Šta je novo?

Zanimljivosti BG : podaci,mesta,događaji,.....

Negde je bila priča o starom gradu Žrnovu, pa evo malo priče o spomeniku i svemu tome..
Spomenik na ostacima srednjovekovnog grada Žrnova
avala%20istorija1.jpg

Uspinjača na vitlove. Rad ručnom snagom. Snimljeno 31. 5. 1934. (Fotodokumentacija Vojni muzej)
Kamen temeljac sa staklenom bocom u kojoj se nalazila pergamentna povelja za Spomenik neznanom junaku postavljen je na Vidovdan 28. juna 1934. godine, a osveštan je istog datuma četiri godine kasnije.

Seljaci okolnih sela oko Avale, borci oslobodilačkih ratova 1912. do 1918. godine, pre podizanja monumentalnog obeležja neznanom junaku, od svojih sredstava su 1922. godine podigli skroman omanji kameni krst koji se danas nalazi u crkvi u Belom Potoku.

U tekstu Stevana Živanovića o građenju spomenika na Avali, objavljenom 1968. godine, govori se o problemima i teškoćama koje su pratile izgradnju velikog Meštrovićevog dela.

Zamisao vajara bila je da se spomenik podigne na ostacima starog srednjovekovnog grada Žrnova, kao mauzolej sa kriptom. Kralj Aleksandar Karađorđević Ujedinitelj, kao investitor radova, raspolagao je majdanom kod sela Tande u istočnoj Srbiji i želeo je da spomenik bude izgrađen od crvenog granita. Međutim, za izgradnju su bili potrebni veliki, kompaktni i homogeni blokovi, pa su geolozi i stručnjaci smatrali da je ovaj kamen nepostojan i podložan habanju i preporučili jablanički granit iz nalazišta na levoj obali Neretve.

Veliki kameni blokovi, veličine 3,972 kvadratna metra, transportovani su železnicom do Ripnja, a rukovođenje i izvršenje radova povereno je inženjeriji tadašnje Jugoslovenske vojske. Avalski odred obrazovan je od štaba, dve pionirske i jedne automobilske čete. A da je u gradnji učestvovao veliki broj ljudi govori i podatak da su pionirske čete imale po 170 ljudi, automobilska 69 osoba i 43 automobila, a broj klesara bi povremeno dostizao i brojku od 80.

Klesanje, osam karijatida, koje predstavljaju majke iz različitih jugoslovenskih republika, odevenih u narodne nošnje, koje nose masivan kameni krov mauzoleja i simbolišu čuvare poslednje večne kuće neznanog junaka, rađeno je u Splitu pod Meštrovićevim nadzorom. Njihova težina je bila oko 12 tona, a pretovarane su na železničkoj stanici Ripanj parnom vagonskom dizalicom. Postavljene su tako da se na zapadnoj strani, pored ulaza u spomen-mauzolej, nalaze Šumadinka, Hrvatica, Slovenka i Crnogorka, a sa istočne strane Makedonka, Bosanka, Dalmatinka i Vojvođanka.

-----------------------------------------------------------
Jelena Lucić
[objavljeno: 16/03/2008]
Izvor: Politika
Link: http://www.politika.co.yu/rubrike/B...je-Spomenika-neznanom-junaku-na-Avali.lt.html
 
Ni traga o dobrotvoru
D. Marinković - Z. Nikolić, 15.03.2008
Bristol.jpg

Hotel Bristol
O ČUVENOM beogradskom trgovcu Luki Ćeloviću Trebinjcu, malo se zna, iako je sve što je stvorio u životu, ostavio svom narodu. Rođen je u hercegovačkoj porodici 1854. godine, 31. oktobra - na Svetog Luku i po tom svecu je dobio ime. Nije ostavio poroda, bio je neoženjen. Zgradu palate „Beogradske zadruge“, smeštenu pored hotela „Bristol“ u beogradskoj Karađorđevoj ulici, u kojoj je donedavno bio Zavod za geološka istraživanja Srbije, kao i pomenuti hotel, poklonio je upravo ovaj dobrotvor.

Iako se malo ko seća, pored pomenute zgrade i hotela „Bristol“, on je početkom 20. veka poklonio Beogradskom univerzitetu i ceo kompleks veoma lepih zgrada, koje se nalaze sa suprotne strane „Bristola“ i protežu se sve do Ekonomskog fakulteta.
- Žalosno je kada ovakav donator, kod više od 1.800 ulica samo u Beogradu, nema svoju ulicu ni bilo kakvo obeležje - kažu poštovaoci Luke Ćelovića.

Jedan od najbogatijih ljudi tog vremena u Srbiji, živeo je veoma skromno. A u zapisniku posle njegove smrti, piše da je njegovo pokućstvo bilo skromno: jedan trpezarijski sto, pisaći sto, šest stolica, tri ormana, dva kredenca, dva kreveta sa slamaricama, dva tepiha, dve zavese, vuneno ćebe i jedan drveni kofer.

Ćelović trgovačko znanje stiče kod poznatih brčanskih trgovaca iz Hercegovine, braće Krsmanović, Nikole i Jove i njihovog zeta Riste Paranosa, koji su prvo trgovali u Tuzli, da bi u jesen 1858. prešli u Beograd, gde su držali magaze kod današnje Železničke stanice i Savskog pristaništa. Zbog svoje buntovne naravi, Luka je i sam morao da pobegne u Beograd, gde je najpre šegrtovao. Ubrzo njegov posao prekidaju ratovi, u kojima učestvuje kao veliki patriota. Najpre ustanak u Hercegovini, zatim srpsko-turski rat... Hroničar našeg vremena Slobodan Alimpić kaže da je, kada se malo obogatio, Luka najpre otkupio magazu i dva placa u blizini Železničke stanice.

Između nekadašnjeg Svetonikoljskog trga i današnjeg hotela „Bristol“ nalazio se Mali pijac. Tu su se prodavali žito, suve šljive, pekmez, pasulj, koža... Teren je bio vlažan i nezdrav, pa su ga davno nazvali Savamala ili bara Venecija. Baš na tom neuglednom mestu trgovac Luka Ćelović počinje da gradi svoju „imperiju“, gradeći velelepne građevine.
- Na prostoru između Karađorđeve, celom dužinom Zagrebačke i Bosanske ulice, nići će blok zgrada kojima se ljudi i danas dive - zapisaće hroničari.

Trgovac Luka Ćelović sazidaće veliku palatu „Beogradske zadruge“, hotel „Bristol“, a potkraj 19. veka u Ulici kraljevića Marka 1 vrlo lepu kuću, u kojoj će živeti do smrti 1929. godine.

Hroničari su 1931. godine zapisali da se kraj između Železničke stanice, hotela „Bristol“ i Karađorđeve ulice odvaja od ostalih delova grada svojom otmenošću, širinom i prostranošću.

I u poslovnom smislu ovaj Trebinjac je bio zagonetka. Očito je imao crte vizionara ... Alimpić tvrdi da Luka nije stekao bogatstvo trgovinom, već jednim drugim poslom, koji je tada u Srbiji bio novost:
- Kao ugledan trgovac, 1882. učestvuje u osnivanju malog novčanog zavoda za štednju i ispomoć sitnim trgovcima, zanatlijama i sirotinji Beogradske zadruge. Članstvo, zapravo deoničarstvo u toj zadruzi sticalo se uplatom jednog dinara nedeljno. Vrlo brzo se pokazalo da je takva ustanova bila nužna potreba tog vremena. Bila je to narodna štedionica u pravom smislu reči.

U beogradskoj čaršiji pričalo se da Luka uveče zalazi u kafane pamteći one ljude koji se kockaju u velike sume novca, pa bi im sutradan otkazivao članstvo u zadruzi.
Fond „Beogradske zadruge“, kojim je rukovodio Upravni odbor od 15 članova, raste vrtoglavom brzinom. Luka je to predvideo, jer je svu svoju ušteđevinu ulagao u kupovinu deonica.
Zadruga uvodi još jednu novinu, počinje da se bavi osiguranjem privatnih i državnih objekata. Vremenom postaje tako snažna da daje zajmove i beogradskoj opštini i samoj državi. Osniva filijale u Solunu i Skoplju. Luka je 1887. izabran za predsednika zadruge i napušta većinu trgovačkih poslova. Inače, sve do smrti, biran je za predsednika uprave Narodne banke.

