Šta je novo?

Zanimljivosti BG : podaci,mesta,događaji,.....

^^^Pa da, ali to je obnovljeno '75. Mada, sad su ovi desnicari opet na vlasti u Turskoj, mozda bi i platili za tako nesto (levica ne bi nikad). Inace, kako lepa slika sa onog izvora! ijaaao... Pa nisu ni ti dervisi bili mutavi :D

A inace, sto se rekonstrikcije tice, slazem se. Verovatno bi stavili tako neke gluposti - nemamo mi viska kapitala za brigu o kulturi, pa pogledajmo samo dramu oko narodnog muzeja.
 
Nisam znao gde da "tutnem" ovu vest, pa evo ovde...

Бољи саобраћај већа цена квадрата
Градски оци Беча знају да је град лепши што је саобраћај бржи. Али само на главним улицама – у спореднима се и вози и живи мирно

Добар градски превоз, скупље некретнине

Цена квадратног метра стана у Бечу зависи и од брзине саобраћаја. Да би се подигао квалитет живота, који у једној од најлепших престоница Европе подразумева и место за паркинг, зеленило, парк око куће за децу, али пре свега мир од буке саобраћаја, уведене су зоне са ограничењем брзине возила до 30 километара на час. Међутим, истовремено се води рачуна и о ефикасном саобраћају.

Беч и Београд су слични само у две ствари: отприлике имају исто становника и пресецају их два водена тока. Сава и Дунав у Београду, док су то у аустријској престоници Дунав и Дунавски канал. Све остало је различито. Али, не толико да не би могло нешто и да се научи од оних који су прележали мале богиње урбанизма.

Нумеричко поређење мостова је, наравно, у корист Беча, али сам број од 14, седам на Дунаву и још толико на Дунавском каналу, не говори о врсти моста. Чувени Рајхсбрике, који се срушио(!?) 1976, обновљен је тако да има шест возних трака испод којих је и метро линија. Врхунац бечке мостоградње је „мост на мосту” на аутопуту Зидосттангенте А23. Вреди поменути да се осим ових 14 великих, Магистрат брине о укупно 800 мостова, у које спадају пасареле, мостићи, пешачке степенице.

Основна предност Беча је у метроу: 60,5 километара је дужина пет линија са 85 станица. Међутим, разумност управе се огледа у томе што су задржани и трамвај и аутобуси. Будимо прецизни, 33 трамвајске линије са 853 вагона и 1.137 станица, а ту су и 492 аутобуса које путници чекају на 3.163 станице! Где год згодно место видиш, а ти аутобуску станицу посади, чини се да је стратешка намера саобраћајне управе. Другачије би се то могло рећи: градски аутобуси у Бечу су намењен микросаобраћају, возе до куће.

Графикон такси превоза је посебно занимљив. Пре десет година улицама Вијене је крстарило 4.606 такси возила, док их је у овој години свега – 3.240!? Шта то треба да значи у поређењу са 7.000 регистрованих београдских такси аутомобила, и можда још толико неуписаних? Вероватно да је такси посао у Београду перспективан све док је јавни градски превоз спор и „сардинисан”.

Али, има ту и још једно објашњење. Метро не решава све проблеме. Вреди ставити на папир поређење броја личних превозних средстава. Ту лежи одговор на нека питања о смањењу гужви, али се и отварају врата за улазак социолога – они би могли да проуче проблем менталитета. Што исправних што оних других путничких аутомобила у Београду је око 480.000 док их је у Бечу 660.000. Разлика није толико драстична као када се пореди број мотоцикала. Према званичним подацима Градског секретаријата за саобраћај, у српској престоници је регистровано свега 1.500 што је кап у мору према 52.000 бечких мотора и 20.000 мопеда!

Стратегија преласка на мање габаритна возила је видљива у скоро двоструком увећању двоточкаша за десет година док се број возила на четири точка увећао за око 15 процената. Једна од метода којом је градска управа смањила број приватних аутомобила је и систем ограниченог временског паркирања а и цена од 0,60 евра за пола сата. Дакле, остаје нам само да закључимо: мотоцикл метро спасава.
Ненад Стефановић
[објављено: 23.11.2007.]
Izvor: Politika
Link: http://www.politika.co.yu/detaljno.php?nid=48595
 
Стопедесети рођендан Земунске гимназије

N49142_qa4hWjDa5TsN4WinicskwvTG2WYmafMAPuh.jpg


Izvor: Politika Online
Link: http://www.politika.co.yu/detaljno.php?nid=49142
 
Evo i ja da dam mali doprinos ovoj fantastičnoj temi. Svaka vam čast za trud. slike i tekstovi su zaista fenomenalni.

Zgrada poljoprivrednog fakulteta je napravljena 1919. godine u Gradskom parku u Zemunu. Inače, kako je Dragan to ranije lepo izložio, Gradski park u Zemunu je bio mesto za prihvat izbeglica i putnika iz Srbije ka Ugarskoj (karantin). Zbog toga tu postoje dve crkve, franjevački samostan, bolnica koju vode časne sestre itd. Zemunska gimnazija, koja se takođe tu nalazi služila je kao zatvor. I moja, Deveta beogradska je takođe jedno vreme bila ženski zatvor.

