@Zuma, Kosjerić i Beograd (a, rekao bih i praktično sva naselja u Srbiji) prate isti šablon. Osim toga, tvoja analiza podrazumeva da je tokom špica aktivan samo saobraćaj kao izvor sagađenja, a već smo se složili da nije. To eliminiše saobraćaj kao dominantan faktor. Značajan jeste, ali dominantan nije.
A što se odgovornosti države tiče, stvar je veoma prosta. Država je dominantno odgovorna za SVE izvore zagađenja i postoji vrlo jednostavan recept šta država treba da uradi:
- Za problem individualnih ložišta: Zabrana loženja u urbanim sredinama gde postoji mogućnost priključka na centralno grejanje ili gas, uz subvencije za prelazak. Zabrana trgovine sirovim ugljem. Ulaganje u kapacitete za sušenje uglja, i dugoročna strategija postepenog smanjenja proizvodnje uglja. Strogo regulisanje cene i trgovine i korišćenja čvrstih goriva za loženje, kako bi se isto destimulisalo.
- Za problem toplana na ugalj i mazut: Hitna strategija prelaska na gas u naredne 2-3 godine, a ovo se uglavnom odnosi na manje gradove po Srbiji.
- Za problem saobraćaja: ODMAH zabrana uvoza polovnih automobila koji ne ispunjavaju EURO5 standard, i od 1.1.2021. zabrana registracije svih koji ne ispunjavaju EURO4 standard.
- Za problem industrije i termoelektrana: Ovo je i najskuplja stavka, ali je već predviđena u poglavlju za zaštitu životne sredine za pristupanje EU.
A što se odgovornosti države tiče, stvar je veoma prosta. Država je dominantno odgovorna za SVE izvore zagađenja i postoji vrlo jednostavan recept šta država treba da uradi:
- Za problem individualnih ložišta: Zabrana loženja u urbanim sredinama gde postoji mogućnost priključka na centralno grejanje ili gas, uz subvencije za prelazak. Zabrana trgovine sirovim ugljem. Ulaganje u kapacitete za sušenje uglja, i dugoročna strategija postepenog smanjenja proizvodnje uglja. Strogo regulisanje cene i trgovine i korišćenja čvrstih goriva za loženje, kako bi se isto destimulisalo.
- Za problem toplana na ugalj i mazut: Hitna strategija prelaska na gas u naredne 2-3 godine, a ovo se uglavnom odnosi na manje gradove po Srbiji.
- Za problem saobraćaja: ODMAH zabrana uvoza polovnih automobila koji ne ispunjavaju EURO5 standard, i od 1.1.2021. zabrana registracije svih koji ne ispunjavaju EURO4 standard.
- Za problem industrije i termoelektrana: Ovo je i najskuplja stavka, ali je već predviđena u poglavlju za zaštitu životne sredine za pristupanje EU.