažem obliku i duže, ali bar toliko. Pri čemu je svima stalno pred očima, pa se opet čak i ne spominje.

Zemunski kej je jedan od najvrednijih, a svakako najpopularniji i najposećeniji deo starog jezgra Zemuna. Pri tome postoje samo dva dovoljno široka pešačka prilaza ovoj znamenitosti: Gospodska ulica i ulica Stevana Markovića. Pošto je ulaz u Gospodsku ulicu smešten nešto dalje od stanica gradskog saobraćaja, a u okolini nije velika gustina stanovanja, u svakodnevnoj praksi Beograđana, nezavisno od turista, pešački prilaz keju kroz Stevana Markovića ima ogromni značaj. Upravo je to pristup sa čitavog Novog Beograda, nastavak bulevara Mihala Pupina i pristup za Zemunce južno i zapadno od starog jezgra. Sem toga, to je jedina ulica blizu starog jezgra koja ima i travnjake i po jedan veliki drvored sa obe strane ulice.

Pa ipak, već namanje pola veka, niko da popravi uništeni TROTOAR kojim bi svi ti ljudi mogli normalno da prolaze! Sa leve strane doduše postoji jedan vrlo uzak i neravan koji je noću zbog gustih krošnji drveća u potpunom mraku, pa se leti tu ponekad mogu videti ljudi u japankama sa raskrvavljenim prstima zbog udaranja u nevidljivi beton.

IMG_2701.JPG


IMG_2709.JPG


Glavni, i širi pešački trotoar je međutim sa desne strane ulice. Njegova golgota je počela u neko davno doba pre 1969. godine kad je u ulici napravljena benzinska pumpa. Tada je ona zauzela ceo travnjak ostavivši samo vrlo uzak prolaz između sebe i ograde bivšeg mlina. Međutim tada je bar i dalje postojalo trotoar bez blata, od betonskih blokova. Ali kad je mlin izgoreo oktobra 1969, zemljište je dato projektnoj firmi "Arhitektura i Uzbanizam". Oni su tu 1980. godine završili gradnju svoje poslovne zgrade. I tada jednostavno celu okolinu svoje zgrade, od pumpe nadalje, pretvorili u livadu i travnjak sa ukrasnim šibljem i drvećem. Tako je konačno i trajno uništen i ostatak glavnog trotoara u delu ka keju, na desnoj strani ulice. Dodatno, kad je pre dve godina rađena kanalizacija, radnici su uništili i preostali deo jedva vidljivog ostatka starog trotoara ispred trafo stanice. Sada je i tamo velika bara, ili prašina ili blatište, i neformalni parking bukvalno svuda. Tako mi već 54 godine nemamo normalan pešački prstup keju po ulici koja je upravo za to idealna, najbolje pozicionirana, i baš za to bila predviđena. I nikoga u gradu već više od pola stoleća nije interesovalo da napravi (tj popravi) jednu trivijalnu pešačku stazu? Pa nije li u najmanju ruku normalno da svaka ulica ima bar TROTOAR? Ulica bilo gde? A pogotovo u turističkom Starom jezgru Zemuna koje bi ustvari celo trebalo da bude pešačka zona, što nažalost nije moguće. Pa ako nije, da onda makar poprave jedan od jedina dva velika pešačka pristupa keju? Ovakve očigledne stvari koje ipak "niko ne vidi" tokom više generacija Beograđana i njihovih nezainteresovanih upravljača su stvarno neshvatljive.

Pošto se spomenuta benzinska pumpa upravo rekonstruše, možemo li se nadati, bar sada, da će sa njene zadnje strane da bude vraćen bivši trotoar za pristup Zemunskom keju? Samo toliko?

Evo kako to sada izgleda. Od raskrsnice. U početku privlačno, puno zelenila i sa velikim drvoredom kestenovog drveća. Sa druge strane ulice je još jedan drvored i još jedan travnjak.