Zanimljivo je to, da su poljoprivredni i šumarski fakultet u početku bili jedan fakultet, ali se kasnije, kako je nauka prodirala u Srbiju javila potreba za odvajanjem ta dva fakulteta. Tako je nekih 20-30 ih godina XX veka, doneta odluka da se šumarski fakultet izmesti "među šume, na daleku periferiju grada" da bi studenti bili u kontaktu sa materijom. A pogledajte gde je sad :)

I ja sam čuo da je Novi Beograd dobio ime po istoimenoj kafani koja se nalazila u ulici Tošin bunar. Inače, Tošin bunar je spajao grad Zemun i selo Bežaniju, a ulica je nazvana po zemunskom trgovcu gazda Toši i njegovom bunaru :) Tu je bilo dosta kafana od kojih su novotarijama do skora odolevale samo dve. "Naša krila" koja je srušena i pivnica "Tošin bunar" na ulasku u Beograd iz pravca Zagreba i aerodroma, kod studentskog grada, koju su studenti nakon posete indonežanskog predsenika Sukarta Beogradu, prozvali od milošte "Džakarta"
Prve zgrade na Novom Beogradu ( pored Sajmišta ), bile su SIV, "Paviljoni", radničko naselje pored studenjaka i sam Studentski grad.

Neposredno iznad studenjaka, u blizini Ž.st Tošin bunar, u Bežanijskoj kosi se nalazi atomsko sklonište iskopano još u vreme kralja Aleksandra. To sklonište je danas zapušteno, ali uz malo napora može da se obnovi. Ono predstavlja splet tunela koji vode nekih stotinak metara pod zemlju. Prvobitno sklonište je prepravljano i znatno je skraćeno. Priča se da je vodilo i nekoliko stotina metara možda i ceo kilometar, ali da ga je presekao železnički tunel ka Zemunu i ulica Nikole Dobrovića.
Takođe, u lesu iznad paviljona, u Zelengorskoj ulici, odavno su deci poznate "tri pećine", tri nedovoljno istražena otvora u kojima smo, kao deca svojevremeno, nalazili i šlemove :)
 
samo sitna ispravka, nije atomsko sklonište, tada još nisu znali za atomsku bombu, :) to su bunkeri komande kraljevskog ratnog vazduhoplovstva, ako imaš neke fotke postavi ih na temu o beogradskom podzemlju i pećinama
 
Da u pravu si, nije bilo atomske, ja to po navici. :D
Inače, to sklonište je '99. neko pametan predvideo za smeštaj studenata iz studenjaka tokom NATO agresije ?! Naravno, predlog je dat dva dana pred samu agresiju. Igrom slučaja prisustvovao sam nekim radovima u njemu ( do tada nisam ni znao da postoji, a stalno sam u tom kraju ) i baš u njemu sam bio kada je zasvirala prva sirena u Beogradu.
Bio sam i tokom bombardovanja par puta, a onda su došli i Romi iz okolnog naselja ispod ž.st. Tošin bunar, pa su uveli i koze sa sobom u sklonište, te sam prestao da idem.
Ne znam da li bi mi danas bilo dozvoljeno da napravcim par fotki.

Zna li neko nešta o tunelima ispod Kalvarije u Zemunu i u Zelengorskoj?
 
SKUPŠTINA GRADA DO KRAJA GODINE PRIPREMIĆE STRATEGIJU RAZVOJA
Ponovo u rangu Beča i Berlina
Autor: Mariota Vlaisavljević | 05.12.2007 - 06:00

Do kraja godine biće definisani prioriteti koje će svaka buduća gradska vlast morati da ispoštuje i realizuje ukoliko namerava da Beogradu delimično vrati nekadašnji renome. Naime, do 1991. godine Beograd je, prema evropskim stadardima, bio na nivou MEGA 2 gradova kao što su Beč i Berlin, a danas se nalazi na četvrtom, najnižem, nivou. Radnu verziju prve Strategije razvoja uradili su stručnjaci Palgo centra.

