Šta je novo?

Zanimljivosti BG : podaci,mesta,događaji,.....

BEOGRADSKI VEKOVNIK - PIŠE JOVAN NIKOLIĆ
Beogradska društva
U poslednje dve decenije 19. veka, osnovan je veći broj sportskih i drugih društava, o kojima je već bilo reči u ovom feljtonu. Stoga posvetimo pažnju onima koje bi trebalo sačuvati od zaborava.
Tome se uspešno odupire prosvetno društvo "Društvo Sveti Sava", koje je pre skoro 130 godina osnovao Svetomir Nikolajević, sa zadatkom da širi srpske ideje u "porobljenim krajevima". Iz tih vremena je Dom Svetog Save, najmonumentalnija zgrada na Dorćolu tog vremena. Na mestu ranije "Pirinčane" ("Prinčevog hana") i karavanseraja Mehmed paše Sokolovića, arhitekta Jovan Ilkić je oblikovao zdanje specifičnog, nacionalnog stila (1890).

Četrnaestog novembra 1880. godine (po starom kalendaru) u pivnici "Ruski car", osnovana je Beogradska trgovačka omladina, sa privremenom upravom koju je vodio Kosta S. Taušanović. Na prvoj, vanrednoj skupštini, 23. decembra 1881. godine, predsednik je postao pravnik i trgovac Tihomir J. Marković, kasnije guverner Narodne banke i advokat kraljice Natalije u vreme kada je proterivana iz Srbije. Zadaci udruženja su bili osnivanje bolnica, pomaganje članova i osnivanje čitaonice i knjižnice. Od 1. decembra 1882. godine, počela je rad Večernja trgovačka škola Beogradske trgovačke omladine, dok je glasilo Trgovinski glasnik počelo da izlazi 1891. godine, na praznik Svetog Save.

Inženjer Todor Toša Selesković,1890. godine, je inicirao ponovno okupljanje članova nekadašnjeg "Udruženja srpskih inženjera", koje je tada nastavilo da deluje.

Beogradske novine su diskretno zabeležile da je 1895. godine, osnovano prvo radničko društvo u prestonici, koje je imalo značajnu ulogu u razvoju sindikalnog i socijalističkog pokreta u Srbiji. "Beogradsko radničko društvo", je bilo kratkog daha, ali je obnovljeno 1901. godine. U njemu su delovali poznati socijalisti Dragović i Tucović.

Hemičar dr Aleksandar Zega, profesor Velike škole, sa grupom istomišljenika je osnovao "Prvo srpsko hemičarsko društvo" (1897). Bilo je to vreme kada je upravo zahvaljujući profesoru Zegi, srpska hemija zauzela važno mesto u spektru prirodnih nauka u srednjem i visokom školstvu. Kao jedna od najodgovornijih ličnost za biološku čistoću voda i namirnica koje dolaze u Beograd, dr Zega je intenzivno učestvovao u izgradnji beogradskog vodovoda devedesetih godina pretprošlog veka.

Na unutrašnjepolitičkom planu, zabeležena su dva značajna događaja. Najpre je 1896. osnovana prva sindikalna organizacija u Srbiji. Bilo je to "Društvo opančarskih radnika za umno razviće i bratsku pomoć". Potom se među beogradskim medijima pojavio prvi list marksističke orijentacije. Zvao se Socijaldemokrat.

Dvanaestog decembra 1900. godine, u Beogradu je osnovano "Društvo srpskih književnika". Za prvog predsednika izabran je Branislav Nušić, koji se suočio sa radom na socijalnom obezbeđenju društva. Drugi zadatak sa kojim se Društvo uhvatilo u koštac, bila je zaštita književne svojine, pa je Narodnoj skupštini najavilo predlog zakona o zaštiti književne svojine. Zanimljivo je to da se Društvo upustilo u prikupljanje podataka iz Amerike, da bi videlo kako bi mogla da se obezbedi pravična naknada našim piscima koji se " kao što je poznato, u vrlo velikoj meri preštampavaju u američkim krajevima, a naročito u američkoj dnevnoj štampi" - kako je napisano u jednom od dokumenata Društva. Na osnivačkoj skupštini Društva Srpskih književnika, odlučeno je da se pokrene Almanah Društva, u čiji književno-urednički odbor su izabrani Nušić, Svetislav Stefanović i Sima Pandurević.
Autor:
Jovan Nikolić
Izvor: Glas Javnosti
Link: http://www.glas-javnosti.co.yu/clanak/glas-javnosti-29-10-2007/beogradska-drustva-2

"BLIC VODIČ": "Muzičku razglednicu" zemunskog Donjeg grada napravili smo sa Banetom Loknerom
Muzika se spustila na reku
Autor: Sunčica Tasic | 29.10.2007 - 06:10

Od klubova koji su se nalazili u ulicama u kojima žive zemunski starosedeoci, Bežanijskoj, Glavnoj, na keju i Karađorđevom trgu nije mnogo ostalo. A u njima su svoje prve nastupe imali pioniri različitih muzičkih pravaca, "YU grupa", "Vlada i bajka", "Beograd", "Spira i ljudska bića"...
Izvor: Blic Online
Link: http://www.blic.co.yu/beograd.php?id=17767
 
„Sandej tajms” preporučuje noćni provod u Beogradu
|||| - 30.10.2007. - 22:49

ZABAVA - Na listi londonskih novina „Sandej tajms" Beograd se našao kao jedan od šest gradova koje ne bi trebalo zaobići ako tragate za dobrim noćnim provodom.
Za poslepodnevni provod preporučuje se ili ispijanje kafe u „Ruskom caru" ili Obilićev venac, s posebnim naglaskom na „OK.NO", a onda pravac Skadarlija, do „Tri šešira".
Pravi provod, pišu u „Sandej tajmsu" počinje tek posle 23 sata, najpre u ulici Strahinjića Bana gde se nalazi bezbroj barova u kojima se okuplja „glamurozna gomila da ispija odlične koktele", bilo u „Sceni" ili „Ipanemi". Posle ponoći svi se sele na reke i na splavove na kojima leti gostuju velika svetska di-džej imena.
Magazin piše da je trenutno najveći hit šlep „Povetarac", a nezaobilazna stanica „Andergraund", kao institucija i sinonim za noćni život Beograda. Na listi su i Pariz, Milano, Amsterdam, Berlin i Njujork.
Izvor: 24sata
Link: http://www.24sata.co.yu/vesti.php?id=15469
 
Kada bi turisticka organizacija Srbije imala jasan plan kao napr. Hrvatska ili Crna Gora, i turista bi bilo vise. Meni se cini da odavde nikome nije stalo da predstavi Srbiju i Beograd kao nesto vise od mesta za blejanje po splavovima i opijanje. A ima tu dosta toga da se vidi. Mnogi koji sa strane dodju u Beograd bivaju bukvalno zapanjeni ovdasnjim sadrzajima, naravno, sve posto to sami istraze bez ikakve turisticke asistencije.
 
