Šta je novo?

Zagađenje urbane sredine i kako ga se rešiti - izduvni gasovi, buka

Pročitajte

Nacrt Plana kvaliteta vazduha u aglomeraciji Beograd
https://www.beograd.rs/images/file/d963 ... 669557.pdf

Ima puno korisnih podatka.

Recimo, ovo je rezultat analize doprinosa zagađenju vazduha u Beogradu:

Udeli izvora u zagadjenju vazduha u Beogradu.jpg
 
Ne kapiram ovo smaknuće pojedinačnih zagadjivača od početne ose? Otvorio sam link na dokument, čim sam video Draft, zatvorio sam.
 
Па видиш доле осу, од-до... У мереном периоду грејање је учествовало у загађењу са ~18-65% значи никад испод.
 
OK, jasno, hvala! Koja je razlika izmedju Termoelektrana i Sagorevača fosilnih goriva?
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=813738#p813738:20rqfdxu je napisao(la):
TheGray » 16 Jan 2021 03:41 am[/url]":20rqfdxu]Ne kapiram ovo smaknuće pojedinačnih zagadjivača od početne ose? Otvorio sam link na dokument, čim sam video Draft, zatvorio sam.
Ima dosta mernih stanica (mnoge nisu uključene u automatski on line sistem razmene, ali ipak beleže podatke). Razne stanice beleže različite odnose pojedinih tipova zagađenja, u zavisnosti od toga šta se nalazi neposredno oko njih. Takođe, u svakoj od tih stanica se i tokom vremena menja odnos doprinosa zagađenju od strane različitih izvora zagađenja. Zatim se menjaju i godišnja doba i meteorološki uslovi. Pa onda vetar nekada nanese zagađenje iz nekog velikog izvora izvan grada (termo elektrana), a nekada ne. Tako da se ti međusobni odnosi stalno menjaju. Grafik predstavlja opsege tih promena tokom vremena, na svim stanicama, za svaki tip izvora zagađenja posebno.
 
Hvala Zuma. Ali koja je razlika izmedju TE, sagorevača fosilnih goriva i grejanja? Da li se iz ovog grafika stvarno vidi uzrok zagadjenja koji treba prvo da rešavamo?
 
Slicnost TE i individualnih zagadjivaca je sto i jedni i drugi koriste lignit.

Prva razlika je da je zagadjenje od TE tu vec 50 godina, dok je ekstremno i opasno zagdjenje od ind. lozista pocelo od 2014.
Druga razlika je da TE moraju da koriste suvi lignit, dok u ind. lozistima se koristi vlazni lignit koji slabo gori i stvara otrovni dim.
Treca razlika je da je da problem TE iz svojih razloga zeli da resi EU (cestice iz visokih dimnjaka idu i kod njih), pa stoga i nasa kolonijalna uprava zeli da ga resi (uz proviziju), dok problem ind. lozista kolonijalna uprava nema potrebe da resava.
 
Mislim da je za nas glavna razlika što individualna ložišta nemaju visoke dimnjake kao industrija, pa zato sve ostaje pri površini. I kad nema vetra pri površini, na 50/100m vetra ima (između ostalog)
 
Interesantno da saobraćaj zagađuje lokalno, što je izazvano ljudskim faktorom (recimo projekti petlji i uopšteno urbanistički planovi).

Setite se kritika pokojnog Nenada Bogdanovića vezanih za Autokomandu i Mostar. Kombinacija semafora sa malim brojem kratkih traka na izlazima uzrok je ograničenog protoka na istim, uz napomenu da je grad i pored navedenog decenijama gomilao zgrade usput ignorišući ozbiljan razvoj šinskih sistema. Većim protokom bila bi izvršena mitigacija negativnog uticaja skoka stepena mitigacije na postojeću putnu mrežu (ostalo bi lufta), dok bi metro mogao primiti nova putovanja generisana gradnjom. Vremenom je širenje mreže šinskih sistema i brzih gradskih saobraćajnica saobraćajna mreža mogla da isprati razvoj, što se nažalost nije desilo. Višedecenijskim neulaganjem stanje se samo pogoršalo, pri čemu je rešavanje istog postalo komplikovanije i skuplje.