Suštinski razlog izrade je neophodnost grada da se utvrde pravci razvoja. Ukoliko bi Strategija razvoja bila usvojena tokom sledeće godine i ispoštovana u narednom periodu Beograd bi bio na trećem novou što je opet ispod nekadašnjeg sjaja, ali je značajan i jedini realan pomak. Glavni grad bi bio označen kao mesto u kome se živi bezbedno, investitori bi mogli sa sigurnošću da ulažu, a turisti bi se lepo provodili. Stručnjaci savetuju i da ekonomski razvoj Beograda treba pospešiti razvojem usluga, turističke ponude, trgovine, sofisticirane industrijske proizvodnje, ali i što boljom ponudom kafića, kafana, diskoteka, restorana...
Prof. dr Borislav Stojkov kaže u razgovoru za „Blic“ da bi Beograd zbog izuzetnog geostrateškog položaja na dva evropska koridora mogao da doživi pravi „bum“ i unapređenjem transporta i špediterstva.
- Irska i severna Grčka žive samo od prepakivanja i prevoza roba. I mi bismo trebali da sledimo taj put. Otvoriti što veći broj skladišta i hangara. Potrebno je i da aerodrom Batajnica bude opremljen za „low cost“ letove. Pošto je kod nas saobraćaj na nivou 1920. godine, sve sisteme treba modernizovati i integrisati. Da bude što lakše da se roba iz broda ocarini, prebaci na voz i uputi do krajnje destinacije. To je jedna od šansi razvoja - rekao je Stojkov koji sa žaljenjem konstatuje da luka „Beograd“ nije trebalo da bude privatizovana, dok nije otvorena nova.
Ipak, na primeru luke „Beograd“ i marine „Dorćol“, na žalost, očegledno je da nisu ispoštovani principi javnog i privatnog interesa. Iako su ove investicije počete kao kapitalne i veoma značajne, još je neizvesno da li će na kraju biti od značaja i za građane ili će prvenstveno opravdati ekonomske parametre.
Osim ekonomskih, za razvoj Beograda, važni su i „politički parametri“. Naime, kontinuitet jedne političke opcije, kao što je primer grada Beča, pokazalo je da je i to od ključnog značaja za razvoj.
- Beč je bio prilično ruiniran posle I Svetskog rata, a poslednjih 87 godina na vlasti je jedna politička struja. To je veoma značajno i omogućilo je neverovatnu ekspanziju. To je dobro, jer se onda stvara kontinuitet, a ne gubi vreme - objasnio je prof. dr Stojkov koj je istakao i da je neophodno da budu usvojeni i jasno definisani Zakon o glavnom gradu, Zakon o regionalnom razvoju, Zakon o lokalnoj samoupravi, Zakon o vraćanju imovine. Uz to potrebna je i bolja saradnja sa Republikom, ali i opštinama - Pančevo, Smederevo, Smederevska Palanka, Ub, Pećinci, Ruma i Stara Pazova.
Strategiju razvoja Beograda pripremila je gradska Komisija za pripremu strateškog plana grada u saradnji sa „Palgo“ centrom. Strategija bi trebalo da bude usvojena tokom sledeće godine, njena realizacija nije vremenski ograničena, ali je preporuka da se prioritetni ciljevi realizuju za četiri godine.
Brendiranje Beograda
Beogradu je potreban identitet. On je poznat jedino kao grad na ušću Save i Dunava, ali postoji malo arhitektonskih objekata ili celina koje ga čine upečatljivim pejzažom. Bitno je isticanje i lokalnih znamenitosti, jer sve to doprinosi razvoju turizma koji predstavlja jednu od grana privrednog razvoja od koje bi Beograd ubuduće trebalo da živi.

Opštinama jači status
Borislav Stojkov, koji je rukovodio projektom izrade Strategije razvoja Beograda, kaže da je ključ uspešnog prosperiteta i decentralizacija upravljanja.
- Opštine treba da dobiju jači status, politika treba da bude takva da se što više ovlašćenja prenese na niži nivo. Gradonačelnik bi ima ingerencije nad celim gradom, ali zapravo bi upravlja samo urbanim jezgrom - kaže Stojkov.

Ocenjivanje metropola
Rangiranje gradova po MEGA kriterijumu uspostavili su stručnjaci Evropske opservatorije za prostorno planiranje. Njihovo sedište je u Luksemburgu i oni ocenjuju velike gradove. Prvi nivo je najbolji i na njemu su, London i Pariz, na drugom su Beč i Berlin, a na trećem je kao jedan od mnogobrojnih predstavnika Temišvar. U grupi u kojoj je i Beograd su i glavni gradovi država koje su nastale raspadom SFRJ.
Izvor: Blic
Link: http://www.blic.co.yu/beograd.php?id=22158
 
kakvo je to ocenjivanje metropola? i u kom je to rangu Beograd u odnosu na Temisvar? :rolleyes:
 
Izgradnja Gazele 1969

izgradnjagazele1969xy7.jpg


Izgradnja novog žel.mosta i Prokopa 1976

j0231bn3.jpg


prokop1976um9.jpg
 
neverovatno, nadam se da cemo i mi to nebrojeno puta doziveti :)
 
Svet u prestonici
M. St., 28.12.2007
BEOGRAD će tokom novogodišnjih praznika primiti između 20 i 30 hiljada stranaca. Svi hosteli u prestonici već su popunili smeštajne kapacitete za noć dočeka, a u Turističkoj organizaciji Beograda očekuju da će i hoteli biti ispunjeni do kraja nedelje. Među gostima ubedljivo najviše će biti Slovenaca. Posetiće nas i državljani ostalih zemalja iz regiona, Nemci,Italijani i Švajcarci.

Noć u hotelima sa četiri i pet zvezdica košta između 100 i 150 evra. U onim manje luksuznim za prenoćište treba izdvojiti od 3.000 dinara za smeštaj u hotelu "Prag" do 6.500 hiljada dinara koliko staje noćenje u "Kazini". Hosteli u centru grada prodali su krevete za 20 do 30 evra.

"Slavija luks" i "Mažestik" su zahvaljujući turistima iz Slovenije i Bugarske odavno popunili svoje kapacitete. Slovenci su zakupili ceo hotel "Slavija" kapaciteta od 560 kreveta, a prema rečima šefa recepcije, organizatori se ne plaše se da će ostati prazni ni sledeće godine pošto gosti već nakon proslave rezervišu smeštaj za naredni doček.
Većina beogradskih hotela izostvila je tradicionalnu ponudu zabavnog programa u novogodišnjoj noći. U hotelu "Moskva" kažu da im se ovakve proslave ne isplate jer mnogo više gostiju imaju 1. i 2. januara. Za dvokrevetnu sobu u "Moskvi" treba izdvojiti skoro 11.000 dinara, a smeštaj su rezervisali uglavnom Grci, Italijani i Bugari. Njihov restoran će za sve one koji doček provode na ulicama raditi do 21 sat.

Izuzetak su hoteli "Kontinental" i "Hajat" koji će svojim gostima po ceni od 90 do 160 evra uz hranu i piće ponuditi i novogodišnji program, dok u "Balkanu" slični sadržaji koštaju 4.800 dinara.