MITSKA LIČNOST
GLEDANO iz današnje perspektive Luka Ćelović izgleda više kao mitska ličnost nego kao neko ko je zaista postojao. Došavši u Beograd, počeo je ni iz čega, a onda je velikim talentom, radom i odricanjem napravio svoju malu imperiju. Kada je to postigao, rešio je da to blago podeli sa drugima.
Ovim rečima Dragomir Acović, predsednik Krunskog saveta, opisuje Luku Ćelovića, zadužbinara. Ono što je deprimirajuće, kaže Acović, jeste to što je životno delo Luke Ćelovića straćeno u okviru jedne frenetične, demagoške priče o tome da je ono što je neko svojim rukama zaradio i stavio na raspolaganje narodu, bilo oduzeto u ime tog istog naroda, pa je onda raspoređeno onima koji su „na sreću naroda“ njime upravljali.
izvor Novosti
link http://www.novosti.co.yu/code/navigate.php?Id=14&status=jedna&vest=117914&datum=2008-03-16
 
Ambassador":23vvroab je napisao(la):
Negde je bila priča o starom gradu Žrnovu, pa evo malo priče o spomeniku i svemu tome..
Spomenik na ostacima srednjovekovnog grada Žrnova
...
Izvor: Politika
Link: http://www.politika.co.yu/rubrike/B...je-Spomenika-neznanom-junaku-na-Avali.lt.html
Da se razumemo, posto ovde mnogi kritikuju miniranje tog "grada". Ne radi se tu o gradu u smislu urbanog nasleja, vec je Zrnov grad u starom znacenju te reci - utvrdjenje. Rec je dakle o vojnickoj utvrdi. To utvrdjenje nije bilo veliko, a prilikom miniranja ostali su samo neznatni ostaci. Ako vec zalimo za Zrnovom, barem da znamo sta je, a ne da oplakujemo to miniranje kao da je Dubrovnik dignut u vazduh.
 
Ево две слике Жрнова, кад је већ актуелан.
Прва потиче из 1910. а друга је с почетка тридесетих, односно ако су лагали мене и ја лажем вас :D

Avala-srednjevekovnigradZrnov1910.jpg


Avala-Zrnov1933-srusen1934.jpg
 
Sa pocetka 20 veka pa jos slika u boji? Hm nesto tu ne stima... :)
 
Meni izgleda kao crno-bela slika koja je naknadno bojena, to su mislim radili sve do pedesetih godina, imao sam prilike da vidim takvih par obojenih crno-belih slika. Ako pogledate malo bolje, videćete da su ljudi na slici i dalje crno-beli.

btw. - postojale su i razglednice Beograda između dva svetska rata - crno bele fotografije koje su naknadno bojene.
 
Meni je zao sto su tu tvrdjavu srusili. Ona je verovatno mogla super da se iskoristi u komplexu spomenika Neznanom junaku.. Oh well.. kasno je za suze :)
 
Osam decenija od prvog civilnog leta u Srbiji
U Srbiji će danas ( 15.2.) biti obeleženo osam decenija od prvog civilnog leta,
najavila je aviokompanija Jat ervejz (Airways).

aeroput-v.jpg


Kako se podseća, 15. februara 1928. godine na liniji Beograd-Zagreb poleteo je prvi avion Aeroputa, kompanije
koja je preteča Jat ervejza. Avion tipa "potez 29" pod nazivom "Beograd" poleteo je sa zemunskog aerodroma
u 9 časova, a putnici su bili novinari i fotoreporteri beogradskih redakcija.

Posle dva sata leta iznad reke Save, koja je pilotima bila najbolji putokaz, avion su u Zagrebu dočekali zvaničnici i
mnogi građani koji su došli da prisustvuju tom značajnom događaju u istoriji vazduhoplovstva, navodi se u saopštenju.
Istog dana u popodnevnim časovima grupa zagrebačkih novinara deletela je u Beograd.
http://www.blic.co.yu/drustvo.php?id=30569
 
Pa, ovo malo nije tačno... :rolleyes:
On March 25, 1923 Belgrade was for the first time included in the system of the international air traffic. Airplanes of "Franko-Rumen" company landed in Pancevo airport on Paris-Istanbul line.

On September 9, 1923 the first plane took off on a regular line for Bucharest. It was the first commercial night flight in the history of the world aviation. The "Franko - Rumen" company decided so in practical reasons. It was the only way for their plane on the Paris-Belgrade-Bucharest-Istanbul line to reach its final destination before the at the time being famous luxurious "Orient-express" train which left Paris at the same time and with the same destination, but moved during the night as well.
Izvor: http://www.serbia-info.com/g3/images/1920-30-e.htm

Možda prvi domaći let ili Aeroputov let...
 
Grad Beograd još uvek nije utvrdio šta je zvaničan suvenir prestonice
Vrabac "Cvrki" odlepršao na Pobednika zaboravili
beograd1_2.jpg

Grad nije doneo jedinstvenu odluku šta je pravi gradski suvenir: Spomenik "Pobednik"

Glavni grad Srbije jedan je od retkih gradova koji može da se pohvali da je istovremeno bogat prirodnim lepotama poput dve reke, ali i istorijom. I pored toga što su devedesete - decenija urušavanja društva, ostavile traga na glavnom gradu Srbije, stranci vole rado da dođu u Beograd. Svake godine povećava se broj turista koji posećuju naš grad, a budući da se približavaju značajne međunarodne manifestacije, poput Evrosonga, biće ih još više.

Više od 100 različitih suvenira
Prema rečima Olivere Lazović, direktorke Turističke organizacije Beograda u prodaji se može naći 124 različitih suvenira. Ona ističe da TOB i Grad nemaju pravo da se bave proizvodnjom suvenira, s obzirom da bi to bila komercijalna delatnost.
Keramičke šolje, privesci, pepeljare, upaljači sa motivima Beograda, male statue pobednika... samo su neki od suvenira koje kao uspomenu mogu da ponesu iz Beograda.
Na pitanje šta je suvenir našeg grada, malo ko bi znao odgovor. Brojne su ascocijacije na suvenir prestonice, ali ni jedan odgovor ne bi bio tačan, iz prostog razloga što Beograd još uvek nije zvanično utvrdio - šta je autentični, prepoznatljivi, gradski suvenir. Pre dvadesetak godina za gradsku maskotu izabran je vrabac "Cvrki". Međutim, u gradu je praktično nemoguće naći suvenir sa tim likom.

Prema rečima Ane Jovanović, osnivača internet sajta Suveniri Srbije, suvenir našeg grada može da bude sve što oslikava duh ovog grada, poput vrapca "Crvrkija", ambijentalnih celina kao što je Skadarlija, ali i ličnosti koje su obeležile istoriju Beograda. Jedan od razloga zašto zvanična maskota nije zaživela kao suvenir, smatra Jovanović, je i taj što Grad nije doneo jedinstvenu odluku šta je pravi gradski suvenir.
- Suvenir treba da predstavlja uspomenu na doživljaj koji će se kasnije podeliti sa prijateljima i bližnjima. Zato on treba da se pravi od lakih materijala i u obliku u kojem lako može da se ponese - kaže Jovanović.

Olivera Lazović, direktorka Turističke organizacije Beograda, kaže da suvenir Beograda, do sada nije ni bio tema razgovora među predstavnicima gradskih vlasti. Takođe, nisu ni postojali uslovi jer nije bio usvojen Zakon o glavnom gradu.
- Sigurno je da će, kad ova tema dođe na dnevni red, beogradski "Pobednik" i vrabac "Cvrki" postati zvanični suveniri, jer su se oni izdvojili kao najprepoznatljiviji simboli Beograda - kaže Lazović.
B. Č. Bačić
извор Данас
линк http://www.danas.co.yu/
 
Dragocena biblioteka u Domu Narodne skupštine
Zaboravljene knjige i spisi
Autor: Manuela Graf | 08.04.2008 - 09:58
biblioteka_v.jpg

Malo kome je poznato da Dom Narodne skupštine ima u svom zdanju i dragocenu biblioteku. Njena vrednost se ne meri toliko po jedinstvenosti i brojnosti fonda (60 hiljada knjiga), koliko po činjenici da je direktna naslednica skupštinskih biblioteka počevši od Kraljevine Srbije, Kraljevine SHS, preko Kraljevine Jugoslavije, pa sve do SFRJ i SCG.

Izgradnja zgrade Narodne skupštine Kraljevine Jugoslavije završena je 1936. godine, kada je započeo život i njene biblioteke, namenski izgrađene da služi poslanicima. Zato se ovde može naći malo beletristike, ali je izuzetno bogata knjigama iz istorije i politike, literaturom iz oblasti prava, ekonomije, statistike, i to na više svetskih jezika. Tu su i razni priručnici, rečnici, leksikoni, enciklopedije, kao i svi primerci Službenog glasnika. Nekoliko desetina hiljada stranica protokola, od najstarijeg sa Svetoandrejske skupštine održane 1858/59. godine, do onih iz Prvog svetskog rata kad su zasedanja bila u Nišu i na Krfu, zatim stenografske beleške sa skupštinskih zasedanja od 1918. godine do današnjih dana, potom razni zakoni i ustavi, čuvaju u Domu Narodne skupštine ne samo istoriju parlamenta, već istoriju Srbije u malom.