^^To je samo jedan deo problema. Kod nas ne postoji strategija marketinga. Evo, imali smo one glupave spotove na CNN, i sta sada? To se vec zaboravilo, a "nasi" nista nisu ucinili da iskoriste rezultate i nastave sa kampanjom... Sve se radi ofrlje i sporadicno. A Beograd ima da ponudi bar isto toliko koliko i Budimpesta. Na zalost, jos uvek nisu poceli da lete low cost carriers, a oni su bili glavni pokretac turizma i u Budimpesti i u Pragu, a i ostalim istocnim destinacijama koje su ranije bile prilicno nepoznate...
 
Dve slike ušća i Velikog Ratnog Ostrva iz tridesetih godina prošlog veka

usce1fj6.jpg


velikoratnoostrvodr4bx8.jpg
 
^^ au koja dramatična razlika, a i vidi se kolko su peska naneli tokom 50tih za izgradnju NBG-a
 
BEOGRADSKI VEKOVNIK

Dan kada je Beograd duhom bio u Carigradu

Četvrtog marta 1867. godine, pred dvorskim vratima kneza Mihaila, sjahao je zadihani tatar Rista Pendić, donoseći "blagoizvestije", ili dopis velikog vezira Ali paše, o "pristajanju" turskog sultana Abdula Azisa, da "čuvanje srpskih gradova poveri knezu Mihailu Obrenoviću" i zahtev Porte, da tim povodom, Knez dođe u Carigrad na podvorenje. To je uzburkalo duhove u Srbiji, ali Mihailo oko toga nije pravio pitanje, već je odmah počeo da pakuje kofere.
Thumb_bgF%20KNEZ%20MIHAILO%20OBRENOVIC%20%201856.jpg

Osamnaestog marta ujutru, nakon blagodarenja u Sabornoj crkvi, koje je služio mitropolit Mihailo, Knez je Velikim stepenicama sišao do pristaništa. Postrojena četa vojske, klicanje oduševljenih Beograđana, nežni zagrljaji Katarine i Anke Konstantinović, crkvena i brodska zvona sa parobroda "Deligrad", bili su okvir velikog slavlja. U obalnim selima i gradovima niz Dunav, narod je ovacijama pozdravljao prolazeći "Deligrad". Od Ruščuka u Rumuniji, Knez je putovao vozom do Varne, a potom, prekrasnom padišahovom jahtom "Sultanija", do mermernog gata vladareve rezidencije Dolma bakče. Knez je odmah primljen kod padišaha.

Možemo samo da nagađamo kako se srpski knez osećao u turskoj prestonici, na dvoru plejade sultana, od kojih su mnogi ojadili Srbiju. Nečujnim, ali čvrstim korakom po zlatnom srmom izvezenom tepihu, Knez je prišao tronu Abdula Aziza.

Mihailov naklon sultanu, znao je to i turski velmoža, bio je izraz poštovanja - koji pobednik odaje pobeđenom. Jer, tog 23. marta 1867. godine, u srcu turske imperije, glavar Srbije, knez Mihailo, bio je pobednik. Jedan mali evropski narod, decenijama na kolenima, najzad se uspravio i došao u "strašni Stambol" da vrati svoju slobodu!

Knez Srbije se obratio sultanu tečnim francuskim jezikom, iako je znao da je u vladarskim odajama uz turski, nekada i srpski bio zvaničan jezik i da ga je nekoliko sultana tečno govorilo (Sulejman, Selim, Mahmud...). Doduše, tumač je bio spreman, a i drugi čovek turskog carstva, Veliki vezir Ali paša, koji je dočekao kneza Mihaila na doku Dolma bakče, govorio je jezik, koji je na turski dvor uvela supruga sultana Bajazita, Olivera, sestra despota Stefana, kći Lazareva i Miličina. Sam Ali paša je bio poreklom Srbin, otet u poznatom "danku u krvi".

Kakve li su misli prolazile kroz glavu srpskog kneza, dok mu je lično sultan stavljao na grudi najveće tursko odlikovanje - "Osmanliju sa brilijantima"? Verovatno je tada osetio uzdah olakšanja silnih duša mučenika koji su prethodnih vekova skončali nataknuti na kočeve, razapeti na točak, ili obešeni o čengele! Odahnule su i duše Srba, koji su još od boja na Marici zalagali živote za slobodu i krst časni! Odahnule su i duše onih iz podzemlja Stambol kapije i laguma Nebojšine kule, odahnula je i nebeska Srbija, ona koja se zbog slobode sa Lazarom vaznesla na Kosovu! Valjda su i sa onog sveta, preci ponosno pogledali časnog potomka, kako pobednički stupa dvorima osmanske carevine.

Stameni srpski knez, bio je prvi i ostao u istoriji jedini predstavnik nekog naroda, kojem je u srcu silovite osmanske imperije, sam padišah predao tursku vlast. Dolazak u Carigrad nije bilo podvorenje, već čin da bi se "spasao obraz sultana". Toga su bili svesni i Srbi i Turci, ali i mnogobrojni strani emisari pri turskoj Porti.

Na oproštajnoj audijenciji, poslednjeg dana marta, sultan Abdul Azis je zvanično saopštio da turski vojnici zauvek odlaze iz Srbije. Kasnije istog dana, moćna carska "Sultanija", sa srpskom zastavom na najvišem jarbolu, već je brazdala Crno more ka Varni. Vest o Mihailovom trijumfu, u Beogradu je izazvala eksploziju oduševljenja. Četiri veka nakon despota Stefana Lazarevića, knez Mihailo Obrenović je ispisao novu, blistavu stranicu beogradskog vekovnika!
Izvor: Glas Javnosti
Link: http://www.glas-javnosti.co.yu/clan...007/dan-kada-je-beograd-duhom-bio-u-carigradu
 
Ovo je ekstra clanak. Trebo si, mozda ,da ga objavis na godisnjicu dogadjaja.
A proppos srpskog jezika u Stambolu, fakat je da je Olivera doprinela tome, ali nesto kasnije sa Sokolovicem i citavom svitom bosanskih poturcenih patarena ( ili Bogumila) koji su izgradili sjajne karijere u Stambolu, srpski je postao zivi jezik kako na Porti tako i u varosi.
Fancy delovi Carigrada u 17 veku i kasnije, bili su Yeni Bosna i Yeni Beligradi, gde je srpski bio potpuno dominantan. To se moze vodeti i iz putopisa Evlije Celebije, ciji jedan deo pod nazivom Opis Rumelije bese izdan i kod nas osamdesetih.
Tu se navodi kako Sirp i Bosna govori dijalektom koji je isti kao u nekim delovima Carigrada.
Iz tog putopisa je najimpresivniji Evlijin opis Beograda sa kraja 17 veka ( pre zauzimanja grada od Evgena Savojskog) po kome je grad bio toliko impresivan da je uvod u opisivanje knjiga sama za sebe. On grad ne zove samo Beograd, vec pre no sto mu pomene ime ispise nekoliko recenica u stilu ... ta ruza vetrova, najdivnije kameno zdanje Rum-a, taj alem kamen nezasenjive blistavosti iz krune Sultana, ...itd... Grad Beograd. Kad sam kao klinac to prvi put citao, zesce sam se primio.
 