PAPRENO - CENE prenoćišta u nekim beogradskim hotelima za doček:

"Moskva" od 4.310 do 23.580 dinara

"Hajat" 9.600 dinara

"Holidej in" 10.400 dinara

"Balkan" 11.890 dinara

"Palas" 8.300 dinara

"Rojal" 5.600 dinara

"Prag" 2.700 dinara
Izvor: Vecernje Novosti
Link: http://www.novosti.co.yu/code/navigate.php?Id=14&status=jedna&vest=113598&datum=2007-12-29
 
Мени се ЦК никада није свиђао, а колико сам чуо и Тито га је само једном посетио по изградњи и разочаран се никада више није вратио.
 
^^CK je tacno falila ona "terasa" gore da izgleda bolje. Eto, u svakom zlu ima nekog dobra :)
 
Strategija razvoja srpskog Beograda datira iz vremena Prvog hatišerifa
Sedam urbanističkih planova prestonice

Istorija urbanizma Beograda uglavnom zahvata poslednjih 200 godina, od kada se glavni grad po broju stanovnika uvećao približno 200 puta. Za ova dva veka usvojeno je sedam urbanističkih planova, a u vremenu do Prvog srpskog ustanka, područje današnjeg grada bilo je takozvano naselje u „šancu“, dok su najpoznatija sela u okolini bili Palilula i Savamala.

U to vreme Beograd je uglavnom bio naseljen Turcima, dok je jedino u okolini Saborne crkve živelo srpsko stanovništvo. Ipak, Hatišerifom iz 1830. godine omogućeno je ostvarivanje prvih urbanističkih poduhvata u Beogradu. U prvoj polovini devetnaestog veka knez Miloš je na periferiji naselja, razvio Abadžijsku čaršiju (Trgovačku varoš), koja je trebalo da predstavlja centar varoši. Izgradnja nije bila jednostavna jer su trgovci većinom dobijali lokacije za svoje radnje u tada udaljenijim delovima grada, čime svakako nisu bili zadovoljni. Novonastala čaršija je koliko-toliko uspela da se održi, odnosno bar njen deo uz pijacu Zeleni venac. S obzirom na to da je četrdesetih godina 19. veka započeo razvoj grada od Stambol kapije preko Terazija, ka Slaviji i Vukovom spomeniku, Abadžijska čaršija kao projekat nije ni mogao u potpunosti da uspe.

Franc Janke, jedan od stručnjaka koji je u to vreme došao u Srbiju izradio je plan zapadnog Vračara, od Ulice Slobodana Penezića Krcuna do Slavije i od Mostara do Bulevara kralja Aleksandra čime je još više počeo da se razvija tadašnji Beograd. NJegov plan bio je prvi veći projekat inženjerske regulacije na način koji je Austrija ranije koristila u Vojvodini. Na tom prostoru je knez Miloš počeo da gradi Sud, Ministarstvo finansija, kao i vojne i druge objekte i to je predstavljalo prvi takav centar u Beogradu koji i danas funkcioniše.

Četrdesetih godina je napravljen i prvi beogradski park, a nalazio se u zahvatu Nemanjine i Ulice kneza Miloša. Ipak, to je kasnije izmenjeno kada su sredinom dvadesetog veka u Nemanjinoj ulici izgrađene palate Vlade Srbije i Ministarstva građevine. Park oko Miloševog konaka u Topčideru takođe je podignut u to vreme, a autor oba parka bio je Atanasije Nikolić.

Nakon manjih razvojnih perioda, krajem šezdesetih godina devetnaestog veka, prvi čovek čiji je rad zaista ostavio veliki trag bio je utemeljivač urbanističkih planova prestonice Emilijan Josimović. Ugledavši se na aktuelni inženjerski urbanizam u Evropi, on je snimio i turski, a i orijentalni Beograd u šancu. Zatim je na osnovu toga napravio predlog regulacije. Revolucija koju je uspeo da ostvari Josimović, tadašnji Beograd je pretvorilo u evropsku varoš. NJegova vizija je dovela i do modernizacije ostalih gradova Srbije, naravno po uzoru na Beograd. Josimović je napisao i knjigu o svom radu, a u njegovom planu se pominju i ideje o rušenju tvrđave, kao i izgradnja tunela ispod grebena grada, i takozvani prsten parkova oko šanca. NJegove ideje bile su osnova izmene razvoja beogradskog urbanizma i na praktičnom i na teorijskom planu.

Rekonstrukcija Beograda u šancu bila je ostvariva i zbog toga što je narod otkupljivanjem, veliki deo tadašnjeg grada pretvorio u srpski posed. Josimović je bio svestan te činjenice i razmatrao je imovinske interese, kao i sva prava izmena u procesu Beograda u šancu, iz čega proizilazi da je njegov plan bio daleko iznad jednostavne inženjerske regulacije, odnosno za malo razvijeni Beograd sedamdesetih i osamdesetih godina devetnaestog veka predstavljao je pravo umetničko delo.

Razvoj Beograda koji je započeo knez Miloš, odnosno širenje grada po beogradskom grebenu predstavljao je kasnije veliki problem. Širenje je izazvalo zapostavljanje takozvanih dunavskih padina od današnjeg Bulevara kralja Aleksandra prema reci, kao i prebrzo širenje grada pretvaranjem poljoprivrednog u građevinsko zemljište. Rešavanje ozbiljnog problema gradske vlasti krajem osamdesetih godina devetnaestog veka poverile su braći Kalmanu i Šandoru Kalačiju. Početkom 1890-ih, vlasti su odlučno pristupile regulacionim radovima širom Beograda sve do manje naseljene dunavske padine.

