Šta je novo?

Zagađenje urbane sredine i kako ga se rešiti - izduvni gasovi, buka

Pitanje je da li Državi odgovara više stanica.

Evo, trenutno kruži teorija da svo zagađenje dolazi iz Smedereva (polopilo se zagađenje u Beogradu i smer vetra).

Naravno, što više stanica na dobrim mestima je ono što nam zaista treba. Ovako kako stvari stoje (ne samo zbog ovoga) otvaranja onih EU pristupnih ekoloških poglavlja je vrlo daleko.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=691392#p691392:2f4tzh7u je napisao(la):
Žika » 22 Dec 2019 01:51 pm[/url]":2f4tzh7u]
Prema nekim studijama 5/6energije koja se koristi utransportu,
2/3 goriva koje se koriste u proizvodnji električne energije i skoro 1/3 preostaleenergije, odnosno u proseku 50% energije koja se koristi u SAD, gubi se kroz neiskorišćenu toplotu.
Prvo će biti rešeno prelaskom transporta na električne motore, i to još jedna njihova zaista velika prednost.
Drugo će postati nebitno za obnovljive izvore energije kao što su Sunce, vetar i voda, jer sva izvorna energija koju ne zahvatimo ostaje u prirodi gde bi i inače bila da nismo napravili centralu za proizvodnju energije. Tako nema energetskog zagađenja prirode jer koeficjent korisnog dejstva, odnosno stepen konverzije postaje nebitan što se energetskog zagađenja tiče.
Na trećem, efikasnom korišćenju proizvedene energije, treba dalje da se radi kroz programe efikasnosti uređaja i zgrada koje koristimo.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=691403#p691403:2f6ikmib je napisao(la):
astrodule » 22 Dec 2019 02:05 pm[/url]":2f6ikmib]Pitanje je da li Državi odgovara više stanica.

Evo, trenutno kruži teorija da svo zagađenje dolazi iz Smedereva (polopilo se zagađenje u Beogradu i smer vetra).

Naravno, što više stanica na dobrim mestima je ono što nam zaista treba. Ovako kako stvari stoje (ne samo zbog ovoga) otvaranja onih EU pristupnih ekoloških poglavlja je vrlo daleko.
Onda bi se na ovakvim mapama moglo lako i realnom vremenu pratiti gde se ovakve zagađene mrlje formiraju i kuda idu, bez obzira da li gledamo na nivou Srbije, regije ili unutar jednog grada. Sve bi odmah bilo jasno i odmah bi se moglo reagovati, ili makar planirati svoje zahtevnije aktivnosti na otvorenom prostoru.

file.php
 
jedan od retkih perioda da je vazduh u BG dobar i to verovatno zahvaljujuci vetru.
Београд temp 16 c pravac SSE brzina vetra m/s 6
 
Teorija da je izvor zla Smederevo deluje sasvim realno.
Na onom NASINOM sajtu za pozare svih ovih nedelja bilo je vidljivo da tamo nesto gori. (Obratite paznju na Fire Radiative Power parametar)
U poslednjih 72 casa takodje.
U poslednjih 48 sati, umanjeno, ali i dalje.
U poslednjih 24 sata, dima vise nema vise nema

https://firms.modaps.eosdis.nasa.gov/ma ... odis_t=frp


Postoje ljudi koji imaju pristup instrumentima i koji bi mogli da ispitaju strukturu cestica.
Prema strukturi cestica moglo bi se odrediti da li zagadjenje dolazi od TE, automobila, Smedereva ili lozionica.
Apelujemo na njih da t urade, ako je potrebno bez znanja svojih sefova i da anonimno postuju.
 
@Zuma,

Svaka čast za analizu, ali ona je suviše kompleksna (mada i dalje ne uzima sve parametre koji su relevantni) i ne daje konkretne odgovore, već samo nudi slabe pretpostavke. Ipak, neke pravilnosti si fino izdvojio.

Ali...

Iste te pravilnosti zbog kojih si zaključio da saobraćajni špic izaziva porast zagađenja u Beogradu, važe i za Kosjerić. Da li saobraćajni špic u Kosjeriću izaziva porast zagađenja u jutarnjim i večernjim časovima?