Туристи одушевљени дворовима
Дворски комплекси на Дедињу прошле године обишло 40.000 људи. – Обилазак исто тако омиљене туристичке дестинације – „Куће цвећа” и даље бесплатан
N_XT4vujTUNMsrb7Yzhb6anbSGjgAxwfwXbh7.jpg

Са тајнама и чарима дедињског Дворског комплекса грађани ће моћи да се упознају и у току овог месецА – сваке суботе и недеље у два термина од 10.30 и од 13.30 часова. После четири године, колико траје овај програм у организацији Туристичке организације Београда и Краљевског двора, први пут се догађа да је сезона обиласка комплекса продужена и на месец новембар.
– Овај програм традиционално смо организовали од априла до октобра, али будући да је интересовање велико, а да је време и даље лепо, одлучили смо да посетиоцима омогућимо обилазак Дворског комплекса и током новембра – рекла је Весна Нађ из информативне службе Туристичке организације Београда.

Према подацима из ТОБ-а, само у прошлој години комплекс краљевских дворова на Дедињу обишло је око 40.000 људи. Уз панорамски обилазак града бродићем ТОБ-а ово је најомиљенији излет за већину Београђана и оних који гостују у престоници. Како истиче Весна Нађ, међу посетиоцима је и све више странаца, посебно иностраних новинара који у Београд долазе са већ унапред припремљеним планом које ће знаменитости обићи.

Двочасовно путовање кроз време уз пратњу водича кошта 490 динара по особи. Посетиоци имају прилику да обиђу Краљевски и Бели двор, дворски врт, као и краљевску капелу која се налази у оквиру комплекса. Посете се организују искључиво преко Туристичке организације Београда, а заинтересовани треба да се пријаве, уз личну карту, најмање два дана пре планираног обиласка у информативном центру ТОБ-а у Македонској улици број 5. Аутобуси који превозе путнике до комплекса на Дедињу полазе са стајалишта на Тргу Николе Пашића бр 12.

Исто тако занимљива дестинација за госте Београда је и обилазак Музеја „25. мај” и меморијалног комплекса који и даље највише привлачи посетиоце из бивших југословенских република, посебно из Словеније. Број посетилаца београдског Музеја „25. мај” из године у годину је у порасту, а у 2006. години забележено је око 50 процената више посетилаца у односу на претходну годину. Обилазак „Куће цвећа” (свакога дана, осим понедељка) и даље је бесплатан. Ова туристичка атракција престонице, међутим, није у програму Туристичке организације Београда иако је меморијални центар уз обилазак рушевина НАТО једна од најатрактивнијих дестинација коју желе да виде страни туристи. Ову чињеницу користе неке туристичке агенције које обилазак „Куће цвећа” помињу као пратећи, успутни, садржај обиласка главног града Србије, што сигурно утиче и на цену аранжмана. Међутим, у Музеју историје Југославије, у оквиру којег ради и „Кућа цвећа”, истичу да ће продаја улазница бити могућа „тек када се стекну услови”, односно уколико се ова установа трансформише у јавну установу културе.
И. А.
[објављено: 05.11.2007.]
Izvor: Politika Online
Link: http://www.politika.co.yu/detaljno.php?nid=46625
 
BEOGRADSKI VEKOVNIK
Milionski grad
Pre 26 godina, beogradska štampa je "na velika zvona" objavila podatak o tome da je Beograd ušao u red milionskih gradova. Naime, na opštem popisu stanovništva prebrojano je 1.087.915 stanovnika prestonice. Beograđani su se osetili nekako važnim, nekako drugačijim, a opet sličnim žiteljima drugih svetskih milionskih metropola. Neko u gradskoj upravi se setio da bi na Kalemegdanu, najstarijem delu beogradskih, singedonskih i singidunumskih naselja trebalo da se postavi neko obeležje, koje bi podsetilo na vladara koji je od Beograda načinio srpsku prestonicu. Na mestu na kojem je pre 6 vekova bio dvor despota Stefana Lazarevića, postavljena je maketa njegovog zamka (1982) poklon vajara Nebojše Mitrića svom gradu.

Te, vremenski i ne toliko daleke 1981. godine, u Beogradu se događalo sledeće. Poslednji majstori napuštali su tek izgrađeno naselje Višnjička banja, na padini prema Dunavu. U skladu sa prostornim planom grada, iste godine počela je izgradnja naselja na Bežanijskoj kosi, koje će potrajati cele naredne decenije. Završena je izgradnja Zapadne kapije Beograda, koja je sa 124 metara visine, postala najviša građevina u gradu, a time i na Balkanu. NJenoj neobičnosti doprinose "most" koji spaja dve kule i velika konferencijska dvorana na 27. spratu. Novi Beograd se polako širio preko prostora nekadašnjeg aerodroma. Početkom osamdestih godina je dovršena izgradnja prve pravoslavne bogomolje nakon drugog svetskog rata. Bila je to crkva "Sabor svih srpskih svetitelja", u kvartu Ćalije na Karaburmi.

Tog leta, mladim stanovnicima grada se predstavio zanimljiv rok sastav iz Pule. Grupa "Atomsko sklonište" je svirala na stadionu Tašmajdan, pa iako su drugačiji trendovi bili u modi, pravi, čisti rok "Atomskog skloništa", Beograđani su srdačno prihvatili.

U prestonici gotovo jedva da je primećena kratka vest iz Ribarske banje, o tome da je njen nekadašnji žitelj, Vukašin Vule Jeftić, čuveni pevač, otišao sa ovog sveta. Vule Jeftić je uoči Drugog svetskog rata sa Vlastimirom Đorđevićem Carevcem bio vodeći muzički tandem Radio Beograda. Kada su se 1945. godine, obojica vratila iz Dahaua, prihvatio ih je Radio Beograd, u kojem je Vule ostao narednu deceniju, a zatim se vratio kafanama i pre rata modernom takozvanom, "astalskom pevanju". Malo je poznato da je Jeftić kompozitor čuvene "narodne" pesme "Još litar jedan"! Bio je prvi dobitnik Estradne nagrade Jugoslavije. Tokom sedamdesetih, i sam u sedmoj deceniji života, imao je svoje mesto u Šumatovcu (pre podne) i Maderi (predveče). Beograđani su te 1981. godine, pevušili "pesmičuljak" iz filma "Sećaš li se Doli Bel", koji je u Veneciji osvojio prestižnog "Zlatnog lava". Šlager "Na morskome plavom žalu" pevao je izvesni Aleksandar Saša Zurovac, neobičan lik kojeg je reditelj Emir Kusturica uvrstio u svoj prvi film. Nekoliko godina kasnije Zurovac je učestvovao i u drugom Emirovom uspehu "Otac na službenom putu" a zatim nestao.