Planirali su da granica gradskog područja bude današnja Beogradska ulica. Ipak, Frensisu Mekenziju, tadašnjem vlasniku zemljišta na istočnom Vračaru ovakva ideja nije u potpunosti odgovarala. Naime, s obzirom na to da je zarađivao tako što je zemljište parcelisao i prodavao, trudio se da utiče na vlasti, da i njegov deo uđe u gradsko područje. Nakon velike i čuvene rasprave za razvoj Beograda, Mekenzi je uspeo da izdejstvuje da prostor od Slavije do Bulevara kralja Aleksandra, odnosno Savinca, bude uključen u građevinski rejon.

Takođe, Beogradska struktura je velikom delom izmenjena i kada je 1884. godine završena železnička pruga kroz Srbiju. To je iniciralo da se izgradi savski deo grada. Uz železničku stanicu brzo su izgrađeni najmoderniji objekti toga vremena - hotel „Bristol“, Beogradska zadruga, Vučina kuća i mnogi drugi. Razvoj novog gradskog centra kasnije je prekinuo Prvi svetski rat.
Autor:
Dejan Baić

PUT DO VELEGRADA
Glas javnosti će tokom januara u nekoliko nastavaka pisati o svim urbanističkim planovima od 1830. godine do danas.
izvor Glas javnosti
link http://www.glas-javnosti.co.yu/clan...2-2007/sedam-urbanistickih-planova-prestonice
 
Београд као центар здравственог туризма
Звучна лекарска имена и успешне операције могли би да мотивишу странце да овде долазе на лечење
Здравствени туризам, који је у доба старе Југославије и те како био популаран, могао би поново да се развије у Србији уколико би странци организовано долазили на лечење у Београд, сматрају лекари угледних клиника. Будући да српска престоница нема велике центре за опоравак, пацијенти би после интервенције могли да одлазе на рехабилитацију у бање, а на релаксацију у „спа” центре. Овакав вид туризма замро је на овим просторима почетком деведесетих година прошлог века, али се многи старији Норвежани, Швеђани, Немци и Африканци добро сећају ранијег периода када су по медицинску помоћ долазили баш у Београд. Пацијенте из других светских градова могли би да привуку и завидни успеси наших лекара, стручни радови и јединствене операције које су урађене у нашим болницама. Треба подсетити да је прошле године доцент др Весна Димитријевић-Срећковић, из Института за ендокринологију, дијабетес и болести метаболизма, добила Хипократову награду за најбољи рад за северни регион Медитерана – Европа, а проф. др Марко Бумбаширевић, директор Института за ортопедску хирургију и трауматологију Клиничког центра Србије, један је од двојице Европљана који су изабрани у управу Америчког удружења за реконструктивну микрохирургију. Наш лекар Мирко Р. Јанков, шеф рефрактивне хирургије „Милош клинике”, добитник је престижног признања „Глобални амбасадор знања 2007 – врхунски светски офталмолог” на Међународној конференцији рефрактивне хирургије у Берлину.

– Подржавам сваку иницијативу којом би се нешто учинило да Београд постане интересантан странцима у области здравственог туризма, јер мислим да можемо да понудимо много тога. Странци би вероватно највише били заинтересовани за операције из области пластичне хирургије, које су код нас доста јевтиније него у другим земљама. Идеално би било када би одређена интервенција рецимо била обављена у Београду, а када би онда пацијенти ишли на опоравак у неку од наших бања – сматра др Владан Шубаревић, члан Градског већа задужен за здравство.

Значајни резултати остварени су 2007. године и у нашим болницама. У Клиници за васкуларну хирургију Института за кардиоваскуларне болести Клиничког центра Србије први пут је примењен такозвани ендоваскуларни третман анеуризме трбушне аорте, а процедура је изведена уз помоћ стручњака из иностранства и наших лекара прим. др Момчила Чолића, заменика директора Института за радиологију КЦС, и проф. др Лазара Давидовића, директора Клинике за васкуларну хирургију КЦС. За само десет дана у марту прошле године лекари КЦС су урадили седам успешних кадаверичних трансплантација, а у октобру су направили својеврсни подвиг, урадивши за једну ноћ четири трансплантације бубрега са преминулих особа. Сам крај 2007. године обележио је подвиг стручног тима кардиохирурга, анестезиолога и кардиолога, са докторима Урошем Бабићем и Миљком Ристићем на челу, који су у Институту за кардиоваскуларне болести Клиничког центра Србије урадили прве операције у свету затезања митралних залистака на „куцајућем” срцу, које је током интервенције радило без прекида.

– Наша болница има и луксузни апартмански блок који се састоји од 14 апартмана. Све више пацијената из других земаља, Републике Српске и Црне Горе, долази на лечење у нашу установу, као и представници страних компанија и амбасада. Комерцијалне цене су исте као и за наше људе, тако да је то странцима веома привлачно, па велики број њих у организованим групама долази на такозвани медик програм који подразумева 17 различитих прегледа и завршно мишљење стручњака о здравственом стању – истакао је др Никола Милинић, директор КБЦ „Бежанијска коса”.