Mislim da je potrebno da verujemo svojim nosevima i očima. ČINJENICA je da SVAKO selo i SVAKI grad u Srbiji u poslednjih nekoliko godina smrdi tokom grejne sezone. Čim se izađe iz okvira naselja, smrad prestaje. Golim okom se u naseljima tokom grejne sezone jasno vidi da (tokom dana koji su meteorološki za to povoljni) su obavijena izmaglicom i smogom koji se konstantno puni dimom iz odžaka.
 
Kraji pocetak spic apoklapaju se sa dnevnim zagrevanjem i hladjenjem vazduha.
Sasvim je moguce da se ogromni oblak zagadjenja koji postoji iznad Sumadijskobg basena dize i spusta zagrevanjem i hladjenjem, sve dok postoji, tj dok n ebude razduvan vetrom.

Ovako veliki oblak mogu da stvore samo veliki zagadjivaci, tipa TE ili Smedereva.
 
Dule, što više razmišljam, to mi se više čini da si pogodio onomad kad si rekao da moždda ovolikom zagađenju doprinosi i ugalj iz (do skora) potopljenih kopova Kolubare.
 
Ima toliko mogućnosti, samo treba neko stručniji da to precizno analizira.

Evo recimo ja sam kod Fontane, pa me zanima koliko sam izložen grejanju iz Tošinog bunara gde dosta ljudi loži.

Zatim, tu je ciganmala u "laudonov šancu" gde se često pale kablovi. Tu imamo i dosta privatnih kuća.

Zatim imamo još ciganmala, a tu su i Ledine.

Zatim je pitanje ko koristi ugalj, a ko drvo, a ko pelet, a ko mazut i kakav je kvalitet tih energenata.

Pa onda imamo Toplanu koja koristi i gas i mazut i koliko izlazi čestica kroz filtere.

Pa imamo Smederevo i vetar koji često duva ka Beogradu.

Pa imamo dizel automobile i skidanje onog filtera.

Šta god da se ispostavi kao ključno - Država je kriva što to ne kontroliše bolje i rigoroznije.

Verujem da bi neka merenja "iz satelita" mogla da prikažu još bolju sliku (neki termo snimak gde bi se videlo gde se dimi i slično).
 
^ Slažem se sa Duletom i Zumom, izgleda da je u pitanju miks različitih zagadjivača na različitim mestima, uz odredjene vremenske prilike (vetar i temperaturna inverzija). Loženje drva, uglja i mazuta zimi pojačava taj miks i često se značajno prelaze granice dozvoljenog zagadjenja. Termoelektrane i fabrike bez filtera i loš saobraćaj(velika koncetracija mahom euro 3 ili lošijih vozila) su tokom cele godine osnova zagadjenja.
Na vremenske prilike ne možemo direktno da utičemo. Na izvore zagadjenja možemo.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=691613#p691613:cyyub9ie je napisao(la):
GOJE » 23 Dec 2019 09:42 am[/url]":cyyub9ie]@Zuma,

Svaka čast za analizu, ali ona je suviše kompleksna (mada i dalje ne uzima sve parametre koji su relevantni) i ne daje konkretne odgovore, već samo nudi slabe pretpostavke. Ipak, neke pravilnosti si fino izdvojio.

Ali...

Iste te pravilnosti zbog kojih si zaključio da saobraćajni špic izaziva porast zagađenja u Beogradu, važe i za Kosjerić. Da li saobraćajni špic u Kosjeriću izaziva porast zagađenja u jutarnjim i večernjim časovima?

Mislim da je potrebno da verujemo svojim nosevima i očima. ČINJENICA je da SVAKO selo i SVAKI grad u Srbiji u poslednjih nekoliko godina smrdi tokom grejne sezone. Čim se izađe iz okvira naselja, smrad prestaje. Golim okom se u naseljima tokom grejne sezone jasno vidi da (tokom dana koji su meteorološki za to povoljni) su obavijena izmaglicom i smogom koji se konstantno puni dimom iz odžaka.
Da, naravno, jako je komplikovano i na zagađenje utiče mnogo faktora. Ono što pokušavam da uradim je da vidim, kad se već oni zaduženi za to ne bave detaljnijim obaveštavanjem javnosti, da vidim šta sve mi sami bar približno možemo izdvojiti iz dostupnih podataka. Dakle koji su glavni zagađivači i koliko otprilike oni utiču svaki za sebe. Za sada mi izgleda da u Kosjeriću tok dnevnih promena nivoa zagađenja ne sledi šablon uočen u Beogradu, tj noćni pad i dva blaga maksimuma u dva dnevna saobraćajna špica, što bi sugerisalo da u Beogradu u zbirnom zagađenju postoji uočljiva komponenta koja potiče od saobraćaja. Ali nisam pokušavao da izdvojim podatke za Kosjerić i vidim na jasnijem grafiku. Međutim podaci su još dostupni pa to nije problem. Probaću da prikažem ta ista tri dana u Kosjeriću.