Uljuljkane u život bez većih uzbuđenja, te godine Beograđane su šokirale vesti sa Kosmeta, na kojem je buknula prava pobuna Šiptara ili Albanaca. Kosovari, kako su pak, sami sebe nazivali, pobunili su se tražeći da Kosovo i Metohija, da tada u statusu autonomne pokrajine u Srbiji, postanu republika u SFRJ. Počelo je naivno, ali se brzo pokazalo da je scenario bio unapred planiran, da iza zahteva i bunta "običnog naroda", stoje dobro organizovane snage, a i da je inicijalna kapisla doturena spolja. Tadašnje srpske vlasti nisu dozvolile da se sazna prava istina o događajima na Kosovu i Metohiji, neredi su ugušeni i zavladao je prividan mir. Malobrojni su shvatili da su Albanci krenuli putem koji ništa dobro nije obećavao. Danas nam je sve poznato.
Izvor: Glas Javnosti
Link: http://www.glas-javnosti.co.yu/clanak/glas-javnosti-07-11-2007/milionski-grad
 
Prvi Festival nauke u Beogradu
Uživo eksperimentisanje
Autor: M. Vlaisavljević | 07.11.2007 - 06:36

Beograd će 1. i 2. decembra biti domaćin prvog domaćeg Festivala nauke. Ova manifestacija biće održana pod pokroviteljstvom Skupštine grada, Ministarstva nauke, Britanskog saveta i Ambasade SAD.

Posetioci Festivala imaće priliku da uživaju u demonstracijama naučnih eksperimenata i da budu deo diskusija o raznim intrigantnim temama.
- Kroz formu interaktivne igre prisutni će moći da učestvuju u kreiranju i demonstraciji ogleda koji razotkrivaju misterije svakodnevnice i sveta koji nas okružuje. Posetioci će saznati šta jedu i kako žive astronauti, kako ljudi hodaju po površini bazena, a ne tonu, saznaće i koja je veza između umetnosti i nauke. Naravno to nije sve, a osnovna namera je popularizacija nauke i omogućavanje uvida u različite naučne oblasti XXI veka u značaj nauke i tehnologije u svakodnevnom životu na nov, zabavan i prijemčiv način - rekla je za "Blic" Marija Ranđelović, potparol UPG "Noć muzeja".
Festival će biti održan u zgradi "Geozavoda" u Karađorđevoj ulici.
Inače, Festival nauke je manifestacija koja se održava više od 25 godina u mnogim razvijenim zemljama sveta - Velikoj Britaniji, Italiji, Francuskoj, Australiji, Americi...Poslednjih godina ovakve smotre su stekle veoma veliku popularnost, pa su ljudi iz Umetničko produkcijske grupe "Noć muzeja", koja je do sada realizovala tri beogradske i jednu nacionalnu manifestaciju "Noć muzeja", odlučili da ovaj događaj prikažu i domaćoj publici.

Podrška
Osim zvaničnog pokroviteljstva Festival su podržali i Hemijski fakultet, Institut za fiziku, Pedagoški muzej, Geološki savez Srbije, Laboratorija za eksperimentalnu psihologiju Filozofskog fakulteta, Muzej nauke i tehnike, Astronomsko društvo "Ruđer Bošković", Institut za biološka istraživanja "Siniša Stanković", Prirodnjački muzej, Muzej Nikole Tesle...
Izvor: Blic
Link: http://www.blic.co.yu/beograd.php?id=18852
 
Странци долазе на новогодишње славље
Грчки и словеначки туристи најавили долазак, сопштила Туристичка организација Београда. – Страни медији све заинтересованији за наш град
Недавно одржани Сајам туризма „Филоксенија 07” у Солуну био је прилика да се ојачају традиционално добри пријатељски односи између Туристичке организације Београда, која је представљала наш град на овој манифестацији, и грчких домаћина. Током четири дана, колико је Сајам трајао, штанд ТОБ посетило је више хиљада људи, међу којима је био и велики број новинара и туристичких агенција. Прва два дана била су резервисана искључиво за пословне контакте, што су представници Београда искористили за учвршћење постојеће и успостављање нове сарадње са туристичким операторима и медијима, како из земље домаћина тако и из осталих држава које су узеле учешће на овој признатој туристичкој промоцији.

Поред ТОБ-а, који је представљала директорка Оливера Лазовић, туристичку понуду Србије промовисао је и хотел „Јуниор” са Копаоника, премда су Грци још раније показали интересовање за најпознатију српску планину.

Више од 30 новинара из Европе и света присуствовало је конференцији коју је ТОБ одржаo у конзулату Републике Србије. Међу њима су посебну пажњу привукли представници чувеног туристичког веб-портала „Тревел Дејли Њуз”, са којима је успостављена сарадња. Оливера Лазовић је том приликом истакла значај културних и забавних манифестација које Београд организује и по којима је постао препознатљив широм Европе.

– Међу Грцима влада велико интересовање за дочек Нове године у нашој престоници. Неколико минулих лета велики број гостију из Словеније долази у наш град да прослави „најлуђу ноћ”, а ове године бићемо домаћини и групи грчких туриста – рекао је Дејан Веселинов, руководилац службе за односе с јавношћу ТОБ-а, говорећи о резултатима солунског сајма.

Осим туриста, у главни град Србије стиже и група грчких новинара, а Београд ће и у наредном периоду наставити са медијским активностима.

– На Сајму туризма у Лондону, који се одржава за неколико дана, разговараћемо са људима из Телевизије „Травел”, најпознатије глобалне медијске куће посвећене туризму, о њиховим плановима у вези са снимањем специјалне емисије о српској престоници – нагласио је Веселинов.

Туристичка организација Београда се увелико припрема за наступ на Београдском сајму туризма за који већ влада велико интересовање. Сајам ће се 2008. године одржати у фебруару, уместо у априлу, како је било ранијих година.
Н. М.
[објављено: 12.11.2007.]
Izvor: Politika Online
Link: http://www.politika.co.yu/detaljno.php?nid=47411
 
BEOGRADSKI VEKOVNIK

Istorijat Patrijaršijske biblioteke

Na uglu ulica Sime Mirkovića i Kralja Petra, se nalazi palata Patrijaršije Srpske pravoslavne crkve. NJen prethodnik je bio mitropolijski dvor, a pre njega na tom mestu se nalazio konak Kneza Miloša.
Thumb_bgF%20STARA%20MITROPOLIJA.jpg

Patrijaršija, pored sedišta SPC, danas je mesto dve veoma značajne kulturne institucije. To su Muzej Patrijaršije i biblioteka. Tradicija Patrijaršijske biblioteke začeta pre oko 900 godina, pod krovom manastira Hilandar (1198), na Svetoj Gori, u kojem je Sveti Sava, tokom boravka u monaškom manastiru Nemanjića, uspostavio prvu manastirsku biblioteku.