IMG_2689.JPG


Ali malo dalje ... Naravno, pumpa je podignuta tačno u osi trotoara. A nešto ispred nje, pored trafo stanice ...

IMG_2698.JPG


IMG_2672.JPG


IMG_2671.JPG


IMG_2670.JPG


IMG_2668.JPG


IMG_2667.JPG


IMG_2665.JPG


Nastavak, slike od pre par godina i pre gradnje kanalizacije ...

IMG_4760.JPG


Tada se i dalje video skoro zatrpani ostatak starog trotoara. Koji naravno vodi pravo u livadu privatizovanu od strane projektne firme, dok je pumpa prekinula travnjak do ulice. Postoji samo improvizovana zemljana staza koja vodi do ulaza u njihovu zgradu. Možda je nekada lepo izgledalo ovako zeleno, ali ovuda lako ne mogu da prođu ni dečija kolica, ni bilo ko drugi kad je vlažno ili noć. Pogotovo što staza i ne vodi na kej. Pumpa je naravno godinama bila napuštena i obrasla u korov.

IMG_4761.JPG


Sve ovo je zaista velika sramota koja traje više od pola veka. Pošto naftaši sad ipak ponovo rekonstrušu svoju pumpu, da li će nekome pasti na pamet da mašine i radnike koji su već tamo iskoristi da nam svima ponovo vrati trotoar u ulici Stevana Markovića? U centru Zemuna? Bukvalno tri metra desno od "Starog jezgra"? Da bi na normalan način mogli da dođemo do keja?
 
Poslednja izmena:
Treba tražiti trotoar od svih da ga vrate i videti u katastru status zemljišta
A urb i arh odavno mislim ne postoje i da je sve u vezi arhiv itd pobacano.
 
Ako sam ispravno shvatio koji se delovi u katastru na šta odnose, onda je ovako. Parcele:

2339/1 Ulica Stevana Markovića, Javna svojina, Vlasnik Republika Srbija, Korisnik Grad Beograd
2339/2, 28 m2, Benzinska pumpa, Vlasnik Grad Beograd
1132/1, Broj dela 2, 3684 m2, Zemljište oko poslovne zgrade, Zajednička svojina, Vlasnik Republika Srbija, Korisnik "ЖИТОМЛИН"-МЛИНАРСКО ПЕКАРСКА ИНДУСТРИЈА

Parcele u Stevana Markovica.jpg


Međutim vlasništvo je bitno samo ako bi ideja bila da se trotoar proširi na račun zemljišta koje se i dalje vodi kao zemljište oko bivšeg mlina, a sada poslovne zgrade. To bi bilo lepo i poželjno, ali ako je problem, moguće je i da trotoar u delu gde je pumpa (ide iza pumpe, što se na slici vidi kao mali razmak do regulacione linije) bude iste širine koju je i ranije imao. Mislim da je to negde oko 1,5 m. Pumpa nije dugačka pa ne bi bila veća smetnja da se samo na tih 6 metara dužine prolaznici malo stisnu. Ali pošto zemljišta ima dovoljno, a formalni korisnik je i dalje naslednik vlasništva bivšeg mlina, koji odavno ne postoji, verovatno se može postići dogovor o malom proširenju trotoara. Poslovna zgrada taj deo uopšte ne koristi. Čak ni vrata na toj strani nemaju.
 
,,.... Kada bi ukinuli parkiranje, ulica bi postala najposećenija.... ,,

Otrcan ulični sadržaj , ponuda zelenilo, mobilijar ....
 
Sve nabrojano 😍 pride butik ,,xxl,, za punije i zlatare nazalost to je sve ...
Ostajem pr svom
Otrcan ulični sadržaj , slaba ponuda i nema zelenilo, mobilijara ...
Mora biti bolje
Okolne ulice sa ne verovatnom izlozbom ljudske dostljivosti
za zauzeca parking mesta:
Baloni za vodu, daske, stare roletne, blokovi, kante , flaše, cigle ukradene table i čunjevi...
Moglo bi sve to bolje...
 
Vrh