Takođe, nisam rekao da je u Beogradu saobraćaj jedini krivac nego samo da postoji vidljiva i to prlično velika komponenta ukupnog zagađenja koja kod nas potiče od saobraćaja. Ostalo je loženje raznih vrsta, u el. centralama, toplanama i individualnim pećima u stanovima. A možda i još nešto. Tako da si sasvim u pravu da je i loženja veoma važno. Ja za sada pokušavam samo da izdvojim deo koji potiče od saobraćaja, da bih video koliki je i šta zatim preostaje, ali i to samo zato što jedino on ima karakterističan šablon dnevne promene pa ga je u podacima moguće prepoznati i zatim izdvojiti. A ne zato što mislim da je jedini ili čak dominantan.

Naravno, ovakav pristup ima niz slabosti, ali na nesreću nama bolji podaci nisu dostupni. Naprimer samo tri uzorka u vidu podataka za samo tri dana su statistički posmatrano veoma nedovoljni, pa mi onda fali subota i nedelja, kad je saobraćaj manji, da bih video razliku, a najgore je što je moguće da postoje i slični dnevni ritmovi emisije zagađenja koji nisu saobraćaj. Ali šta da radimo, imam još par ideja pa ćemo videti šta sve može da se izvuče iz dostupnih podataka i koliko to na kraju vredi.
 
Pa, na žalost, špic saobraćaja i špic loženja se vremenski prilično podudaraju. Ja i dalje smatram onaj SEPA-in grafikon prilično pouzdanim, i mislim da nema potrebe praviti neke dodatne analize, jer će rezultati ići u tom smeru. Pritom se i ja zalažem da se hitno uvedu drastično strožiji kriterijumi za uvoz i registraciju automobila i da se hitno krene u investicije za ispunjenje ekoloških standarda u industriji. Ali, napominjem da to neće rešiti ni približno problem zagađenja u naseljima, sve dok ne rešimo problem loženja, za koji čak smatram da je jeftinije rešiti od ova prva dva.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=691642#p691642:36yrlbyj je napisao(la):
astrodule » 23 Dec 2019 10:50 am[/url]":36yrlbyj]Zanimljivo je videti kako zagađenje iz Afrike ide preko Atlantika nošeno vetrom.
To bi mogao da bude i sitan pesak, mada ne znam da li oni to mogu da razlikuju.

ps: Da li vi na AirVisual mapi vidite vetar? Meni je štikliran vetar, ali ga ne vidim.
Da, vidi se vetar. Ovo je trenutna situacija za PM 2.5. Preko nas prolazi jaka vazdušna struja pa je zagađenje uglavnom odneto. Mada ne baš sasvim, i dalje se prepoznaje Beogradska oblast.

 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=691767#p691767:icmrg33t je napisao(la):
GOJE » 23 Dec 2019 03:21 pm[/url]":icmrg33t]Pa, na žalost, špic saobraćaja i špic loženja se vremenski prilično podudaraju. Ja i dalje smatram onaj SEPA-in grafikon prilično pouzdanim, i mislim da nema potrebe praviti neke dodatne analize, jer će rezultati ići u tom smeru. Pritom se i ja zalažem da se hitno uvedu drastično strožiji kriterijumi za uvoz i registraciju automobila i da se hitno krene u investicije za ispunjenje ekoloških standarda u industriji. Ali, napominjem da to neće rešiti ni približno problem zagađenja u naseljima, sve dok ne rešimo problem loženja, za koji čak smatram da je jeftinije rešiti od ova prva dva.
Pa, ne znam. Da li se loži baš pre podne i zatim posle podne, a manje oko podne? Kad i na čemu kuvaju ručak? Kad je većina porodice kod kuće i ne rade puno nego sede, pa im baš tada treba topiji stan? Pa se pred spavanje stan hladi da ne bi bilo neprijatno i da se ne bi trošio ogrev. Čini mi se da bi trebale da postoje uočljive razlike u dnevnim ritmovima u odnosu na saobraćaj.