Srpski svetitelj je utemeljio i biblioteku u manastiru Žiča. Naime, pregalaštvom Rastka Nemanjića, srpska crkva je postala je samostalna 1219. godine, a za sedište je određena zadužbina kralja Stefana Prvovenčanog. Sveti Sava je u žičkom manastiru utemeljio centralnu biblioteku, kako se tada govorilo "za sve srpske zemlje". Preneo je sa Atosa veću količinu knjiga, ali i dao zadatak monasima da ih prepisuju, prevode i naravno, umnožavaju. Kopije knjiga prosvetitelj je razaslao po srpskim eparhijama, sa željom da svaki sveštenik SPC oformi malu, lokalnu manastirsku biblioteku.

U narednom veku žička ili arhiepiskopska biblioteka, je morala da bude premeštena u Peć, u kojoj se smestio arhiepiskop Arsenije, koji je nasledio tron Rastka Nemanjića. Od 1346. godine, biblioteka menja naziv, sledeći uzdizanje arhiepiskopije u rang patrijaršije. Naredne godine su obogatile manastirske riznice mnogim knjigama, dokumentima, zapisima i drugim pisanim tragovima, koji su svedočanstvo kulture i postojanja jednog naroda.

U vreme Despota Stefana, u Beogradu je najveću biblioteku imao vladar, jer je Despot bio veoma obrazovan. Tokom turskog gazdovanja gradom, nema nikakvih tragova o bibliotekama koje su bile u srpskim rukama. Prva za koju se zna da se pojavila u modernijim vremenima je upravo mitropolijska biblioteka, koju je 1728. godine ustanovio Mosije (Petrović) poglavar Srpske pravoslavne crkve.

Biblioteka je potom preseljena Sremske Karlovce (1737), da bi se sačuvala od ratnih razaranja koje Beograd nije mogao da izbegne. Krajem 18. veka, opet radi sigurnosti, biblioteka je preseljena čak do Sent Andreje u neposrednoj blizini Budimpešte. Mitropolit Mojsije (Putnik), odlučio se na obiman transport na sever, jer su stradanja Beograda bila izuzetno velika.

U vreme Mađarske bune 1848. godine, Patrijaršijska biblioteka je preneta u Beograd, da bi dve godine kasnije bila vraćena u Sremske Karlovce (1859). Mitropolijsko-patrijaršiska biblioteka stradala je 1914-15 godine. Obnovio ju je partijarh Dimitrije, a privatnom kolekcijom knjiga je darovao patrijarh Varnava.

Najveće stradanje Partrijaršijska biblioteka je doživela u Drugom svetskom ratu, kada su ustaše, koje su među prvima ušle u Beograd, kompletnu biblioteku prenele u Zagreb. Nakon rata, uz dosta napora, neizmerno blago Patrijaršije je u dobroj meri otkriveno i iz Zagreba vraćeno u Beograd. Glavni "tragač" bio je profesor Radislav Grujić, koji je u izveštajima naveo da je pronađeno srpsko blago "jedva stalo u četrdesetak kamiona". Država nije htela da pomogne SPC da oteto vrati, pa je crkva morala da podigne kredit kod Ministarstva prosvete, da bi platila prevoz iz Zagreba.

Crkva je postavila dr LJubomira Durkovića Jakšića za bibliotekara 1946. godine. Nasledio ga je profesor Bogoljub Ćirković i punih 48 godina bio na čelu Partijaršijske biblioteke.

Autor:
Jovan Nikolić
Izvor: GLas Javnosti
Link: http://www.glas-javnosti.co.yu/clanak/glas-javnosti-12-11-2007/istorijat-patrijarsijske-biblioteke
 
Evo ga jedan dosta zaniljiv članak.
Milan Vukomanović je sociolg religije i prof. na Filoz. F. Mislim da je 6 godina predavao po američkim univerzitetima. Ultra kul tip.. :)
Derviši u Beogradu
Milan Vukomanović
Beogradske tekije, tarikati, šejhovi

Kada je januara 2005. godine grupa sufija iz hrama Mevlevi Galata u Istanbulu izvela svoj impresivni sema obred u beogradskom Domu omladine, malo koji radoznalac koji je prisustvovao tom događaju bio je doista svestan da turski derviši nisu premijerno došli u Beograd, već su se u njega vratili. Jer, kako saznajemo iz čuvenog Putopisa Evlije Čelebije, u vreme kada je on boravio u Beogradu 1660. godine, u tom gradu je bilo čak sedamnaest tekija.[1] U periodu od 1521-1867. godine, dakle, gotovo puna tri i po veka, derviši su živeli u Beogradu, redovno izvodili zikr[2], izučavali dela velikih sufijskih mislilaca, sami pisali mistička dela i poeziju, i imali jednu od centralnih gradskih ulica koja se na austrijskom planu Beograda iz 1789. godine nazivala Derwisch Gassen.

Gde su se sve nalazile beogradske tekije, kako su izgledale, kojim redovima su pripadale? S obzirom na manjkavost podataka koji se tiču baš tog aspekta religijskog života u „Stolnom Beogradu“ u spomenutom periodu, nije lako danas pružiti nedvosmislene odgovore na ova pitanja. Zahvaljujući turskim i austrijskim planovima grada, popisima muslimana, defterima, beratima i vakufnamama iz različitih perioda, kao i docnijim istraživanjima istoričara i istoričara umetnosti, za bar osam tekija se, s prilično pouzdanja, može odrediti tačna ili približna lokacija. Još dve tekije koje se tu spominju do kraja 17. stoleća ostale su, na žalost, neubicirane.

U Beogradu su se još 1863. godine mogle videti bar četiri od tih deset tekija, a jedna od najznačajnijih, Hadži-šejh Muhamedova, čije je turbe sačuvano i danas se nalazi u nekadašnjem dvorištu te kuće, fotografisana je 1866. godine nakon što je u njoj, u jednom kraćem periodu, zasedao Pravitelstvujušći sovjet.[3] Pored spomenute kuće, koja se nalazila u vrhu nekadašnje „Derviške ulice“, odmah ispod današnjeg Studentskog parka, na spisku lociranih, ubiciranih beogradskih tekija, nalaze se još: tekija na Savi, tekija u tvrđavi Narin (na zapadnom kraju Gornjeg grada), kao i tekije nazvane po Šejh Ali-efendiji, Šejh hafiz Mehmedu, Šejh Hasan-efendiji, Šejh Hašim-efendiji, i Mehmed-paši Jahjapašiću.[4] Neubicirane su tekije za koje se, prema pisanim izvorima, veruje da su se nalazile u mahali Tir-i-bala džamije i Bulbulderu,[5] današnjoj Zvezdari.