Једно од истраживања међу Американцима је показало да се њима исплати да плате авион и додатне трошкове да би у сиромашним европским земљама обавили операцију срца, да би поправили зубе или да би „усисали” масне наслаге, јер су ове интервенције десет пута јевтиније на овим просторима. Један болнички дан у угледној клиници у „обећаној земљи” може да кошта и неколико хиљада долара, а у Србији би страни пацијенти могли да добију одличну услугу за неколико стотина евра. Уколико овај вид туризма „заживи” корист би имало цело српско здравство, јер би се лекарима од зараде смешиле и боље плате, а наши пацијенти би добијали бољу услугу.

-----------------------------------------------------------

Лечење наших држављана из дијаспоре

Да постоји све већа заинтересованост наших људи који живе у иностранству за прегледе у Србији, говоре искуства Војномедицинске академије. У оквиру Дијагностичко-поликлиничког центра у овој установи ради поликлиника намењена здравственим потребама наших држављана из дијаспоре. Они за само један дан могу овде да обаве све прегледе, да добију резултате анализе крви, а стручњаци могу и да поставе најкомпликованије дијагнозе, од болести мозга и срца, преко откривања обољења плућа, јетре, бубрега, пробавних органа до дерматолошких проблема.
Д. Давидов-Кесар
[објављено: 04.01.2008.]
Izvor: Politika
Link: politika.co.yu
 
Promenadni koncert u Šumicama
Centar za kulturu i sport "Šumice" pripremio je Božićni promenadni koncert za sve one koji se 7. januara odluče da praznično podne provedu sa porodicom u šetnji stazama parka u Šumicama.
Najlepša ostvarenja klasične i duhovne muzike, instrumentalna izvođenja hitova šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog veka, biseri starogradskih pesama i romansi i muzika za decu činiće svakodnevni dvočasovni program, od 12 do 14 časova. Muzika za sve generacije čuće se iz krošnji najlepše šume u Beogradu.
Ukoliko premijera ovih koncerata bude dobro ocenjena od slušalaca - CKS "Šumice" će uvesti svakonedeljne reprize uz prolećno-letnju dopunu u subotnjim časovima. B. I.
Izvor: Danas
Link: danas.co.yu
 
Сви би у возаче
У престоници прошле године отворено највише фирми за превоз робе, фризерских салона, ресторана, прехрамбених трговина и бутика
Према подацима Агенције за привредне регистре, протекле године у Београду је основано око 16 хиљада различитих привредних субјеката – око 11.000 радњи и око 5.000 привредних друштава, али је и укупно угашено око 7.000 фирми. На прошлогодишњем списку, сада већ бивших власника радњи, убедљиво је највише трговаца храном и пићем. Око 560 „брисаних” трговина доказ су нестајања бакалница и киоска из комшилука пред најездом великих трговинских компанија. Али ништа боље није пословало ни око 350 затворених ресторана и око 300 забрављених фризерских салона.

– Тренд раста новооснованих привредних субјеката је до 10 процената годишње. Број самосталних радњи који се отвори у Београду је из године у годину све већи. Међутим, код предузетника је већа флуктуација, што значи да се истовремено оснива и гаси велики број радњи – каже Звонко Обрадовић, директор Агенције за привредне регистре. Ово истиче да када се посматрају трендови у другим државама оваква појава није неуобичајена. У Немачкој се, рецимо, само у једном кварталу „угаси”, али и оснује око 60.000 фирми.

Обрадовић наглашава да је у престоници уочен пораст регистрованих грађевинских предузимача, али да је највећи број оних који желе да се баве трговином. Како каже, и сектор услуга је генерално у порасту, али исто тако се може констатовати да је у Београду мало оних који отпочињу производњу, истиче директор Агенције за привредне регистре.
Ивана Албуновић
[објављено: 06.01.2008.]
Izvor: Politika
Link: http://www.politika.co.yu/detaljno.php?nid=53113
 
Upoznajte mostove sa našim najpoznatijim konstruktorom Nikolom Hajdinom
Malo ih je, ali su značajni
Autor: Sunčica Tasić | 14.01.2008 - 06:00
mostovi-v.jpg


Mostovi su oduvek spajali i razdvajali ljude. Neimari su ih gradili, a ratnici rušili, ali nema te vojske koja bi mogla da poruši toliko mostova koliko ih je, širom sveta, stvorio akademik Nikola Hajdin, predsednik Srpske akademije nauka i umetnosti. On je u svom životu samo spajao obale.

Ni istorija beogradskih mostova nije bila ništa manje burna od sudbine onih svetskih. Ipak, ovaj je grad imao tu sreću da mu dobrih neimara nikada nije nedostajalo. Akademik Hajdin pripada upravo tim ljudima čije će ime ostati upisano u istoriju ovog grada. Njegov potpis za sva vremena će ostati elegantni Novi železnički most preko Save.
- Beograd može da bude ponosan na svoje mostove. Po svojoj arhitektekturi, konstrukciji i urbanističkom rešenju oni su najbolje što je mostogradnja, u vreme kad su pravljeni, mogla da ponudi. Sva tri posleratna mosta, Brankov, „Gazela“ i Novi železnički, svaki za sebe, predstavljaju specifičan prilog mostogradnji kao jedinstveni objekti svoje vrste - kaže naš „domaćin“ krećući u šetnju po beogradskim ćuprijama.