Kad poslanik da čita?
Prava je šteta što, od kad se u Domu Narodne skupštine održavaju samo svečane sednice, slabo ko od poslanika i navraća do biblioteke.
- Oni ni ranije nisu tako često dolazili, uglavnom su naručivali knjige i propise preko svojih sekretarica - priča bibliotekar Rada Stojanović.

Spisak potraživanja kao najveće čitaoce beleži stručnu i prateću službu Skupštine, mada se nađe upisan i poneki poslanik ili građanin.
- Najviše dolaze radikali, čitaju knjige iz istorije i politike. Ranije je Desimir Tošić, recimo, redovno dolazio, istraživao, pisao knjige. Ovi sada slabije čitaju, niko se ne izdvaja ni za dobar tri. Valjda nemaju više vremena. Vidite kakva je situacija, slomiše se tamo, izbori svaki dan, kad će poslanik da čita - brani ih bibliotekarka Rada. Ali je teško opravdati one koji nisu do skoro ni znali da postoji biblioteka, već su se u potražnji za knjigama obraćali za pomoć zameniku sekretara Narodne skupštine.

Kažu da su poslanici bivše Jugoslavije čitali više, ali su zato mnoge knjige i prisvojili, a kruži i priča da je neki slovenački po-slanik svojevremeno imao ideju da se od biblioteke napravi dobar bife.
„Diplomatiju“ od Kisindžera, koja sada krasi neku privatnu kolekciju, Rada ne može da prežali.
- Ovi sada manje čitaju i manje nose. Poslednjih pet godina od kako sam ja ovde nije vraćena samo jedna knjiga.

Protokol pronašli na buvljaku
Reklo bi se da veće interesovanje za skupštinsku biblioteku pokazuju obični građani, mada za njih pristup i nije tako jednostavan (potrebno je odobrenje sekretara Skupštine).
- Našao broj biblioteke čovek iz sela kod Jagodine i zove, treba mu zakon o imovinsko-pravnim odnosima zbog nekog suđenja. Čudila sam se, gde me nađe! Neka gospođa je tražila sve što imamo o himnama. Ja joj prikupila, kopirala, ona mi se zahvaljivala, nije mogla da veruje da postoje ljudi u Skupštini koji hoće građanima da učine. A ja joj kažem: „Ma, kakvi, gospođo, pa, ovo je institucija! Nema toga što ja nekome ne završim“ - hvali se Rada. Ali primećuje i ona da to nije institucija kao što je nekada bila. U vreme Tita, seća se dobro, zaziralo se od Skupštine. Prolaziš, ne smeš da pogledaš, strah te pomisliće neko ko zna šta sad hoćeš.
- Danas ljudi nemaju poštovanja, 5. oktobra ukradu najstariji protokol iz 1859. godine, nisu ni znali šta je. Prodavali ga posle na buvljoj pijaci. Srećom naša sekretarica išla da kupuje nešto, pogleda, knjiga joj poznata, otvori, unutra pečat Skupštine, pita koliko košta - 30 dinara. Ona izvadi 100 i da prodavcu, šta da ga pitala odakle mu, zna. A vratili su nam još neke ukradene stenografske beleške iz ‘63. godine. Dođe čovek, ostavi kod obezbeđenja, niko ga ništa ne pita, sad je dobrotvor, eto, vratio je. Policija valjda traži, ali nisu mogli da nađu fotelje, umetničke slike, hoće jednu knjigu da nađu - odmahuje rukom Rada i sleže ramenima.

Tako su misteriozno nestale i stenografske beleške Saveznog veća i Veća republika iz 1991. i 1992. godine. Odnete pre više godina u Tanjug na koričenje, nikada nisu pronašle put nazad. Rada tada nije bila skupštinski bibliotekar, ali su joj pričali kako je bilo.
- Koričenje se odužilo i odjednom beležaka više nema nigde. Taj koji je potpisao primo-predaju ko zna gde je sada, ovde se menjaju vlade svaki dan i kad odeš više nemaš odgovornost, ne mogu da ti nađu adresu. Srećom imamo duplikate - dodaje Rada Stojanović.

Na usluzi građanima
Radi skraćenja procedure za odobrenje pristupa biblioteci, bibliotekari izlaze u susret građanima kopirajući tražene spise, a, prema rečima Marine Krnjete, šefa skupštinske biblioteke, u planu je izrada javnog elektronskog kataloga u kome bi se našao celokupan fond.

Biblioteka u lošem stanju

Često imamo posete stranih delegacija i pri jednoj od poslednjih primetim kako se dve gospođice gurkaju pokazujući jedna drugoj na iskrzani tepih i beton koji zjapi ispod njega - poverava nam pomalo stidljivo Marina Krnjeta jer kad je 2002. godine renoviran Dom Narodne skupštine biblioteku su nekako spontano zaobišli. Parket je bio kupljen, ali šta se sa njim zbilo niko ne zna. Prosenjen zeleni tepih zalepljen je da sakrije beton, ali ni njega nije bilo dovoljno, pa stilska garnitura stoji na golom betonu. Kožni mebl na stolu za čitaoce zamenjen je loše lepljenim skajem, drvena ograda bibliotečke galerije stoji na klimavim nogama, a književni fond nije obnavljan godinama unazad.
извор Блиц
линк http://www.blic.co.yu/beograd.php?id=37115
 
Beograd kakvog malo poznajemo: Zgrada Studentskog kulturnog centra
Rokenrol igranke u Oficirskom domu iz 1895. godine
Zgrada u ulici Kralja Milana 48, u kojoj se danas nalazi Studentski kulturni centar ili SKC, izgrađena je 1895. godine prema projektima Jovana Ilkića i Milorada Ruvidića. Zgrada je sagrađena u duhu romantizma, a podigao ju je kralj Aleksandar I Obrenović. Kralj je zgradu ustupio državi za potrebe vojske, kada je ovde smešten oficirski klub poznat kao Oficirski dom. Ovo velelepno zdanje, nalik na utvrđeni srednjevekovni zamak, predstavljalo je u to vreme jedinstveni oblik građevine u gradu.

Oficirski dom svečano je otvoren na dan rođenja kralja Aleksandra 14. avgusta 1895. godine. Na otvaranju je pročitan pozdravni telegram kralja Milana iz Lucerna, a govor je potom održao i sam kralj Aleksandar. Kralj je tom prilikom rekao da je ovaj dom dokaz njegove brige za usavršavanjem srpske odbrambene snage, kao i da preporučuje da se u njemu razvijaju vojničke vrline i druželjublje. Sve do početka Prvog svetskog rata u domu su organizovani i priređivani mnogobrojni susreti, oficirski balovi i razne aktivnosti.

Međutim, u ovoj zgradi je 1903. godine organizovan i atentat na kralja i kraljicu, poznat kao Majski prevrat. Zaverenička grupa oficira na čelu sa Dragutinom Dimitrijevićem Apisom krenula je, te godine, iz doma i izvršila atentat na kralja Aleksandra i kraljicu Dragu. Rad Oficirskog doma tokom balkanskih ratova i Prvog svetskog rata prekinut je za kratko, jer se Uprava doma zajedno sa srpskom vojskom povlačila preko Albanije ka Krfu. Međutim, nakon proboja Solunskog fronta prestaje sa radom.

U ovoj zgradi kasnije nalazio se i Dom Udbe u kom su prikazivane projekcije filmova sa Zapada i organizovale prve rokenrol igranke. Nakon velikih studentskih protesta, godine 1968. objekat biva predat na upravu Beogradskom univerzitetu.

Studentski kulturni centar ili SKC bio je kultno mesto mladih Beograđana i avangarde, a iz kojeg su izašli mnogi značajni autori u raznim oblastima umetnosti. U sastavu SKC-a nalazila se biblioteka, bioskop, galerija, pozorište, kao i film-forum. Takođe, zgrada poseduje i tri hale, u kojima se nalazi ukupno 500 sedišta.