Sepin grafikon sam i postavio zato što mislim da bi mogao biti relativno pouzdan, a i ja imam utisak da je loženje najveći faktor. Međutim nisam siguran, a nije jasno ni koje tačno loženje. Takođe mislim da je taj grafikon rađen za celu Srbiju, pa je neki prosek. Mi u Beogradu međutim imamo posebnu situaciju i sa saobraćajem i sa industrijom. A nemamo predstavu ni kada je to istraživanje rađeno i na osnovu čega. Možda su podaci donekle zastareli? Možda se sada manje loži i postoje bolji filteri na raznim postrojenjima? Previše nepoznatih faktora, pa mislim da je korisno da sami vidimo bar ono što možemo.
 
Ujutru ložači kreću da purnjaju i zagrevaju prostor i tada kreiraju najveće zagađenje. Kasnije se temperatura održava, sve do mraka kada spoljna temperatura opet pada i potrebno je jače založiti. Saobraćajni špicevi su se u poslednje vreme značajno raširili, jer je u gradu gužva i vikendima, a radnim danima tokom radnog vremena sve je više dostavnih i kurirskih vozila.

Još jedan važan faktor koji nisi uzeo u obzir je vlažnost vazduha, jer vlaga (kao i magla) zadržava nečistoće i zagađenje. Vlažnost je karakteristično visoka noću.

Na kraju krajeva, mi se "sporimo" da li je odnos zagađivača 70-20-10 ili 50-30-20, što i nije toliko važno, već je važno kako da progutamo SVE ove žabe, počev od najveće.
 
MIslim da je prica o lozenju i starim automobilima klasicni spin vlasti.
Jer oni za to nisu odgovorni.
Mnogo je lakse resiti problem sa filterima elektrana nego naterati bezbrojnepojedince da investiraju u skuplje gorivo.

Potpuno je jasno da je lozenje sekundarna stvar. Zasto ne osecamo zagadjenje kada vetar duva u drugom pravcu nego prosle nedelje? Da su izvor zagadjenja individualne kotlarnice osecali bi zagadjenje i danas, barem kad smo pored njih, a mi ga ne osecamo.
Postoja li bi korelacija samo sa jacinom vetra, ne i sa smerom istog.
 
Na prethodnoj strani je Dule stavio izvestaj sa merne stanice na NBG gde je nivo O3 - prizemnog ozona dosta visok. U izveštaju SEPA na strani 35 o prizemnom ozonu, se spominje da je prekoračenje na mernoj stanici u Novom Beogradu bilo 98 dana 2018. Posmatrani period je bio april-septembar. Znači van grejne sezone. Da bi O3-prizemni ozon nastao, potrebno je toplo vreme - sunčano. Nastaje raspadom NOx pri čemu se još formiraju PM čestice.

NOx gases react to form smog and acid rain as well as being central to the formation of fine particles (PM) and ground level ozone
http://www.icopal-noxite.co.uk/nox-prob ... ution.aspx

U citiranom tekstu navode, da je izvor 70% NOx u Londonskom City saobraćaj, a ostalo sagorevanje prirodnog gasa.

Par stranica ranije @roland je stavio izveštaj iz TE Nikola Tesla gde su emisije NOx uvek u dozvoljenim granicama (iz 2016). Voleo bih da vidim izveštaj iz 2018.

Razlog za aferu dizelgejt, Volkswagen lažiranje izduvnih čestica je baš bio ogromno prekoračenje NOx. Iz ovog možda može da se pretpostavi da je saobraćaj u Beogradu zaista uzrok velikog udela zagadjenja.
 
Imamo razne tipove zagadjenja. Jedan tip je od NOx (saobraćaj) a drugi PM čestice (loženje).

Opet, dobro je što imamo merenja za sve to što nas truje jer su izvori razni.

Ja opet moram da izrazim zabrinutost što instituti ne izlaze u javnost sa svojim tumačenjima i predlozima za smanjenje zagadjenja.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=691786#p691786:2n1p7pm3 je napisao(la):
GOJE » 23 Dec 2019 03:56 pm[/url]":2n1p7pm3]Ujutru ložači kreću da purnjaju i zagrevaju prostor i tada kreiraju najveće zagađenje. Kasnije se temperatura održava, sve do mraka kada spoljna temperatura opet pada i potrebno je jače založiti. Saobraćajni špicevi su se u poslednje vreme značajno raširili, jer je u gradu gužva i vikendima, a radnim danima tokom radnog vremena sve je više dostavnih i kurirskih vozila.