Na putnu mrežu utiče sam urbanistički koncept, koji je svakako polazna tačka saobraćajnog zagađenja (ulična mreža za zaprežna kola obara srednju brzinu, izaziva stani-kreni režim što utiče na povećanje zagađenja). Sve ostalo je nadogradnja lošeg koncepta, što je dovelo do još većih problema (tepka integracija brzih gradskih saobraćajnica usled ograničenog prostora).

Čak se i praktikovanjem širokih rampi ne izbegava stani-kreni režim, obzirom na dužinu istih, odnosno ograničenog slobodnog prolaza na semaforima. Jednostavno pali se crveno pre nego što svi prođu kroz zeleno, da se ne bi kočio drugi, ulični pravac van rampe, mada i to ublažava efekat koji se može proširiti na sam autoput, usporiti njegov protok, te izazvati domino efekat.

Planiranje nije nimalo jednostavna stvar. Lakše je reči nego realizovati. Mnogo toga posledica je kratkovidosti, ili ograničenja budžeta. I šišanje troškova za 10% može izazvati 300% overbuidget projekte za pola veka, posebno kada se u obzir uzme kumulativan efekat štednje na više mesta sa indirektnim uticajem (opet se pokreće domino efekat).

Citat članka Politike iz 2006.:

То су две најгоре петље и једине у свету које су направљене са семафорима. Возачи не могу од Аутокоманде да скрену десно на аутопут, што је несхватљиво. Људи који су радили такве пројекте сада нас критикују.

Bilo je priče o tome na nekoj od tema. Da bi se uključili desno morate levo uz jedno presecanje saobraćajnog toka u nivou (vi idete pravo, oni s Juga vas seku ka Južnom Bulevaru, još se napravi kolona na drugom semaforu, plus autobusko stajalište vas blokira, bukvalno se probijate do sledećeg autobuskog stajališta gde vam autobusi iz pravca Niša opet seku pravac u nivou). Desni izlaz samo je na prvi pogled nemoguće rešiti zbog pruge, međutim rampa normalnog radijusa krivine mogla je da se podigne iznad tramvajskog stajališta i pruge da bi se spustila duž autoputa do uključenja pored veterinarske klinike. Ne bi bila duža od 340m i to je moguće i sada naknadno dograditi. Alternativno moguće je dograditi vezu između Veterinarskog Fakulteta i Infektivne Klinike, što bi odgušilo samu petlju, povećalo protok i smanjilo zagađenje. Petlja bi mogla biti unapređena novim rampama radi ostvarivanja direktnih veza uz ukidanje ukrštanja u nivou/semafora, na primer od odvajanja za Niš do Južnog Bulevara uz hvatanje toka s rampe iz pravca Mostara. Postojeća rampa bi vodila ka semaforu u pravcu Slavije, tako da ne bi bilo ukrštanja tokova u nivou.

Pitam se u kolikoj bi meri nove rampe smanjile emisije, kao i da li bi bile isplative?
 
^^ Istorija Balkana je prepuna slepaca i hohštaplera od političara kojima je uvek neko drugi kriv i odgovoran za njihove brljotine i slepila.
 
Svakako, samo što su brojne greške pravili širom sveta već 3/4 veka. Kad ti se urbana matrica i pored silnih bombardovanja još zasniva na pešačko-konjskom urbanizmu selendre dimenzija 2x2km samo izlazi bi trebalo da zauzmu površinu celog autoputa. Iskreno mislim da pomenuta petlja nema budućnost, posebno kada se doda UMP. Jednostavno gužvu će izazvati pravac od Hipodroma do Južnog Bulevara, baš na onoj "genijalnoj" traci za bilateralno prestrojavanje koja doprinosi krkljancu, čak i bez konverzije Bul. Oslobođenja.

Obrati pažnju na petlje u Dalasu: https://www.google.com/maps/@32.7788001 ... a=!3m1!1e3

Razbili su izlaze po ulicama. Tamo bi umesto izlaza za Južni Bulevar postojao vijadukt do Gospodara Vučića i Debarske, koje bi naravno bile paralelne ulice celom dužinom što sada nije slučaj. Koliko vidim sve su nam petlje zauzele 50% manje prostora, što za posledicu ima kolapse. Praktično nabiše levak na gomilu semafora u krugu od 150m.