S obzirom na to da je sačuvana njena fotografija, najviše se danas zna o Hadži-šejh Muhamedovoj tekiji na početku strme Višnjićeve ulice ispod Studentskog parka. Što je najvažnije, i danas se zna kako je ona izgledala i gde se tačno nalazila. Na planu austrijskog oficira Bruša iz 1789. godine, ova tekija je ucrtana odmah preko puta Kizlar-agine džamije iz ranog 17. veka. Feliks Kanic, štaviše, beleži 1897.g. da su se u turbetu ove tekije nalazili grobovi trojice „verskih junaka“: Horasani baba-Mehmeda, Bagdali Mustafa-bega[6] i Anteđe hadži-šejh Omer-efendije. Pretpostavlja se da je tekijska kuća na fotografiji iz 1866. podignuta u 18. stoleću, dok je izvorna Horasanijina tekija bila iz Čelebijinog vremena, dakle, sredine 17. veka. Pravougaone osnove, ona je imala dimenzije 17,5m x 8m i kraćom, strmom stranom, njen spoljašnji zid se spuštao niz Dervišku ulicu. Dužom stranom ona je bila okrenuta ka današnjem Studentskom parku. Kapija, i sama zgrada tekije, nalazile su se na toj strani. U tekiju se ulazilo iz dvorišta u kome se, pored spomenutog mauzoleja, nalazilo nekoliko nišana, kao i štala, nužnik i zatrpan bunar. Pored tekije se u istom dvorištu nalazila i manja prizemna kuća, a glavna kuća se sastojala od tri prostorije u prizemlju (veća soba, manja soba i hodnik) i još četiri na spratu, među kojima je, po svemu sudeći, bila i semahana, prostorija u kojoj su derviši izvodili svoj centralni obred – zikr (dhikr). Na žalost, ova istorijska kuća je porušena 1892.g., a u zemlji je ostao još samo njen podrum.[7]

Ko je bio šejh Mehmed (Muhamed) Horasani i kojem tarikatu je pripadao? U svom putopisu Čelebija spominje tekiju Mehmed-paše Jahjalija (Jahjapašića)[8], jedno od najstarijih beogradskih sufijskih zdanja, podignutih, svakako, pre pašine smrti 1548. Ta tekija se nalazila u dnu Derwisch Gassen, na Dorćolu, u bloku između današnje Dušanove, Knićaninove, Skenderbegove i Dubrovačke ulice.[9] S obzirom na to da nose isto ime, te da su se nalazile nedaleko jedna od druge, sasvim je moguće da su ova, i Hadži-šejh Muhamedova tekija, bile sagrađene iz istog vakufa Mehmed-paše Jahjapašića, odnosno Mehmeda (Muhameda) Horasanije. A kako je Mehmed-paša bio poznat kao akindžijski beg, pretpostavlja se da su obe tekije izvorno pripadale bektašijskom redu, jer je među akindžijama bio razvijen kult Hadži Bektaš Velija, osnivača tog bratstva.[10] Bektašije su bile tipično turski derviški red, rasprostranjen među pripadnicima osmanske vojske. Njihovi šejhovi su obično vršili dužnost imama među posadama tvrđava.

Moguće je, isto tako, da su te dve tekije, u docnijim periodima, pripadale i nekim drugim tarikatima. U natpisu šejh-Mustafinog turbeta, koji je 1783.g. podigao defterdar Husni Jusuf,[11] piše, na primer, da je taj šejh bio sadija, pa je osnovana pretpostavka da je i Hadži-šejh Muhamedova tekija, koncem 18. veka, pripadala tom redu. Sadije su, kao i bektašije i rifaije, bile tipično vijnički tarikat. Za bektašije se još vezuje i tekija u tvrđavi Gornjeg grada, kao i Subašina tekija na periferiji Beograda koje takođe spominje Evlija Čelebija u svom zapisu.[12] Izgleda da je baš o toj drugoj tekiji reč u vakufnami beogradskog defterdara Ahmed-efendije, koji spominje nekakvu bektašijsku kuću koja se nalazila na Bulbulderu. Za hranu u toj derviškoj tekiji defterdar je namenio 12 akči dnevno, dok se, u istom dokumentu, za sadijsku i halvetijsku tekiju određuje po 30 akči.[13] Ovaj dokument, koji u svom radu navodi Radmila Tričković, dragocen je za istraživače, naročito zbog toga što se tu izričito spominju tri poznata sufijska reda u Beogradu u 18. veku. Defterdar Ahmed je, prema tom dokumentu, „za stan šejhova halvetijskog reda namenio dve kuće, od kojih je jedna imala 5 odaja u prizemlju i 6 na spratu, a druga dve velike prizemne odaje i mutvak, jednu odaju na spratu, zatim zgradu za seno, bunar, baštu od 4 dunuma i avliju od 25 aršina. Šejhovima sadijskog reda defterdar je zaveštao jednu kuću blizu konaka beogradskog mukabeledžije na Zereku. Ova kuća imala je po 5 odaja u prizemlju i na spratu, mutvak, podrum, jednu zasebnu odaju, baštu od pola dunuma i malu avliju. Za izdržavanje šejhova ovog derviškog reda Ahmed-efendi je ostavio i jedan vinograd od 45 dunuma, koji se nalazio blizu starog ambara u Varoši, na Dunavu“.[14] Pretpostavlja se da je i defterdar Ahmed bio pripadnik nekog od spomenutih tarikata.

Iz nekih drugih dokumenata koji pripadaju osmanskom periodu u povesti Beograda, saznajemo imena brojnih drugih derviša. Najpre Evlija Čelebi spominje nekog šejha Kurudžizade kao starešinu (dede) beogradskih halvetija, dodajući da je on bio dobar i pobožan šejh i halifa Mahmud-efendije, pročelnika glavne tekije u Uskudaru.[15] Još u najstarijem popisu muslimana u Beogradu (1536.g.), spominju se derviši Hamza i Husein iz Anadola, te Baba Ruhi Adžem, Emir Bagdadi i ćatib Baba Bali iz Kuliča. Samo četvrt veka docnije (1560.) spominju se još i Šaban-dede, Baba Bustan, Baba Mahmud, Dedezade, Omer (sin Dedekaima), Pervane, derviš u Ferhad-pašinoj mahali, i još neke sufije.[16]

Poseban ugled u versko-pravnim i naučnim krugovima imao je, na prelazu iz 16. u 17. vek, šejh Nurullah Ibrahim bin Iskender, poznatiji po svom književnom imenu Muniri Belgradi. Šejh Muniri je bio rodom iz Bosne, školovao se u carigradu, a u Beogradu je proveo najveći deo svog života kao muftija i profesor čuvene medrese Mehmed-paše Jahjapašića. Pisac i pesnik, enciklopedik, propovednik, Muniri Belgradi je bio autor brojnih versko-moralnih i pravnih spisa, uključujući i geografski traktat Seb’yyat koji je izgubljen, kao i rodoslov derviških redova na Balkanu (Silsilat al-mugarrabin).[17] Na kraju tog spisa nalazi se i jedno polemičko pismo koje je Muniri uputio starešini derviškog reda melamija Huseinu Lamekaniju. Šejh Iskender je umro 1617. godine, a njegovo turbe se dugo nalazilo na uglu Dubrovačke i Skenderbegove ulice[18].