Još jedan važan faktor koji nisi uzeo u obzir je vlažnost vazduha, jer vlaga (kao i magla) zadržava nečistoće i zagađenje. Vlažnost je karakteristično visoka noću.

Na kraju krajeva, mi se "sporimo" da li je odnos zagađivača 70-20-10 ili 50-30-20, što i nije toliko važno, već je važno kako da progutamo SVE ove žabe, počev od najveće.
Bilo je stabilno i lepo vreme sva tri dana pa nisam imao utisak da se vlaga previše menja. Slično pritisku i brzini vetra zbog čega sam baš taj period i izabrao. Ali videću da sledeći put uključim i nju.

Što se tiče odnosa zagađivača mislim da je to veoma važno znati. Pošto imamo toliko malo para i još manje političke volje za veće aktivnosti u pogledu zagađenja, treba znati gde PRVO treba usmeriti i napore i novac. Jer bi period ispravljanja ovog ekološkog haosa u Srbiji mogao trajati decenijama, plus što za par godina očekujem žestoko povećanje pritiska iz Evrope. Ionako je teško nešto uraditi ako država od sopstvenih energenata ima samo lignit, a ako još i ne znamo gde bi dobili najbrže efekte ... Naprimer, šta ako je termoelektrana daleko najveći zagađivač, a mi se iscrpljujemo pričama o saobraćaju koji je skoro nemoguće brzo rešiti bez metroa, tunela, zaobilaznica i električnih automobila? Ili šta ako ljude koji ionako jedva sastavljaju kraj sa krajem počnu da teraju da se priključe na izuzetno skupo centralno grejanje, pošto i tu za neke leži profit, zbog toga što "truju susede"? To je u izvesnom smislu tačno, ali u kojoj tačno meri, i da li bi onda bilo ispravno insistirati na tome po veliku cenu za siromašniji deo naroda?

Cela priča u ovako u svetu ekološki osetljivom trenutku brzo može imati ogromne posledice na vrlo različite načine, pa moramo saznati što više, što brže, da bi sastavili neki razuman i praktično ostvarljiv plan. A nemam baš puno poverenja da će sve to ići samo od sebe, kroz maltene tajne odluke raznih komisija iza zaključanih vrata i bez većeg uticaja javnosti. Koja trenutno ne zna baš ništa, pa naravno da ima gomilu i divljih i pitomih teorija.
 
Po sajtu koji ja pratim, evo za svega 4 dana smo sa prosečnog indeksa od 160 u toku dana spali na 25.

Eto koliko znače kiša i vetar. :) Sad kad god osetim vetar da ''bije'' uvek mi bude drago jer reko bolje da me malo produva nego da nedelju dana vučem kijavicu i grebanje jer ne mogu da dođem do vazduha.
 
Evo lepog i sređenog grafika za Beograd. Izračunao sam prosečnu dnevnu promenu PM zagađenja usrednjavanjem svih podataka u toku tri posmatrana dana velikog zagađenja, od 16.12.2019. do 18.12.2019. Dakle, ovo je srednja vrednost za stanice Novi Beograd, Mostar, Stari Grad, za oba merenja (PM 10 i PM2.5), i za sva tri dana. Tako je svaka tačka srednja vrednost 18 merenja (3x2x3). Ovo veoma lepo počisti sve slučajne varjabilnosti i istakne ono što im je zajednički dnevni tok koji se kod svih njih ponavlja.

Pogledajte prilog 1
Kao što vidite na dijagramu zagađenja se vrlo lepo uočava posledica karakterističnog toka saobraćaja u gradu i tri njegove prepoznatljive faze.

03 sata od 05 je vreme najmanjeg saobraćaja, pa se zagađenje akomulirano u prethodnom periodu postepeno razilazi, tj njegova koncentracija se smanjuje.
05 do 07 je plato, nivo prestaje da pada
07 do 10 je jutarnji špic, pa nivo raste
10 do 11 je plato, prestaje da raste ali se još ne smanjuje
11 do 14 se smanjuje jer je sredina radnog vremena, pa je saobraćaj manji
14 do 20 je večernji špic i posle toga večernji izlazak, zagađenje raste
20 do 21 je plato večernjeg maksimuma
21 do 03 početak noći i noć, zagađenje opada do jutra

Ovo se skoro savršeno slaže sa navikama Beograđana, pa ne sumnjam previše da bar priličan deo ove varjabilne komponente potiče od saobraćajnog zagađenja.