Danas zgrada nekadašnjeg Oficirskog doma predstavlja zaštićeni spomenik kulture, u kome se održavaju izložbe, koncerti, pozorišni programi, kao i razni performansi i audiovizuelne instalacije. Pomenute aktivnosti odvijaju se u Velikoj Sali, DNK, Hepi centru, galerijama SKC i Cirkus, zatim u Srećnoj galeriji, Maloj Sali i Bašti.
Bojan Cvejić
извор Данас
линк http://www.danas.co.yu/
 
Zemunska gimnazija ove godine slavi 150 godina postojanja
Za jubilej monografija i dokumentarni film
beograd1_1.jpg

Tek od 1925. godine i devojke pohađaju ovu školu: Zemunska gimnazija

Iako je po godinama već odavno zagazila u treće doba, i dan danas puna je mladosti, a njeno ime krasi biografiju mnogim generacijama. Ove godine slavi 150. rođendan. Reč je o Zemunskoj gimnaziji, smeštenoj u samom jezgru Zemuna, u Gradskom parku, između zgrada Poljoprivrednog fakulteta i osnovne škole. Osnovana je 23. septembra 1858. godine, ali se Danom škole računa 15. oktobar, dan kada je upisana prva generacija gimnazijalaca. Te godine, bilo je samo 21 učenik u jednom razredu, ali već 1872. godine škola je imala sva četiri razreda. S obzirom na to da je Zemun tada pripadao Austro - Ugarskom carstvu, zvanični jezik bio je nemački. A interesantno je reći da su tek od 1925. godine, po prvi put i devojke mogle da pohađaju gimnaziju. Danas ova škola broji 1.250 učenika, a u njoj su svojevremeno maturirali Sava Šumanović, Nada Dinić, David Albahari, Predrag Koraksić Koraks i mnogi poznati ljudi.

- Čovek samo može da bude ponosan što se nalazi na čelu jedne ovakve institucije koja ima dugu tradiciju. Iako će, jubilarnih 150 godina postojanja škola obeležiti centralnom proslavom na Dan škole, 15. oktobra, tokom cele godine održavaće se brojne kulturno-umetničke i sportske aktivnosti. Takođe, u pripremi je monografija o gimnaziji, koju će finansirati Sekretarijat za obrazovanje, a biće snimljen i dokumentarni film o istaknutim profesorima i učenicima ove škole, izjavila je za Danas Jasmina Lovren, direktorka Zemunske gimnazije. Ona je istakla da je u poslednjih godinu dana, zahvaljujući raznim donacijama, škola dosta obnovljena, ali da se u toku ovog leta očekuje kompletna sanacija vodovodno-kanalizacione i elektro instalacije, kao i građevinski radovi, koje će finansirati Sekretarijat za obrazovanje.
- U decembru prošle godine, od Ministarstva za nauku dobili smo milion dinara za adaptiranje prirodno-matematičkog kabineta, takođe opština Zemun je izdvojila 41 milion dinara od čega je rekonstruisana fiskulturna sala, zamenjene su klupe, stolice, ormani, a ovih dana trebalo bi i spoljna stolarija da bude zamenjena. Od 400.000 dinara koje nam je poklonila banka Inteza finasirali smo neophodne građevinske radove, a kompanija Delta Holding na inicijativu roditelja, obezbedila je sredstva za opremanje jedne učiuonice. Ovih dana stigle su nam lopte, table, strunjače i mreže kao dar akcije dnevnih novina 24 sata, navela je direktorka. Fasada i krov obnovljeni su 1997. godine. U očuvanju tradicije duge vek i po, značajan doprinos dali su bivši profesori i učenici ove škole. Osnivanjem Đačke čitaonice 1911. godine škola je postala i kulturni centar Zemuna, a biblioteka škole sada broji 27.000 knjiga od kojih su osam hiljada dar bivših profesora i učenika. Najbrojniji legat je Spomen biblioteke Jovane Aleksić. Ništa manje značajan je i Fond generacije učenika i profesora, koji pomaže gimnaziju, a učenike generacije nagrađuje zlatnikom sa gravirom škole. Da ova škola ne živi od stare slave, govore brojne nagrade koje učenici i danas osvajaju na raznim takmičenjima.

Zgrada iz 1879. godine

Današnja zgrada sagrađena je 1879. godine u renesansnom stilu, a izgradio ju je Nikola Kolar. Zbog velikog broja učenika, u periodu od 1912. do 1916. godine zgrada je proširena još jednom građevinom, što sačinjavaju atrijum. U njoj je najpre postojala Niža realna škola, koja je 1881. godine prerasla u Veliku realku, a 1895. godine u realnu gimnaziju. Ne treba zaboraviti da je ova zgrada pod zaštitom države i spomenik kulture. R. Marković
Izvor: Danas.
Link: danas.co.yu

Gde su ove Zgrade u Zemunu? Ne secam se da sam ih video
 
Beograd kakvog malo poznajemo: Bajlonijeva pivara, koja je ime dobila po vlasniku Ignjatu Bajloniju
Fabrika nikla na groblju slonova
beograd1_2.jpg

Pivara je danas zatvorena: Zgrada na uglu Cetinjske i Skadarske ulice
U zgradi na uglu Cetinjske i Skadarske ulice nekada je radila jedna od najstarijih i najvećih pivara u gradu, Bajlonijeva pivara. Pivara je dobila naziv po svom vlasniku Čehu Ignjatu Bajloniju, koji je iz Češke došao u Beograd 1855. godine sa ženom i četiri sina.
Zanimljivo je da je ovaj zanatlija nameravao da ode u Ameriku kako bi se obogatio, ali je na poziv svog zeta iz Srbije, koji je za kratko vreme stekao znatan imetak, ipak došao ovde. Naime, zet mu je u pismu poručio: "Dolazi, nema bolje Amerike od Srbije’’. Bajloni ga je poslušao i već 1858. godine otvorio je u gradu kafanu, koja je nazvana Bajlonijeva kafana, a među građanima bila je poznata i kao pivnica.
Godine 1880. Bajloni kupuje malu ručnu pivaru, na čijem mestu gradi veliku pivaru koju je opremio najmodernijim mašinama. Postavljeni su uređaji u kojima se pivo kuvalo na pari, ugrađene su betonske cisterne za hlađenje piva, prošireni su podrumi, a uvedena je i mehanička obrada umesto ručnog prevrtanja ječma. Već u prvih nekoliko godina rada, u pivari je uvedena i prva parna mašina, a ovo mesto je, isto tako, i među prvima u gradu koristilo električnu energiju Beogradske električne centrale.
Uz pivaru je 1892. godine izgrađena i gostionica pod nazivom "Kod male pivare’’, koja je kasnije postala poznata kao "Skadarlija’’. Iste godine počela je i izgradnja nove Bajlonijeve pivare. Prilikom iskopavanja temelja za novu zgradu pronađeno je oko deset slonovih zuba, kao i čovekova lobanja. Naučnici su utvrdili da je u pitanju lobanja lovca iz starijeg kamenog doba, kojeg su simbolično nazvali "prvi Beograđanin’’.
Za kvalitet svojih proizvoda Bajlonijeva pivara dobila je mnoga priznanja tokom poslednje decenije 19. veka. Naime, na svetskim izložbama u Parizu i Anversu pivara je bila dobitnik nekoliko zlatnih i srebrnih medalja. Međutim, početkom 20. veka ova pivara je povećala svoju proizvodnju, tako da je iz nje "izlazilo’’ najviše piva u zemlji. Naime, smatra se da je 1903. godine pivara proizvodila oko 28 hiljada svetlog piva "Prvenac’’ i "Plzen’’, kao i tamnog "Prvenac’’ i "Salvator’’. Interesantan podatak je i to da je u ovoj pivari, u periodu od 1906. do 1913. godine, kao državni kontrolor državne trošarine radio i pisac Bora Stanković.
U toku balkanskih ratova proizvodnja u pivari se znatno smanjila, dok je za vreme Prvog svetskog rata proizvodnja bila obustavljena. Period nakon rata bio je posvećen obnovi proizvodnje i bilo je potrebno dosta godina da bi se ponovo iskoristili postojeći kapaciteti. Međutim, po završetku Drugog svetskog rata Bajlonijeva pivara je nacionalizovana i zvala se "Beograd’’. Danas je pivara zaključana i ne funkcioniše. Bojan Cvejić
Izvor: Danas
Link: http://www.danas.co.yu/20080426/beograd1.html
 
Kako je Beograd izgledao s kraja 19. i početka 20. veka. Možda će neke stvari onda biti jasn(ij)e...
Dubravka Stojanović: Ja sam se ranije bavila više-manje istim periodom, početkom 20. i krajem 19. veka i raznim temama, nacionalnim pitanjem, političkom istorijom, istorijom ideja i radeći to stalno sam nailazila na taj Beograd, na probleme njegove urbanizacije i maštala - jao, samo da završim ovo, pa ću onda da počnem da se bavim Beogradom. Time ću sebi dati odmor od nekoliko godina, da se nauživam u finim stvarima i da konačno izvadim ruke iz te politike. I došlo je to vreme da ja skroz uživam. Počela sam da se bavim Beogradom i kako sam počela da otvaram teme, tako sam padala u sve dublju depresiju. Bilo mi je mnogo gore nego dok sam se bavila ratovima, politikama, strankama, zato što se svaka tema koju sam otvarala pokazala kao paradigmatična. Pokazalo se da se tu gotovo ništa nije pomerilo. Sve to nam je prepoznatljivo, kao da se dešava na današnjim beogradskim ulicama.