Hazim Šabanović pretpostavlja da je u 16. i 17. stoleću u Beogradu bio zastupljen veliki broj derviških bratstava, uključujući bajramije, melamije, bektašije, halvetije, gulšenije, kadirije, hindije, mevlevije, nakšibendije, rifaije, sadije, sunbulije, šabanije, šazilije i ušakije. Moguće je da su tu još bile prisutne i bedevije, dželvetije, džerahije i sinanije, „o kojima nema pomena u izvorima, ali ih je bilo po drugim balkanskim centrima“.[19]

Ono što, međutim, sigurno znamo jeste da su se, pored halvetija, sadija i bektašija, u Beogradu nastanile i kadirije i nakšibendije. Kadirije su imale svoje tekije na Dorćolu i Kalemegdanu. U Gornjem gradu se njihova tekija nalazila pored šehidskog turbeta Damad Ali-paše, osvajača Moreje, koji je poginuo u bici kod Petrovaradina avgusta 1716. godine. Tu tekiju je, između 1743. i 1746.g., podigao beogradski vezir Jahja-paša Hatibzade.[20] U drugoj polovini 18. veka starešina te tekije bio je šejh Mehmed Hašim (po kome je i sama tekija dobila ime), a njega je na tom mestu docnije nasledio sin Hasan.[21] Radmila Tričković to zaključuje na osnovu berata iz 1793. o postavljenju šejha Seid Hasana, sina rahmetli šejha Mehmeda Hašima.[22] S obzirom na to da je Hašim-efendija bio kadirijski šejh, logično je pretpostaviti da je i ova tekija, bar u jednom periodu, pripadala kadirijama. Istom redu je verovatno pripadala i Šejh Hasan-efendijina tekija koja se, prema turskom planu iz 1863.g., nalazila na uglu današnje Gospodar Jovanove i Rige od Fere (br. 12).[23] Ta tekija se spominje u Kanličkom protokolu iz 1862., a u jednom drugom dokumentu iz 19. veka ona se urbanistički ucrtava u istu liniju sa Bajrakli-džamijom.[24] Ovoj tekiji je, pak, pripadala Kalin-džamija, sa spiska džamija iz 1836. godine.

Ćehajić i Tričković, štaviše, dovode još šejha Hasana u vezu sa tekijom koja se u 19. v. nalazila pored nestale džamije na staroj Aga-kapiji. Moguće je, naime, da je i ona, vek ranije, pripadala kadirijama. U jednoj umrlici iz 1698. spominje se, najzad, i tekija kod Šehitlik džamije na Dorćolu. Docnije se tu nalazila čuvena Ali-pašina džamija, a pored nje, u 19. veku i tekija šejh Ali-efendije, u bloku između ulica Visokog Stevana, Cara Uroša, Despota Đurđa i Braće Baruh.[25]

Kada je reč o nakšibendijama, zna se, na osnovu jednog sudskog protokola iz 1680., da je izvesni šejh Husein ibn Muhamed, koji je i sam bio nakšibendija, sagradio tekiju u Beogradu i poverio je halifi Alija Samarkandija – šejhu Mehmed ibn šejh Isi. U tu svrhu, šejh Husein je poklonio svoje imanje i dućan. Ćehajić, koji daje ovaj podatak, pretpostavlja da je ta tekija bila aktivna u 17. i 18. veku, te da su se u njoj smenjivali šejhovi nakšibendijskog reda.[26] Nakšibendije, i danas veoma rasprostranjene u Bosni, izvodile su pored uobičajenog, glasnog (džehri), i skriveni, bezglasni zikr srca (kalbī).

Ne zna se, najzad, kojem tarikatu je pripadala još jedna dorćolska tekija, podignuta u bloku između ulica Francuske, Simine, Dositejeve i Gospodar Jevremove, na mestu gde se danas nalazi ambasada Holandije. Ova tekija nosi ime Šejh-hafiz Mehmeda i ucrtana je na turskom planu iz 1863.

Na osnovu napred spomenutih podataka o poznatim beogradskim tekijama, sasvim je osnovano pretpostaviti da je Evlija Čelebi, inače često nepouzdan kada je reč o statistici, bio dosta precizan u svom izveštaju o 17 tekija koje su se oko 1660. godine nalazile u tom gradu. Tu bi se, verovatno, mogle ubrojiti sve poznate tekije s kalemegdanske tvrđave, iz varoši, ali i neke sa periferije Beograda. Sasvim je izvesno da su se već tada u gradu nalazile tarikatske zajednice kadirija, halvetija, nakšibendija, sadija i bektašija. Bilo je tu, svakako, i drugih redova, ali bi se o njihovom prisustvu može samo posredno zaključivati. Izgleda da je u Beogradu islamski misticizam (tasawwuf)našao pogodno tle naročito u 17. stoleću, kako u praktičnom delovanju raznih tarikata, tako i u njihovoj naučnoj, književnoj, pravnoj i filozofskoj ostavštini.