At the end of the day saobraćaj jeste važan izvor lokalnog zagađenja, međutim izazvan je sledom odabira nepovoljnih rešenja u šta je do guše umešana kako struka tako i politička bruka. Tom lancu negativnih faktora pridružila se kombinacija nižeg standarda, velikog broja uvoznih krntija u najgore vreme kada je neulaganje u prevoz dovelo do višeg stepena motorizacije. Standard je dovoljno nizak da onemogući masovnu kupovinu novih vozila, posebno na alternativni pogon, no dovoljno je visok da rastera narod iz prepunih, omraženih autobusa.

Ništa gore nema kad ti je trolejbus pred gašenjem, tramvaj jedva jedva funkcioniše zbog radova (pri čemu je spor i nepouzdan uopšte i pored rekonstrukcija), železnica predizborna igračka s antibiotik redom vožnje a metro virtuelan.

Nažalost, politika unapređenja na ovim prostorima najčešće rezultira kontraefektom.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=813823#p813823:2w8i7gnu je napisao(la):
MC_ » Sub Jan 16, 2021 2:44 pm[/url]":2w8i7gnu]Slicnost TE i individualnih zagadjivaca je sto i jedni i drugi koriste lignit.

Prva razlika je da je zagadjenje od TE tu vec 50 godina, dok je ekstremno i opasno zagdjenje od ind. lozista pocelo od 2014.
Druga razlika je da TE moraju da koriste suvi lignit, dok u ind. lozistima se koristi vlazni lignit koji slabo gori i stvara otrovni dim.
Treca razlika je da je da problem TE iz svojih razloga zeli da resi EU (cestice iz visokih dimnjaka idu i kod njih), pa stoga i nasa kolonijalna uprava zeli da ga resi (uz proviziju), dok problem ind. lozista kolonijalna uprava nema potrebe da resava.

Zašto od 2014? Šta se tada desilo?
 
2014. su bile velike poplave. Jedno vreme nije moguce bilo doci do kvalitetnog lignita.
Posle je vlast shvatila da lepe pare mogu da se uzmu i prodajom vlaznog lignita, sto je do tada bilo zabranjeno.
Od 2014. kvalitet vazduha neprestano opada.

Vlazni lignit je njeftinije gorivo. Komsija koji ga koristi kaze da ga ima na svim stovaristima.
 
Aha, dakle svi sve znaju, ali se zarađuje na zdravlju i siromaštvu. Klasika.

Zato i tolika agresija na proteste
 
Виола фон Крамон: Србија се не придржава прописа о загађењу ваздуха - зато што Вучић даје повластице и смањује порез кинеским инвеститорима, уместо да их кажњава због непоштовања прописа

Реагујући на чињеницу да је Србија међу државама у којој је забележен највећи степен загађења ваздуха, посланица Европског парламента из редова Зелених и известитељка за Косово Виола фон Крамон Таубадел, изјавила је да се Србија не придржава прописа о загађењу ваздуха зато што председник Србије даје повластице кинеским инвеститорима.
 
Medjutim, gornji post govori vise o moralnom sunovratu EU, nego Srbije.
Oni su zabrinuti zbog kineksog uticaja u Srbiji.
Najveci deo zagadjenja u Srbiji nije od kineskih fabrika (naravno jeste u Boru i Smederevu).
 
Evo kako izgleda vlazni lignit posle 3 meseca susenja, koliko ga je susio moj siromasni komsija, da bi pomenuti ugalj "mogao da gori". To je ugalj iz Kostolca, kopan u priobalju Dunava.
Mozete da vidite da proces stvaranja ugljenika u njemu nije zavrsen vec je i dalje vidljiva zuckasta struktura drveta.
Ovaj grumen je vrlo lagan i mrvi se. Imate osecaj da drzite trulo drvo u ruci.
Ovakav ugalj se najvise prodaje u Srbiji, dostupan j ena svim stovar istima iako to nije dozvoljeno zbog sadrzaja vlage.

Dovoljno je da imate nekoliko ljudi u ulici koji ovo loze, da osetite snazno zagadjenje. Dim od ovog uglja ne raznosi vetar, vec on pada nanize.
 