Sve ono što se desilo u 20. veku, svetski ratovi, lokalni ratovi, građanski ratovi, revolucije, kraljevine, republike, ubistva kraljeva, premijera i svih ostalih, cela ta užasno brza istorija, koju mi kao tako mnogo proizvodimo – pokazalo se da to ništa nije tačno, da mi u stvari skoro ništa ne proizvodimo, jer u suštinskim temama nismo pomerili ništa. I da je sva ta brza istorija samo morska pena koja se brzo kreće i stvara pogrešan i lažan utisak da se ovde dešava mnogo toga. Ovde se stvari zapravo gotovo ne pomeraju. Naravno da je to na nekom prvom nivou komično i prepuno smešnih primera koje ću ispričati, ali koji su u stvari tragični i ovo je nešto najbolnije što sam do sada radila, sve u pokušaju da se bavim evropeizacijom Beograda i naše zemlje.

Evo, da pođemo od teme beogradskih ulica. One su uvek bile u vrlo lošem stanju. Nasleđena je džombasta turska kaldrma, za koju su strani putopisci tvrdili da, da bi se išlo tom kaldrmom - potrebni su vrlo jaka obuća i vrlo jaki karakteri. To je loša, poslednja kategorija turske kaldrme, i kada su Turci otišli iz grada 1868. otvorilo se pitanje šta da se radi sa tim ulicama. 25 godina su trajale debate o ulicama. Videćemo da je debata o kanalizaciji trajala 34 godine. Dakle, po više decenija se vode razgovori o temama koje su, zato je stvar bolna, nesporne. Ja sam se ranije bavila spornim pitanjima, kao što je da li Srbija treba da bude do Vranja ili do Jadranskog mora. Pa hajde da kažemo da tu ima neke dileme, ali u pitanju da li treba uvesti kanalizaciju nema dileme. Ljudi su živeli sa septičkim jamama i pomijarama, koje su se retko čistile, širile su se zaraze, kuće su zbog toga bile vlažne. Beograd i dan danas pati zbog toga, jer zato što nije bilo kanalizacije kuće nisu mogle da se podignu na dva sprata i tako dalje.

Prema tome, nije bilo nikakvog spora da to svi žele, ali 34 godine je prošlo od otvoranja pitanja kanalizacije do njenog konačnog uvođenja. Počeli su da me opsedaju razlozi za to, to jest kako se jedna nesporna tema produžava na 34 godine. Napravila sam tabelu razloga koji dovode do toga da se jedno takvo pitanje ne može rešiti: stalno su izbori, to blokira, jer se u stalnom iščekivanju izbora i smene vlasti ne radi ništa. Drugi faktor usporavanja je da posle izbora dolazi do smene vlasti, pa ona smeni celokupno činovništvo i otpusti sve stručne komisije. Jedan od razloga je i to što je Beograd uvek u lošim odnosima sa državnim vlastima, jer najčešće ima opozicionu vlast u odnosu na državnu i onda država namerno kinji Beograd i neće da mu, na primer, dozvoli zajam.

Zakon o gradu Beogradu i generalni urbanistički plan usvojeni su tek u međuratnoj Jugoslaviji i svi ovi radovi o kojima govorim su urađeni bez zakona i bez urbanističkog plana. Sledeći razlog su lični odnosi koji određuju ritam važnih radova. Iz ličnih razloga se smeni direktor vodovoda i onda sve stane na nekoliko godina. Imamo situaciju da predsedniku opštine beogradske odgovara neki projekat iz, najverovatnije, korupcionaških razloga i onda ga on gura. S druge strane, ponašanje pojedinaca često je bio i jedini način da se stvari uopšte pokrenu. Tu imamo izvanredan primer s uvođenjem struje, koja je u Beoradu uvedena 1891, što je bilo sasvim u skladu sa tadašnjim evropskim gradovima. Ali ona je uvedena samo zato što je jedan profesor Beogradskog univerziteta, Đoka Stanojević, to lično gurao. Vođena je propaganda protiv struje, pričalo se da će ljudi da oslepe kada se upale svetla, da će svi noću morati da se kreću sa zagaravljenim naočarama da ne bi došlo do masovnog slepila i tako dalje. Međutim, ovaj čovek je svojom neverovatnom upornošću to uspeo da uradi. I tu opet imamo paradigmatičan primer.

Pojedinac je to izgurao mimo sistema i nasuprot sistemu, ali sa druge strane opet imamo jednu neregularnost, je je Beograd dobio struju te 1891, a kanalizaciju 25 godina kasnije, a zakon o glavnom gradu još 15 godina kasnije. Dakle, umesto da prvo dobije zakon, pa kanalizaciju, pa ulice, pa konačno i struju i tramvaj, stvari su išle obrnutim redom zato što je taj pojedinac hteo da izgura struju.

Naši istoričari često kažu da je modernizacija kasnila zato što nije bilo novca. To stvarno deluje kao ubedljiv argument, ali ove analize Beograda pokazale su da se do pitanja novca najčešće nije ni stizalo. I da se opet vratim na moju omiljenu temu kanalizacije. 35 godina oni raspravljaju o dva pitanja, jedno je sistem kanalizacije, da li moderniji ili neki manje moderan, a drugo, da li da te kanalizacione vode odlaze i u Savu i u Dunav ili samo u Dunav. 35 godina se raspravlja o te dve teme, a za to vreme se ruše partijski odnosi, lični odnosi, rastu lične mržnje i tako dalje. Oni nikada nisu stigli do toga da li ima para za tu kanalizaciju i nikada nisu stigli do toga da li je taj Beograd ravna ploča ili je brežuljkast. I kada je konačno usvojen plan kanalizacije 1905, neko je rekao - Beograd je na brežuljkastom terenu.

Da se vratim na ulice, koje su bile stalni problem. Jedno od najvažnijih pitanja, koje je opet paradigmatično, bilo je da li da se temeljito srede ulice počevši od Knez Mihailove, pa da se šire na dalje ili da se svake godine deo budžeta obezbeđuje za to da se samo popravlja i krpi širi reon grada. I 25 godina se donosila odluka da se krpe rupe u širem delu grada. Na kraju je neko od inženjera iz tog vremena napravio račun i ispalo je da je to krpljenje šireg dela grada koštalo duplo više nego da se krenulo redom od centralnih ulica, koje bi onda bile definitivno sređene. Danas vi nemate konsenzus o tome hoćemo li u Evropu ili ne. Ali sve počinje nedostatkom konsenzusa o stvarima koje se mogu jednostavno izračunati, kao što je pitanje da li nešto košta više ili manje.

Primer koji se slušaocima najviše sviđa je primer Požarevačke ulice, koja je u nekom trenutku kaldrmisana pristojnom kaldrmom, ali je šest meseci kasnije otkriveno da je Nebojšina ulica u vrlo lošem stanju. I onda su gradske vlasti uzele novu kaldrmu iz Požarevačke ulice i njome kaldrmisale Nebojšinu ulicu. I u arhivu Beograda sam pronašla protesno pismo stanara Požarevačke ulice, na koje gradska uprava odgovara ovako - da, ali ne valja i Nebojšina, pa ste malo sreće imali vi, a onda Nebojšina. Naravno, tim vlastima nije bilo lako ni sa stanovništvom. Jedan od večitih problema beogradskih vlasti bio je da se konačno prokopaju ulice koje bi se ukrštale pod pravim uglom, jer je tursko vreme ostavilo u nasleđu krivudave i dijagonalne ulice, koje nisu imale rešetkastu konstrukciju. Bilo je potrebno da se izvrše masovne eksproprijacije privatnih imanja, da država plati privatnim vlasnicima da bi se ulice konačno prosekle. I naravno, bilo je vlasnika koji su toliko podizali cenu da država neke od ulica nije mogla da reši po više od 10 godina. To su danas neke od najlepših beogradskih ulica, Krunska, Baba Višnjina i Mutapova. Tu je prosto postojao gazda koji nije dao svoje imanje.