[1] Evlija Čelebija, Putopis – odlomci o jugoslovenskim zemljama I, prev. H. Šabanović, Svjetlost, Sarajevo, 1957, str. 99.
[2] Zikr (dhikr) je centralni derviški (sufijski) obred podsećanja na Boga putem invokacije i ponavljanja njegovog imena i njegovih atributa u jedinstvu daha, zvuka i pokreta. Ova praksa se temelji na jednom ajetu iz Kurana (33,41) u kome se savetuje: „O vjernici, često Allaha spominjite i hvalite“. Postoji više vrsta, tipova zikra koji se praktikuju u sufizmu, a derviši se, povodom njegovog kolektivnog izvođenja, u tekijama obično sastaju jednom nedeljno.
[3] Videti odštampanu fotografiju ove kuće u Divna Đurić-Zamolo, Beograd kao orijentalna varoš pod Turcima 1521-1867, Muzej grada Beograda, Beograd, 1977, ilustracije.
[4] Ibid., str. 72-73.
[5] Ibid., str. 74. Tu je verovatno bila reč o Subašinoj bektašijskoj tekiji sa Čelebijinog spiska beogradskih izletišta (Čelebija, str. 103).
[6] Po kome se ovo turbe i danas naziva Šejh-Mustafino turbe. To, uostalom, piše i na ploči iznad ulaza u turbe, gde se još nalazi i podatak da je ono sagrađeno 1783-84. godine, te da je šejh Mustafa bio starešina sadijskog derviškog reda(Ibid., str. 71).
[7] Ibid., str. 71.
[8] Čelebija, str. 99. U originalnom tekstu putopisa stoji Mehmed-paša Abali, ali prevodilac Šabanović smatra da je reč o grešci, i da tu treba da piše Jahjali, odnosno Jahjapašić.
[9] Ovo je bila jedna od istorisjkih lokacija u beogradskom šeheru toga vremena. Tu se nalazila i čuvena džamija Gazi Mehmed-paše Jahjapašića, docnije poznata i kao Imaret džamija, sagrađena 1548-1549.g. (Čelebija, str. 97) u mavarskom stilu. Pored same džamije i tekije, u istom bloku se nalazila i Jahja-pašina medresa iz 1599, a verovatno i biblioteka.
[10] Cf. Džemal Ćehajić, Derviški redovi u jugoslovenskim zemljama, Sarajevo, 1986, str. 170 i Hazim Šabanović, „Islamska prosveta i kultura“, u Istorija Beograda 1, Prosveta, Beograd, 1974, str. 416. Akindžije su inače bili jurišni konjanici koji su vršili upade u neprijateljsku teritoriju. Možemo pretpostaviti da su se neki od tih bektašija našli u Beogradu odmah po njegovom zauzimanju 1521. godine.
[11] Radmila Tričković, „Promene u varoši posle 1740.“ u Istorija Beograda 1, str.670.
[12] Cf. belešku 4.
[13] Ibid., str. 670.
[14] Ibid., str. 670.
[15] Evlija Čelebija, Putopis, str. 100. U Beogradu je pre 1717. godine doista postojala jedna halvetijska tekija iz vakufa Koski Mehmed-paše, ali se ne zna njena tačna lokacija.
[16] Šabanović, str. 415-416.
[17] Ibid., str. 418. Reč je tu zapravo o Rodoslovlju božijih ugodnika i biografijama pobožnih. Najbolji izvor za biografiju i bibliografiju Munirija Belgradija je delo istoričara Hazima Šabanovića Književnost Muslimana BiH na orijentalnim jezicima, Sarajevo, 1973. Prema Šabanoviću, Muniri je napisao 121 biografiju derviških šejhova koji su živeli u Anadoliji i Rumeliji do kraja vladavine sultana Ahmeda III (1617.g.). Rukopis tog dela se čuva u Carigradu., dok je manje poznato delo iz etike i prava Staza pravoga puta sačuvano u Gazi Husrev-begovoj biblioteci u Sarajevu.
[18] Čelebija, str. 106. Tu se nalazila i poznata Munirijeva bašta koju Evlija opisuje na sledeći način: „U Muniri-efendijinoj bašči ima sočnih ’kumru’-kajsija koje su teške po četrdeset drama, zatim sočnih šeftelija koje su teške po stotinu drama, a ima i grožđa, šljiva, krušaka, trešanja, dinja i lubenica. Na glasu je još rumeni sok od višanja, museles i hardalija“ (str. 103).
[19] Ibid., str. 416.
[20] Đurić-Zamolo, str. 73
[21] Ćehajić, str. 136.
[22] Tričković, str. 671.
[23] Đurić-Zamolo, str. 73.
[24] Ibid., str. 72.
[25] Ibid., str. 73.
[26] Ćehajić, str. 67.
mv_bgdt1_L.jpg

mv_bgdt2_L.jpg

mv_bgdt3_L.jpg

mv_unutrasnjost_tekije_L.jpg

Izvor: Peščanik.net
Link: http://www.pescanik.net/index.php?&p=288&an=Milan_Vukomanović&ni=843&nd=1
 
Da, da.. To je pored PMF-a, ispod Studentskog trga. Lep primer arhitekture iz perioda turske vladavine. Na zalost, zgrada je zapustena, a i ne osvetljena.
 
Ne znam odakle je poslednja, niti prva, a druga i treća su to turbe kod PMF-a, na vrhu nekadašnje "Derviške ulice".. ;) Sada Višnjičeve..
 
A zasto ne damo da se to obnovi? Ne mora grad da trosi ni dinara, samo da pita IZS :) Em dobar PR, em dobro za turizam (Ameri se loze na te stvari), em lepo...
Ali poslednja mi izgleda bas fino. Uvek sam hteo da imam kucu u tom stilu sa nekom starim ponjavama i cudima... Ono, folk-art, pleteno, itd... Kao u trecoj sezoni Crnog Gruje, na pocetku ona njegova gajba je super :)
 
jovanovm":18yr9881 je napisao(la):
A zasto ne damo da se to obnovi? Ne mora grad da trosi ni dinara, samo da pita IZS :) Em dobar PR, em dobro za turizam (Ameri se loze na te stvari), em lepo...
Ali poslednja mi izgleda bas fino. Uvek sam hteo da imam kucu u tom stilu sa nekom starim ponjavama i cudima... Ono, folk-art, pleteno, itd... Kao u trecoj sezoni Crnog Gruje, na pocetku ona njegova gajba je super :)
Lepse izgleda tako nego sto bi oni ili bilo ko drugi u ovoj drzavi ikad umeli da ga obnove. Stavili bi verovatno neki najfetiniji crep iz Kanjize, ofarbali sve sto mogu u belo i sl. Inace, pre jedno 6 meseci kada sam prolazio neki likovi su bili pored sa kanticama sa farbom i krenuli da boje ogradu u neku ODVRATNU zelenu boju i kad su jendo metar ofarbali odustali su. Cak je i njim izgleda bilo nesnosno ruzno.
 
jovanovm":2un4vt8s je napisao(la):
A zasto ne damo da se to obnovi? Ne mora grad da trosi ni dinara, samo da pita IZS :) Em dobar PR, em dobro za turizam (Ameri se loze na te stvari), em lepo...
Ali poslednja mi izgleda bas fino. Uvek sam hteo da imam kucu u tom stilu sa nekom starim ponjavama i cudima... Ono, folk-art, pleteno, itd... Kao u trecoj sezoni Crnog Gruje, na pocetku ona njegova gajba je super :)
Bio danas kod profesora na konsultacijama, i pitao ga za fotke.. :D
Dakle, prva je neki ulaz na Dorćolu, odnosno kod Skenderbegove, Dubrovačke, Dušanove, Knićaninove, gde se nalazila tekija u Beogradu, i to je eto tako slikao, jer mu se učinilo da ima malo tog duha.. :D Lik.. :D
A poslednja, to je fotografija iz unutrašnjosti tekije, koja se nalazi u Bosni, na izvoru reke Bune. I to, valjda, najstarija sačuvana tekija na Balkanu, i bila je jedna od najvažnijih.

Blagaj_-_source_of_the_Buna_river.jpg


A što se tiče šejh-Mustafinog turbeta, ono je skoro okrečeno iznutra, i malo sređeno.. Usotalom, možda može da se primeni model kao na Kalemegdanu, ne onaj kad su kustosi Vojnog muzeja razbijali muslimanske spomenike, već je Damad Ali pašino turbe obnovljeno uz pomoć turske vlade.
Pre:
alipasa.jpg

Posle:
Turbe.jpg
 
Vrh