IZ DVA DELA
Nikola Hajdin nas prvo vodi do Brankovog mosta, „uzemljenog“ naslednika predratne viseće lepotice, mosta kralja Aleksandra Prvog. Podignut na dva armirano-betonska stuba u srpsko-vizanstijskom stilu koja su ostala od miniranog prethodnika, u to vreme bio je most sa najdužim rasponom između stubova na svetu.
- Pogledajte, izgleda kao da u jednom koraku prelazi Savu. Na njemu je prvi put kod nas primenjena savremena kolovozna tabla u vidu ortotropne ploče, kao i to da je ovaj most sa glavnim rasponom od 261 metra svojevremeno držao rekord u svetu za ovakav kontinualni sistem. To su inovacije koje su u vreme kad je pravljen bile još u začetku - priča Hajdin.
Iako je napravljen 1956. godine, današnji izgled je dobio tek dve decenije kasnije. Deo koji vodi od Novog Beograda su pravili nemački, a onaj koji ide iz grada domaći neimari. Prolazeći ispod mosta Hajdin skreće pažnju na njegove dve potpuno različite polovine, nemačku široku i otvorenu, i našu uzanu i sandučastu.
- Vidi se kako se razvijala mostogradnja. Na prvi pogled spojevi su isti, ali nisu. Stara konstrukcija je zakovana, jer se tako radilo u posleratnim godinama. U novom delu mosta, koji je projektovao inženjer Danilo Dragojević, čelični elementi su spojeni zavrtnjima - objašnjava Hajdin.

„GAZELA“ IZ TEORIJE
Brankov most dnevno pređe oko 90.000 vozila, ali on nije ni najvažniji, a ni najprometniji. Ubedljivo, na prvom mestu je „Gazela“, od čije najavljene rekonstrukcije se ovih dana diže kosa na glavi čak i onima koji nikada nisu seli za volan.
- „Gazela“ ima dopadljivu siluetu zahvaljujući veoma uspeloj kombinaciji svih elemenata mostova. Ona je vrhunsko dostignuće u seriji mostova tipa „podupirala“ i plod je dugotrajnog rada profesora Milana Đurića, jednog od naših najvećih stručnjaka iz Teorije mostova i njene primena u mostogradnji - kaže Hajdin.
Svi beogradski mostovi, od kojih osam povezuje dve obale Save, a samo jedan Dunava, su potpuno različiti. Gledajući sa Brankovog mosta uzvodno, jedan ispred drugog stoje tramvajski, Gazela, Stari i Novi železnički most. Klizajući se ispod njih, predsednik Srpske akademije nauka nam pokazuje jedan po jedan.
- Mudra je bila odluka da se preko Save grade mostovi bez stubova u reci koji bi smetali vodotoku i rečnom saobraćaju. Jedini most koji od toga odstupa je tramvajski kod Železničke stanice. On je izgrađen za vreme okupacije u nuždi i pod specijalnim okolnostima koje su tada vladale - priča Hajdin.
Kad su se povlačili, nemački vojnici su pokušali da ga unište, ali nisu uspeli. Kao u filmovima, most je spasao vojnik koji je u poslednjem trenutku presekao žice.

HAJDINOVO REMEK DELO
Najmlađi i svakako najelegantniji beogradski most je onaj železnički kod Sajma. On je remek - delo našeg sagovornika.
- Železnički most sa kosim kablovima sam projektovao sa pokojnim profesorom Ljubomirom Jeftovićem. To je bio prvi most u svetu sa sistemom kosih kablova za železnički saobraćaj. U isto vreme imao je za železničke mostove i rekordni raspon od više od 250 metara (od stuba do stuba) - priča akademik Hajdin.
Most sadrži za ono vreme čitav niz novih elemenata za koje nisu postojala teorijska rešenja tako da se paralelno sa projektovanjem mosta razvijala i teorijska osnova za mostove ove vrste. Naime, do sada se smatralo da ovakvi sistemi sa kablovima nisu pogodni za železničke mostove zbog svoje fleksibilnosti i osetljivosti na vibracije. Nizovi novih elemenata su teorijski detaljno proučeni, a rezultat je bio - rešenje prihvatljivo za železnički most.
Posle njega, počelo je građenje železničkih mostova ovog tipa i u drugim zemljama sveta i danas ih ima oko hiljadu.

„PANČEVAC“ U „ŠETNJI“
Jedini most koji spaja Beograd sa Banatom i bližom okolinom sa druge strane Dunava je Pančevački most. Verno je služio godinama, ali kao i svaka stvar tako se i most kvari i danas mu je potrebna hitna popravka.
- Kad se brižljivo održavaju, mostovi mogu jako dugo da traju, ali nisu večni, kao što mnogi veruju. Ipak, ako se zanemare ratovi i prirodne katastrofe, rušili su se samo u mitovima.
Pančevački most, nagrizen rđom, čeka na „oporavak“ već godinama, a njegova bezbednost je potpuno neizvesna, jer nikad nije do kraja pregledana unutrašnjost konstrukcije, napravljene još 1963. godine.
Kad je napravljen bio je značajno tehničko dostugnuće i obavljao je svoj posao čitav niz godina veoma uspešno. Kod izgradnje je interesantno da je on montiran pored postojećeg starog mosta i pošto je završen posle demontaže starog mosta, ceo je pomeren u stranu za oko sedam metara na proširene stubove starog mosta. Ceo most je „prepešačio“ tih nekoliko metara kao da je živ, što nije bilo lako uraditi, a da se ništa na njemu ne pomeri - rekao je akademik Nikola Hajdin.

Muka sa zvaničnim imenom
Od mosta kralja Aleksandra Prvog su ostali samo potporni zidovi na kojima stoji današnji Brankov most. Dok ga kraljevska vojska, pred samu okupaciju, nije srušila preko ovog mosta su išli i tramvaji za Zemun. Njegovo zvanično ime, u posleratnim godinama, je bilo Most bratstva i jedinstva, ali se nikada nije ustalilo. Beograđani su ga uglavnom zvali most u Brankovoj ulici jer se preko njega ulazi u ulicu nazvanu po pesniku Branku Radičeviću.