Baba Višnjina ulica nije mogla da se poveže sa Goldsvortijevom više od 12 godina i tragovi toga postoje i danas. Ili, dogovori se kaldrmisanje Mekenzijeve ulice. Dođe ekipa i istovari kamen za kaldrmu na sred ulice. Prolazi vreme, prođe godinu dana, kamen je i dalje na sred ulice, građani pišu molbe i žalbe gradskim vlastima, koje na kraju odgovore ovako - jeste, to je problem i saobraćaj u toj ulici je prekinut već godinu dana, jer kamenje stoji na sredini, ali tender za pesak nije uspeo.

Stanovanje je bilo izuzetno loše i mogu da navedem nekoliko primera. Recimo, u užem centru grada oko 61 odsto stanova imalo je samo jednu sobu, pri čemu se pod sobom podrazumevao prostor od 15 kvadratnih metara. I na tom prostoru od 15 kvadrata živelo je oko troje ljudi, a u nekim delovima, kao što je Savamala, živelo ih je i petoro. I to je uglavnom bilo građeno, kao što se i dalje može videti po Beogradu, po vagon sistemu. Zbog siromaštva je izgradnja počinjala negde u dubini dvorišta, pa tamo napravite jednu sobu od 15 kvadrata, pa joj dodate kuhinju, a sanitarne prostorije su u dvorištu. Kada skupite novca, dodate još jednu sobu i tako to ređate ka ulici. Savremenici Beograda početkom 20. veka kažu - Beograd ružno izgleda, jer se nikada ne stigne do ulice, do te fasade, već prema ulici obično stoje polusrušene tarabe. To je nešto što se i danas može videti na ulicama Beograda.

Pored realnih problema sa siromaštvom, uvek dođemo i do činjenice da je kočen razvoj, i to je ono što me je porazilo u tim istraživanjima. Naišla sam na neobičnu priču o tome da je 1897. godine donet u Skupštini Kraljevine Srbije građevinski zakon za grad Beograd. Po tom građevinskom zakonu građani koji bi podigli kuću na dva sprata, imali su izvesne privilegije: smanjivao bi im se porez i neki uslovi života bi im pojeftinili. Na taj način se stimulisala izgradnja kuća na dva sprata. I ta mera je bila uspešna i sazidano je 500 kuća na dva sprata.

Međutim, 1909. godine, dakle, 12 godina po donošenju tog zakona, jedna grupa radikalskih poslanika pobunila se protiv tih odredbi i rekla one uvode nejednakost u naš, inače jednak u siromaštvu, narod. To nije pravedno i vrlo je ružno prema onima koji ne mogu da podignu kuću na dva sprata. Beograd će biti mnogo lepši od drugih srpskih varošica, on će, bogami, imati sve dvospratnice, dok će drugi i dalje imati potleušice. Beograd će tako, kažu oni, ostavljati lažan utisak o Srbiji i sve više se udaljavati od Srbije, što se ne može dozvoliti. Beograd bi time izgubio nacionalno obeležje, a to je valjda upravo to siromaštvo i potleušice. Kada podignete drugi sprat, vi ste odmah otpadnik od nacije. I sa jednom vrlo žestokom, populističkom, egalitarističkom i nacionalističkom retorikom u skupštini, gde je zgranuta opozicija govorila - pa čekajte, taman smo uspeli 500 kuća na dva sprata da napravimo zahvaljujući tom zakonu, taman je nešto krenulo - Oni su uspeli da se taj zakon izmeni 1909. Tako više nije bilo olakšica za građane koji su radili na tome da grad bude lepši.

I to je jedan odgovor istoričarima koji kažu da modernizacija nije zaustavljana. To je pravi primer po kojem se vidi da je ona potpuno svesno zaustavljana, i to uvek istom argumentacijom. Ta argumentacija je egalitaristička, uvek u ime nacionalnog identiteta koji će se izgubiti ako iole krenemo napred, pa makar samo izgradili kuće na dva sprata. To se predstavljalo kao kraj nacionalnog identiteta.

Ta retorika je uvek protiv grada, uvek protiv obrazovanih. Između ostalog, u tim debatama je rečeno - Isus je po ovoj zemlji hodao dok nije bilo pismenih. To je bio jedan od argumenata koji su se sručili na dvospratnice. Ta retorika je uvek bila i antievropska, jer se tamo kaže - ako Beograd bude imao te dvospratnice, koje su postale simbol nekog neverovatnog razvoja, Srbija će izgledati kao go čovek koji je stavio monokl. Dakle, kao neka Fema, koja se pokondirila, a u stvari mi nismo to, mi nismo ta Evropa, nećemo da budemo ta Evropa. Ovo je stvarno užasan primer toga kako je elita, o čemu često govorimo u Peščaniku, svesno kočila razvoj ove zemlje, pa makar taj razvoj značio uvođenje kanalizacije, kaldrmu po kojoj se uopšte može preći, uvođenje struje ili bilo šta slično. Svaki od pokušaja da se stvar promeni izazivala je ogromne otpore i to je jedan od najporaznijih zaključaka do kojih sam došla.

Na mnogo primera pokazalo se da to građanstvo pokušava da vuče napred, pokušava da, ako ništa drugo, imitira tu Evropu, ali ta imitacija je već prvi korak ka razvoju. Vidi se da se tu stalno vodi jedan podzemni rat između građanstva i elite oko paradigme tog razvoja. Jedan od odličnih primera je pozorišni život toga vremena gde se pokazuje da je Narodna skupština usvojivši zakon o Narodnom pozorištu, prilikom osnivanja pozorišta na neki način izdiktirala misiju tog pozorišta rekavši da ono mora da gaji nacionalni repertoar sa naglaskom na istorijske drame, istorijske tragedije, koje bi širile ideju o nacionalnom identitetu, razvijale nacionalnu i istorijsku svest.

Pokazuje se da je pozorište ostajalo prazno onih večeri kada su se u njemu igrale nacionalne istorijske drame. Čak i Matoš u svojim izveštajima iz Beograda piše - Narodno pozorište ove zime je bilo sala za treniranje praznih klupa i stolica. Meni je to bilo zanimljivo, jer kasnije napisane istorije srpskog pozorišta prikrivaju činjenicu da beogradsko građanstvo nije išlo da gleda istorijske drame. Većina istorije pozorišta kod nas insistira na tome da je to bio omiljeni žanr. Ono što su ljudi tada, krajem 19. i početkom 20. veka, išli da gledaju je bilo sasvim u skladu sa nastankom masovne kulture. Oni su najviše išli da gledaju komade s pevanjem i pucanjem: operete i vodvilje. Bilo mi je zanimljivo da vidim taj napor elite da ukalupi građane i smesti ih po svaku cenu u istorijsku nacionalnu dramu i njen neuspeh da to uradi. Dakle, imamo sukob između zamišljene i stvarne nacije, jer stvarni građani Beograda jednostavno ne gledaju istorijske drame.

Kafane u kojima su se igrale operete i vodvilji nalaze se oko Trga Republike, nasuprot Narodnog pozorišta. Tu su se iz večeri u veče igrali vodvilji i sale su stalno bile prepune. Iz izveštaja se vidi da su tu dolazile čitave porodice, da je to trajalo do duboko u noć i da je leti čak produžavan rad tramvaja da bi se građani vratili sa vodvilja. To je očigledno bila omiljena kulturna zabava Beograđana, koji su time javno pokazali da njih nacionalni patos u tom trenutku nije zanimao onoliko koliko je to njihova elita želela. E, sad je zanimljivo da se vidi šta su bili programi tih vodvilja, odnosno koje su teme dominirale. Bilo je političkih tema, ali očigledno nije smelo da se ide daleko u kritici režima. Glavna preokupacija je bila neka vrsta ismevanja modernog života, što vidite po naslovima: Jagodinci i tramvaj, naprimer. To je bila jako omiljena scena ili mali komad koji se zvao Pregažen automobilom, što je valjda bio vrhunac novog modela smrti, kao pregazi te automobil. Ili ismevanje što Beograda, što seljačkog stanovništva u komadu Radenko na beogradskom žuru.

U tim komadima postoji apsolutna dominacija muško -ženskih odnosa, pri čemu je bilo svega jedan ili dva mačistička naslova, naprimer Jadan, mora da se ženi, a svi drugi naslovi jasno govore o tome da se ismevaju žene koje varaju svoje muževe, žene koje više ne kuvaju ručak, žene koje se više ne bave svojom porodicom, žene koje idu na žurke, žene koje sede u restoranima, žene koje puše. Tu postoji čitav niz naslova: Ljubavnik u bunaru, Muž koga žena ne vara, Užasan muž, a u podnaslovu To je onaj muž koji svuda traži svoju ženu. Dakle, neki papučić, dok njegova žena vitla po salonima i ženskim žurkama.