Prilozi

  • lignit.jpg
    lignit.jpg
    660,8 KB · Pregleda: 1.700
To je glavni diler lignitom, a tko ovim vlažnim? Jesu isti igrači. Tu treba udariti. I koja je razlika u ceni?
 
Evo jednog dobavljaca.
http://ugalj-prodaja.rs/

Vlazni lignit Kolubara sa PDV-om 7500 din/tona
Suseni lignit Kolubara sa PDV-om 13500 din/tona

Stvar je u tome sto vlazni lignit ne bi smeo da se prodaje. Vidite da je zarada velika.

medjutim, komsija mi je rekao da je on kupio ugalj za 6500 din, tonu. Ali nece da mi kaze gde je kupio.
Tako da verovatno postoji i ilegalna prodaja.

Moze to i jeftinije i vlaznije.
https://www.halooglasi.com/masine-alati-oprema/ugalj

Radi eksperimenta, komsiji sam poklonio nesto briketa i smrad je nestao.
 
Тужба против ЕПС-а због угрожавања здравља грађана

Ово јавно предузеће је вишеструко (шест пута више) прекорачило дозвољене емисије сумпор-диоксида, наводи се у саопштењу РЕРИ-ја

677z381_termoeleltkrana.jpg

(Фото Раде Крстинић)

Регулаторни институт за обновљиву енергију и животну средину (РЕРИ) поднео је јуче Вишем суду у Београду тужбу против Јавног предузећа „Електропривреда Србије” због угрожавања здравља грађана Србије, а услед вишеструког прекорачења дозвољених емисија сумпор диоксида из термоелектрана „Никола Тесла” и „Костолац”.

Овом тужбом РЕРИ настоји да пред судом заштити здравље и право грађана Србије на здраву животну средину и да обезбеди да у будућности термоелектране не емитују сумпор-диоксид изнад границе максималних годишњих дозвољених емисија, наводи се у саопштењу. У 2018. и 2019. години термоелектране у власништву ЕПС-а емитовале су око 300.000 тона овог отровног гаса годишње, иако је Националним планом за смањење емисија (НЕРП), који је Србија дужна да примењује од 1. јануара 2018, дозвољено највише 55.000 тона годишње.

Тужба је уследила након неколико узастопних захтева за ванредни инспекцијски надзор, над термоелектранама којима управља ЕПС, а које су обухваћене НЕРП-ом, и захтева да надлежне институције обезбеде примену и поштовање закона из области заштите животне средине.

„Изгледа да нам је једино преостало да од суда очекујемо да обезбеди примену прописа, јер влада и надлежно министарство то не желе да учине”, изјавио је Јован Рајић, адвокат РЕРИ-ја и додао да поштовање НЕРП-а и усаглашавање са емисијама које су утврђене НЕРП-ом представља законску обавезу која проистиче из међународног уговора који је Србија потписала и обавезала се да ће га примењивати.

ЕПС-ове термоелектране спадају међу највеће загађиваче сумпор-диоксидом у Европи. ТЕНТ и „Костолац” емитују у просеку 35 пута више сумпор-диоксида од просечне термоелектране у Европској унији. Док се у ЕУ емитује укупно око 600.000 тона сумпор-диоксида годишње, код нас само ТЕНТ и „Костолац” емитују 300.000 тона сумпор-диоксида годишње.

Емитујући 336.000 тона сумпор-диоксида у 2018. години, и 309.000 у 2019. години ЕПС је вишеструко (шест пута више) прекорачио дозвољене емисије, наводи се у саопштењу Регулаторног института за обновљиву енергију и животну средину.

ИЗВОР: http://www.politika.rs/articles/details/471712
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=816025#p816025:3mnq7pdn je napisao(la):
Igormartin » Суб Јан 23, 2021 12:52 pm[/url]":3mnq7pdn]To je glavni diler lignitom, a tko ovim vlažnim? Jesu isti igrači. Tu treba udariti. I koja je razlika u ceni?
Драган Марковић Палма са својим тимом је на врху те пирамиде. Нажалост сав тај "угаљ" који се продаје годинама уназад јесте јаловина и по квалитету не би ни требао да буде у продаји него као јаловина да се баца у коп. То вам се зове чиста зарада.
 
Vrh