Takođe ovde se vidi i koji deo ukupnog zagađenja otpada na saobraćaj, mada se još nešto ovde može maskirati sa istim ritmom promena, što bi trebalo ispitati, iako je činjenica protiv toga da su vremena promena ovih dnevnih faza veoma precizna i u skladu sa iskustvom. A to je cela amplituda ove promene, i još malo više od toga jer saobraćaj i zagađenje od njega postoje i kad je dijagram na minimumu. Ako pretpostavimo da je ta granica malo ispod minimuma krive, na 70 ug/m3, a vidimo da je maksimum na 140 ug/m3, onda se vidi ono što sam procenio ranije, da na saobraćaj (ali samo u Beogradu) otpada otprlike pola zagađenja, od 70 do 140 ug/m3. Ostalo, od 0 do 70 ug/m3, je verovatno posledica grejanja i termoelektrana.

Ovo je dijagram srednje vrednosti za ista tri dana u Kosjeriću. Ima nekih nagoveštaja sličnog dnevnog ritma, ali je i prlično različito, pa ne umem da ga protumačim.

Pogledajte prilog 2
Ovo je takođe veoma zanimljivi dijagram zagađenja tokom ta ista tri dana u Obrenovcu (nisu srednje vrednost, nego baš izmerene). Dozvoljno je 50. Ispada da je tada termoelektrana aktivno radila na dopunjavanju proizvodnje električne energije posle podne i uveče, od 13 do 23 časa, bar prema efektima na koncentraciju zagađenja pored nje.


Da li je moguće da ovo propagira do Beograda? Doduše, pitanje je koliko oblaku povećanog zagađenja treba vremena da dođe iz Obrenovca i spusti se na Beograd? Mogao bi da utiče tako da dodaje deo svoje amplitude večernjem porastu zagađenja u Beogradu, ali je to već čista spekulacija, iako se vremena promene slažu. A možda oblak odlazi u visine odakle se i ne spušta, ili se spušta veoma polako i raspršen po ogromnoj površini? Ovo je teško reći. Trebao bi nam neki dodatni podatak. Međutim ono o udelu saobraćaja u ukupnom zagađenju u nekoj gruboj proceni izgleda donekle pouzdano, mada uz ovu poslednju ogradu, da je deo večenjeg porasta pripisan saobraćaju (bar ova tri dana) poticao od termoelektrana, što bi onda donekle smanjilo udeo saobraćaja.

Nažalost, zaključak svega ovoga je da jako liči da moramo jednako da smanjujemo zagađenja iz sva tri izvora, iz individualnih ložišta, termoelektrana i saobraćaja, pošto ne izgleda da bilo koji od njih bitno manje doprinosi zagađenju od drugih, recimo toliko da bi njegovo smanjenje mogli ostaviti za kasnije. Ali nam definitivno trebaju bolji podaci i više javno dostupnih merenja od ovih indirektnih pogađanja.
 
Извесно је да утицај ТЕНТ-а на загађење у БГ постоји али не верујем да постоји неко релевантно истраживање које нам може рећи у ком проценту. Оно што сам прилично сигуран је да се због удаљености и начина и брзине кретања честица дневне осцилације тешко могу довести у везу са режимима рада електране, већ је могућа само нека дугорочна анализа. Сматрам да се у одређеном делу године овај утицај може посматрати као константа. Наравно ова константа се множи са утицајем атмосферских прилика (притисак, ветар ..) и том погледу постоје не само дневне неко и часовне осцилације, али не због режима рада електране већ због самих атмосферских прилика.
 
Veliko hvala Zumi na grafiku.
Zastrasujuce je da se tzv srpski naucnici ovim ne bave. Doduse nasao sam jedan stari rad.

On daje nesto veoma indikativno. Pogledajte.
https://www.researchgate.net/publicatio ... 0/download

Oni kazu
The main sources of particulate matter were of local origin: traffic emission, and individual
heating emissions. When the air masses were coming from the SW direction, the
contribution from the power plants in Obrenovac was also evident, from NE-E contribution
of Pancevo-rafinery and chemical industry, and from SE direction influence of Smederevosteel
industry.
Episodes of high mass PM concentrations were observed in Belgrade
throughout the year, although, they were more prominent during winter period. The
prevalence of stagnant or week flow regimes favors the suspension and accumulation of
particles produced locally, resulting at the elevation of PM levels.
 
Vrh