Postavila sam pitanje tumačenja popularnosti teme muško-ženskih komada. Oni su očigledno mizogini, tu se smejalo emancipaciji žena. Ali sa druge strane, da li je ta mizoginija istovremeno bila i modernizacija, jer ti komadi priznaju da se ta promena u društvu desila. Oni joj se smeju, ali se više ne postavlja pitanje ima li toga ili nema. To je realnost Beograda 90-ih godina 19. veka. I ma koliko elita pokušala da nametne istorijsku dramu Stanoje Glavaš ili ne znam šta, Narodno pozorište zvrji prazno, dok se ove predstave gledaju iz večeri u veče. To je za mene bio još jedan od dokaza da to građanstvo hoće da živi, da ono prihvata promene, dok njegova elita neprestano pokušava da ga stavi u nacionalni kalup.

Kafane su u to vreme centar, što bi ovi rekli, svekolikog života. Kafane su ključne za politički život. Veliki broj važnih događaja u istoriji Srbije desio se u kafani, od Svetoandrejske skupštine 1858. do primirja sa Turcima posle događaja kod Čukur česme. Stranke su većinom osnovane u kafani i svaka stranka je imala svoju kafanu i jasno se znalo gde ko sedi i nije bilo nikakvog načina da kao radikal odete u naprednjačku kafanu. Kafane su bile i, danas bismo rekli, poslanički klubovi. Oni bi se prvo našli u kafani, tu bi smislili svoje govore, predloge zakona, amandmana, a odatle bi otišli u skupštinu. U skupštini bi se desilo šta bi se desilo, a onda su se vraćali u kafanu, pa su tu stvar diskutovali. Sve stranke imale su svoje novine i one su se pisale takođe u tim kafanama. Te novine su bila neka vrsta kolektivnog dela, nastajale su tako što bi društvance sedelo za stolom i svako bi dodavao po jednu rečenicu i pooštravao ton.

U Moskvi su sedeli radikali, a prekoputa njih, u današnjoj Casini, sedeli su njihovi najveći protivnici, samostalci. Dakle, oni sede s dve strane Terazija, obično u baštama, i prepucavaju se preko Terazija. Politički život se ne vodi u institucijama, on se ne vodi čak ni u toj štampi, jer i u nju se preliva atmosfera kafanskog stola i dobacivanja parola protivnicima preko ulice. Tu su se skupljali birači koji su odlazili da glasaju, u kafane su stizali rezultati izbora. Svaki izbori u Srbiji praćeni su masovnim tučama, po mogućstvu u centralnim beogradskim ulicama, kako pišu savremenici, pa su se kafane pretvarale u priručne ambulante, u koje su stizali prijatelji određenih partija povređenih glava.

U političkim sukobima rušile bi se kafane suprotnog političkog tabora, jer su one bile simboli svojih stranaka. Tu su se skupljali dobrovoljci za odlazak na različita balkanska ratišta, tu su se skupljali i prilozi za razna ratovanja po Makedoniji, Bosni i Hercegovini. Komite su tu provodile zime, između Mitrovdana i Đurđevdana, kada su izvan šume, u gradu. Vidimo da su kafane bile centri političkog života, što je duhovito i lepo za anegdote, ali je problem u tome što taj život nije ušao u institucije. Važno je imati civilno društvo, to je temelj demokratskog društva, ali nastaje veliki problem ako iz civilnog društva stvari nikada ne stignu do državnog nivoa. I to je problem današnje Srbije, koja ima odličnu mrežu nevladinih organizacija, ali zapravo nikada nije došlo do toga da država prihvati te nevladine organizacije kao sopstveni interes. One su tu da bi korigovale državu i dok ne dođe do uticaja civilnog društva na državu, promašili su i civilno društvo i država.

Priča o kafanama razotkriva jedan od kontinuiteta slabosti ovoga društva. Sve imate, udruženja, odličnu štampu, slobodu štampe i govora, čak i nezavisno sudstvo, ali zapravo ništa ne može da obuzda tu državu, jer to samo građanstvo nema dovoljno snage da stvarno utiče na politički tok. Taj politički tok na kraju ostaje potpuno nedodirljiv, bez obzira što ste vi napravili sve institucije. To je jedan od tih stvarno poraznih zaključaka. Tako da su te kafane bile centar kulturnog života i nosioci modernizacije. Prva sijalica se upalila u kafani, prvi film se prikazao u kafani, prva harfa je došla u kafanu, prva opera je održana u kafani. Te kafane su bile i socijalne ustanove, često neka vrsta berze, pa se znalo koji majstori sede u kojoj kafani. Ako vam je potreban vodoinstalater ili zidar, vi odete u odgovarjuću kafanu, pa nađete svog majstora.

Još jedan od poraznih zaključaka je to da su kafane bile ključ srpske ekonomije. Postoji zapis britanskog putopisca Vivijanija, koji u svojoj knjizi, takođe poraznog naslova, Srbija - raj za siromašnоg čoveka, opisuje Beograd i kaže - svaka druga kuća je kafana, svaka druga radnja je menjačnica. To je opis današnjih beogradskih ulica i to samo pokazuje da su te dve privredne grane jedina mesta na kojima se novac obrće. Dakle, tu nema nijedne ozbiljne privredne grane. Samo postoji način da vi na jednoj kašičici kafe uzmete tri puta više novca ili da vrćenjem novca i manipulisanjem s kursom dinara ostvarite dobit. I tadašnji ekonomisti i strani putopisci pokazuju da su kafane jedino mesto živog kapitala. Ako neko propadne kao trgovac ili zanatlija, on skupi to malo novca što mu je ostalo, uloži u kafanu, obrne taj novac i onda se, ako uspe, ponovo vrati da bude trgovac. Dakle, to je jedino što donosi živi novac i bez obzira na sav šarm priče o čuvenim beogradskim kafanama i lagodnostima beogradskog kafanskog života, mislim da su to porazni zaključci, pre svega o civilnom životu, koji sve vreme ostaje razliven i mimo institucija.
Izvor: Peščanik.net
Link: http://pescanik.net/content/view/492/57/
 
Pa sad vi vidite zasto drzava ne stiti stare kafane...
 
'BIR FEST' OD 20. DO 24. AVGUSTA NA UŠĆU
13.5.2008 15:18 BEOGRAD - Festival muzike i piva ''Bir fest'' (Beer fest) održaće se od 20. do 24. avgusta na novoj, bezbednijoj lokaciji - beogradskom Ušću, rekao je danas gradski menadžer Bojan Stanojević.
Prošle godine jedan mladić posetilac tog festivala poginuo je kada je s Kalemegdanske tvrđave pao u kavez sa tibetanskim medvedima u beogradskom Zoološkom vrtu.
Izvor: Tanjug
Link: tanjug.co.yu
 
Beogradska mumija jedinstvena u svetu
Autor: Manuela Graf | 15.05.2008 - 10:58

Jedina autentična staroegipatska mumija u Beogradu, po svojoj jedinstvenosti čuvena i u svetu, i ostaci drevne vinčanke kulture, koja je cvetala pre sedam vekova baš na tlu današnjeg Beograda, oduvek su intrigirali javnost. Iako su tu na dohvat naše ruke, već decenijama se nigde ne mogu videti. Jedinstvenu priliku da se približite „Dvema misterijama starog sveta“ nudi ovogodišnja „Noć muzeja“, zato je Rektorat (Studentski trg 1) jedno od mesta koje 17. maja (od 18 do 2 časa) nikako ne treba zaobići.
noc-muzeja-x.jpg

Kad j davne 1888. godine Hadži Pavle Riđički Beogradsku mumiju doneo iz Luksora, sjatio se ceo Beograd da je vidi. Kupio je kovčeg s mumijom „ne za sebe, nego za srpski narod“, tvrdio je Riđički i odmah je poklonio Narodnom muzeju. Ta prestižna kulturna institucija Srbije u to vreme nije imala svoju zgradu, te je mumija je od 1893. do Prvog svetskog rata bila izložena u staklenoj vitrini u Kapetan Mišinom zdanju.

Prilikom austrougarskog bombardovanja Beograda 1915. godine granata je pogodila prostoriju s mumijom, vitrina u kojoj se mumija nalazila je razbijena, pa je kovčeg kasnije izlagan samo sa zatvorenim poklopcem. Mumiju, osim istraživača, od tada niko više video nije. Jedno kratko vreme kovčeg je bio deo stalne postavke u sadašnjoj zgradi Narodnog muzeja, odakle je povičena početkom 60-tih i nikada više nije izneta iz depoa.