Lična karta mostova
NAZIV - REKA DUŽINA OTVOREN
Novi železnicki Sava 1.928 1979.
Stari železnicki Sava / 1884.
„Gazela“ Sava 332 1970.
Savski (tramvajski) Sava 430 1942.
Brankov Sava 450 1957.
Ostružnicki (drumski) Sava 1.789 1999. i 2004.
Ostružnicki (železnički) Sava /
Obrenovački Sava / nije
Pančevački Dunav 1526,40 1946.
izvor Blic
link http://www.blic.co.yu/beograd.php?id=26658
 
Хотел на Теразијама променио девет држава
„Москву” је 16. јануара 1908. лично отворио краљ Петар Први Карађорђевић. – Смео градитељски подухват и прави драгуљ градске архитектуре имао 36 удобних соба, а у елитном ресторану служени су специјалитети француско-српске кухиња
hotel-moskva.jpg

Москву је посетило 36 милиона људи (Фото Л. Адровић)

Данас је чувен по „Москва шниту”, луксузним апартманима са погледом на Теразије и дугом списку угледних гостију који су у њему волели да бораве. Хотел „Москва” ових дана слави сто година постојања, колико је прошло од 16. јануара 1908, када је краљ Петар Први Карађорђевић лично отворио ово здање у срцу Београда.

Много тога о историји ове зграде, споменика под заштитом државе, забележено је у монографијама о српској престоници и њеном хотелијерству. Грађен у стилу сецесије, по пројекту архитекте Јована Илкића, хотел „Москва” је, према записима, у оно време био веома смео градитељски подухват и прави драгуљ градске архитектуре. Хотел је изграђен на месту некадашњег хана „Велика Србија” због чега ће, много година касније, накратко носити баш овај назив.

Оно тајанствено и примамљивије – где је завршио огромни хотелски иметак (слике, сребрнина и позлаћено посуђе), када је мењао име, али и анегдоте о људима који су у „Москви” волели да коначе – део је усменог предања које се преносило из генерације у генерацију врсних угоститеља.

Део те узбудљиве легенде о „Москви” је и наш савременик Сава Јанићевић који је цео радни век провео у овом хотелу, а чак 17 година био на месту генералног директора. После недавне приватизације, од када је хотел у власништву бизнисмена Милета Драгића, именован је за саветника чланова Управног одбора.

Како прича Јанићевић, капитал којим је хотел подигнут био је руски, отуда и назив „Москва”. Првих година рада хотел је имао свега 36 удобних соба, а у елитном ресторану су служени специјалитети француско-српске кухиње. На првом спрату зграде била је смештена администрација финансијера Осигуравајућег друштва „Расија”, а у приземљу шалтери и канцеларије. Убрзо по отварању у зграду су се уселили Олимпијски комитет и Клуб новинара и књижевника, 1923. године зграду преузима Поштанска штедионица, а петнаестак година касније Народна банка, објашњава наш саговорник.

– У време Другог светског рата, у „Москву” долази Гестапо и Немци, јер су били у рату са Русима, хотелу дају нови назив – „Велика Србија”. Тај назив остао је пуне четири године. Каже се да је ова зграда међу последњима ослобођена. Имала је сопствене агрегате за струју, чак и своје изворе воде, телефонске везе, лифтове, удобне собе, али и простране подруме. Управа Гестапа је, тако, могла без проблема да борави у њој без икаквих проблема – каже Сава Јанићевић, додајући да је у ратним временима доста вредних уметнина покрадено из хотела.

Ко све није долазио у овај хотел на Теразијама: светски државници, познати уметници, књижевници… Списак угледних гостију је дугачак, међу њима су: руски кнез Лав Лованов Ростовски, Никола Пашић, Стеван Сремац, Јован Дучић, Лав Троцки, Џон Рид, Максим Горки, Ребека Вест, Жан Пол Сартр, Орсон Велс, Реј Чарлс, Роберт де Ниро, Милош Форман, Алфред Хичкок, Јасер Арафат, Раџив Ганди… Свој сто у ресторану „Москве”, где је редовно ручавао, имао је и нобеловац Иво Андрић, а по доласку песника Васка Попе конобари су, буквално, могли да навијају сат.

– Био је ту тачно у 15.30 часова, прочитао би новине или се срео са познаницима, а после тог свакодневног ритуала одлазио је кући у 18 часова. Два дана пред смрт није дошао, тачно смо знали да нешто није у реду – каже Јанићевић.

Према проценама, за сто година постојања овај хотел, који располаже са 132 комфорне собе и шест апартмана, посетило је 36 милиона људи, а у њему је ноћило четири милиона гостију. Хотел, тренутно категоризован са четири звездице, преживео је девет држава и политичких система и пет пута мењао друштвено-економски статус. Хотел је данас у власништву компаније „Нетвест фајненс”, а надлежни најављују да ће после завршетка „Еуросонга” бити започето реновирање и доградња хотела. Радови ће трајати око годину дана, а по завршетку „Москва” би требало да добије и пету звездицу.

И. Албуновић
[објављено: 22/01/2008.]
izvor Politika
link http://www.politika.co.yu/rubrike/Beograd/hotel-na-terazijama-promenio-devet-drzava.sr.html
 
Vrh