Kad je pre par godina otkriven gusto namotan svitak papirusa s Knjigom mrtvih pod pokojnikovom rukom, uz njegovo srce, Beogradska mumija pročula se kao jedinstvena u svetu. Mumifikovana osoba zvala se Nesmin i imala je titulu sveštenika u hramu boga plodnosti Mina.

Nakon skoro jednog veka Nesmin će ponovo izlaći u javnost, ali će posetioci „Noći muzeja“ moći da ga posmatraju samo putem direktnog prenosa na video bimu. Za pravo izlaganje Beogradske mumije neophodna je specijalna vitrina, koja se može nabaviti u Frankfurtu za 70.000 evra.

- Riđički je doneo mumiju da je „narod srpski gledi i pouči se običaju drevnih mislilaca“. Narod srpski ne može da je gledi sada jer ona nema odgovarajuću vitrinu, niti odgovarajući prostor i obezbeđenje. Prezentasija Beogradske mumije u „Noći muzeja“ je svojevrsno pokretanje pitanja zašto ona već decinijama nije dostupna javnosti. Godinama pokušavamo da napravimo mali egiptološki muzej u Beogradu, gde bismo mogli da skupimo oko 200 egipatskih predmeta koliko ih ima u Srbiji. Ti predmeti su sada u Muzeju istorije Jugoslavije, gradskim muzejima u Vršcu i Somboru, i ni jedan nije izložen bio od Drugog svetskog rata - objašnjava Branislav Anđelković, profesor Filozofskog fakulteta.
...
Međutim, kako Filozofski fakultet nema svoj izložbeni prostor, a Narodni muzej godinama unazad nije imao adekvatnu stalnu postavku i sada je zatvoren zbog renoviranja, predmeti iz vinčanske zbirke su poslednji put bili izloženi pre dve decenije u Galeriji SANU.
- Većina univerziteta u svetu ima svoje izložbene prostore, te je i naša želja da u Kapetan Mišinom zdanju osposobimo barem mali prostor kako bismo zbirku u nekom doglednom periodu konačno otvorili i pokazali javnosti. Vinčanska kultura je simbol ovog grada, jer malo se gradova u svetu može pohvaliti da su u kontinuitetu naseljeni već sedam vekova - naglašava organizator prezentacije Katarina Živanović sa Filozofskog fakulteta.
izvor Blic
link http://www.blic.co.yu/beograd.php?id=41685
 
Privode se kraju pripreme za Evrosong, najspektakularniju kontinentalnu manifestaciju
Direktan prenos na ekranu ispred Starog dvora
beograd1_1.jpg

Grad će dobiti dekorativno osvetljenje kao za Novu godinu: Trg Slavija

Takmičenje za pesmu Evrovizije jedna je od najspektakularnijih manifestacija ove vrste koja će se održati u našem gradu i od izuzetnog je značaja za Beograd i Beograđane. Grad se u pripremu ovog događaja uključio i finansijski i organizaciono, pre svega omogućivši da se manifestacija održi u Beogradskoj areni i "Sava centru" - rekao je na jučerašnjoj konferenciji za novinare Zoran Alimpić, v.d. gradonačelnika.
- Grad će organizovati praćenje finalne večeri na video ekranu ispred Starog dvora, događaje i promovisanje Beograda na ulicama, a za sve učesnike biće organizovan i veliki prijem. Tokom održavanja "Evrosonga" biće uvedene i posebne autobuske linije, a grad će obezbediti limuzine za prevoz delegacija učesnika. Javna komunalna preduzeća ulažu dodatne napore da grad bude uređen kako bi se u što boljem svetlu predstavio Evropi - rekao je Alimpić.
Beograd u vreme "Evrosonga" otvara vrata stranim turistima: predviđeni su obilasci znamenitih lokacija, krstarenja rekama, kao i razne druge atrakcije i zabave. Štampano je posebno izdanje vodiča za posetioce u vreme održavanja muzičke manifestacije. U okviru priprema za "Evrosong" organizovan je program razgledanja srpske prestonice za strane turiste sa najvažnijim lokacijama i objektima koje bi trebalo obići. Izrađena je i specijalna džepna mapa, kao i brojne brošure koje će gostima olakšati kretanje kroz grad, u kome će se u toku maja za goste iz Evrope održati i brojne prateće manifestacije.
Turistička organizacija Beograda organizovala je nekoliko različitih tura, u koje je uključeno razgledanje najvažnijih znamenitosti u okviru gradskog jezgra, ali i periferije. Turisti će moći da vide Trg Republike, Knez Mihailovu ulicu, Sabornu crkvu i Patrijaršijski dvor, najzanimljivije objekte na Kalemegdanskoj tvrđavi, Botaničku baštu, hram Svetog Save, numizmatičku izložbu u Narodnoj banci Srbije. Planirane su i posete kraljevskim dvorovima dinastije Karađorđević na Dedinju, arheološkom nalazištu u Vinči, kao i krstarenja Savom i Dunavom. Pripremljeno je i specijalno izdanje vodiča kroz Beograd sa svim važnim telefonima, mapom gradskog jezgra i kalendarom najpopularnijih manifestacija koje se održavaju u prestonici. Ono će se naći u svim avionima čije će odredište biti aerodrom "Nikola Tesla".
Belef centar, u saradnji sa Muzičkom školom "Stanković", od 13. do 24. maja u Muzičkom paviljonu na Kalemegdanu organizuje ciklus od deset koncerata pod nazivom "Klasici za Evrosong". Na taj način manifestacija "Evrosong" biće dopunjena i podržana atraktivnim programom u izvođenju mladih i darovitih ljudi, dobitnika brojnih nagrada na takmičenjima.
U toku finalne večeri Eurosonga 24. maja, ispred Skupštine grada Beograda će biti organizovano javno praćenje takmičenja, zajedničko navijanje i glasanje putem SMS. Grad Beograd i RTS omogućili su da se sa velikog ekrana sedam puta pet metara prati ovo značajno takmičenje. U dva direktna uključenja evrovizijskog prenosa biće preneta pedesetmilionskom evrovizijskom audiotorijumu atmosfera sa ovog mesta. R. Marković

"Šminkanje" ulica i parkova

Ekipe JKP "Zelenilo - Beograd", "Gradske čistoće" i "Javne rasvete" uređuju i čiste grad. Ulice u centru se dodatno čiste, uređuju se parkovi i postavlja novo dekorativno osvetljenje na potezu od Trga Slavija do kraja Knez Mihajlove ulice. Sa Palate "Albanija" reflektori će bacati svetlosni snop, Slaviju i Knez Mihajlovu ulicu krasiće svetlosne zavese, a zasijaće i deo oko Beogradske arene.
Ekipe "Gradske čistoće" tokom poslednjih mesec dana očistile su deponije od kojih je najveća bila ispod Brankovog mosta, kao i prilaze gradu. Trenutno se čiste površine oko "Ekspo-centra", centra "Sava", hotela "Kontinental" i hotela "In".
Izvor: Danas
Link: danas.co.yu
 
Постављене туристичке мапе на петнаест локација у граду
Како би Београд, као домаћин, што спремније дочекао „Евросонг 2008”, на најбитнијим туристичким и ударним градским локацијама постављено је 15 туристичких мапа, а током викенда ће бити постављене још две, у Карађорђевој улици и код Савезне Скупштине.

Туристичке мапе су урађене на српском и енглеском језику и доприносе унапређењу туристичке понуде Београда јер служе за потпуно и прецизно информисање туриста у граду. На мапи су обележени хотели, државне и културне институције, тргови, амбијенти, цркве, музеји, шопинг центри, локације за забаву, спортски објекти.

Мапе се налазе на следећим локацијама: Пастерова, Небојшина,Тиршова, Железничка станица, Аутобуска станица, Калемегдан – Зоолошки врт , Калемегдан – прилаз из Узун-Миркове, Кеј ослобођења 1, Кеј ослобођења 2, Господска улица, Гардош, Трг Републике, Пионирски парк, Трг Николе Пашића, Аеродром „Никола Тесла”, Пристаниште – Карађорђева улица и Савезна Скупштина.

Пројекат „Уличне туристичке мапе” финансијски је подржао Секретаријат за привреду у сарадњи са Секретаријатом за саобраћај и ЈКП „Београд-пут”.
Izvor: Grad Beograd
Link: www.beograd.co.yu
 
Vrh